خانه / آموزش تار و سه تار / برای یادگیری کدامیک را انتخاب کنیم؟ تار بهتر است یا سه تار؟
استاد علیزاده در حال تار نوازی

برای یادگیری کدامیک را انتخاب کنیم؟ تار بهتر است یا سه تار؟

تار سه تار

این سؤال خیلی از افرادی که تازه تصمیم به یادگیری موسیقی گرفته اند می باشد که برای یادگیری کدامیک را انتخاب کنیم؟ تار بهتر است یا سه تار؟ در ادامه پاسخ این دو ستان را خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

مقدمه:

هر سازی در سبک و جایگاه خودش با ارزش است و هیچ سازی بر دیگری ارجحیت ندارد و اینطور نیست که سازی را بهتر از دیگری بدانیم بیشتر این مساله به علاقه شخص بر می گردد چون اراده و علاقه دو فاکتور مهم در یادگیری موسیقی های مختلف است. در ادامه ضمن معرفی و بیان ویژگی هر کدام از این دو ساز، می توانیم  در انتخاب هر کدام به شما کمک نماییم.

ویدئوی آموزش چند نکته مهم در انتخاب ساز برای شروع یادگیری موسیقی:

 

چنانچه تمایل به آموزش ساز تار دارید بخوانید: آموزش گام به گام تار ( تصویری و رایگان)


(تار که یاد گرفته شود، می توان با آن سه تار هم نواخت) شاید دور از تصور به نظر برسد اما با تسلط بر تار می ­توانید تمام قطعه ­های ایرانی وغربی را بنوازید. تار و سه تار دارای پرده بندی یکسان و تکنیک های دست چپ یکسانی هستند بخاطر همین کتاب های آموزشی آنها را نیز یکی مینویسند و معمولا مدرسان هم تار میزنن و هم سه تار و کمتر مدرسی پیدا میشود که فقط یکی از این دو ساز را آموزش دهد. ساز تار و سه تار در عین شباهت هایی که با هم داند، هر کدام ویژگی های منحصر بفرد خود را دارا می باشند که در ادامه به آنها می پردازیم.

سه ویژگی ساز تار:

 


توی این پک فوق العاده، استاد بهزاد سلیمی، نواختن سه تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک سه تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

  1. تار و سه تار هر دو از خانواده سازهای ایرانی و از دسته سازهای زهی می باشند . نوازندگی این دو ساز بسیار مشابه است همچنین نحوه صدا دهی و تولید صدا در آن ها و همینطور جای نت ها روی این دو ساز با یکدیگر یکسان است.
  2. در ساز تار شش سیم وجود دارد که به صورت جفت و نزدیک به هم هستند هر دو سیمی که نزدیک به هم هستند یک صدا تولید می کنند و در حقیقت طنین یکسانی دارند و با یک صدا نیز کوک می شوند در نتیجه بهتر است بگوییم که سه جفت سیم خواهیم داشت که برای نوازندگی در دستگاه های مختلف ، به طرق مختلفی کوک می شود
  3. نوازندگی تار با یک مضراب فلزی انجام می شود که با زاویه خاصی به سیم ها زخمه می زند جنس این مضراب معمولا از برنج است که توسط مقداری موم در بین انگشتان مهار می شود.

ساز-تار

سه ویژگی ساز سه تار:

  1. سه تار اما ساز کوچکتری است با کاسه ای کوچکتر از تار و دسته ای باریکتر.
  2. در ساز سه تارچهار سیم وجود دارد که البته از ابتدا به این شکل نبوده و سه عدد بوده است و بعدها یک سیم به آن افزوده شده است.
  3. نواختن سه تار به وسیله ناخن انگشت سبابه دست صورت می گیرد که به باعث می شود نصبت به تار هم صدای ملایم تری داشته باشد و هم ساده تر صورت گیرد.

سه-تار

این مطلب کاربردی را حتماً بخوانید: راهنمای خرید بهترین مارک سه تار خوب با قیمت و کیفیت مناسب (مبتدی-حرفه ای)

پاسخ های مرتبط با این سؤال: برای یادگیری کدامیک را انتخاب کنیم؟ تار بهتر است یا سه تار؟

1- شما برای انتخاب یکی از این دو ساز اول باید ببینید صدای كدام ساز برایتان دلنشین تر است و بیشتر با روحیات شما عجین می شود. از نظر نواختن تار و سه تار مشابه هم هستند و فقط شكل فیزیكی و صداشون متفاوت است كه شباهتهایی هم دارند.

2- تار ساز سخت تری نسبت به سه تار می باشد و اگر سن شما کم باشد ساز تار برای یادگیری مناسب تر است اگر نه بهتره اول سه تار را یاد بگیرید و بعد از یادگیری این ساز، آموزش تار را شروع کنید.

3- به علت این که صدای ساز سه تار اندکی ملایم تر است و از سویی در دست گرفتن آن نیز راحت است ، شاید در ابتدا اندکی راحتر باشد ولی در تار هم با تکیه داغدن ساز روی پاها به راحتی می توان ساز را در دست گرفت.

4- سه تار صدای زیر، ظریف، ملایم تر و صاف تری دارد از این رو اگر به دنبال پر کردن اوقات خالی خود هستید می توانید به راحتی این ساز را بنوازید.

5- از سویی تار با صدای قوی تر و پر تری که دارد می تواند مناسب نوازندگی در گروه های مختلف موسیقی نیز باشد و برای همراهی آواز نیز فوق العاده است.

♥ دوستانی که سؤالی در این خصوص دارند می توانند در بخش نظرات سؤالاتشان را ثبت نمایند تا به آنها پاسخ دهیم.

تار-سه-تار

حتما بخوانید!

20 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • کسی که تا نواز باشد سه تار هم میتوازد اما کسیکه سه تار مینوازد درزدن ساز تار دچار اشتباهاتی میشود.کلا قدرت مانور در تار بیشتر از سه تار است

    پاسخ
  • بهروز حاج زادگان
    تیر 6, 1399 11:34 ب.ظ

    سلام. علاقه دارم سه تار یاد بگیرم. دستم عرق می کنه. آیا این نکته به مرور در کیفیت سازم تاثیر میذاره یا نه؟ اگه آره پس قاعدتا سازهای زهی مناسب من نیستن. اگه اینطوره بفرمایید رو چه گروهی از سازها میتونم فکر کنم؟ اگه ساز زهی ای هم هستت که با این مشکل من چالش نداره لطف کنید بگید تو اون زمینه هم راهنماییم کنید. یک دنیا سپاس.

    پاسخ
  • محمد مصدق
    مهر 22, 1399 6:24 ق.ظ

    درود.بله ساز (عود)ربت و تار هر دو ساز زهی ایرانی هستند و در نواختن آنها نزدیک بهم هستند

    پاسخ
  • سمیه علاقه مندی
    دی 6, 1399 6:51 ق.ظ

    سلام بنده 39 سال دارم 12 سال پیش کلاسرهای گیتار رو میرفتم وبعد بخاطر یه سری کار رها کردم الان میخوام دوباره ساز رو شروع کنم اما نه گیتار میان سه تار و تنبک میخوام انتخاب کنم صدای سه تار رو دوست دارم اما فکر میکنم باعرق دستم با مشکل مواجه میشم و چون تجربه گیتار رو دارم میترسم نتونم ساز زهی مثل سه تار رو بزنم
    اما باز هم میان تنبک و سه تار دچار چالش انتخابم

    پاسخ
    • سلام،من چند ساله که تنبک میزنم و به تازگی تصمیم گرفتم ساز سه تار دستم بگیرم،البته به تار بیشتر علاقه دارم ولی حقیقتش پولم نمیرسه که تار بخرم،در هر صورت تفاوت اساسی سه تار و تنبک در اینه که با تنبک نمیشه حال دلت رو بیان کنی،یعنی اگه خوشحال باشی یا ناراحت کلا روی صدای تنبک تاثیر نداره چون تنبک فقط ریتم داره و آهنگ نداره ولی با سازهای زهی مثل سه تار خیلی راحت میشه حال دلت رو بیان کنی

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من بیست سال پیش دوره سه تار رو مقدماتی رفتم اما الان فراموش کردم. پرده های سه تارم و سیم هاش پوسیده شدن، خودم میتونم درست کنم؟

    پاسخ
  • فرزانه امینی
    دی 14, 1399 8:36 ق.ظ

    سلام ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتان، ۴۰سالمه قصدم اینه که نوازندگی سه تار یا تار را شروع کنم از طرفی ده سال پیش سه تار خوبی خریدم و چندین بار اقدام به یادگیری کردم که متاسفانه به دلیل مشغله های زندگی در همان اوایل یادگیری رها کردم.از طرفی علاقه خیلی بیشتری به صدای تار دارم اما می‌دونم یادگیریش سخت تره.به نظر شما کدام یک را انتخاب کنم یادگیری سه تار یا تار؟

    پاسخ
  • مجيد حكمتي
    خرداد 3, 1400 10:13 ب.ظ

    درود. در نواختن سه تار دست چپ يا راست بودن تاثيري دارد يا خير

    پاسخ
  • من دوست دارم یا تار یا سه تار را یاد بیگیرم اما هر چقدر فکر می کنم نمی دونم کدوم را بیشتر دوست دارم

    پاسخ
    • درود بر شما، من خودم سه تار میزنم و برای من دلنشین تر هست صداش. اما باید برید و چندین اجرا با تار و سه تار ببینید و بشنوید و مقایسه بکنید و کلا این قضیه سلیقه ای است.

      پاسخ
      • هردو این سازها صدای دلنشینی دارند وهرکدام لذت نواختن خود وحال وهوای خود اگر تصمیم بگیری با تار شروع کنی بعد یه مدتی هوس سه تارهم می کنی که با اونم بنوازی اگر سه تار بنوازی هوس می کنی بعد یه مدتی بری تار هم بنوازی در کل باهرکدوم شروع کنی حال وهوای دومی هم به سرت میزنه فرق نمی کنه کدوم رو یاد بگیری چون نواختن این دوساز باهم اندکی فرق دارد و اگر هرکدوم رو بنوازی برانواختن اون یکی با تمرین کمی میتونید به تسلط برسید اگر دنبال خودنمایی در جمع هستید تار خوبه برای شروع ولی اگر عاشق سه تاری هستید برید سراغ سه بعدها تارهم مینوازید با اندکی تلاش در هرصورت زیاد تفاوتی نمی کنه نحوه نواختن ، زخمه زدن در این دو ساز وبلندی صدای انها باهم تفاوت دارد .خلاصه ازهرکدوم شروع کنید برای نواختن اون یکی در اینده زیاد به مشکل برنمیخورید من خودم یادمه با سه تار شروع کردم ولی بعد تاری خریدم و اون رو هم به راحتی سه تار نواختم خلاصه زیاد ذهنتون رو درگیر کدوم برم نکنید فقط شروع کنید وقتی دو سه سال برید داخلش خودتون متوجه میشید تمام نوازنده های چه سه تار وچه تار هردو مشترکن دوساز رو مینوازن
        باسپاس از ادمین وعذر بابت توضیحم

        پاسخ
  • سلام ، من خانمی خانه‌دار (۵۰سال) هستم برای پر کردن اوقات فراغتم دوست دارم که سازی رو یادبگیرم ، بنظرتون با توجه به شرایطم بین تار و ستار کدام مناسب تر و راحت تر هستش ؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    پاسخ
    • تار ساز شادی هست نسبت به سه تار و خوشدستر و طنین بلندتر میگن سه تار راحتر از تاره این درست نیست به سازی علاقه مند باشی یادگیری راحترهست به نظرم اول تار یادبگیرید بعد سه تار

      پاسخ
  • سلام من سی و دو سال دارم و عاشق صدای طنین انداز ساز تار هستم می خوام تازه شروع کنم از صفر و اولش و مطمئنم موفق میشم هم وطنان و دوستان عزیز برای هیچ کاری هیچ زمانی دیر نیست حتی اگر پنجاه شصت یا هفتاد سال داشته باشی امروز اگر شروع کنی فردا خرسند خواهی شد و اگر امروز شروع نکنی فردا را در حسرت دیروز از دست رفته با ای کاش ها خواهی گذراند پس شروع کنیم و استارت بزنیم تا بتونیم در همین نزدیکی ها به جز خودمان حال دل عزیزانمان راهم خوب کنیم . به امید فردایی بهتر و زندگی ارام و شیرین تر . علی یار همتون

    پاسخ
  • سلام با توجه به اینکه تاندون انگشت اشاره ی نده سه سال پیش پاره شد و یه مقدار برام سخته کار کردن با این انگشتم میخاستم ببینم که آیا ممکنه دچار مشکل بشم و نتونم بنوازم؟

    پاسخ
  • سلام من نزدیک یه ساله سنتور میزنم
    حالا به دلایل کوک و اینا قصد دارم در کنارش ساز دوم رو شروع کنم منتها نمی‌دونم زوده هنوز یا می‌تونم تار رو شروع کنم ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست