خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش آنلاین ویولن سل / روش کوک (تنظیم صدای) ویولن سل (آموزش گام به گام)
در حال کوک ویولن سل

روش کوک (تنظیم صدای) ویولن سل (آموزش گام به گام)

ویولن-سل

ویولن سل (cello) یا ویولونسل (violoncello) نام سازی تنور و از خانواده ویولن است که نوازندگان با کشیدن آرشه یا حرکت انگشتان روی سیمهای این ساز آن را می نوازند. ویولن سل توسط نجارهایی که در ساخت سازهای زهی تخصص دارند ساخته می شود.

درست مثل بقیه سازهای خانواد ویولن، ویولن سل هم سیمهایی دارد که از قسمت جعبه گوشیها (pegbox) تا سیم گیر (tailpiece) که در پایین ساز قرار دارد کشیده شده اند. جعبه گوشیها چهار گوشی کوک دارد که فشار سیمها را تنظیم و گام تقریبی را میسازند. قسمت سیم گیر ویولن سل هم پیچ های کوک فلزی و ریزی دارند که به نوازنده امکان می دهند گامهای دقیق را تنظیم کنند.

دانلود کنید: 10 اپلیکیشن آموزش ویولن 

چهار سیم ویولنسل

ویولن سل چهار سیم دارد که به صورت “دو” (C)، “سل” (G)، “ر” (D) و “لا” (A) کوک شده اند. درست مثل بقیه سازهای خانواده ویولن به جز کنترباس (double bass)، ویولن سل هم در فاصله پنجم کامل کوک می شود.

سیمهای ویولن سل از پایین ترین تا بالاترین گام عبارتند از:

1- سیم دو (C): این سیم پایین ترین و چهارمین سیم ویولن سل است که با نت C2، یعنی دو اکتاو زیر نت دو وسط (middle C) کوک می شود.

2- سیم سل (G): فاصله بین نت دو تا نت سل پنج نت فاصله است. به سیم سل سیم سوم ویولن سل هم گفته می شود. این سیم روی نت سل (G2) کوک شده است.

3- سیم ر (D): سیم دوم ویولن سل با نت ر (D3) کوک می شود.

4- سیم لا (A): اولین یا بالاترین سیم ویولن سل در کوک استاندارد سیم A است که با نت لا (A3) کوک شده است.

چهار سیم ویولنسل

دانلود کنید: کتاب آموزش گام به گام و تصویری ویولن سل

3 روش کوک ویولنسل

برای کوک کردن ویولنسل سه راه اصلی وجود دارد که در همه آنها از پیچ های کوک و تیونرهای تنظیم کوک برای تنظیم کشش سیم استفاده می شود. در ادامه روشهای کوک ویولنسل را بررسی می کنیم:

1- از تیونر الکترونیکی استفاده کنید: سریعترین و دقیق ترین راه برای کوک کردن ویولن سل استفاده از تیونر دیجیتال کروماتیک است. موقع خرید تیونر ویولن سل بهتر است دنبال تیونرهای دیجیتال کروماتیک باشید. این کار به شما امکان می دهد تا علاوه بر تنظیم استاندارد، ویولن سل خودتان را روی کوک های جایگزین هم تنظیم کنید.

2- از سیمها و هارمونیکهای آزاد استفاده کنید: از آنجایی که ویولن سل در فاصله پنجم کامل کوک می شود، می توانید از هر کدام از سیمها به عنوان نقطه مرجعی برای کوک کردن سیم دیگر استفاده کنید. برای این کار، سیم A (بالاترین سیم) را روی صدای درست خودش کوک کنید. بعد می توانید سیم D را با نواختن هارمونیک A با کشیدن انگشت سوم از موقعیت چهارم بنوازید. سعی کنید این گام را با هارمونیکی که انگشت اولتان در موقعیت چهارم روی سیم D نواخته هماهنگ کنید. همین روش را برای سیم G و سپس سیم C تکرار کنید.

حتما بخوانید: ترفندهای عالی یادگیری سریع ویولن در منزل

3- از یک تیونر قدیمی استفاده کنید: قبل از اینکه تیونرهای دیجیتال کروماتیک رواج پیدا کنند، نوازندگان ویولن سل برای کوک کردن سازهایشان از دیاپازون (tuning fork) و pitch pipe استفاده می کردند. با اینکه تیونرهای دیجیتال کروماتیک راحتترند، اما اگر بخواهید می توانید از این روشهای قدیمی هم برای کوک کردن سازتان استفاده کنید.

ویدیوی آموزشی کوک ویولن سل

 

حتما بخوانید: اجزای ویولن سل به زبان ساده و 7 نکته کاربردی 

ویولن

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست