خانه / آموزش ساکسیفون (تصویری) / 7 نکته بسیار مهم راجب نواختن اصولی ساکسیفون تنور (آموزش تصویری)
ساکسیفون تنور

7 نکته بسیار مهم راجب نواختن اصولی ساکسیفون تنور (آموزش تصویری)

ساکسیفون

ساکسیفون عضو خانواده ی سازهای بادی چوبی است، ساکسیفون تنور در گروههای جاز بسیار محبوب است و همچنین یکی از صداهای مهم در کنسرت ها و گروههای موسیقی میباشد. این ساکسیفون بزرگتر و سنگینتر از ساکسیفون معمولی و آلتو میباشد.

ساکسیفون تنور برای نواختن منحصر به فرد است و بسیار شبیه به clarinet میباشد. ساکسیفون تنور برای شروع یا یادگیری به عنوان دومین ابزار موسیقی عالی است و بنظر پیچیده می آید اما با کمی کمک، در زمان کوتاهی یاد خواهید گرفت.

از دست ندهید: 10 نکته مهم و کاربردی برای نواختن ساز ساکسیفون که باید بدانید

لوازم جانبی ساکسیفون

1-ساکسیفون و لوازم جانبی مورد نیاز آن را فراهم کنید.

میتوانید ابتدا یک ساکسیفون از مغازه یا دوستتان قرض بگیرید یا یک ساکسیفون دست دوم یا نو برای خودتان بخرید. لوازم جانبی مورد نیاز شما:

  • دهانه: اگر تاکنون دهانه برای ساکسیفونتان نخریده اید، سعی نکنید که ارزانترین آن یا حتی پیشرفته ترین نوع آن را بخرید-باوجود اینکه تازه کار هستید. از یک دهانه ای با قیمت متوسط و کیفیت خوب کارتان را آغاز کنید.
  • قمیش: بهترین برندها برای شروع Rico و Vandoren میباشند.
  • بندگردن: ساکسیفون های تنور سنگین هستند و بدون بندگردن نواختن آنها بسیار مشکل است.
  • بست: انواع فلزی آن خوب هستند. اگر میخواهید میتوانید با پرداخت هزینه ی بیشتر، انواع چرمی آن را تهیه کنید که مقاوم ترند و صدای بهتری تولید میکنند. بست یک گیره است که قمیش را در اطراف دهانه محکم نگه می دارد.
  • سواب: قطعه ای پارچه ای یا ابریشمی برای تمیز کردن ساکسیفون.
  • کتابهای آموزشی– برای کمک کردن به شما در مواقع لزوم مفید خواهند بود.

ساکسیفون

2-قطعات ساکسیفون را سرجایشان بگذارید.

بست، دهانه، قمیش و بطور کلی همه ی قطعات را سرجایش قرار دهید تا ساکسیفون آماده ی نواختن شود.

 


ساکسیفون

توی این پک فوق العاده، استاد محسن غناعت، نواختن ساکسیفون رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک ساکسیفون نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

نحوه ی در دست گرفتن صحیح ساکسیفون

3-ساکسیفون را به درستی در دستتان بگیرید.

ساکسیفون با دست چپ که به دهان نزدیک تر است نواخته می شود. دست راست کلیدهای پایین تر را می پوشاند. به دلیل اینکه ساکسیفون تنها ساز چوبی بادی است که از برنج ساخته شده است، توانایی نواختن صداهای بلند توسط مبتدی ها را دارد.

شکل صحیح لب ها برای نواختن ساکسیفون

4-شکل لبها را به درستی قرار دهید.

لبهای پایینی را برروی دندان هایتان قرار دهید و دندان های بالایی را برروی بالای دهانه قرار دهید. وقتی شروع به نواختن میکنید، متوجه میشوید که لازم است آن را کمی تنظیم کنید.

دمیدن در ساکسیفون

5-بدون پوشاندن سوراخی یا فشار دادن دکمه ای، در دستگاه بدمید.

اگر دندان های شما اذیت میشود، یک پد دندان خریداری کنید تا صدای وزوز هم متوقف شود.

نواختن نت ها در ساکسیفون

6-نت ها را بنوازید.

ممکن است ابتدا در نواختن نت های پایین به مشکل بربخورید ولی با تمرین بهبود میابد. همچنین وقتی نت های پایین را مینوازید، فک پایین خود را رها کنید تا با اینکار صدا به طور چشمگیری بهبود یابد.

نت ها و انگشت گذاری آن ها را مستقل از ریتم تمرین کنید. به محض اینکه فورا نت ها را تشخیص دادید، انگشت گذاری کنید و تمام نت های آهنگ را به ترتیب و درست بنوازید. می توانید از پس ترکیب نت های مشکل به خوبی برآیید اگر آن ها را لوپ -loop- کنید. نت ها و ریتم را با هم ترکیب کنید. میزان به میزان این کار را بکنید و بتدریج تمپو-ضرب- را افزایش دهید. به علائم نفس گیری نوشته شده توجه کنید و سعی کنید تنها جاهایی که مشخص شده است نفس گیری کنید. اگر هیچ علائم داده نشده باشد، سعی کنید نقاطی را بیابید که تنفس در آن معقول است و آن ها را با مداد مشخص کنید. باید تنها بعد از خط های اتحاد –slurs- و در مدت سکوت ها نفس بگیرید به گونه ای که همیشه هوای کافی برای نواختن داشته باشید.

پیدا کردن آهنگ مناسب

7-آهنگ های مناسب برای نواختن پیدا کنید.

به فروشگاه آنلاین ابزار موسیقی بروید مثل فروشگاه ما و برگه های موسیقی را خریداری کنید یا اینکه کتابهایی برای یادگیری و شروع نواختن داشته باشید.

در حال نواتن ساکسیفون

حتما بخوانید: ساکسیفون آلتو چیست و چه تفاوت هایی با تنور دارد؟ کدام بهتر است؟

8-به تمرین کردن ادامه دهید.

با تمرین سخت، شما بهتر و بهتر خواهید شد. چه کسی میداند، شاید شما به یکی از بهترین نوازندگان ساکسیفون تبدیل شوید!

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست