خانه / مطالب متنوع دیگر / بهترین ابزار موسیقی که باید برای ساختن آینده درخشان به کودکتان یاد دهید!
موسیقی کودکان

بهترین ابزار موسیقی که باید برای ساختن آینده درخشان به کودکتان یاد دهید!

تئوری-موسیقی

یادگیری نواختن یک ساز، ساده نیست. فرقی ندارد که کدام ساز را انتخاب کرده‌اید برای خوب نواختن آن نیازمند صرف وقت، صبر، تعهد و تمرین هستید. این کار بسیار سرگرم کننده و تشویق کننده است! چیزی بهتر از حس تسلط پیدا کردن در یک قطعه موسیقی، نواختن به همراه دوستان یا نوشتن یک آهنگ کامل نیست. موسیقی شفابخش است و زندگی کردن را ارزشمند می‌نماید.

پس اگر می‌خواهید یادگیری یک ساز را آغاز کنید یا می‌خواهید برای کودکتان سازی مناسب را انتخاب کنید. از خودتان می‌پرسید که ساده‌ترین راه برای این منظور کدام است؟ انتخاب ساز مناسب، اهمیت دارد. اگر حس خوبی نسبت به یک ساز ندارید، انگیزه‌ای برای تمرین آن پیدا نمی‌کنید. باید به برداشتن و نواختن ساز علاقمند باشید.

در حین انتخاب ساز مناسب باید عواملی را مد نظر قرار دهید:

کدام اهداف موسیقیایی را دنبال می‌کنم؟

اگر می‌خواهید در حین نواختن، بخوانید پس نواختن طبلها(درام‌ها) بهترین انتخاب برایتان نیست. برای این کار یوکلی لیلی (Ukelele)، گیتار یا کیبورد، بهتر هستند.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید در کنار دیگران بنوازید و یک گروه شکل دهید، انتخاب‌های بیشتری دارید. طبل‌ها، گیتار بیس، سازدهنی، سازکوبه ای و غیره انتخاب‌های موجود هستند. اگر بخشی از یک گروه هستید می‌توانید هر کدام از این سازها را انتخاب کنید. ساز انتخابی شما باید با هدف مدنظرتان هماهنگ باشد.

کدام سبک موسیقی را دوست دارم یا می‌خواهم بنوازم؟

اگر سبک بلوگرس (bluegrass) را دوست ندارید پس بانجو (نوعی تار با شکم گرد) ساز خوبی برایتان نیست.

خودم به عنوان یک نوازنده پیانوی جوان، بسیار دلسرد بودم چون هیچکدام از موسیقی‌های مورد علاقه‌ام، پیانو نداشت.

البته حالا از ادامه درس پیانو خوشحالم.

با این حال در دوازده سالگی گیتار نوازی را شروع کردم (که هفت سال از درس پیانوی من گذشته بود) تا همچنان به موسیقی علاقمند بمانم. نواختن موسیقی مورد علاقه‌ام را یاد گرفتم و به سرعت پیشرفت کردم.

سازی را انتخاب کنید که از نواختنش هیجان زده می‌شوید!

آیا به راحتی می‌توان معلم موسیقی پیدا کرد؟

در شروع کار به شما توصیه می‌شود که یک معلم بگیرید. در طول جستجوهای موسیقیایی خودتان متوجه می‌شوید که می‌توانید از اینترنت و دوستان هم یاد بگیرد، بعلاوه یادگیری مستقیم خودتان هم مطرح است.

در آغاز کار، داشتن معلم برای یادگیری اصول موسیقی چندان ارزشمند نیست.

یافتن معلمی با تجربه در شهری کوچک، دشوار است یافتن کسی که اصول نواختن طبل‌ها یا گیتار را آموزش می‌دهد؛ چندان دشوار نیست و می‌توانید کارتان را ساده کرده و ساز و معلم در دسترس برای آموزش آنرا با هم انتخاب کنید.

محل تمرین من چگونه است؟

آیا می‌توان با صدای بلند نواخت؟ آیا هم خانه‌ای دارید؟ آیا همسایه‌های عصبی و حساس نسبت به صدای بلند دارید؟

برخی از آلات موسیقی صدای بلندتری دارند. اغلب سازهای کوبه‌ای صدای بلندی دارند و برای دیگران به جز خودتان منزجر کننده هستند.

سایر آلات موسیقی هم صدای آرامی دارند. حتی برخی را می‌توان با گذاشتن هدفون‌ها نواخت که دیگر هیچ صدایی بیرون نمی‌رود!

با توجه به مکان زندگی خودتان، سهولت تمرین را مدنظر قرار دهید.

چقدر باید هزینه کنم؟

اغلب آلات موسیقی ارزان هستند. پیدا کردن ساز مناسب افراد مبتدی چندان دشوار نیست و می‌توان آلات ارزان و دست دوم را در بازار پیدا کرد.

در اصل برخی از آلات موسیقی، گران‌تر از سایر آنها هستند. طبل‌ها و گیتارها، ارزان‌تر هستند و با حرکت به سمت کیبوردها باید پول بیشتری پرداخت کنید.

از طرف دیگر یوکی لیلی کاملاً ارزان است.

با بهتر شدن نواختن می‌توانید یوکی لیلی‌های گران‌تر و بهتر را خریداری کنید که با چوب‌های گران‌تر و کمیاب ساخته شده‌اند.

آیا محدودیت‌های جسمانی دارم؟

studying-music

اندازه آلات موسیقی از خیلی بزرگ و دست و پا گیر (گیتار بیس و کرناها) تا اندازه‌های جیبی (سازدهنی) متغییر است.

اگر نمی‌توانید وسیله بزرگ و سنگین را بلند کنید، آنرا مدنظر قرار دهید. اگر برای نفس عمیق کشیدن مشکل دارید پس ابزارهای بادی برایتان چالش برانگیز خواند بود.

اگر انگشتانتان فاقد چالاکی کافی هستند برای نواختن قطعات پیچیده گیتار مشکل پیدا خواهید کرد. آلتی را انتخاب کنید که شما را ناامید نکند!

بهترین یا ساده‌ترین آلات موسیقی برای کودکان

حالا برخی از پرسش‌های اصلی را مطرح کردیم که باید در موردشان فکر می‌کردید، حالا به طور اختصاصی به بررسی آلات موسیقی می‌پردازیم. در هنگام کودکی، یادگیری هرگونه سازی دشوار است ولی مغزتان آنقدر انعطاف پذیر است که دنیای موسیقی به کام شما تمام می‌شود.

در واقع هیچ ساز ساده‌ای وجود ندارد ولی طبق علایق و نیازتان، گزینه‌های بهتری برای انتخاب کردن دارید. برای مثال یادگیری گیتار برای زیر 10 تا 12 سال پیشنهاد نمی‌شود.

این درس را از فردی یاد بگیرید که تعداد زیادی از کودکان زیر 10 سال را آموزش داده است. در این سنین انگشتان شما کوچک است و نواختن گیتار چندان سرگرم کننده نیست. بهتر است تا روی یادگیری یکی از سازهای زیر متمرکز شوید:

1-پیانو

خیلی از کودکان درس پیانو را یاد می‌گیرند و تقریباً به یک کلیشه تبدیل شده است. این ابزار موسیقی، محبوب است. پیانو پیچیده به نظر می‌رسد ولی روشی خارق العاده برای یادگیری موسیقی است.

تمامی نوت ها به شیوه‌ای منطقی در کنار هم و در مقابل شما قرار گرفته‌اند. رسیدن به صدای خوشایند از پیانو چندان دشوار نیست و چندان نیاز به حرکت تخصصی انگشت (مثل ویالون یا گیتار) یا حرکت دهانی (مثل ترومپت یا ساکسیفون) نیست.

در اینجا هم مثل بسیاری از سازهای تاری در حین نواختن نوت های اشتباه، می‌توانید تا آخر نوت ها، خارج بنوازید. در پیانو هم خواندن موسیقی در هر دو کلید سفید و مشکی را می‌آموزید که مهارت نوت خوانی ارزشمندی است. یادگیری نظری موسیقی با یادگیری نواختن پیانو، ساده‌تر می‌شود.

هنگامیکه نوت ها را روی پیانو می‌بینید، شناخت عملکرد نوت ها و کوردها در کنار یکدیگر ساده‌تر می‌شود. پس در نهایت با توجه به محبوبیت این ساز، یافتن معلمان کیبورد و پیانوی ارزان و خوب چندان دشوار نیست. یافتن منابع و مطالب آموزشی هم چندان دشوار نخواهد بود.

2- طبل‌ها (Drums)

طبل‌ها انتخاب عجیبی برای یک کودک به نظر می‌رسند ولی برای شروع یادگیری فوق العاده هستند. ریتم، زمان و حس نواختن دشوارترین مفاهیم برای آموزش دادن هستند. با یادگیری طبل نوازای به درک عمیقی از پیچیدگی‌های ریتم می‌رسید.

بسیاری از افرادیکه چند ساز را می‌نوازند، در ابتدا طبل نواز بوده‌اند چون یادگیری نواختن طبل‌ها در سنین بزرگتر دشوارتر است. طبل نوازی از دوران جوانی، استقلال فوق العاده ای به شما داده و اعضای بدنتان قوی می‌شوند. این امر یادگیری سایر آلات موسیقی را ساده‌تر می‌کند.

هنگامیکه از یک نوازنده طبل می‌خواهید تا با سایر نوازنده‌ها بنوازد به دنبال حس طبیعی نواختن در کنار سایرین می‌رود. طبل زدن در کنار سایر سازها مطالب زیادی را در مورد گیتارنوازی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد چون می‌فهمید که نواختن طبل را بهتر می‌کند. در مورد سایر آلات هم همین شرایط برقرار است.

طبل نواز خوب، شنونده‌ای خوب است. پس یادگیری هارمونی غالباً به صورت درک مستقیم برای طبل نواز حاصل می‌شود. هر چقدر بیشتر در مورد طبل‌ها بیاموزید، به موسیقی علاقمندتر خواهید شد.

البته صدای طبل‌ها بلند است و گران هستند. این قضیه را در حین انتخاب ساز مناسب برای کودکانتان، مدنظر قرار دهید!

3- یوکی لیلی

یوکی لیلی، سازی ارزان سرگرم کننده است. یادگیری آن هم آسان است. حمل آنها هم برای کودکان و بزرگسالان آسان است. تنها 4 سیم دارند که نسبت به گیتار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند.

رشته‌هایش نایلونی هستند که فشردن آنها را برای رسیدن به تون صدای مناسب‌تر، راحت‌تر می‌کند. در شروع کار با یوکی لیلی می‌توانید کوردهای ساده را انتخاب کرده و یک تون از آهنگ‌ها را بنوازید.

هر چقدر در نواختن یوکی لیلی پیشرفت کنید به سازی بهتر نیاز خواهید داشت. خوشبختانه می‌توان یوکی لیلی مرغوب را با قیمتی کمتر از 500 دلار خریداری کنید که بسیار ارزان‌تر از قیمت سایر سازهای مرغوب است.

صدای آنها هم به نسبت آرام و قابل تحمل است.

4- ویالون

شاید انتخاب ویالون به عنوان ساده‌ترین ابزار یادگیری موسیقی، عجیب به نظر برسد، درست است. نواختن ویالون آسان نیست. نواختن آنها تا حد زیادی دشوار و پیچیده است. یادگیری ویالون برای بزرگسالان را پیشنهاد نمی‌کنم ولی ساز خوبی برای کودکان است.

رسیدن به تون صدای خوب از ویالون، دستاوردی مادام العمر است و از جوانب مثبت آن تلاش مداوم برای تقویت تون و لحن صدای نواخته شده است. این تلاش‌ها، مهارت‌های موسیقی مهم و زیادی را به کودکان می‌آموزند. آموختن مناسب ویالون، توانایی شنوایی شما را تقویت می‌کند.

یادگیری نواختن با تون صدای مناسب باعث تقویت چالاکی و آزادی عمل انگشتانتان می‌شود. یادگیری ویالون به نوت خوانی کودکان هم کمک خواهد کرد و نواختن گروهی را به افراد می‌آموزد. اغلب کلاسهای ویالون تازه کار به صورت گروهی برگزار می‌شود و شما را ملزم به نواختن گروهی می‌نماید.

همچنین ویالون ابزاری متداول در میان نوازندگان چند ساز است و اولین ساز آنها بوده است. یادگیری ویالون برای نوازنده‌ای جوان، عالی است! اصول آموزش ویولن به کودکان

ساده‌ترین آلات موسیقی برای بزرگسالان

یادگیری موسیقی برای بزرگسالان مزایا و چالش‌های خاص خودش را به همراه دارد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی بزرگسالان، فقدان زمان است. تمرین مداوم و مستمر در زندگی پرمشغله بزرگسالی دشوار است.

با این حال، بزرگسالان به طور خودانگیخته و مستقل عمل می‌کنند پس اگر روی این کار تمرکز کنید، قادر به یادگیری خواهید بود. در اینجا ساده‌ترین آلات موسیقی برای یادگیری در بزرگسالی را به شما معرفی می‌کنم.

1- یوکی لیلی

یوکی لیلی اولین ساز فوق العاده برای فردی است که هیچگاه سازی نزده است ولی می‌خواهد در حین خواندن، بنوازد. این ساز برای بزرگسالان و کودکان فوق العاده است.

سیم‌های نرم، قیمت مناسب و سهولت استفاده از آن با یادگیری کوردهای ساده، آنرا به سازی محبوب تبدیل کرده است. یکی از بهترین بخش‌های یوکی لیلی وجود مقادیر زیاد منابع آموزشی آنلاین است.

به راحتی می‌توانید با تماشای ویدئوهای رایگان یوتیوب، نواختن آنرا یاد بگیرید و هزاران متن آموزشی در مورد نواختن آوازهای محبوب وجود دارد.

2- پیانو

باز هم، پیانو لزوماً ساز آسانی نیست ولی یادگیری برخی از کوردها برای آغاز همخوانی با خودتان چندان سخت نیست. یادگیری پیانو برای بسیاری از یادگیرندگان در قالب درک مستقیم است چون دارای ساختاربندی بصری است. اشکال کوردها قابل انتقال است (نواختن کورد C بسیار شبیه نواختن کورد F یا G است) و رسیدن به تون صدای خوب چندان دشوار نیست.

خبره شدن در پیانو نوازی بسیار دشوار است اغلب نوازندگان حرفه‌ای پیانو قبل از زمانیکه یادشان می‌آید، می‌نواخته‌اند. با این حال یادگیرنده بزگسال و با انگیزه می‌تواند به سرعت مهارتهای اصلی نواختن پیانو را کسب کند.

3 تا از بهترین آموزشگاه های موسیقی تهران (کودکان تا بزرگسالان)

داشتن معلم پیانو حرفه‌ای را حتی اگر بزرگسالان هستند به شما پیشنهاد می‌کنم، یادگیری عادات و تکنیک‌های درست از همان ابتدا کار اهمیت دارد. عادات بد تا ابد با شما باقی خواهند ماند.

3- دمبک/ ساز کوبه‌ای/ طبل‌ها

اگر می‌خواهید با دوستان و سایرین هم نوازی ‌کنید، یادگیری سازکوبه ای روش جالبی برای این کار است. نواختن ساز کویه ای برخلاف تصور عموم، ساده نیست. نواختن دمبک یا شیکر یا دایره زنگی در طول کل یک آهنگ دشوار است.

ولی یادگیری آن جالب و لذتبخش است. منابع آنلاین زیادی در مورد الگوها و تکنیک‌های پایه‌ای این ساز وجود دارد. یادگیری طبل نوازی در بزرگسالی هم جذاب است بسیاری از افراد این کار را روش خوبی برای تخلیه استرس می‌دانند چون به فعالیت جسمانی زیادی نیاز دارد.

4- گیتار بیس

آموزش به پدرم را با گیتار بیس آغاز کردم چون قبلاً گیتار می‌نواخت. او عاشق این ساز شد! در هر آهنگی می‌توان خط بیس را دنبال کرد و تنها یک خط بیس وجود دارد (در حالیکه در نواختن گیتار اصلی انبوهی از بخش‌های مختلف روی صدای ضبط شده وجود دارد) پس یادگیری این ساز به لحاظ شنوایی، سرگرم کننده است.

نواختن گیتار بیس در کنار دیگران هم لذت بخش است. تبدیل شدن به بیس نواز حرفه‌ای ساده نیست.در اصل یادگیری این ساز به خاطر حس خوب و پیوند با طبل نواز، نیازمند صرف زمان است.

با این حال ابزار خوبی برای جمع نوازی است و نسبت به گیتار اصلی برای یادگیرنده جذاب‌تر و ساده‌تر است.

5- گیتار

آخرین ساز، گیتار است. یادگیری گیتار ساده نیست. باید به یادگیری آن علاقمند بمانید. در ابتدای کار انگشتانتان آسیب خواهند دید، صدای خوبی تولید نخواهید کرد و می‌فهمید که برای خوب نواختن به تلاش زیادی نیاز دارید.

البته این ساز، سرگرم کننده هم هست مردم در حین تأمل به سازها، غالباً اول از همه به گیتار فکر می‌کنند. هزاران گیتار خوب و ارزان، تعداد زیادی معلم گیتار حرفه‌ای و منابع یادگیری آنلاین بیشماری هم در این زمینه وجود دارند.

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

اگر می‌خواهید گیتار نوازی را یاد بگیرید فقط باید انجامش دهید. فقط بدانید که شروع کار آسان نیست ولی تلاش بیشتر، مسیر را ساده‌تر می‌کند. شما برای یادگیری کدام ساز تلاش کرده‌اید؟ کدامشان آسان‌تر بوده؟ با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • من خانم ۵۵ساله م بنظر تون چ سازی اموزش ببینم ک زود یاد بگیرم خیلی دوست دارم ساز یاد بگیرم اما موندم چی بگیرم سنتور رو دوست دارم اما نگرانم هزینه کنم و یاد نگیرم لطفا کسی دوست داشت نظر بده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست