خانه / آموزش آنلاین درامز / آشنایی کامل با درامز به همراه فیلم
آشنایی کامل با درامز به همراه فیلم

آشنایی کامل با درامز به همراه فیلم

درامز

ساز درام از سازهای کوبه ای با قدمت بسیار بالا که در ایران طرفدارهای خاص به خود دارد.درامز یا درام (به انگلیسی: Drum) که در زبان انگلیسی به معنی طبل است، در زبان فارسی معادل «Drum Kit» به معنای مجموعه‌ای از طبل‌ها، سنج‌ها و دیگر سازهای کوبه‌ای است که در کنار هم یک ساز واحد و مستقل را تشکیل می‌دهند. این ساز معمولاً در موسیقی جاز، راک و پاپ کاربرد دارد و به نوازنده آن درامِر می‌گویند.

تاریخچه ی ساز درام:

سازهای درام تقریبا به قدمت نسل بشر می باشند. به استثنای حنجره انسان، سازهای درام قدیمی ترین ابزار موسیقایی ما هستند. ابتدایی ترین این سازها احتمالا از قرار گرفتن تکه های چوب و یا سنگ بر روی گودال های زمین ساخته شده اند.بعد از آن این موضوع کشف شد که از تنه ی درختان توخالی، صدای بیشتری می توان تولید کرد(شکل قدیمی درام های چوبی امروزی). مکانی که اولین درام های پوستی در آنجا ساخته شده اند برای کسی شناخته شده نیست، ولی قدمت بعضی از این سازها به ۵۰۰۰ سال می رسد. پوست حیوانات و یا ماهی ها را روی تنه ی درختان تو خالی می کشیدند و احتمالا این سازها صرفا با دست نواخته می شدند.

درامز

پیشرفت های بعدی منجر به ساخت کاسه ها و پوسته هایی شد که شکل های خاصی داشتند. این کاسه ها و پوسته ها به شیوه های متنوعی ساخته می شدند و این شیوه ها با به کارگیری تنوع در کشش پوسته ها حاصل می شدند. درام هایی که به این روش ساخته شدند، همچنین درام هاییکه طی مراسم مذهبی و با همان کیفیت موسیقایی به دست آمده بودند، تبدیل به آیین مهمی در فرهنگ های مختلف شدند. امروزه درامز به بدنه های جوبی و پوسته ایی از جنس طلق دارن که معمولا در دو طرف طبل قرار دارن. و البته سوراخهایی هم در کناره بدنه برای خروج صدا.. سایز طبلها هم متفاوته و براساس قطر طبلها بر مبنای اینج محاسبه میشه. معمولا هم شامل این قطعات هستن:
۱- kick یا همون طبل بزرگ که با پدال نواخته میشه.
۲- snare یا همون سایدارم که طبلی با ارتفاع کم و فنری برای ارتعاش در زیر اون هستش
۳- hi tom که طبل ۱ هم گفته میشه.
۴- low tom یا mid tom یا همون طبل دوم ( بسته به نوع سبک موسیقی ممکنه مقدار تام ها افزایش داشته باشه. )
۵- flor tom یا طبلی با ارتفاع بلندتر و صدای بم.
۶- hihat مه تشکیل شده از ۲ عدد سنج که روی هم قراردارن و با پدال بالا و پائین میشن
۷- crash یا سنج
تامهای ۱ و ۲ معمولا در ست استاندارد درامز بر روی طبل بزرگ بسته میشه. اما در سبکهای دیگه موسیقی ممکنه مقدار تامها و سنجها بیشتر بشه و حتی kick هم دو تا بشه. که برای بستن تام های بیشتر معمولا از نوعی داربست المینیومی که جلوی درامز قرار میگیره استفاده میشه.

درامز از لحاظ سختي يادگيري در چه دسته اي از سازها قرار مي گيرد؟

اصولا کسی که به هر نحو سازی یاد میگیره هنرمند به حساب میاد و باید بگن که هنر مند شدن کار راحتی نیست. ولی درام جزئ سازهای کوبه ای هست و اصولا از سازهای پلی فونیک راحت تره اما خب بدیهی است که سختیه خودش رو داره و نمیشه بگید که راحت است. ولی از لحاظ سختی ممکن نسبت به برخی سازها رتبه پایین تری داشته باشه.

تفاوت درامز با پركاشن

درامز همون سازیه که تو ایران به اشتباه جاز خونده میشه. حداقل از 7 تکه تشکیل شده است. درام 7 تكه است: 1-باس(طبل بزرگ) 2-سایدرام(طبل ریز كه محرم زده میشود به غلط به ان دوغول میگن)3-تك سنچ 4-جفت سنچ(دوعدد سنچ كوچك است روی هم قرارمیگیرد)5-تام تام سمت راست نوازنده قرارمیگیرد 6- دوعدد طبل بدون فنر كه معمولا در دو نت كوك میشوند جهت پاساژ ها از انها استفاده میگردد جهت اشنائی بهتر به شناخت ادوات موسیقی مراجعه فرمائید.

پرکاشن یعنی کوبه ای. تمامی سازهایی که با زدن ضربه نواخته میشن رو پرکاشن میگن. در حقیقت درامز هم عضوی از طبقه پرکاشن هاست. سازهای کوبه ای ایرانی مثل دف، تمبک و غیره، سازهای کوبه ای آفریقایی مثل تومبا، کانگو، و غیره و انواع جدید تر سازهای پرکاشن که برقی هستند، و انواع سازهای مکمل مثل مثلث رو پرکاشن میگیم.

چوب های درامز

چوب های درامز

دسته بندي ساختار چوبي چوبهاي درام:

Hickory(چوب گردوي آمريکايي)

اين نوع چوب بسيار سخت با خاصيت ارتجاعي بالاست وبخاطر جذب بالاي ضربه بسيار بادوام ميباشد.به همين خاطر اين نع چوب بسيار برطرفدار براي توليد چوب درام است.

Maple(چوب افرا)

چوب افرا چوب نسبتا سبکي است که برايکارهاي استوديويي وکنسرتهاي جز يا اجراا در سمفونيک بسيار مناسب است.

shira Kashi oak(بلوط)

اين نوع چوب توسط شرکت pro mark درسال 1957 به دنيا معري شد.که هم مقاومتو هم دوام بالايي دارد 39 نع از اين چوب در شرکت نامبرده توليد ميشود.

نکات ضروری که هر درامر باید بداند

از نظر کلی، آموزش درامز کاری پیچیده ای به نظر می رسد. نکات بسیار زیادی درباره این ساز عظیم وجود دارد که ممکن است خیلی زود فراموش شوند. شاید شما هم اکنون می توانید این ساز را بنوازید ولی نمی دانید که چطور باید پیشرفت کنید. به بر حال در هر مرحله ایکه هستید، دانستن نکات کلیدی این ساز بزرگ یک امر لازم است. درس هایی برای این ساز وجود دارند که لازم است قبل از هر چیز آنها را بیاموزید تا بدانید که چطور موثر بنوازید و تمرین کنید.اگر شما هم اکنون یک نوازنده در سطح پیشرفته هستید نیز احتیاج دارید که دوباره به اصول اولیه بازگردید و اطمینان حاصل کنید که چیزی را از قلم نیانداخته اید. درامرهای زیای هستند که بعضی از این اصول را نمی دانند و به همین علت تمام حس نوازندگی آنها خراب می شود. به همین دلیل است که تأکید می کنم دانستن این نکات برای هر درامر یک ضرورت است.

درامز 1

اولین چیزی که هر نوازننده درامز باید بداند نحوه صحیح بدست گرفتن چوب هاست. بسیاری از درامرها برای یادگیری این موضوع وقت نمی گذارند و چوب ها را هر طور که راحت هستند بدست می گیرند و این اصلاً چیز خوبی نیست. همه روش های دست گرفتن چوب ها یک هدف را دنبال می کنند و آن رسیدن به حداکثر بازگشت از سطح می باشد. با این حساب اگر شما هر کدام از سه روش Traditional,Matched یا Frech را بکار برید باید به حداکثر بازگشت از سطح در آن روش برسید. هرچقدر سریع تر به نحوه صحیح دست گرفتن چوب ها برسید، زودتر می توانید تمرینات مؤثرتری داشته باشید.

بقیه مطالب در مورد آموزش درامز

نکته ضروری بعدی اینست که هر درامر باید بداند که چگونه زمان را بشمارد. شمارش زمان به این سادگی نیست که تا عدد 4 بشماریم؛ بلکه باید بتوانیم میزان های با کسرهای گوناگون، نت ها وضرب ها را بشماریم. اگر شما نمیتوانید ضرب یا ریتمی را که مینوازید بشمارید، چطور انتظار دارید که درست بنوازید؟به همین دلیل ثابت می شود که شما به عنوان نوازنده درامز باید ساعت درونی خود را پرورش دهید. خیلی از درامرها فکر می کنند می توانند این کار را بدون مشکل انجام دهند، ولی وقتی از آنها خواسته می شود که قطعه ای با نت های دولاچنگ در میزان 7/4 بنوازند، بهت زده نگاه می کنند! بنابراین روی شمارش کار کنید تا قادر باشید هنگام نواختن، روی ضرب ها ماهر باشید.

یکی از ضروری ترین تکات برای نوازنده درام را خیلی از درامرها نمی دانند و آن کوک کردن ساز است. با اینکه روش خیلی پیچیده ای ندارد ولی اکثراً برای یادگیری آن وقت نمی گذارند. اگر برای کوک کردن صحیح درامز وقت کافی بگذارید، در کل نوازندگی شما خیلی بهتر خواهد شد. همچنین به درکی فراتر در سازی که می زنید خواهید رسید؛ شناخت ساز اولین قدم در یادگیری آن است.

قبول داشته باشید یا نه، نکته ضروری دیگر که هر درامر باید بلد باشد اینست که بتواند نت های موسیقی را بخواند. خیلی ها برای این مطلب وقت صرف نمی کنند. دانستن حتی مقدار کمی از مفاهیم تئوری درامز بهترین چیزی است که یک نوازنده درامز می تواند برای خود انجام دهد. در نهایت نواختن درامز نیز جنبه موسیقایی دارد. دانستن اینکه چطور نت های درامز را بخوانید باغث می شود بتوانید به گروه ها و کارهای پیشنهادی بیشتری پاسخ دهید؛ همنوازان شما برای شما احترام بیشتری قائل خواهند بود. در کنار همه این مسائل، شما قادر خواهید بود خیلی سریعتر یاد بگیرید. یادگیری و پیشرفت سریع نکته مهمی است؛ وقتی توانایی نت خوانی داشته باشید می توانید از منابع گوناگون استفاده کنید.

این چهار نکته اساسی به نقل از سازی ها، چهار باید برای هر نوازنده درامز، چه مبتدی باشد یا نباشد هستند؛ اگر قبل از شروع به تمرین کردن این مفاهیم را بیاموزید و بکار ببرید، تمرینات شما بسیار مؤثرتر خواهند بود. اگر سالهاست که درامز می نوازید، به عقب بازگردید و ببینید آیا می توانید هر یک از این چهار نکته را نادیده بگیرید؟ اگر نتوانستید، بهتر است به تمرینات خود ادامه دهید. من تضمین می کنم با رعایت این اصول، پیشرفت را در نوازندگی خود خواهید دید.

و این هم فیلمی درباره نواختن درامز توسط یکی از برترین اساتید این ساز در دنیا

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست