خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / چگونه با تیونر گیتار را کوک کنیم؟
How to Use a Guitar Tuner

چگونه با تیونر گیتار را کوک کنیم؟

آموزش گیتار

استفاده از تیونر گیتار برای اکثر نوازندگان گیتار ضروری و اجتناب­ناپذیر است. تیونر نقش مهمی در طول عمر گیتار ایفا می کند چرا که گیتار را کوک نگه می دارد. با این حال، استفاده از تیونر گیتار کار چندان آسانی نیست؛ بنابراین در این مقاله، فهرستی آموزشی از نحوه­ استفاده از تیونر گیتار ارائه می دهیم که به طور گسترده از تیونر داخلی تا تیونر گیتار تلفن همراه را پوشش می دهد.

تیونر گیتار چیست؟

اول از همه، بیایید ببینیم تیونر گیتار چیست؟ تیونر گیتار وسیله ایست که برای باز کردن سیم های گیتار، زیرایی (زیر و بمی) را شناسایی می کند و نمایش می دهد (ابزار شناسایی و نمایش زیرایی به منظور باز کردن سیم های گیتار). تیونر گیتار عمدتاً از یک صفحه­­ سوزنی، ال ای دی، یا نمایشگر ال سی دی – برای تعیین اینکه زیرایی پایین­تر، بالاتر یا برابر با زیرایی مورد نظر است، استفاده می کند.

تکنیک های زیادی برای کوک کردن گیتار وجود دارند. در این پست، نحوه­­ استفاده از تیونر گیتار در روش کوک استاندارد را شرح خواهیم داد.

انواع تیونر گیتار

برای هر گیتاری، یک تیونر مناسب وجود دارد. شما نمی توانید هر تیونری را برای گیتار کلاسیکتان بخرید، علاوه بر این نمی توانید هر تیونر گیتاری را برای اوکوله­له­تان بخرید. تیونرهای مختلفی در بازار موجود هستند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

به طور کلی، تیونرهای گیتار به دو دسته تقسیم می شوند. دسته­ اول مربوط به گیتارهای بدون جک پلاگین است. این دسته معمولاً گیتار آکوستیک غیر الکتریک، اوکوله­له، و گیتار کلاسیک را شامل می شود. برای این دسته، تیونرهای گیره­ای وجود دارند که از سنسور لرزش با حساسیت بالا استفاده می کنند.

دسته­ دوم به گیتارهای الکتریک مربوط می شود. در این دسته، انواع گسترده­تری از تیونرهای گیتار وجود دارند؛ اما بیشتر آن­ها از ورودی جک گیتار به عنوان ورودی خود استفاده می­کنند. به این دلیل که بر خلاف گیتارهای غیر الکتریک، گیتارهای الکتریک تمایل دارند که در مقایسه با گیتارهای غیر الکتریک طنین کمتری داشته باشند.

با این حال، این دسته­ بندی تیونرهای گیتار، برای گیتار آکوستیک کاربردی ندارد. گیتار آکوستیک می­تواند از تیونرهای هر دو دسته استفاده کند. علاوه بر این، گیتار آکوستیک الکتریک نیز وجود دارد که حتی به تیونر احتیاج ندارد زیرا از قبل تیونر داخلی خود را دارد.

how to tune guitar

نحوه­ استفاده از تیونر گیتار

نحوه­ کوک کردن گیتارتان با هر تیونری که دارید، یک مهارت اصلی است. اولین چیزی که باید بدانید نت مربوط به هر سیم در گیتار است. این نتی است که باید از بالا (ضخیم­ترین سیم) تا پایین­ترین (نازک­ترین) سیم به خاطر بسپارید. فرض بر این است که چپ­دست نیستید.

E (سیم اول) – A (دوم) – D (سوم) – G (چهارم) – B (پنجم) – E (سیم آخر با نازک­ترین تار)

حالا که می­دانید نت چه می­گوید، گام بعدی این است که سیم را به میخ تنظیم (Tuning Peg) مربوط به آن وصل کنید. برای این کار فقط باید سیم خود را تا سر گیتار دنبال کنید. سپس، سعی کنید میخ­ها را بچرخانید، توجه داشته باشید که با سفت شدن سیم­ها، نت بالاتر و با شل شدن سیم­ها، نت پایین­تر می­آید.

سپس با استفاده از هر تیونری که در دست دارید، سعی کنید سیم­ها را یکی یکی انتخاب کنید و میخ خود را بچرخانید تا زمانی که رنگ تیونر به سبز تغییر کند. همچنین توجه داشته باشید که همان­طور که میخ را می­چرخانید نت تیونر به ترتیب عوض می­شود. سعی کنید نت تیونر را با نت پیش­فرض هر سیم، که در بالا ذکر شد، مطابقت دهید.

دانلود رایگان ۸ درس طلایی آموزش گیتار به زبانی ساده (فیلم+PDF)

How to Use Clip-On Guitar Tunerنحوه استفاده از تیونرهای گیره ­ای

استفاده از تیونرهای گیره­ای نسبتاً آسان است، با تمام دانش اولیه­ای که در زمینه­ی کوک کردن گیتار دارید، این سه مرحله­ی ساده را اجرا کنید.

1- تیونر را به سر گیتار خود ببندید. اطمینان حاصل کنید که تیونر با هیچ میخ یا سیمی تماس نداشته باشد. موقعیت تیونر با موقعیت کاپو متفاوت است .مانند کاپو نیست که سیم­های گیتار را کوتاه (محدود) کنید و بنوازید.

2- هنگامی که تیونر را روشن کردید، سعی کنید ابتدا سیم بالایی (نت E) را به صدا در آورید. با معکوس چرخاندن میخ، از دانش اولیه­ی خودتان درباره­ی تکنیک کوک کردن گیتار استفاده کنید.

3- وقتی ال سی دی یا سوزن تیونر به مرکز برخورد کرد و صفحه تغییر رنگ داد، دست نگه دارید و سیم بعدی را بکشید. و تمام؛ این مراحل را زمانی که بالاخره گیتارتان را به درستی کوک می­کنید، تکرار کنید.

11 گام اولیه برای یادگیری گیتار در خانه

نحوه­ استفاده از تیونر داخلی گیتار

برخی از سازندگان گیتار، تیونرهای خودشان را در گیتار تعبیه می­کنند. اگر از این نوع گیتارها دارید و احتمالاً چون نمی­دانید دفترچه­ راهنما کجاست یا دفترچه­ راهنما را در فروشگاه جا گذاشته­اید، طریقه استفاده از تیونر آن را نمی­دانید، این سه مرحله­ی ساده را برای کمک به شما در استفاده از گیتار جدیدتان شرح خواهیم داد:

1- اطمینان حاصل کنید که باتری گیتارتان وصل شده است. معمولاً بیشتر گیتارهای دارای تیونر داخلی برای تأمین انرژی تیونر به شارژ اضافی احتیاج دارند. محل باتری می­تواند درست در کنار تیونر، و همچنین پایین بدنه باشد.

2- دکمه­ی روشن کردن تیونر را پیدا کنید، آن را روشن کنید تا زمانی که ال سی دی چیزی را نمایش دهد.

3- سپس، تکنیک مقدماتی کوک کردن گیتار را اجرا کنید، سیمی را بکشید، آن را با نمایشگر ال سی دی تطبیق دهید و غیره (همین­طور ادامه دهید).

HOW TO USE A BUILT-IN GUITAR TUNER

نحوه­ کوک کردن گیتار با تیونر کروماتیک

همان­طور که می­دانید، تیونر کروماتیک با تیونر غیر کروماتیک متفاوت است؛ به این خاطر که تیونر غیر کروماتیک فقط یک نت خاص را تشخیص می­دهد. از طرف دیگر، تیونر کروماتیک می­تواند همه­ی نت ها را تشخیص دهد. بنابراین از لحاظ دقت و سودمندی، استفاده از تیونرهای کروماتیک را بیشتر از تیونرهای غیر کروماتیک توصیه می­کنیم. علاوه بر این، تیونر کروماتیک می­تواند برای کوک کردن دیگر سازهای زهی همچون ویولن، ویولن سل، یا حتی اوکوله­له نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نکاتی برای استفاده از این تیونر کروماتیک:

1- تیونر کروماتیک دارای دو ورودی: میکروفون و جک است. اگر مطمئن نیستید که اتاق­تان کاملاً ساکت است، توصیه می­کنیم جک را به تیونر و گیتار وصل کنید.

2- پس از آن که تیونر را روشن کردید، سعی کنید سیمی را بکشید. اگر تیونر پاسخ داد، تکنیک مقدماتی کوک کردن گیتار را پیاده کنید.

3- همچنین اطمینان حاصل کنید که تیونر کروماتیک شما از کالیبراسیون استاندارد کوک، 440 هرتز، پیروی کند، که به عنوان استاندارد کلی کوک برای زیرایی موسیقی در نظر گرفته می­شود (برگرفته از ویکی­پدیا).

معرفی انواع گیتار: راهنمای کامل افراد مبتدی

نحوه­ استفاده از تیونرKorg

تیونرهای­ Korg در انواع مختلفی وجود دارند: تیونرهای گیره­ای، کروماتیک، پدالی و هم­چنین موارد گوناگون دیگر.

How to Tune a Guitar With a Chromatic Tuner

اگرچه هنوز در مورد تیونر صحبت می­کنیم، قصد داریم برای کسانی که ویولن یا اوکوله­له­هایی دارند که برای مدت زمان زیادی از کوک خارج بوده­اند، آموزش دیگری نیز اضافه کنیم. به هر حال، باید بدانید که ویولن و اوکوله­له را می­توان با استفاده از هر تیونر کروماتیکی کوک كرد. بنابراین مادامی که تیونر کروماتیک موجود است، می­توانید از آن تقریباً برای کوک کردن هر سازی استفاده کنید. تنها نکته­ی مهم، دانستن نت استاندارد برای هر ساز است. در این­جا هم فرض بر این است که چپ­دست نیستید.

نحوه استفاده از تیونر ویولن

برای کوک کردن ویولن، باید چهار نت را بدانید: از سیمی که در نزدیک­ترین موقعیت نسبت به صورت شما قرار دارد تا دورترین. مانند همیشه این ترتیب از کوک استاندارد تبعیت می­کند.

E (نزدیک­ترین سیم) – A – D – G (دورترین سیم)

 

HOW TO USE UKULELE TUNER

نحوه­ استفاده از تیونر اوکوله­له

تصور نکنید که چون شکل اوکوله­له شبیه گیتار است، نت آن نیز مانند گیتار است. نت کوک اوکوله­له کاملاً با گیتار متفاوت است. با این وجود، مادامی که تیونر کروماتیک موجود است، می­توانید آن را با استفاده از تیونر گیتار هم کوک کنید. نت­ها از بالا به پایین از این قرارند:

G (سیم بالا) – C – E – A (سیم پایین)

ویدیوی آموزشی

 

نتیجه ­گیری

آموزش ما درباره ­ی استفاده از تیونر گیتار، همچنین استفاده از تیونر اوکوله­له و ویولن (در قسمت جایزه) به پایان رسید. اگر فکر می­کنید سوالی دارید یا توضیحات ما برای­تان واضح نیست، لطفاً در بخش نظرات همین پست سؤالات مربوطه را مطرح کنید. خوشحال می­شویم به شما کمک کنیم. هم­چنین اگر این مقاله را مفید می­دانید، نشر آن را فراموش نکنید. هر نشر برای ما و این وبسایت بسیار ارزش­مند است. سپاسگزاریم و بدرود.

آموزش تصویری گرفتن گیتار در همه حالت ها (شست، فرت و …)

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست