5 تکنیک فوق العاده سازدهنی که باید یاد بگیرید

تکنیک های سازدهنی کروماتیک ابزاری برای حرفه ای نواختن و ایجاد احساس واقعی نوازندگی است. سازدهنی یا هارمونیکا با ابعاد کوچک و صدای دلنشین و جذاب خود هزاران حرف ناگفته در دل خود دارد. برای شنیدن این ناگفته ها لازم است زبان این ساز را یاد بگیرید و ابزار مختلف آن یعنی همان تکنیک ها را به خوبی مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید نا گفته های این ساز رویایی را  کشف کنید و لذت نوازندگی با آن را تجربه کنید.

سازدهنی کروماتیک نیز مانند بسیاری از سازها تکنیک ها و زینت های خاص خود را دارد که استفاده از آن ها لذت واقعی نوازندگی و قدرت باور نکردنی این ساز را به شما نشان خواهد داد.

در این مقاله میخواهیم تمام تکنیک های سازدهنی را از نگاه سایت نواکده یکی از بهترین سایت های آموزش سازدهنی در طی یک مطلب که باعث درخشش این ساز شده را به شما آموزش دهیم. در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود از تمام تکنیک های گفته شده به راحتی استفاده کنید و نوازندگی خود را به سطح حرفه ای ارتقا دهید.

تکنیک های سازدهنی کروماتیک

شما در ابتدا باید بتوانید نت های سازدهنی کروماتیک را اجرا کنید به فرض اینکه شما این مرحله را پشت سر گذاشتید میرسیم به قسمت تکنیک های سازدهنی کروماتیک.

1. ویبره

ویبره تکنیکی بسیار کاربردی در سازدهنی کروماتیک است که استفاده از آن میتواند زیبایی قطعات موسیقی را چند برابر کند. ویبره خود به چند حالت تقسیم میشود…

2. ویبره دستی

از ابتدایی ترین تکنیک های سازدهنی کروماتیک میتوان به تکنیک ویبره دستی اشاره کرد. در این تکنیک اگر شما راست دست هستید، ساز را با دست چپ به حالت مورب میگیرید باید با دست چپ خود حفره ای نیم دایره پشت سازدهنی ایجاد کنید. سپس با دست راست خود مانند درپوش این حفره را باز و بسته کنید .

نحوه ی دست گرفتن ساز دهنی

این عمل باز و بسته کردن حفره در پشت سازدهنی باعث ایجاد افکت واوایی در صدای سازدهنی میشود پس باید عمل باز و بسته کردن مقداری سریع انجام شود. البته با توجه به ریتم و قطعه اجرایی، شما میتوانید سرعت ویبره دستی را به دلخواه خود تغییر دهید.

هنگام استفاده از تکنیک ویبره دستی باید توجه داشته باشید هرچقدر نشتی هوا در حفره ایجاد شده با دست خود کمتر باشد ویبره تولید شده زیبا تر و بی نقص تر خواهد بود. ویبره دستی از تکنیک هایی است که شما میتوانید با شدت های متفاوت در قسمت های مختلف قطعه از آن استفاده کنید.

3. ویبره دهانی

بعد از یادگیری ویبره دستی کمی سطح خود را بالا میبریم و به سراغ ویبره دهانی میرویم. ویبره دهانی همانطو که از اسم آن پیداست بدون استفاده از دست صورت میگیرد. در تکنیک های سازدهنی کروماتیک از ویبره دهانی به عنوان یک تکنیک حساس و بسیار جذاب یاد میشود. ویبره دهانی خود تقسیم میشود به ویبره دیافراگمی و ویبره گلویی.

در حالت ویبره دیافراگمی شما باید با تمرینات مختلف تنفس از دیافراگم خود را تقویت کنید. به عنوان مثال شما میتوانید بر روی زمین بخوابید و با چند کتاب وزنه ای بر روی دیافراگم خود درست کنید. در این روش میتوانید با تنفس های عمیق و در فواصل زمانی منظم عضله دیافراگم خود را تقویت کنید. روش دیگر این است که شما نفس های عمیق میکشید ولی در این حالت باید از باز شدن قفسه سینه خود و بالا رفتن شان های خود در هنگام تنفس جلوگیری کنید.

در این تمرین شما باید در هنگام دم و بازدم عمیق شکم خود را به سمت جلو بیاورید تا عضله دیافراگم شما تقویت شود. پس از این تمرینات اکنون شما میتوانید به راحتی ویبره دهانی دیافراگمی را انجام دهید. در تکنیک ویبره دهانی دیافراگمی در حقیقت شما باید در دم و بازدم خود در ساز وقفه های کوتاه و منظم ایجاد کنید. این وقفه ها در فواصل زمانی کوتاه و منظم باعث ایجاد افکت واوایی صدا میشود.

نوع دیگر ویبره دهانی در قسمت گلو انجام میشود. در این حالت در دم و باز دم وقفه ایجاد نمیشود یعنی مکش و دمش شما یک نواخت است با این تفاوت که با تغییر در حالت گلو و حلق خود افکت واوایی را انجام میدهید، تغییراتی مانند باز و بسته کردن گلوی خود.

کیفیت ویبره به کیفیت سازدهنی ها

4. اسلاید

از دیگر تکنیک های سازدهنی کروماتیک میتوان به اسلاید اشاره کرد. در تکنیک اسلاید یک سرش روی دهنی ساز صورت میگیرد به نحوی که نت های هم حالت نت مورد نظ (هم حالت از نظر دمشی یا مکشی بودن نت) اجرا میشوند. تصور کنید بین نت سل اکتاو اول و نت سل اکتاو دوم میخواهیم تکنیک اسلاید را انجام دهیم.

نمایش نتهای موسیقی بر روی خطوط حامل

در این حالت چون نت سل دمش است باید تمام نت های بین سل اکتاو اول و سل اکتاو دوم که با دمش به صدا در می ایند را اجرا کنیم. این سرش باید بسیار سریع انجام شود. به طوری که باعث بهم خوردن ریتم قطعه نشود یعنی ارزش زمانی را نباید اشغال کند.

در مثال بالا تصور بر این است که از یک نت میخواهیم برویم به نت بعدی، یعنی فاصله بین دو نت را از تکنیک اسلاید استفاده میکنیم.

5. گلیساندو

گلیساندو تکنیک دیگری است که از آن زمانی استفاده میکنیم که بین دو نت فاصله چند نتی وجود داشته باشد. در اینجا برای درک بهتر همان نت سل را مثال میزنیم. تصور کنید از نت سل اکتاو اول میخواهیم بریم سراغ نت سل اکتاو دوم. اگر بخواهیم از تکنیک گلیساندو استفاده کنیم باید تمام نت های موجود بین این دو نت را نیز اجرا کنیم چه نت های مکش چه نت های دمش.

گلیساندو

تفاوت گلیساندو با اسلاید در این است که ما در اسلاید نت های هم حالت نت مدنظر را اجرا میکنیم. یعنی یا همه ی دمش ها اجرا میشود یا همه ی مکش ها. ولی در تکنیک گلیساندو تمام نت ها چه مکش چه دمش باید اجرا شوند.

تا به این جای مقاله برخی از تکنیک های جذاب سازدهنی را به شما اموزش دادیم. فراموش نکنید که آموزش سازدهنی متشکل از تکنیک ها و نکته های فراوانی است که برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای قطعا به آن نیاز خواهید داشت. عده بسیاری پس از شنیدن صدای زیبای سازدهنی و دیدن این تکنیک ها تمایل زیادی به خرید سازدهنی و یادگیری آن را از خود نشان داده اند.

نواکده یکی از بهترین سایت ها در حوزه آموزش و خرید سازدهنی می‌باشد. مفتخر است که شما عزیزان و علاقمندان به موسیقی را در مراحل مختلف یادگیری اعم از مشاوره خرید و اموزش انلاین همراهی کند.

منبع: نواکده

ریپورتاژ تبلیغاتی

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.