خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / آموزش تبلچرخوانی گیتار و نکات کاربردی
تبلچر گیتار

آموزش تبلچرخوانی گیتار و نکات کاربردی

آموزش گیتار

تبلچر یا تب های گیتار رایج ترین روش نوشتن نت نویسی برای این ساز هستند. تبلچر ابزار کاملی نیست، اما خیلی پرطرفدار است و کار با آن بسیار راحت می باشد. احتمالا شما هم قبلا در مورد آن شنیده اید! حتما ویدیوی آموزشی انتهای مطلب رو هم ببینید!

خواندن تبلچر برای یادگیری تئوری موسیقی هم ضروری است، پس برای آشنایی با آن ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

ما همچنین در مورد این که چه زمانی باید از نت نویسی سنتی استفاده کرد هم صحبت خواهیم کرد و برخی از سوالاتی که ممکن است برای تان در این زمینه پیش بیاید را بررسی می کنیم.

اما بیایید ابتدا با اصول اولیه شروع کنیم.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

تب گیتار چیست؟

تبلچر گیتار (Tablature)، روش مخصوص نت نویسی برای ساز های فرت دار است. این سیستم برای نوازندگانی که نمی توانند نت نویسی سنتی یا استاندارد موسیقی را بخوانند، عالی است. تب ها اطلاعات بیشتری در مورد نت نویسی استاندارد در اختیارتان قرار می دهند.

نحوه خواندن تب های گیتار

یک تب شش خط افقی دارد که نشان دهنده شش سیم گیتار است. خط بالایی نشان دهنده باریک ترین سیم و پایین ترین خط نشان دهنده ضخیم ترین سیم است.

نمونه تب به این صورت است:

نمونه تبلچر گیتار

نام این تبلچر ASCII TAB است که محبوب ترین فرمت برای کاربران آنلاین است. بنابراین، این فرمی است که بیشتر شما با آن مواجه خواهید شد.

شش خط آن نشان دهنده شش سیم گیتار است . خط بالایی نشان دهنده نازک ترین (اولین) سیم و پایین ترین خط هم نشان دهنده ضخیم ترین (ششم) سیم است.

باس در پایین تبلچر و تربل در بالای آن قرار دارد.

نکات یادگیری بهتر گیتار (21 ترفند کاربردی برای مبتدیان)

دوباره به تصویر بالا نگاه کنید. در انتهای سطر ها، حروف T.A.B را می بینید که مخفف عبارات زیر هستند:

تربل (Treble)

و (And)

باس (Bass)

این به شما کمک می کند یادتان بماند که:

  • سیم های باس که ضخیم ترین سیم ها هستند و صدای بم تری دارند در پایین تب قرار دارند.
  • سیم های تربل که نازک ترین سیم ها هستند و صدای زیرتری دارند در بالا قرار دارند.

یکی از روش های به خاطر سپردن نمای تبلچ ر، یادآوری ترتیب سیم های گیتار است که معمولا از بالا به پایین می نوازید.

چه زمانی کدام نت را باید بنوازیم؟

درک اعداد روی تبلچر شاید اول پیچیده به نظر برسد، اما وقتی تمرین کنید برای تان طبیعی خواهد شد! با دنبال کردن این 3 مرحله آسان یاد خواهید گرفت که سیم ها را با چه ترتیبی بنوازید:

1-اعداد روی خطوط به شما نشان می دهند که باید با گرفتن کدام فرت، آن نت (سیم) مشخص را بنوازید. اگر روی یک سیم عددی وجود ندارد، نباید آن را بزنید.

2- 0 به این معنی است که سیم آزاد است. شما آن سیم را می نوازید بدون این که انگشتی روی آن باشد.

3- اگر اعداد به صورت عمودی پشت سر هم در یک ردیف باشند باید همه سیم هایی که عدد دارند را هم زمان با هم بنوازید.

نمونه تبلچر گیتار

طبق مثال بالا، ابتدا آکورد E را بنوازید! همان طور که نشان داده شده است، باید سیم های روی فرت بورد را فشار دهید. یادتان باشد زمانی که اعداد به صورت عمودی پشت سر هم ردیف باشد ، باید این کار را بکنید. در این صورت، شما باید تمام سیم ها را با هم بزنید. بعد از آن، سیم های 3، 2، 1، 2 و 3 را به نوبت می نوازید.

خواندن تب ها در ابتدا ممکن است گیج کننده باشند، اما برای تسلط بر آن خیلی نیازی به تمرین نیست! برای مبتدیان، خواندن تبلچر بسیار ساده تر از یادگیری سیستم نت نویسی سنتی است!

خوب، اما در مورد ریتم چه طور؟

معمولا تب هایی که با آن ها روبرو می شوید (مخصوصا در اینترنت)، هیچ اطلاعاتی در مورد ریتم به شما نمی دهد. این یکی از دلایلی است که من در بیشتر مواقع در بسیاری از کتاب‌ های ترانه ‌ام، نت نویسی استاندارد را هم درج می کنیم. گاهی اوقات نت نویسی ریتم هم به تب ها اضافه می شود.

6 ویژگی که هر موسیقیدان خوب باید داشته باشد!

من فکر می کنم که همه گیتاریست های در حد متوسط ​​؛ ​​باید درک کنند که ریتم چگونه کار می کند و توصیه می کنم به عنوان بخشی از روند یادگیری نوازندگی به آن بپردازید.

نبود ریتم، نوشتن تب های گیتار را بسیار آسان می کند و یادداشت لیک هایی که یاد می گیرید به پیشرفت شما در یادگیری کمک می کند.

این را هم بگویم که بسیاری از نوازندگان کم تجربه تب هایشان را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند که نوشتن آن ها بسیار ساده است. البته بیشتر اوقات، این تب ها دقیق نیستند و شاید به همین دلیل است که نمی توانید برخی از آهنگ ها را درست بنوازید!

شما باید در دانلود تب ها از اینترنت بسیار محتاط باشید. حتما از منابع قابل اعتماد استفاده کنید تا وقت تان صرف یادگیری چیز های غلط نشود.

مقایسه تبلچر با نت نویسی استاندارد

تبلچر های حرفه ای تر شامل نت نویسی استاندارد، نت های نقطه دار و ریتم هستند . به نمونه تب زیر توجه کنید:

مقایسه تبلچر با نت نویسی استاندارد

این یکی خیلی ساده تر است ! تب های حرفه ای اطلاعات فنی دیگری را هم شامل می شوند که البته یادگیری شان خیلی بیشتر طول می کشد و شما به دانش اولیه ای در مورد نت و ریتم نیاز دارید.

نمونه ای از اطلاعات فنی که می توانید در یک تبلچر پیدا کنید ، عبارتند از:

  • فلشی که از یک نت به بالا اشاره می کند : سیم بِند ( خم ) می شود.
  • خطوط منحنی که از یک نت به نت دیگر کشیده شده اند: خط اتصال (همر- آن و فلیک-آف).
  • خطوط مستقیم بین دو نت : اسلاید.
  • علامت های اختصاصی که جهت نواختن سیم ها در بالای نت ها نشان داده شده است.
  • ضربه زدن با انگشت که معمولا با a+ روی نت نمایش داده می شود.

مترونوم چیست؟ روش تمرین گیتار با مترونوم

علائم اختصاری من برای نت های تک

من یک شیوه مختصر نویسی برای نشان دادن نت های تکی دارم که واقعا کاربردی است!

برای مثال :

S5/F8: یعنی سیم 5، فرت 8

اگر نیازی به نوشتن یک تبلچر کامل نباشد ، این روش برای تعیین نت به کارتان می آید.

تبلچر و نت نویسی سنتی

مزیت تبلچر این است که علاوه بر این که به شما می گوید چه نتی را اجرا کنید، جایی که باید نواخته شود را هم نشان می دهد. همان طور که آموخته اید ، نت E در شش مکان مختلف روی دسته گیتار ظاهر می شود. فرمت استاندارد همان نقطه را نشان می دهد، اما تبلچر به شما نشان می دهد که باید کجا آن را اجرا کنید . خودتان ببینید:

تبلچر و نت نویسی سنتی

نت نویسی استاندارد چیز های ساده را پیچیده می کند!

به طور مثال موسیقی بلوز را در نظر بگیرید ، ریتم آن بسیار فی البداهه است! نوشتن درست و دقیق آن یک کابوس و خواندن آن کابوسی بزرگ تر خواهد بود! در موسیقی بلوز، تب های ساده گیتار که بدون نت یا ریتم هستند ساده ترین راه برای انتقال یک ایده به حساب می آیند. اما برای این که بفهمید چطور باید آن را بنوازید باید تمرین و گوش کنید.

دانلود رایگان ۸ درس طلایی آموزش گیتار به زبانی ساده

مثال زیر را ببینید. ترسناک به نظر می رسد و ریتم دشواری دارد. این یک تک ‌نوازی فی البداهه در یک اثر بلوز است که تمپوی آهسته ای دارد . اگر نوع نت نویسی و ریتم آن را کنار بگذارید، آنقدر ها هم پیچیده به نظر نمی رسد!

تبلچر و نت نویسی سنتی-2

آیا باید نت نویسی استاندارد را یاد بگیرید؟

احتمالا این سوال برای تان پیش آمده است. خب ، معمولا پاسخ من منفی است. من توصیه نمی کنم نت نویسی سنتی را یاد بگیرید. شناخت این فرمت برای نواختن برخی سبک‌ ها مثل جاز ضروری است، اما به طور کلی، یادگیری نت‌ گذاری استاندارد خیلی به کارتان نمی آید.

در واقع، یادگیری آن خیلی وقت تان را می گیرید! نواختن گیتار با نت گذاری استاندارد واقعا پیچیده است زیرا می توانید بیشتر نت ها را در چند مکان روی فرت بورد پیدا کنید که حسابی گیج تان می کند!

یک راهنمای دقیق دیگه: تبلچر چیست؟ (راهنمای کامل خواندن تب های گیتار)

اما تبلچر به شما می گوید کدام نت را کجا اجرا کنید.

من همیشه دوست داشتم با گیتار کلاسیک سبک جاز را بنوازم . خواندن موسیقی لازمه نوازندگی در این سبک ها است. با این حال ، وقتی به مهارت خوبی در نوازندگی رسیدید، تسلط بر آن خواندن نت ها آسان تر خواهد شد. حتی اگر هم نت ها را خوب می خوانید اما هم چنان بهتر است از تبلچر برای نوشتن یا خواندن سولو ها استفاده کنید.

ویدیوی آموزشی

 

تب های جایگزین

بقیه سیستم‌ های نت ‌نویسی گیتار حدود 30 سال اخیر به وجود آمده اند. تب های گیتار هنوز هم ساده ترین سیستم هستند و درکشان راحت است . من پیشنهاد می کنم از به کارگیری سیستم های دیگر اجتناب کنید زیرا یادگیری یک سیستم جدید که البته بعید است همه جا به آن دسترسی داشته باشید، خسته کننده است!

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست