ردیف مجموعه ای است از ملودی ها ی سنتی ایرانی که با نظم و ترتیب خاصی در قالب دستگاه ها و آواز های مختلف تقسیم بندی شده اند . و همچنین می توان گفت که ردیف به طرز قرار گرفتن آهنگ ها و نغمات موسیقی گفته می شود. ردیف به دو شکل سازی و آوازی اجرا می شود که ردیف سازی گستردگی بیشتری از ردیف آوازی دارد.
مقدمه
شکل گیری ردیف عموما به علی اکبر فراهانی نسبت داده می شود . ردیف های موسیقی در طول زمان تغییرات زیادی داشته است.ردیف موسیقی ایرانی معمولاً به صورت یک مجموعهٔ واحد و متحد تدریس میشود و استادان ردیف معمولاً روی ترتیب دستگاهها و گوشهها حساسیت دارند. در برخی موارد این ترتیب، با ترتیب اجرای گوشهها تناسب دارد؛ مثلاً گوشههای حصار و مخالف در دستگاه چهارگاه معمولاً در ردیفها کنار هم میآیند، همچنان که در اجرا نیز معمولاً نقشی مکمل دارند و یکی پس از دیگری اجرا میشوند.
فرهنگ ایرانی و اثر آن بر روی ردیف های موسیقی
برونونتل (کسی که بر روی موسیقی ایرانی کار می کرد) به ردیف ها به عنوان یک موضوع فرهنگی نگاه کرده است و اینگونه بیان کرده که فرهنگ مردم ایران تاثیراتی بر روی ردیف های موسیقی داشته است که می توان گفت این عوامل شامل موارد زیر است:
- نظام طبقاتی: مردم به شاه/رهبر خود اقتدا میکنند، استادان دانشگاه به رئیس دانشکده، و خانوادهها پدرسالارانه هستند
- فردگرایی: تقلید پسندیده نیست، و متفاوت بودن ارزش دانسته میشود
- تعارفات: در موضوعات خودمانی، اصلیترین فرد یا حرف اول میآید، اما هر چه شرایط رسمیتر میشود، حرفهای اصلی به انتها رانده میشوند و سخنگوی اصلی نیز معمولاً نفر آخر است.
مطلب مهم :دانلود رایگان کتاب با ارزش ضرب عروض
ردیف های سازی و اوازی موسیقی ایرانی
- ردیف میرزا عبدالله
- ردیف آقا حسنقلی
- ردیف درویش خان
- ردیف علی اکبر شهنازی
- ردیف علی نقی وزیری
- ردیف مرتضی نی داوود
- ردیف موسی خان معروفی
- ردیف ابوالحسن صبا
- ردیف عبدالله خان دوامی
- ردیف علی تجویدی
- ردیف فرامرز پایور
- ردیف محمود کریمی
- ردیف نورعلی برومند
- ردیف سعید هرمزی
معرفی خوانندگان ردیف های آوازی
1 –ردیف آوازی محمود کریمی : که توسط خود وی ضبط شده و دکتر محمد تقی مسعودیه آنرا آوانگاری ( نت نویسی ) کرده است . ارشد تهماسبی نیز براساس نت نگاری دکتر مسعودیه ، کتاب “جواب آواز” را برای تار و سه تار ارائه داده است که آلبوم آن نیز با اجرای تار ایشان موجود است.
توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!
2 – ردیف آوازی عبدالله دوامی : که نوار های آن با همراهی تار محمدرضا لطفی موجود است و همچنین دستگاه شور آن را محمدرضا لطفی به خط نت نوشته است .
3 – ردیف آوازی ادیب خوانساری
4 – ردیف آوازی سید حسین طاهرزاده : که برخی از نوارهای آن موجود است .
5-ردیفآوازی زندهیاد نورالدین رضوی سروستانی با تار داریوش طلایی
6- ردیف آوازی محمدرضا شجریان
7- ردیف آوازی موسیقی ایرانی هوشمند عقیلی
8- ردیف آوازی موسیقی ایرانی ابراهیم بوذری
9-ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش
10-ردیف آوازی حاتم عسگری فراهانی
این مطلب را هم بخوانید :همه چیز درباره نت موسیقی و روش نت خوانی اصولی (آموزش تصویری)
ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران (آواز محمود کریمی)
ردیف موسیقی ایرانی نقش مهمی در فرهنگ موسیقی سنتی ایران در دورهٔ معاصر ایفا کردهاست. در اکتبر ۲۰۰۹، ردیف موسیقی سنتی ایرانی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس نزد یونسکو به ثبت رسید. با این حال، ردیف، مورد نقد نظریهپردازان مختلف نیز بودهاست، به خصوص زمانی که با تقسیمبندی مقامی موسیقی، که همینک در موسیقی ترکی و عربی نیز رواج دارد، مورد مقایسه قرار گرفتهاست.
اگر که سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید .
5 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
دانلود نمیشن چرا ردیفهای آوازی؟
باید لینک رو نگه دارید، بعدش گزینه بارگیری پیوند رو بزنید، یه پیغام یا هشدار میاد براتون ادامه دانلود رو بزنید و دانلود کنید
خوبه ولی درد همه نمیخوره
شیوه آوازخوانی امروزه که همگی تقلید استاد شجریان را انجام میدهند جملگی مشعب از شیوه برجسته استاد حسین طاهرزاده است
سلام عذر میخوام بابت گرفتن وقت شما استاد عزیز سوال بنده اینه که چرا مقامهای موسیقی عربی اکثرا اسمهای فارسی دارن مثل صبا ، نهاوند ، سه کاه (گاه)و… آیا همین موضوع دلیل بر تقلید اعراب درموسیقی از موسیقی ایرانی نیست ؟ ممنون که وقت میزارید