خانه / مطالب متنوع دیگر / ساز ارف: همه نکات برای آموزش بهتر به کودکان
کودک در حال یادگیری ارف

ساز ارف: همه نکات برای آموزش بهتر به کودکان

تئوری-موسیقی

حتی اگر تا به حال معلم موسیقی را ندیده باشیم که با رویکرد ارف آموزش ساز بدهد، حداقل با سازهای شگفت‌انگیری که با این رویکرد آموزش داده می‌شوند، آشناییم. در حال حاضر این سازهای خوش نوا در اکثر فروشگاه‌های آنلاین مثل J.W.Pepper در دسترس هستند.

هر ساله به تعداد سازهایی که به رویکرد ارف ربط دارند، اضافه می‌شود. و ویژگی‌های مختلف خود این سازها دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

این سازها مناسب استفاده در کلاسهایی است که مفروش هستند و می‌شود روی زمین نشست. همچنین میله‌های قابل برداشتن آنها باعث می‌شوند از اینکه نتها مخصوصا توسط هنرآموزان کوچک‌تر، درست نواخته می‌شوند مطمئن شوید.

در ادامه بخوانید: بهترین ابزار موسیقی که باید برای ساختن آینده درخشان به کودکتان یاد دهید!

زیلوفون‌ها در نسخه‌های سوپرانو، آلتو و باس و در دو مدل دیاتونیک و کروماتیک موجود هستند. متالفونها با تکنیک تیمبر (طنین) منحصر به فردشان در مدلهای سوپرانو، آلتو و بیس دیاتونیک در دسترسند. و همینطور سنتورهای فرنگی (glockenspiel) در نوع سوپرانو و تنور که شامل مدلهای کروماتیک و دیاتونیک هستند، عرضه می‌شوند. میله‌های آویز فلزی (Chime bars) و تیمپانی (timpani) هم به عنوان سازهای ضروری برای کلاس موسیقی در نظر گرفته می‌شوند.

Orff Instruments

علاوه بر طنین فوق‌العاده‌ای که هر یک از این سازها تولید می‌کنند، استفاده هنرآموزان از مَلِت‌های مختلف (mallet) برای بیرون کشیدن طنین‌های متفاوت در سازهای گوناگون به آنها این امکان را می‌دهد تا ایده‌ها و صداهای جدید را تجربه و کشف کنند. طیف کاملی از ملتها برای برآورده کردن نیازهایتان در دسترس‌اند.

حتما بخوانید: 10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

ملتهای نمدی سخت، متعادل و نرم و همینطور پشمی نمدی متعادل-سخت، نخی-پشمی، پشمی و پلاستیکی موجود هستند. هر ملت برای استفاده در کنار سازهای ارف ساخته شده است. هنگام شروع کار با این سازها، مربیان اغلب متوجه می‌شوند که استفاده از ملتها ممکن است برای هنرآموزان دشوار باشد، بنابراین تکنیکهایی جهت کمک به تمرین این حرکات به وجود آمده است:

این تکنیکها عبارتند از:

  • زدن ملتها با هم
  • زدن ملتها به صورت متناوب (یک در میان)
  • تکنیک Cross over یا ضربدری زدن ملتها
  • حرکت خلاف جهت (دستها به داخل و خارج در حرکتند)

نکاتی که هنگام استفاده از این سازها باید مدنظر داشته باشید

  • وقتی یک تکنیک جدید را آموزش می‌دهید، همیشه هنرآموزان را وادار کنید تا اول با استفاده از بدنشان این حرکات را قبل از به کار بردن بر روی ساز، تمرین کنید.
  • هنرآموزان حتی اگر یک ساز را به صورت شریکی استفاده می‌کنند، باید هر کدام یک جفت ملت داشته باشند.
  • از آنجا که میله‌ها قابل جدا شدن است، برای اطمینان از یادگیری درست مخصوصا برای هنرآموزان کوچک‌تر، می‌توانید آنهایی که در آهنگ یا گام مورد نظر وجود ندارند را حذف کنید.
  • به هنرآموزان اجازه بدهید دُرون‌ها، اوستیناتوها و نت پدالهای خودشان را خلق کنند.
  • به آنها اجازه بدهید خلاق باشند و ترکیبات مختلف ساز و ملتها را کشف کنند.

Orff-Schulwerk (معادل آلمانی تکلیف مدرسه یا آموزش) رویکردی تکاملی است که توسط آهنگساز معرف، کارل ارف و همکارش گونیل کیتمن در دهه 1920 به وجود آمد. در این رویکرد موسیقی، حرکت، نمایش و گفتگو با درسهایی که شبیه هم هستند ترکیب می‌شوند و نوازندگی را برای کودکان جذاب‌تر می‌کنند.

حتما بخوانید: 3 تا از بهترین آموزشگاه های موسیقی تهران (کودکان تا بزرگسالان)

رویکرد ارف از اشکال ابتدایی فعالیتهای روزمره به صورت یادگیری کودک محور استفاده کرده و با موسیقی مثل یک زبان برخورد می‌کند. این رویکرد آرام و دوستانه که مناسب موسیقی‌سازی مقدماتی است به کودکان این امکان را می‌دهد تا مهارتهای جدید و انتزاعی موسیقی را کشف کنند و با کسب تجربه و شرکت در کلاسها و فعالیتهای مختلف موسیقی آموزش ببینند.

Orff Instruments

این تجربیات که باید هم موفقیت‌آمیز و هم سرگرم‌کننده باشند، منجر به ایجاد روند یادگیری مثبت می‌شود و در آن هنرآموزان با کار عملی مفاهیم را یاد می‌گیرند که محور اصلی فلسفه کارل ارف است:”اول تجربه کن، بعد فکر کن.” برخلاف سایر استراتژی‌های مورد استفاده در آموزش موسیقی در مدرسه، رویکرد ارف یک “متد” نیست. هیچ “سیستم” یا رویه خاصی برای پیروی وجود ندارد و تنها اصول بنیادی هستند که مربیان برای کمک به برنامه‌ریزی و سازماندهی در کنار فرایندهای اولیه‌ به کار می‌برند. رویکرد ارف شدیدا به درک مستقیم و خلاقیت از سوی مربی و هنرآموز وابسته است.

حتما بخوانید: 10 ساز موسیقی برتر برای آموزش به کودکان

ده‌ها هزار منبع از جمله منابعی که توسط کارل ارف و گینیل کیتمن به وجود آمده وجود دارند که رویکرد و سازهای ارف را در بر می‌گیرند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست