در مطلب قبلی با 10 نکته مهم و کاربردی برای نواختن ساز ساکسیفون که باید بدانید را برای طرفداران ساز ساکسیفون نگاشتیم. در این مطلب 20 ویدئو زیبا از سه تار نوازی های بزرگان ایران را برای شما تهیه کرده ایم که می توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نمایید. در گردآوری این ویدئوها سعی کرده ایم تا بهترین و زیباترین کلیپ ها از نوازندگی سه تار را برای شما تهیه نماییم تا علاوه بر الگوبرداری از نحوه نواختن موسیقی از تماشای این ویدئوها لذت ببرید.
مقدمه
سهتار یکی از سازهای سنتی ایران است که به دلیل ظرافت و صدای دلنشین خود، جایگاه ویژهای در موسیقی ایرانی دارد. این ساز کوچک و سادهنما با چهار سیم خود، قادر است احساسات عمیق و متنوعی را به نمایش بگذارد. در طول تاریخ، نوازندگان برجستهای با تسلط بر این ساز، نامی درخشان در موسیقی ایرانی به دست آوردهاند. این مقاله به بررسی بزرگان سهتار نوازی ایران، از نسلهای اولیه تا معاصر میپردازد و تاثیرات آنها را بر موسیقی سنتی ایران مورد بحث قرار میدهد.
نسل اول بزرگان سهتار
میرزا عبدالله فراهانی: پدر سهتار نوازی نوین
میرزا عبدالله فراهانی (1821-1887) یکی از برجستهترین نوازندگان و موسیقیدانان ایرانی بود که به عنوان پدر سهتار نوازی نوین شناخته میشود. او یکی از بزرگترین مکتبداران موسیقی ایرانی بود و نقش مهمی در تدوین و تثبیت ردیف موسیقی ایرانی داشت. میرزا عبدالله با تسلط بر سهتار و تار، ردیف موسیقی ایرانی را به شکل منسجمی درآورد و به آموزش آن به شاگردان بسیاری پرداخت. وی با نوآوریهای خود در تکنیک نوازندگی و همچنین تنظیم ردیفها، تحولی شگرف در هنر سهتار نوازی ایجاد کرد.
حاج محمد ایرانی مجرد: از شاگردان برجسته میرزا عبدالله
حاج محمد ایرانی مجرد (1848-1927) یکی از شاگردان برجسته میرزا عبدالله بود که نقش مهمی در انتقال و گسترش دانش موسیقی سنتی ایران ایفا کرد. او نه تنها یک نوازنده برجسته سهتار بود، بلکه به عنوان معلمی بزرگ، شاگردان برجستهای مانند نورعلی برومند، داریوش صفوت و محمود کریمی را تربیت کرد. حاج محمد ایرانی مجرد با حفظ اصالتهای موسیقی ایرانی، به نوآوریهایی در نوازندگی سهتار نیز دست زد که تأثیرات آن تا به امروز باقی مانده است.
توی این پک فوق العاده، استاد بهزاد سلیمی، نواختن سه تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک سه تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
درویش خان: نوازندهای با تسلط بر سهتار و تار
غلامحسین درویش، معروف به درویش خان (1872-1926)، یکی از برجستهترین موسیقیدانان و نوازندگان سازهای زهی در ایران بود. او اگرچه بیشتر به عنوان نوازنده تار شناخته میشود، اما در نواختن سهتار نیز مهارت خاصی داشت. درویش خان با تسلط بر ردیفهای موسیقی ایرانی و نوآوریهای خود، نقش مهمی در گسترش و ارتقای موسیقی ایرانی ایفا کرد. او همچنین به خاطر ایجاد سیستم جدیدی در کوک سازهای زهی، به یادگار مانده است.
نسل دوم بزرگان سهتار
نورعلی برومند: استادی در ردیفهای موسیقی ایرانی
نورعلی برومند (1905-1977) یکی از بزرگترین اساتید و پژوهشگران موسیقی ایرانی بود. او از شاگردان برجسته حاج محمد ایرانی مجرد بود و تسلط کامل بر ردیف موسیقی ایرانی داشت. برومند با سبک نوازندگی منحصر به فرد خود و تعهد به حفظ اصالتهای موسیقی ایرانی، تحولی شگرف در هنر سهتار نوازی ایجاد کرد. او به عنوان معلم بسیاری از نوازندگان بزرگ سهتار از جمله محمدرضا لطفی و حسین علیزاده شناخته میشود.
محمدرضا لطفی: نوآوری در سهتار نوازی
محمدرضا لطفی (1947-2014) یکی از مشهورترین نوازندگان و آهنگسازان موسیقی سنتی ایران بود. او از شاگردان نورعلی برومند و یکی از پرچمداران موسیقی سنتی ایران در دوران معاصر بود. لطفی با تسلط بر سهتار و تار و نیز دانش عمیق خود از ردیفهای موسیقی ایرانی، به یکی از نوآوران برجسته این عرصه تبدیل شد. آثار او همچون “گلصدبرگ” و “خوش آمدی” جزء ماندگارترین آثار موسیقی سنتی ایران هستند.
داریوش صفوت: پژوهشگر و نوازندهای برجسته
داریوش صفوت (1928-2013) یکی از نوازندگان و پژوهشگران برجسته موسیقی ایرانی بود. او از دیگر شاگردان حاج محمد ایرانی مجرد بود و نقش مهمی در حفظ و انتشار ردیفهای موسیقی ایرانی ایفا کرد. صفوت به عنوان یکی از پایهگذاران مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران، به تربیت نسلهای جدیدی از نوازندگان پرداخت. وی همچنین با تدوین کتب و مقالات مختلف، به معرفی موسیقی سنتی ایران در سطح جهانی کمک کرد.
محمود کریمی: استاد ردیفهای آوازی و سازی
محمود کریمی (1924-1984) یکی از نوازندگان و آهنگسازان برجسته موسیقی ایرانی بود. او نیز از شاگردان حاج محمد ایرانی مجرد بود و به عنوان یکی از بزرگترین استادان ردیفهای آوازی و سازی شناخته میشود. کریمی با تسلط بر سهتار و تار، آثار زیادی را در زمینه موسیقی سنتی ایرانی خلق کرد و به عنوان یکی از بزرگترین معلمان این حوزه شناخته میشود.
نسل سوم و نسلهای بعدی
پرویز مشکاتیان: آهنگساز و نوازندهای نوآور
پرویز مشکاتیان (1955-2009) یکی از بزرگترین آهنگسازان و نوازندگان موسیقی سنتی ایران بود. او بیشتر به عنوان نوازنده سنتور شناخته میشود، اما در نوازندگی سهتار نیز توانمندی خاصی داشت. مشکاتیان با آثاری چون “دستان” و “گروه عارف”، نقش مهمی در نوزایی موسیقی سنتی ایران ایفا کرد. او با نوآوریهای خود، به غنای موسیقی سنتی ایران افزود و تأثیر زیادی بر نسلهای بعدی گذاشت.
حسین علیزاده: نوازندهای برجسته و آهنگسازی خلاق
حسین علیزاده (1951-) یکی از برجستهترین نوازندگان و آهنگسازان معاصر موسیقی سنتی ایران است. او به عنوان نوازنده تار و سهتار، آثار بسیاری را خلق کرده و در زمینه موسیقی فیلم نیز فعالیت داشته است. علیزاده با تلفیق سنت و مدرنیته، به نوآوریهای زیادی در موسیقی ایرانی دست زده است. آثار او همچون “ترانههای کوچک غربت” و “زندان” جزء ماندگارترین آثار موسیقی ایرانی هستند.
و بسیاری دیگر: ستارگان نسلهای بعدی
در نسلهای بعدی، نوازندگان توانمندی به جامعه موسیقی ایران معرفی شدهاند که هر یک به نوبه خود به غنای موسیقی سنتی ایران افزودهاند. این نوازندگان، با تلفیق تکنیکهای سنتی و مدرن، به خلق آثار جدید و نوآورانه پرداختهاند و نقش مهمی در توسعه موسیقی ایرانی ایفا کردهاند.
ویژگیهای مشترک بزرگان سهتار
تسلط بر ردیف موسیقی ایرانی
یکی از ویژگیهای مشترک بین همه بزرگان سهتار، تسلط کامل بر ردیفهای موسیقی ایرانی است. ردیف، مجموعهای از ملودیها و نغمههاست که به عنوان پایه و اساس موسیقی سنتی ایران شناخته میشود. بزرگان سهتار با تسلط بر این ردیفها، توانستهاند زیباییهای نهفته در موسیقی ایرانی را به شنوندگان منتقل کنند.
نوآوری و خلاقیت
این نوازندگان نه تنها به حفظ اصالتهای موسیقی ایرانی پرداختهاند، بلکه با نوآوریهای خود به توسعه و ارتقای این موسیقی کمک کردهاند. آنها با تلفیق سنت و مدرنیته، به خلق آثار جدید و نوآورانه پرداختهاند که تأثیر زیادی بر موسیقی سنتی ایران داشته است.
نگاه جامع به موسیقی
بزرگان سهتار علاوه بر نوازندگی، به پژوهش و تدریس موسیقی سنتی ایران نیز پرداختهاند. آنها با تدوین کتب، مقالات و آثار صوتی، به معرفی و توسعه موسیقی ایرانی کمک کردهاند و نقش مهمی در حفظ و انتقال این میراث فرهنگی به نسلهای بعدی ایفا کردهاند.
تأثیر بزرگان سهتار بر موسیقی ایران
بزرگان سهتار نوازی ایران نقش بسیار مهمی در حفظ و گسترش موسیقی سنتی ایران داشتهاند. آنها با نوازندگی بینظیر و تعلیم شاگردان، به موسیقی سنتی ایران هویت و جایگاه ویژهای بخشیدهاند و آن را به نسل جوان معرفی کردهاند. این بزرگان با فعالیتهای خود، موسیقی سنتی ایران را از خطر فراموشی نجات داده و به غنای آن افزودهاند.
مطلبی برای طرفداران استاد لطفی پور: 10 نمونه کلیپ از سه تار نوازی فوق العاده زیبای استاد لطفی
نمونه ویدیوی آموزشی و تصاویر دروس
نمونه ای از این ویدیوها را در زیر می بینید (البته ویدیوهایی که دانلود می کنید، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند):
لینک دانلود :
در این قسمت نیز تصاویر مختلف از این ویدئوها را می بینید:
آموزشگاه موسیقی در سراسر ایران دوره هایی مرتبط با موسیقی سه تار برگزار می کنند. شما می توانید سایت سازیها خیلی سریع، اصولی و حرفه ای ساز سه تار را یاد بگیرید و در دورهمی ها و مهمانی ها این ساز را بنوازید و لحظات خوشی را با این موسیقی جذاب برای خود و دیگران رقم بزنید.
کلام آخر
بزرگان سهتار نوازی ایران، میراث گرانبهایی از خود به یادگار گذاشتهاند که شامل آثار متعدد ضبط شده، آموزشهای ارزشمند و نسلهای از نوازندگان تربیت شده است. آنها با نوازندگی بینظیر و شخصیت والای خود، الگویی برای نسلهای آینده شدهاند و نقش مهمی در حفظ و انتقال موسیقی سنتی ایران ایفا کردهاند. این مقاله تلاشی بود برای تجلیل از این هنرمندان بزرگ و تأکید بر اهمیت حفظ و توسعه موسیقی سنتی ایران.
چنانچه سؤالی درخصوص سه تار نوازی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.