خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / مخترع گیتار چه کسی بود؟ مختصری از تاریخچه گیتار
گیتار

مخترع گیتار چه کسی بود؟ مختصری از تاریخچه گیتار

آموزش گیتار

ابزار موسیقی که مشابه گیتار امروزی باشد در طول تاریخ و توسط فرهنگها و افراد بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. سازهایی مثل گیتار شاید از 3000 سال پیش نواخته می‌شده‌اند.

نامگذاری گیتار

کلمه انگلیسی “guitar” از کلمه اسپانیایی guitarra گرفته شده است. قبل از آن، احتمالا این کلمه از واژه لاتین “Cithara” و سانسکریت باستان “tar” که به معنای رشته بوده، مشتق شده است.

گیتارهای قدیمی

قدیمی‌ترین سازهای گیتار مانند از مصر باستان نشات می‌گیرند. این ساز توسط خواننده‌ای به نام هارموس در زمان ملکه مصری، هاتشپسوت استفاده می‌شده‌ است. شما می‌توانید در حال حاضر این گیتار را در موزه باستان‌شناسی کایرو مصر ببینید.

لوت بین قرن ششم تا نهم به اشکال مختلف وارد اروپا شد. این ساز با عنوان بربط وارد امپراطوری بیزانس شد. بعدها مورها با نام عود این ساز را وارد اسپانیا کردند. این سازها که به لوت معروف شدند در قرون وسطی طرفداران بسیاری پیدا کردند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

گیتار باروک

یکی از اجداد گیتار کلاسیک امروزی است. این ساز در دوره رنسانس در دهه 1660 میلادی نقش مهمی ایفا می‌کرده است. گیتار باروک 9 یا 10 سیم که معمولا در همه رج‌ها به صورت جفت هستند. سیم E پایینی بعدا با مدرن شدن گیتار به آن اضافه شد.

آنتونیو تورس جوآردو

در دهه 1800 آنتونیو تورس جوآردو ساخت گیتار به روشی مشابه با گیتارهای مدرن کلاسیک و آکوستیک را آغاز کرد. اکثر گیتارهای امروزی مشتقات یا مدلهای اصلاح شده گیتارهایی هستند که تورس طراحی کرده و ساخته است. او اغلب به Stadivari گیتار معروف بود (Antonio Stadivari ویولن‌ساز معروف در جهان است).

گیتار الکتریک

گیتار برقی در دهه 1930 در ایالات متحده آمریکا اختراع شد. اولین امتیاز گیتار برقی به جورج بیوچمپ برای گیتاری که در سال 1931 با شریکش آدولف بکر ساخته بود، اعطا شد. بسیاری از مخترعان و سازندگان گیتار همزمان مشغول کار روی گیتارهای برقی بودند. از سازندگان مشهور گیتار برقی لِس پائول بود که در ساخت گیتار بدنه توپر که توسط شرکت گیبسون گیتار تولید شد، پیشگام بود.

guitar_les_paul

لس پائول

در سال 1951 لئوفندر Fender Telecaster را اختراع کرد. این گیتار به همراه مدل لس پائول گیبسون، فندر تلکستر و گیبسون SG گیتارهای الکتریک بدنه توپری بودند که محبوبیت گسترده‌ای داشتند. این گیتارها در حال حاضر هنوز هم جز محبوب‌ترین مدلها و سبکها به شمار می‌روند.

چه کسی گیتار را اختراع کرد؟

گیتار یک ساز قدیمی است اما سیر تکاملی آن در گذر زمان نه تنها تحت تاثیر سلایق مختلف موسیقی و تولید قرار گرفته، بلکه دخالت مستقیم تعدادی از سرمایه‌گذاران بسیار خوش‌ذوق و هنرمند را هم در پی داشته است. در ادامه اطلاعاتی درباره اختراع گیتار در اختیارتان گذاشته می‌شود.

کائتانو ویناسیا

Guitar on a Stand

در حال حاضر کم و بیش درباره زندگی و کار لوتیه کائتانو ویناسیا که امروزه اعتبارش به خاطر کشف اولین گیتار شش سیم که بعدها پایه و اساس گیتار آکوستیک مدرن شد را می‌دانیم.

آنتونیو تورس

Antonio Tores Jurado

آنتونیو تورس جوآردو امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مخترعین تاریخچه گیتار شناخته می‌شود. به عنوان خالق طرح گیتار آکوستیک مدرن، او قادر بود از طریق گیتار مدرنی که همه ما امروزه با آن آشنا هستیم و دوستش داریم، با تعداد بی‌شماری از موسیقیدانها و طرفداران موسیقی ارتباط برقرار کند.

آدولف ریکن‌بکر

Diagrams of Rickenbacker Lap-steel Guitar Design From 1934

تاریخچه گیتار الکتریک مدرن بدون ذکر نام آدولف ریکن‌بکر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران گیتارهای شرکت معروف ریکن‌بکر که ترویج دهنده سازهایی است که چشم‌انداز موسیقی مدرن را دگرگون کرد، لطفی ندارد.

آموزشهای کاربردی گیتار

گیتار

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام .
    در بسیاری از اسناد به زریاب بعنوان اولین کسی که گیتار را با اقتباس از تار فارابی( دو شکم در بخش تشدید صوت ) ساخته و در زمان عباسیان به آندلس برده اشاره شده است .پاکودولدچیا باحترام و یادبود زریاب آلبومی به نام او دارد .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست