خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / آموزش تصویری سنتور / ۱۰ تمرین مهم وکاربردی سنتور برای نوآموزان (تصویری)
۱۰ تمرین مهم وکاربردی سنتور برای نوآموزان (تصویری)

۱۰ تمرین مهم وکاربردی سنتور برای نوآموزان (تصویری)

سنتور
هنرآموز محترم قبل از شروع این تمرین ها ۱۶ نکته طلایی برای یادگیری مقدماتی سنتور را ابتدا فرا بگیرید و سپس این 10 تمرین مهم سنتور را یاد بگیرید.
تمرین شماره یک
آموزش سنتور
«تمرین فوق و همچنین تمرین‌های بعدی را باید متجاوز از بیست بار دنبال هم اجرا کنید.»

توجه شود 8 علامت زدن مضراب با دست راست و 7 علامت زدن مضراب با دست چپ است و چنانکه می‌دانیم این علامتآموزش سنتوربرای نشان دادن مقدار سکوتی است که باید بین هر یک از مضراب‌های دست چپ و راست رعایت بشود. برای اجرای تمرین فوق با صدای بلند بشمارید: یک… دو…سه… چهار. بین هر شماره به اندازه ی مساوی فاصله بگذارید، در ضمن شماره‌های 1و3 را با مضراب به روی میز بزنید و شماره‌های 2 و 4 را سکوت کنید. تمرین فوق با کمال تأنی و ملایمت و بدون عجله انجام گیرد و به هیچ وجه تند اجرا نشود.

همه مطالب : آموزش سنتور (گام به گام)

تمرین شماره 2
اگر مضراب را خیلی محکم در دست بگیرید، اجرای آن خیلی خشک و بافشار خواهد شد و اگر خیلی آزاد در دست نگه دارید، در موقع اجرا انگشتان به حرکت درمی‌آیند. پس بهتر است حد متوسط آن را در نظر بگیرید، یعنی نه خیلی محکم و نه خیلی آزاد. در ضمن همیشه سعی کنید که سر مضراب به طرف بالا متمایل باشد.
آموزش سنتور
تمرین شماره 3
(یادآوری1) حرکت مضراب به وسیله‌ی مچ انجام می‌شود و مضراب پس از خوردن به میز باید فوراً برداشته شود و در فاصله‌ی 20 سنتی‌متری میز قرار گیرد.
آموزش سنتور
تمرین شماره 4
این علامت (X) برای زدن مضراب‌های هر دو دست با هم و در آن واحد است که به آنها مضراب‌های حفت گفته می‌شود. دقت کنید که هر دو مضراب در یک آن باه هم به روی میز فرود آیند و فقط صدای یک ضربه از آنها به گوش برسد.
آموزش سنتور
تمرین شماره 5
شماره‌ها با تأنی و فواصل منظم و مساوی شمرده شوند. بعد از کمی تمرین باید به دست های خود نگاه کنید که آیا درست مضراب‌اه را در دست‌ گرفته‌اید یا نه و بعد از اصلاح مجدداً شروع به تمرین کنید.
تمرین شماره 6
در موقع اجرا از شمردن با صدای بلند خودداری نکنید.
آموزش سنتور
برای اینکه مضراب کاملاً از روی میز بالا بیاید باید بلافاصله پس از زدن ضربه به میز حلقه‌ی مضراب را محکم در دست نگه دارید زیرا به این ترتیب خود به خود سر مضراب به طرف بالا متمایل می‌شود.
مطلب کاربردی:كوك سنتور با تیونر
تمریه شماره 7
(یادآوری 2) همیشه سعی کنید که تمرین‌ها با تأنی و بدون عجله و بدون آنکه تند شوند اجرا گردند و متوجه باشید که بعد از مقداری تمرین حرکت دست و مضراب شما خودبه خود تند می‌گردد. در این موقع باید کمی سکوت کنید و مجددا تمرین را به آهستگی شروع نمایید.
آموزش سنتور
تمرین شماره8
(یادآوری 3) مضراب روی میز باقی نماند بلکه مثل چوبی که به زمین زده می‌شود باید محکم به میز بخورد و فوراً برداشته شود و در ضمن دقت شود که در موقع مضراب زدن فقط سر مضراب به میز بخورد نه آن که قسمتی از ساقه‌ی مضراب.
آموزش سنتور
تمرین شماره 9
برای آن که صدای میز برای شما و دیگران مزاحمتی ایجاد نکند بهتر است حوله یا پارچه‌ی ضخیمی روی میز پهن کنید و روی آن مضراب بزنید.
آموزش سنتور
تمرین شماره 10
تمرین‌های فوق را با دقت و توجه اجرا کنید. آنها را سهل ننگرید. زیرا همین مضراب زدن‌ها است که اساس نوازندگی صحیح شما را تشکیل می‌دهد. چنانچه نتوانید خوب مضراب بزنید صدای خود از ساز شما خارج نمی شود؛ در نتیجه هرچقدر که مطالب‌تان را خوب و شیرین بزنید، باز شنونده از ساز شما محظوظ نخواهد شد. بهتر است پیش از آن که به درس‌های بعدی بپردازید، مجدداً از اول یک مرتبه‌ی دیگر تمام درس‌های مضراب‌ها را تکرار و اجرا نمایید تا خوب دست شما قوت گیرد و به راه افتد.
آموزش سنتور
نمودار شناسایی نت‌ ها روی سنتور
آموزش سنتور
با استفاده از این پکیج آموزشی و فوق العاده آموزش سنتور ( این ساز را به راحتی در خانه یاد بگیرید)

در پایان آموزش هم دو تمرین سنتور نوازی برای نو آموزان قرار داده ایم

آموزش شماره یک

آموزش شماره دو

برگرفته شده از سایت خیابون

سنتور

حتما بخوانید!

19 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست