خانه / آموزش ساز کالیمبا به زبانی ساده / دانلود رایگان ۳۵ درس مهم آموزش کالیمبا
دانلود رایگان ۳۵ درس مهم آموزش کالیمبا

دانلود رایگان ۳۵ درس مهم آموزش کالیمبا

آموزشهای کالیمبا برای افراد مبتدی که همه چیز را از ابتدا به شما آموزش میدهد. این آموزشها گلچین شده و بسیار کاربردی هستند برای نو آموزان و هنر آموزان کالیمبا ، این آموزش 35 درس آموزش کالیمبا را بصورت فیلم رایگان برای شما گلچین کرده و بصورت یکجا برای دانلود رایگان قرار دادیم.

35 درس تصویری را میتوانید در انتهای این بخش از آموزش دانلود نمایید…

کالیمبا سازی است با پیشینه آفریقایی که به خاطر صدای ملایم و ملیحش معمولا برای تک نوازی مورد استفاده قرار می گیرد این ساز بیشتر سازی شخصی است که مناسب نوازندگی شخصی هم می باشد و به خاطر این که سازی سبک و قابل حمل است به راحتی می توان آن را در هر جا و مکانی با خود داشت و از نوازندگی آن لذت برد.

آموزش کالیمبا ساده است و میتواند برای هر فردی با هر شرایط و سنی مناسب باشد. مهم نیست که شما پیش از این هرگز سازی ننواخته اید یا نمی دانید چگونه موسیقی بخوانید، آموزش کالیمبا یک نقطه شروع عالی برای تازه کارهاهای موسیقی است.

ساز کالیمبا یکی از سازهای بومی آفریقایی است که برای اولین بار در شمال شرق آفریقا و در کشورهای کنگو و زیمباوه دیده شده است. کلمه کالیمبا در زبان های بانتو به معنی موسیقی کوچک است.مدل های مختلفی از ساز کالمیبا در سراسر آفریقا وجود دارد که هرکدام از آنها با توجه به ذوق و قریحه نوازندگان قبیله تغییراتی یافته اند و نام های متنوعی دارند. برای مثال در کشور زیمباوه به آن کانوکوبلا و در آفریقای مرکزی مالیمبا می گویند و در جزایر دریای کارائیب به امبیرا یا کالیمبا مشهور است. در برخی از کشورهای انگلیسی زبان به ساز کالیمبا پیانوی شستی هم گفته می شود.

با این حال کالمیبا یک اصطلاح عمومی برای کل خانواده سازهایی است که به آنها سازهای تیغه ای خود صدا یا لاملوفون نیز گفته می شود. سازهای لاملفون مثل کالیمبا، شامل چند تیغه یا زبانه ی فلزی هستند که بر یک جعبه چوبی نصب شده اند و روی جعبه نیز حفره هایی برای طنین اندازی صدا ایجاد شده است.از نمونه های دیگر این دسته از سازها می توان به زنبورک (Jaw Harps) اشاره کرد.

یادگیری و نواختن ساز کالیمبا بسیار راحت است. تیغه های فلزی این ساز، در هنگام نواختن حکم کلاویه های پیانو را دارند. برای راحتی در نواختن و به منظور شناختن نت ها، برچسب هایی روی آنها چسبانده شده است. وجود این برچسب ها موجب راحتی و سرعت در نواختن می شود. این برچسب های بصورت جداگانه و بعنوان وسایل جانبی درون جعبه آکبند این ساز وجود دارد.

صدای حاصل از کالیمبا بصورت کوپه ای و سیال است که به عقیده بسیاری از دوستداران موسیقی، صدایی دلربا و آرامشبخش دارد. به کمک هر دو انگشتان شست بصورت متناوب یا همزمان می توان صدایی هارمونیک و ریتمیک را تولید کرد. حالت های مختلف صدا با فشار دادن زبانه ها با بالا و پایین قابل تولید است.

یادگیری این ساز نیاز به تمرکز و تمرین با انگشتان دست دارد

نتهایی موسیقی بر روی خطوط حامل

نت های کالیمبا

در ساز کالیبمبا، و بیشتر سازهای خانواده لاملوفون، نت های پایین تر در مرکز ساز و نت های بالاتر در گوشه های سمت چپ و راست ساز قرار گرفته اند. این یک زیبایی ارگونومیک در ساز کالیمباست تا انگشت شست بتواند به گونه ای محور باشد که به راحتی به تمام تیغه ها برسد. اگرچه گونه های دیگری از از این ساز هم وجود دارد که چیدمان نت ها در تیغه های آن به متفاوت است.

کمک آموزشی: آموزش تصویری و کامل نت خوانی موسیقی+ دانلود کتاب نوت و تئوری

با این حال در آموزش کالیمبا عموما از ردیف چیدمانی معمولی استفاده می شود که در آن نت C (دو) در مرکز قرار گرفته و سایر نت ها به تناوب در چپ و راست این نت قرار گرفته اند و چیدمانی مشابه ترکیب زیر را می سازند.

D B G E C A F D C E G B D F A C E

دانلود رایگان ۳۵ درس مهم آموزش کالیمبا

دانلود رایگان ۳۵ درس مهم آموزش کالیمبا

نحوه کوک کالیمبا

برای کوک کردن ساز فقط کافی است با چکش مخصوص خود، ضربه هایی به جلو یا پشت تیغه ها وارد کنید تا تیغه های مورد نظر کمی به جلو یا عقب بروند. هرچقدر طول ارتعاش تیغه کمتر شود، صدای آن زیرتر و هرچقدر طول ارتعاش بیشتر، صدا بم تر می شود. برای اینکه بفهمید چه زمانی تیغه ها در جای مناسب و اندازه درستی قرار گرفته اند و ساز کوک شده است می توانید به راحتی از یک تیونر الکتریک یا اپلیکیشن های مشابه موبایلی استفاده بکنید. شروع به جا به جا کردن تیغه ها کنید و آن را بنوازید تا زمانی که صفحه نمایش تیونر نت مورد نظر را به رنگ سبز نشان دهد.

در این بخش میتوانید انواع ساز های کالیمبا را مشاهده نمایید

انواع مختلف ساز کالیمبا

بیشتر کالیمباهای موجود در بازار شامل 10 تا 17 نت میشوند. به این معنی که دارای 10 تا 17 کلید هستند. هرچه تعداد کلیدهای کالیمبا بیشتر باشد گستره صدایی که می توانید بنوازید بیشتر می شود. تفاوت زیادی نیز در دشواری نواختن این دو گونه کالیمبا وجود ندارد.

کالیمباهای با مارک تجاری در سه مدل مختلف ، celeste، treble و alto ارائه می شوند. کالمیبای سلسته دارای یک طراحی صاف و یک صفحه کلید ساده (بدون جعبه صدا) است که صدایی واضح تولید می کند و دارای محدوده 17 نت از B3 تا D6 است.

کالیمبای تربل که دارای همان محدوده 17 نت است اما دارای یک جعبه صدا نیز هست که باعث می شود تا از صدای با کیفیت تری نسبت به کالیمبای سلسته برخوردار شود.

کالیمبای آلتو نیز دارای جعبه صدایی شبیه به کالیمبای تربل است اما دامنه محدودتری از نت ها (معمولا 15 نت از (G3 تا G5) را شامل می شود.

اجزای کالیمبا

ساختار کالیمبا

کالیمبا اساسا یک امبیرای مدرن است که دارای جعبه صوتی با کلیدها یا زبانه های فلزی است که در دو ردیف به قسمت بالایی ساز متصل شده است. به این زبانه ها لاملا هم گفته می شود. این زبانه های فلزی دارای طول های مختلفی هستند تا بتوانند انواع صداها را تولید کنند. درواقع طول انتهای مرتعش این زبانه ها تعیین کننده نوع صدایی است که تولید می شود. (زبانه های کوتاه تر با سرعت بیشتر مرتعش میشوند و نت های بالا را تولید می کنند و زبانه های بلندتر با سرعت کمتری مرتعش شده و باعث ایجاد نت های پایین تر می شوند)

ابعاد حدودی ساز کالیمبا به شرح زیر است:

طول 18 سانتی متر، عرض 13 سانتی متر و ارتفاع آن 3 سانتی متر است. کالیمبا وزنی در حدود 200 تا 300 گرم دارد.

ساختار کالیمبا و نتهای موسیقی در آن

ویژگی های صدای کالیمبا

کالیمبا صدای کوبه ای و در عین حال سیالی دارد که بسیار آرام و دلرباست. از آنجایی که این ساز را می توان همزمان یا متناوب با هردو انگشتان شست نواخت، تولید صدای هارمونیک و ریتمیک امکان پذیر است. بسیاری از حالت های صدایی را می توان تنها با فشار دادن زبانه ها به بالا و پایین تولید کرد.

دانلود 35 درس آموزش:

دانلود بخش اول دروس

دانلود بخش دوم دروس

هر گونه سوالی در زمینه این مطلب دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.

حتما بخوانید!

26 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر، من هر دوفایل رو دانلود کردم منتها تو گوشیم بازنمیشه.. مینویسه خطا دراستخراج، لطفا فایل هارو بررسی کنین. دلیلش چیه؟

    پاسخ
    • این پوشه ای که خطا میاره رو حذف کنین و دوباره استخراج کنینش.

      پاسخ
    • نرم افزار rar نصب کن روی گوشی

      پاسخ
      • شهریار بهرامی اقدم
        خرداد 21, 1402 3:18 ق.ظ

        سلام و درود به میلاد عزیز! جوانی هستم ۶۸ ساله و دارای اشتراک های شدید با شما! عاشق خنده وسفر و عاشق قدیمی موسیقی! ولی مثل شاعران شعر نگفته و عاشقان عشق نهفته! دارم فکر می کنم من/م میتونم کالیمبا نوازی رو یاد بگیرم؟
        میلادجان، درود بر تو!

        پاسخ
    • یا با کامپیوتر با نرم افزار winrar استخراج یا extract کنید
      و یا روی گوشی نرم افزار فشرده ساز نصب کنید

      پاسخ
  • مریم اصللانی
    بهمن 6, 1399 3:27 ب.ظ

    سلام،من دانلود کردم،میگه در استخراج فایل مشکل هست بررسیش کنین!

    پاسخ
  • فایل خرابه
    اکه درستش نمی کنید لااقل برش دارید ۱۴۰۰.۰۱.۰۷

    پاسخ
  • سمیه طهماسبی
    فروردین 8, 1400 6:59 ق.ظ

    سلام من هردو فایل رو دانلود کردم وبدون مشکل هم عمل کرد البته چون یه فایل فشرده اس نیاز داشت که با برنامه باز بشه، ممنون از شما

    پاسخ
  • سلام ممنونم بابت سایت خوبتون من دوتاشو تونستم دانلود کنم و درست بود
    دوستان دوتا فایل فشرده است باید بازش کنین تا بتونین استفاده کنین

    پاسخ
  • سیدعلی میرصابری
    فروردین 14, 1401 10:25 ق.ظ

    سلام فایل ها مشکلی برای دانلود و استفاده ندارند،فقط بهتر بود که مرتب سازی میشدند

    پاسخ
  • سلام من کالیمبا 21 هست واز f شروع میشه در وسط این یه کم منو گیج کرده میشه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام آیا موقع نواختن نباید به ساز نگاه کنیم؟ چون خیلی سخته ممنون میشم راهنمایی کنید . شما خودتون چجوری میزنید؟

    پاسخ
  • سلام. ببخشید برای من یه کالیمبا هدیه آوردن. میدونم برند خیلی خوبیه. اما نت وسطش C نیست. میشه راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنم

    پاسخ
  • اسم نرم افزارش چیه اونی که داخل سایت عکس ازش هست؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر خیلی خیلی مطالب خوب و مفیدی بود سپاس گذارم که وقت گذاشتید و این مطالب رو تهیه کردید

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید شماکلاس انلاین هم دارید من میخوام رفع اشککالم باشه

    پاسخ
  • امیدوارم خوب باشین.من تو حفظ کردن نت ها رو تبلچر خیلی مشکل دارم و نمیدونم چجوری باید حفظشون کنم
    میشه کمکم کنید؟♡

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست