خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / 5 نکته مهم قبل از شروع یادگیری اصولی ویولن که باید بدانید
یادگیری ویولن

5 نکته مهم قبل از شروع یادگیری اصولی ویولن که باید بدانید

ویولن

ممکن است والدین در اوایل شروع ویولن زدن بچه ها به خاطر تولید صدای تیز و نابهنجار، آنها را دلسرد کنند اما بعد از چند سال آنها از شنیدن صدای ویولن فرزندانشان لذت میبرند و به آنها افتخار میکنند. به هرحال قبل از شروع ویولن زدن نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

1-برای مدت طولانی، نواختن شما صدای مشابه فیلمها ندارد

 مسلما در ابتدای کارتان، صدای ویولن زدن شما خیلی عالی بنظر نمیرسد. همچنین شاید با نحوه ی نگهداشتن آرشه در دستتان راحت نباشید ، اگر چه بعدها به آن عادت خواهید کرد. بنابراین بدلیل بد نگه داشتن آرشه در دستتان در روزهای اول با صدای خراش مانندی مواجه میشوید که شبیه وز وز کردن پشه ها نزدیک گوشتان است.

ویولن

2-ویولن شما در بعضی موارد پرسروصداست

حتی ویولونیست های حرفه ای هم گاهی اوقات متوجه میشوند که صدای ویولن آنها خشن و پرسروصدا است. در این حال به نحوه ی در دست گرفتن ویولن و حفره هایی که صدا از آنجا تولید میشود نگاه کنید. هنگام نواختن، ویولن بسیار نزدیک به گوش چپ است به همین دلیل بسیاری از ویولونیست ها بعد از مدت طولانی، با گوش چپشان صدا را نمیشنوند بخاطر اینکه صدا بسیار نزدیک گوششان است. ویولونیست ها بخصوص هنگامیکه انفرادی کار میکنند، سعی میکنند تا آخرین صندلی سالن کنسرت هم صدایشان را بشنوند. پس این صدای تیز و خراش مانند را فقط خودشان میشنوند و بخاطر تاثیر صدای تعدیل کننده در سالن، تماشاگران فقط موسیقی زیبایی میشنوند.

کودک در حال نواختن ویولن

حتما بخوانید: 5 تا از بهترین ویولن ها برای افراد مبتدی-متوسط+ راهنمای خرید اینترنتی ویولن

3-ویولن شما نیاز به مراقبت دارد

اگر ویولن دارید باید کارهایی که باعث محافظت از آن میشود را بدانید، اما نگران نباشید چون در طول مدت برایتان عادت میشود. وقتی ویولونیست ها آماده ی نواختن میشوند، میبینید که جسم کوچکی را برروی موی آرشه میکشند . آرشه یک حالت منحنی شکلی دارد که باید محافظت شود و آن را نرم کرد. به این ماده رزین یا کلیفون میگویند. رزین ماده ایست که تقریبا چسبناک است و برای افزایش اصطکاک بین تارهای آرشه و سیم ویولن استفاده میشود. به عبارت دیگر باعث میشود که سیم های ویولن تارهای آرشه را گیر بیندازند. رزین را روی موی آرشه بسایید و آن را به سمت عقب و جلو ببرید تا جایی که مطمئن شوید آرشه چسبناک شده و رزین به راحتی روی آن نمی لغزد. پس از اتمام کار خرده های رزین را از سطح ویولن پاک کنید. این فقط یکی از موارد نگهدای ویولن است، از موارد دیگر شامل تعویض موی آرشه و همچنین سیم ها است.

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

ویولن نوازی

4- بسیاری از افراد در جهان در حال حاضر بهتر از شما ویولن میزنند

 وقتی بسیاری از ویولونیست های جوان و شگفت انگیزی میبینید (حتی بعضا کودکان چهار ساله) نباید دلسرد و ناامید شوید. این در مورد همه ی ابزارهای موسیقی صدق میکند. مثلا ممکن است گیتاریست های راک، کودک 8 ساله ای را ببینند که میتواند اهنگ های حرفه ای آنها را بزند. خیلی افراد ممکن است از شما بهتر باشند اما این در بعضی موارد وجود دارد پس نگذارید که باعث ناراحتی شما شود. این یک رقابت نیست، فقط هنگام ویولن زدن سعی کنید خودتان را نشان دهید.

در حال نواختن ویولن

5- شما تنها نیستید، به جامعه ی ویولونیست ها خوش آمدید!

ویولن یک جامعه است. وقتی شروع به یادگرفتن ویولن میکنید میتوانید در گروه محلی ویولونیست ها شرکت کنید و در مورد کاری که در حال انجام آن هستید با ویولونیست های دیگر صحبت کنید. پس به جامعه ی ویولونیست ها ملحق شوید!

حتما بخوانید: دانلود رایگان 30 تا از زیباترین عکس های ویولن

هر گونه سوال یا نظر یا تجربه ای در زمینه یادگیری ویولن دارید در بخش نظرات با سازی ها و سایر هموطنان عزیز به اشتراک بگذارید.

ویولن

حتما بخوانید!

30 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام من تازه ویلن شروع کردم و موقع کشیدن ارشه بازوهام کامل باز میکنم و ارشه رو هم کج میکشم چکار کنم ک خوب بزنم؟

    پاسخ
    • من ۱۵ سالمه عاشق ویولن هستم اما نه بلدم نه حتی تا حالا ویولن از نزدیک دیدم😂بعد از اینکه کنکور دادم همزمان با دانشگاه میخوام ویولن یاد بگیرم بنظرتون ۱۹سالگی یا ۲۰ سالگی وقت خوبیه برا یادگیری ویولن؟؟دیر نیست؟

      پاسخ
      • درسته که آدم وقتی سن کمتری داره ممکنه بهتر یاد بگیره ولی هیچوقت برای یادگیری دیر نیست
        اما خب چرا از همین الان شروع نمیکنی؟ اگه واقعا دوست داری وقت رو تلف نکن و برو شروع کن 🙂

        پاسخ
  • سلام،من علاقه زیادی به یادگیری ساز ویولن دارم آیا با ۴۳سال سن دیر نیست که بعنوان یه کارآموز شروع کنم وآیا با توجه به شرایط سنی که دارم امکان یادگیری هست،با تشکر

    پاسخ
    • Kamrannejadii
      دی 6, 1397 10:11 ق.ظ

      هیچ وقت دیر نیست

      پاسخ
    • دیر نیست ولی از سن جوانی شور و شوق بیشتری داره . من خودم 13 سالمه و 2 ساله که ویالون رو شروع کردم خیلی دوست دارم صداش رو و خیلی ارامش بخشه . فقط تمرین کن و نا امید نشوید

      پاسخ
  • سلام منم بالای چهل سال سن دارم عاشق ویولنم،خریدم ولی جایی م که نه کلاس و نه استاد پیدامیشه ایتترنتی میشه یادگرفت؟

    پاسخ
    • بیا اهواز یاد میدم داخل بهترین کلاسها

      پاسخ
      • سلام منم ۴۳ ساله هستم تا حالا ب هیچ عنوان هیچ نوع موسیقی کار نکردم و درکل مبتدی هستم بنظرتون ب صرف علاقه میشه ویولون یاد گرفت؟؟؟؟از بندرامام هستم

        پاسخ
  • سلام. من انگشتام کوتاه قدم متوسط از نظر فیزیکی شنیدم باید انگشتامون بلند باشه روی سیم لا اکی بودم اما روی سیم ر انگشتم خیلی راحت نیستم.آیا با تمرین درس میشه؟یا چون انگشتم کوتاه نمیتونم کلا خوب ادامه بدم. مثل بسکتبال و قد رابطه داره یارنه؟

    پاسخ
    • باسلام .اگر بدون کلیفون آرشه را روی سیمها بکشیم باعث آسیب دیدن سیمها میشود یا خیر؟

      پاسخ
      • بله وقتی کلوفین نزنید باعث میشه ارشه سیاه و خراب بشه و صدای گوش خراشی رو هنگام ویالون زدن بده و ارسه بلا استفاده میشه . باید وقتی 2 روز تمرین کردید درست و حسابی کلوفین بکشید و از ارشه و ویالون به خوبی مراقبت کنید

        پاسخ
  • بسیار ممنون از راهنمایی های شما کمال تشکر و قدردانی را دارم امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشید.

    پاسخ
  • سلام کلاس آموزش ویولون تو اصفهان معرفی میکنید؟

    پاسخ
  • من ۲۳ سالمه …برای شروع ویولن دیر نیست؟شنیدم چون نسبت به بقیه سازها سخت تره باید از نوجوونی یاد گرفت

    پاسخ
  • سلام وقت تمامی دوستداران موسیقی بخیر شادی.
    بنده ۳۱ ساله هستم خیلی علاقه به ساز ویالن دارم ولی متاسفانه بلد نیستم کار کنم خیلی دوست دارم یاد بگیرم دوستان از شهر اراک اساتیدی هستند معرفی کنند تا حداقل بتونیم به یک ارزو برسیم

    پاسخ
  • سلام من ١٧ سالمنه خيلي علاقه به يادگيري دارم اما نه سازش رو دارم و نه وقتش رو:(
    ممنونم از اطلاعاتي كه در اختيارمون ميزارين:)
    دعا كنين كنكورو قبول شم بتونم ياد بگيرم ويولن رو :)))

    پاسخ
  • من ۵۶ سالمه ودارم ازصفرشروع میکمم‌وبازهم امیدوارم که ازطریق گوشی یادبگیرم

    پاسخ
    • از طریق گوشی چیزی نمیشه یاد گرفت شاید چیز های کوچیکی رو بتونید یاد بگیرید ولی باید پیش به ایتادی باشید که بهتون اموزش بده و مشکلاتتون رو رفع کنه چون اگه این مشکلات برسی نشه بهدا قابل جبران نیست و نیاز به انگیزه می خواد . من بهتون پیشنهاد میکنم عین من پیش به استاد خوب برید من دو ساله شروع کردم و 13 سالمه . واقعا عالیه و عاشق ویالون هستم و شدم . ویالون سازی هیت که یخت هست ولی باید خیلی تلاش کرد تا بشه این ساز رو یاد گرفت و حتی ویالونیست های حرفه ای مثل کارولینا که فقط 13 سالشه پسش یه استاد رفته و یاد گرفته البته 12 ساله که میرفته و الان تو کنسرت ها مشهوره و طرفدار زیادی داره که منم جزء طرفداراش هستم .

      پاسخ
  • سلام من خیلی ویالن رو دوست دارم و میخام شروع به یادگیری کنم.میخاستم بدونم چه مارک و مدلی واسه من مناسبه؟و کلا درباره یادگیری توصیه ای دارین؟

    پاسخ
  • سلام … ببخشید آیا لازمه که از قبل یه سری کلاس رفته باشیم
    برای مثال بلز یا هر ساز دیگه ای ؟؟؟؟

    پاسخ
  • من شهریار زیادلو هستم گیتار کلاسیک را تا حدودی نتهاش را بلدم و تعداذی از اهنگها رادر اموزشگاه یادگرفتم مثل سلطان قلبها و نوایی و نت مرغ سحر و نت سولنزارو و نت گل گلدون و نت بهار دلنشین و هزار دستان و کاساچوک و برخی دیگر تا حدودی یاد گرفتم نتهارو اگه بخوام ویولون یادبگیرم آیا نتهای گیتار عین ویولونه یا سخت تر میشه برام ؟بهتره گیتار دارم گیتار رو یادبگیرم خوبه یا ویولون چون علاقه به ویولون دارم ولی خود ویولون ندارم؟

    پاسخ
  • سلام ، برای شروع ، چه مارک و چه مدلی از ویولون بهتر است ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست