خانه / آموزش ساکسیفون (تصویری) / 7 نکته ی بسیار مهم که پیش از خرید ساکسیفون باید بدانید (راهنمای خرید)
ساکسیفون

7 نکته ی بسیار مهم که پیش از خرید ساکسیفون باید بدانید (راهنمای خرید)

ساکسیفون

در ادامه آموزش های کاربردی ساز ساکسیفون، امروز جامع ترین راهنمای خرید ساز ساکسیفون که قبل از خرید این ساز باید بلد باشید را در اختیارتان قرار می دهیم.

مقدمه

شما حتی در خرید اولین ساکسیفون خود اطلاعات زیادی برای انتخاب بدست می آورید. دسترسی به مشاوره آنلاین اهمیت زیادی دارد. کسی که به شما برای خرید ساکسیفون توصیه هایی میکند میتواند یک فروشنده باشد یا به نوعی در یک شرکت سازنده دخیل باشد. معمولا مقداری مطالعه و تحقیق در پستهای اینترنتی افراد دیگر میتواند حقیقت را برای شما آشکار کند. در برخی مواقع یک معلم خصوصی میتواند بهترین توصیه برای خرید را به شما بکند؛ اما این را هم برانید که گاهی بعضی معلم ها از فروشگاه یا سازنده ها کمیسیون میگیرند پس مراقب باشید وقتی آنها خیلی اصرار میکنند که از فروشگاه خاصی خرید کنید در حالیکه فروشگاههای قابل اعتماد دیگری هم وجود دارد.

کسی که بعنوان فرد مبتدی اقدام به خرید ساکسیفون میکند باید این نکات را مورد توجه قرار دهد:

  • کدام سایز دستگاه برایتان مناسبتر است؟ Sopranino, soprano, alto, tenor, baritone, bass یا چه چیز دیگری؟
  • نو یا دست دوم؟
  • خیلی ارزان، متوسط یا حرفه ای؟
  • چه لوازم جانبی نیاز دارید؟

ساکسیفون با چه اندازه ای؟

سایزهای خیلی بزرگ برای شروع یادگیری خوب نیستند. ابزارهای بلند (soprano and sopranino) برای نواختن نواها یا تن های دلپذیر وآهنگ های خوب دشوارتر هستند. ابزارهای کوتاه تر صرف نظر از اینکه گرانتر هستند، برای کودکان یا بزرگسالان کوچک اندام در فوت کردن و انگشت زدن، دشوارتر هستند.

 


ساکسیفون

توی این پک فوق العاده، استاد محسن غناعت، نواختن ساکسیفون رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک ساکسیفون نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

اکثر مبتدی ها آلتو Alto یا تنور (tenor) را انتخاب میکنند؛ اما معمولا برای کودکان کوچک تنور خیلی بزرگ است. بعضی از این ابزارها انگشت گذاری راحتتری برای دستان کوچک دارند مثل نوع ارگونومی. پس اگر شما واقعا میخواهید که تنور بنوازید ولی برایتان مشکل است چند تا از آنها را امتحان کنید و ببینید با کدام راحت ترید.

اگر میتوانید با هر دوی آنها کار کنید باید ببینید که کدام را ترجیح میدهید. به بسیاری از نوازنده های آلتو یا تنور گوش دهید و ببینید که کدامیک را بیشتر دوست دارید؛ و همچنین ببینید چه نوع سبکی از موسیقی میخواهید کار کنید. این ایده ی خوبی است که تا اونجایی که امکان دارد با افراد دیگر بنوازید و اگر گروه موسیقی خاصی مد نظر دارید از آنها بپرسید که آیا برای آلتو یا تنور جایی دارند؟ اگر شما میخواهید سبک راک بنوازید بهترین گزینه برایتان تنور است اما اگر میخواهید بصورت کلاسیک بنوازید ساکسیفون آلتو بهتر است.

ساکسیفون نو یا دست دوم؟

اغلب بهترین گزینه خرید، یک وسیله ی نو است که مطمئن باشید به خوبی کار میکند و گارانتی سازنده داشته باشد. درست مثل خرید یک ماشین جدید که بیشترین استهلاک آن در چند ماه اول اتفاق می افتد. اگر ساکسیفون دست دوم را از یک فروشنده ی معتبر یا یک معلم خریداری کنید میتواند ایده ی خوبی هم باشد اما ممکن است نسبت به ساکسیفون نو سریعتر به تعمیر نیاز داشته باشد. اگر یک وسیله ی قدیمی تر بخرید توانسته اید یک ابزار حرفه ای با قیمت مناسب بخرید. بعضی از ساکسیفون های قدیمی به اندازه ی ارگونومیک های مدرن تر، برای مبتدی ها مناسب نیستند، استحکام صدا در سراسر منطقه و صدای آهنگشان به اندازه ی شاخص های مدرن نیست اگرچه بعضی از آنها بهتر هم هستند. اگر دودل هستید میتوانید از یک مغازه، وسیله ای برای مدتی قرض کنید بعد در مورد خرید آن تصمیم گیری کنید.

چقدر هزینه کنیم؟

در سالهای اخیر تفاوت بین ساکسیفون های ارزان و گران کم شده است. تا جایی که ساکسیفون های 600 هزارتومانی تقریبا از همه لحاظ به اندازه ی ساکسیفون های 2 میلیون تومانی خوب هستند. برای اغلب نوازنده ها مهمترین چیز مسلما صدای دستگاه است وفاکتورهای دیگری که باید مورد توجه قرار گیرند شامل زیر و بمی صدا، تداوم تن در محدوده، کیفیت ساخت، احساس (آیا دستگاه صرف نظر از صدای پیش بینی شده با احساس و خوب مینوازد؟)، ارگونومی، زیبایی و ارزش داشتن فروش مجدد میباشد.

ساکسیفونهای بسیار خوب اما فوق العاده ارزان:

در حال حاضر این موضوع کاملا بحث برانگیز است. در طول سالهای اخیر ساکسیفونهای بسیار خوب از چین وارد میشوند. بسیاری از مردم عقیده های متفاوتی در مورد کیفیت دارند. این راحت است که شما یک ساکسیفون چینی بد را بنوازید و فرض کنید که همه ی ساکسیفون های چینی بد هستند. من وسیله های چینی مختلفی را امتحان کردم و پی بردم که برخی از آنها بسیار خوب هستند درحالیکه قیمتشان حداقل نصف قیمت ساکسیفون های متوسط است و کیفیت ساخت، تن صدا و ظاهر آنها بسیار بهتر هم هست. یک پیشنهاد عالی ساکسیفون آلتو یاماها مدل YAS-280 یا مدل ساکسیفون سوپرانو ژوپیتر مدل JPS–547GL می باشد.

ساکسیفون تنور یاماها مدل YTS-280

ساکسیفون تنور یاماها مدل YTS-280

ساکسیفون های متوسط:

در سالهای اخیر Jupiter, Trevor James, Earlham و غیره بازار میانی را هدف قرارداده است. تا همین اواخر ساکسیفون های متوسط راه خوبی برای شروع کار مبتدی ها بود تا هزینه ی زیادی برای ساکسیفون گران قیمت نپردازند یا وسیله ی دست دوم نخرند. این ساکسیفون ها حدودا نصف قیمت نوع حرفه ایشان هستند. این به این معنا نیست که کیفیت آنها هم نصف ساکسیفون های پیشرفته است بلکه خیلی از آنها بسیار خوب هم هستند. بسیاری از آنها در تایوان ساخته میشوند که تولیدکننده میتواند باخرید آنها نسبت به خرید ساکسیفون های ژاپنی، آلمانی و فرانسوی صرفه جویی کند؛ اما ساکسیفونهای تایوانی کیفیت بدی ندارند در واقع بسیاری از آنها بسیار خوب ساخته شده اند. اخیرا مدلهای جدیدتری از تایوان مثل P.Mauriat, Cannonball and Bauhaus Walstein به بازار امده اند که نسبت به پولی که برای ان میپردازید واقعا حرفه ای هستند. یک پیشنهاد خوب می تواند ساکسیفون تنور استگ مدل 77-ST یا ساکسیفون آلتو ژوپیتر مدل JAS 500 باشد.

ساکسیفون آلتو ژوپیتر مدل JAS 500

ساکسیفون آلتو ژوپیتر مدل JAS 500

ساکسیفون های حرفه ای:

مردم درمورد چهارتا از بزرگترین تولید کنندگان ساکسیفون های حرفه ای از جمله Selmer, Yamaha, Yanagisawa, Keilwerth صحبت میکنند؛ که دوتای اول حتی از ساکسیفون های متوسط قیمت کمتری هم دارند. همه ی آنها بدون تردید دستگاههای بسیار خوبی هستند و فراتر از افت قیمت اولیه ی زیاد آنها، ارزش خود را بخوبی حفظ میکنند. پس در درجه ی اول همین 4 مارک را در اولولیت قرار دهید و سعی کنید مدل دقیق ساکسیفون را از بین این 4 تا انتخاب فرمایید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که یک مبتدی نباید ساکسیفون حرفه ای بخرد درصورتیکه توانایی خرید آن را داشته باشد. نواختن این ساکسیفون ها بطور کلی سختتر از ساکسیفون های ارزان نیست. مهم ترین نکته ای وجود دارد این است که این ساکسیفون ها 10 برابر ساکسیفون هایی قیمت دارند که به همان اندازه هم خوب هستند. اگر پی بردید که این ساکسیفون برای شما مناسب نیست باید افت قیمت آن را به دلیل استهلاک اولیه نیز بپردازید. نمیتوان نوع خاصی از این ساکسیفون ها را پیشنهاد کرد به دلیل اینکه همه ی آنها صداها و تون های خوبی دارند. اینکه کدام یک بهتر است بسیار درونی و شخصی است و بسته به این دارد که کدام یک با صدایش احساس بهتری در شما ایجاد میکند و این یکی از دلایلی است که بهتر است شما ابتدا برای مدتی ساکسیفون بنوازید و بهترین آن را برای خود انتخاب کنید. بهترین ساکسیفون های مورد علاقه ی من Rampone & Cazzani alto و همچنین P.Mauriat tenor و Inderbinen tenor است. یک پیشنهاد خوب میتواند ساکسیفون باریتون یاماها مدل YBS-62 یا ساکسیفون تنور ژوپیتر مدل JTS-587GL باشد.

ساکسیفون باریتون یاماها مدل YBS-62

ساکسیفون باریتون یاماها مدل YBS-62

داشتن بهترین خرید:

ممکن است شما بیشتر علاقمند باشید که برای خرید از یک شرکت اینترنتی با قیمت خوب خریداری کنید، اما این بهترین سرویس نیست. یک فروشگاه خوب با کارکنان متخصص و با تجربه بهترین مکان برای خرید است. اگر از یک سایت اینترنتی خرید میکنید سعی کنید سایتی انتخاب کنید که بطور تخصصی در زمینه موسیقی کار می کند و گول سایت های بزرگ و معروف را نخورید.

از دست ندهید: 30 عکس از ساکسیفون های زیبای ایرانی و خارجی

چه لوازم جانبی نیاز است؟

در مورد فروشگاههایی که سعی میکنند به شما بسیاری از وسایل غیرضروری بفروشند آگاه باشید. به استثنای اینکه یک ساکسیفون حرفه ای خریداری کردید شما احتمالا نیاز به خرید یک دهانه دارید چون بطورکلی آنهایی که با خود ساکسیفون عرضه میشوند خیلی خوب نیستند. بقیه وسایلی که من پیشنهاد میکنم یک نی Reeds، یک Neckstrap خوب و قوی، یک swap ویک stand است. وسایلی که لازم نیست و فقط پولتان را هدر میدهد شامل: padclamps, padsaver, gigdust و هرنوع لیگاتور فانتزی است. هر گونه سوالی در زمینه خرید یک ساکسیفون خوب دارید در بخش نظرات مطرح بفرمایید.

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سﻻم مرسی از راهنمای و سایت خوبتون راستشو بخواید من یه چند سالیه الکتریک و اکوستیک میزنم و علاقه شدید به سبک بلوز و شاخه های بلوز و جزبلوز دارم و کلا از یه موزیکی که تو این سبک هست از تمامی سازها ساکس و گیتار لید و ریتم هارمونیکا و تمامی دیوونم میکنه من الان چند وقتیه علاقه مند به ساز ساکسیفن شدم خواستم ببینم اگه امکانش هست برای شروع خوب و درست بخصوص تو این سبک های گفته شده چه نوع ساکسیفنی واسم خوبه اگه میشه راهنماییم کنید ممنون هم نوع ساکسش هم برندش و حداقل و حداکثری که میتونم چیز خوبی واسه شروع بخرم تشکر

    پاسخ
  • با عرض سلام و احترام
    شما فرمودید ساکسیفون خوب چینی موجود هست که کیفیت و قیمت خوبی دارند.میشه چند نمونه ساکسیفون چینی خوب همراه قیمت هاشون معرفی کنید و‌بفرمائید از کجا میشه تهیه کنم.ممنون‌میشم اگه جوابم رو به ایمیلم ارسال کنید.

    پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    راجب برند ocean کیفیت و قیمتش میتونید راهنمایی بفرمایید؟ممنون میشم

    پاسخ
  • میثم دیدار
    خرداد 19, 1398 9:08 ب.ظ

    سلام. وقتتون بخیر.. ببخشید واسه شروع چه مارکهایی رو بین 3 ميليون تا 5 میلیون تومن(نو و دست دوم) پيشنهاد میدین? و همچنین ساز تنور، آلتو، سوپرانو ،…، چه تفاوتی دارن? ممنون میشم اگه راهنماییم کنین🙏

    پاسخ
  • عذر میخوام کیفیت ساکسفون آلتو TF چطوره؟
    آیا دست دوم سالم و سرویس شدش ارزش خرید با قیمت ۳و ۷۰۰ داره؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست