خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / نت سنتور / چگونه نت های سنتور را حفظ کنیم؟ (و 6 ترفند)
سنتور

چگونه نت های سنتور را حفظ کنیم؟ (و 6 ترفند)

سنتور

نت خوانی در آموزش موسیقی اهمیت زیادی دارد چرا که در واقع الفبای زبان موسیقی است و یکی از مشکل ترین کارها برای هنرجویانی که در ابتدای مسیر آموزش موسیقی هستند نت خوانی می باشد. پس برای یادگیری، خواندن و نوشتن ابتدا باید الفبای هر چیزی را یاد گرفت.

نت خوانی، فقط دانستن و توانایی خواندن نت ها نیست بلکه باید توانایی تشخیص ریتم و ملودی آهنگ را تنها با دیدن نت ها داشته باشید. پس به این منظور در زیر به طور خلاصه پیش نیازهایی که برای نت خوانی و حفظ کردن نت ها نیاز دارید را قرار داده ایم.

7 نت (الفبا) موسیقی

سی لا سُل فا می رِ دو

do re mi fa sol la si

 


سنتور

توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا عبدالهی، سنتورنوازی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سنتور نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

C D E F G A B

نت خوانی در کلیدهای سل و فا

نت های سنتور ممکن است در کلید سل یا فا نوشته شوند، که باتوجه به آن باید توانایی نت خوانی در هر کلید را داشته باشید.

نت خوانی در کلیدهای سل و فا

یادگیری سنتور سخت است؟ چقدر طول میکشد؟

انواع ضرب ها

هر نت در نواختن سنتور کشش خاصی دارد، و شما پس از فهمیدن نتی که قرار است بنوازید، باید به این توجه کنید که تا چه حد آن را بکشید یا اینکه سرعت نواختن آن نت به چه صورت است. در زیر انواع کشش ها یا ضرب های نت و همچنین میزان سکوت کردن ها را قرار داده ایم.

انواع ضرب و کشضش های مختلف زمانی نت ها

با دانستن مواردی که در بالا توضیح دادیم، شما قادر به فهمیدن و خواندن نتهای سنتور باتوجه به میزان کشش هر نت خواهید شد. در ادامه به چند روش برای حفظ کردن و تثبیت یادگیری نت خوانی خواهیم پرداخت.

6 ترفند یادگیری سریعتر نوت های سنتور

1-رونویسی از نت ها در دفتر نت

یک سرمشق از نت ها و ضرب ها را در دفترتان بنویسید و هرروز آنها را رونویسی کنید. چرا که 1 بار نوشتن به اندازه 10 بار خواندن مطالب به شما در یادگیری کمک می کند.

2-استفاده از فلش کارت

یکی از بهترین راه های حفظ و مرور نت ها، فلش کارت ها هستند. می توانید به صورت آماده آنها را خریداری کنید، یا اینکه خودتان شروع به تهیه فلش کارت کنید که البته گزینه دوم بسیار مناسب تر است. چرا که ملزم می شوید نت ها را بنویسید و البته مزیت استفاده از فلش کارت این است که به راحتی قابل حمل هستند، و شما در وقت اضافه یا حتی مسیر رفت و آمدتان می توانید مطالب را مرور کنید. علاوه بر این استفاده از فلش کارت برای آموزش نت ها به کودکان روشی بسیار کاربردی می باشد.

فلش کارت نت ها

3-استفاده از اپلیکیشن های نت خوانی

پس از تمارین نوشتاری، از نرم افزارهایی که قابلیت نصب روی تلفن های همراه را دارند استفاده کنید که به یادگیری نت ها بسیار کمک می کنند چون همیشه موبایلتان در دسترس است و هر زمان که بخواهید می توانید آنها را مرور کنید.

در اینجا هم یک مجموعه داریم که میتوانید دانلود کنید: دانلود ۲۵ نت سنتور

4- اهمیت ذهنیت بصری

پس از حفظ کردن نام، جایگاه و کشش نت ها باید آن ها را به طور بصری یاد بگیرید، بدین صورت که هنگام دیدن هر نت، نامش را به خاطر آورید. شاید حفظ کردن محض برای آهنگ هایی با تمپو یا سرعت پایین پاسخگو باشد چون زمان فکر کردن برای یادآوری نام نت را دارید؛ اما در سرعت های بالا، بدون داشتن ذهنیت بصری، دچار کمبود وقت خواهید شد چرا که تا مغز شما بخواهد نام نت را به خاطر آورده و آن را تشخیص بدهد نت بعدی از راه رسیده و دیگر دیر شده است. البته نگران نباشید، با تمرین و تکرار کم کم ذهنیت بصری راجع به نت ها پیدا خواهید کرد.

5-گام ها را به خاطر بسپرید

در مراحل پیشرفته تر به قسمت هایی برخورد خواهید کرد که از نت و توالی های یکسانی استفاده شده است، به مرور زمان قادر به تشخیص این توالی ها خواهید بود و پس از گذشت زمان و تکرار نواختن آنها، درنهایت متوجه خواهید شد که ناخودآگاه این توالی ها را حفظ کرده اید و اگر آهنگی دیدید که این نشانه های آشنا را در خود داشت، دیگر بدون نیاز به دیدن نت، آن را می نوازید.

6- جلو جلو نت خوانی کنید

به این صورت که ممکن است کسی برایتان قطعه را بنوازد تا از آن ذهنیت پیدا کنید. در حین نواخته شدن آهنگ از روی نت نگاه کنید و زودتر از نوازنده نت را بخوانید، تشخیص دهید و صدای آن را حدس بزنید.

معرفی و دانلود ۳۰ نت سنتور از بهترین های سنتور ایران

ویدیوی کاربردی

 

سنتور

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست