خانه / مطالب متنوع دیگر / بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال؛ لیست 11 صرافی DEX برای ایرانی‌ها

بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال؛ لیست 11 صرافی DEX برای ایرانی‌ها

تئوری-موسیقی

امروزه بازار خرید و فروش ارز دیجیتال گسترش زیادی پیدا کرده است. این خریدوفروش‌ها در بسترهایی رخ می‌دهند که به آن‌ها صرافی‌های ارز دیجیتال نیز گفته می‌شود. این صرافی‌ها در حقیقت سایت‌هایی هستند که افراد خریدار را به فروشنده‌ها و بالعکس متصل می‌کنند و امکان انجام معاملات را فراهم می‌آورند.

در کل سه نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. نوع اول، صرافی‌های متمرکز است. این صرافی‌ها در اکثر موارد زیر نظر نهاد یا سازمانی هستند، رابط کاربری آسانی دارند، و امنیت‌شان نیز بالا است. اما این صرافی‌ها در اکثر موارد کارمزد زیادی از کاربران برای خدماتی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند. نوع دوم، صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX است. این صرافی‌ها در اکثر موارد زیر نظر نهاد خاصی نیستند و در حقیقت خریدار و فروشنده را به‌طور مستقیم به هم متصل می‌کنند. با اینکه رابط کاربری این صرافی‌ها کمی پیچیده‌تر است، اما کارمزد پایین‌تری برای خدماتشان دریافت می‌کنند. نوع سوم هم، صرافی‌های هیبرید است. این سایت‌ها قصد دارند در آینده‌ای نه چندان دور، مزایای هر دوی این صرافی‌ها را یک جا ارائه دهند.

 صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

نکته‌ی قابل‌توجه درباره صرافی‌های متمرکز که باید کاربران ایرانی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که برخی از این سایت‌ها، ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند و اگر IP ایرانی شناسایی کنند، بلافاصله آن حساب را مسدود خواهند کرد. اگرچه روش‌هایی برای دور زدن این تحریم وجود دارد، اما بهتر است از سایت‌هایی استفاده کنید که ایران را تحریم نکرده باشند. اما، از آنجایی که برای خریدوفروش در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت نیست، این نگرانی برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

در حال حاضر صرافی‌های متمرکز از محبوبیت بیشتری برخوردارند، اما از طرفی صرافی‌های غیرمتمرکز نیز روزبه‌روز در حال بهتر شدن هستند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز بپردازیم. اگر می‌خواهید با این سایت‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

11 صرافی‌ غیرمتمرکز ارز دیجیتال یا DEX

در این بخش به معرفی تعدادی از این سایت‌ها می‌پردازیم؛ اما پیش از آن می‌خواهیم به یکی از مزیت‌های صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز نگاهی داشته باشیم.

صرافی‌ غیرمتمرکز ارز دیجیتال یا DEX

نحوه ثبت سفارشات در صرافی‌های متمرکز به این‌گونه است که در ابتدا کاربر باید دارایی خود را به کیف پول این صرافی‌ها واریز کند. سپس سفارش خرید یا فروش خود را در دفتر سفارشات سایت ثبت کند، و درنهایت موتور تطبیق‌دهنده سایت، خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کند و معاملات صورت می‌گیرد. در این روش دارایی کاربر به‌صورت محدود در اختیار صرافی قرار می‌گیرد، اما این موضوع درباره صرافی‌های غیرمتمرکز صدق نمی‌کند و نیازی به انتقال دارایی به کیف پول صرافی نیست. در این سایت‌ها کاربران می‌توانند به‌صورت مستقیم و از کیف پول خود معامله کنند.

صرافی‌ غیرمتمرکز ارز دیجیتال یا DEX-2

یونی سواپ (Uniswap)

این صرافی اولین سایتی بود که توانست با صرافی‌های متمرکز رقابت کند و از سال 2018 که شروع به کار کرده است، تاکنون بیش از 800 میلیارد فعالیت داشته است. این صرافی بر شبکه اتریوم مبتنی است که این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌صورت خودکار میان اتریوم و توکن‌های ERC20 مبادله کنند. در این سایت کاربران می‌توانند به‌عنوان تأمین‌کنندگان نقدینگی، به استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز دارایی اهدا کنند و از همین طریق درآمد غیرفعال داشته باشند.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

این صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه بایننس است. عملکرد این سایت شباهت زیادی به عملکرد یونی سواپ دارد. همچنین این صرافی از پروتکل AMM (Automated Market Maker) یا بازارساز خودکار بهره می‌برد. در این روش، به‌جای دفتر سفارشات، این پروتکل که در حقیقت یک الگوریتم ریاضی بر پایه عرضه و تقاضا است، دارایی‌های موجود در استخر را قیمت‌گذاری می‌کند.

کرو (Curve)

این صرافی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که به استیل کوین‌ها مانند تتر علاقه‌مند هستند؛ چراکه در این سایت می‌توانید با استفاده از یک باندینگ کرو (منحنی پیوند) بسیار کارآمد، استیبل کوین‌ها را با حداقل نوسان مبادله کنید. این سایت به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌ها و استیبل کوین‌های خود را با کارمزد 0.04 درصد معامله کنند. همچنین این صرافی در ابتدا تنها از بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌کرد، اما در حال حاضر از بلاکچین‌های دیگر مانند فانتوم fantom، آوالانچ Avalanche، و پالیگان Pilygon نیز پشتیبانی می‌کند.

سوشی سواپ (SushiSwap)

این صرافی جذابیت‌های زیادی دارد که بی‌شک شما را به خود جذب خواهد کرد. این سایت جز اولین صرافی‌هایی بود که بلاکچین‌های سلو Celo، هارمونی Harmony، آوالانچ Avalanche، و فانتوم Fantom را پشتیبانی می‌کرد. همچنین این صرافی دارای قابلیت‌های متنوعی مانند راه‌حل وام‌دهی زنجیره‌ای، استخر‌های بازده، و لانچ پد میسو MISO است.

اسپوکی سواپ (SpookySwap)

این صرافی به دو شکل سواپ ارائه می‌دهد؛ استاندارد و لیمیت اوردر Limit Order. بلاک چین فانتوم به‌طور رسمی این صرافی غیرمتمرکز را تأیید کرده است؛‌ بنابراین محبوب‌ترین سایت غیرمتمرکز بلاک چین فانتوم محسوب می‌شود.

کوییک سواپ (QuickSwap)

همان‌طور که از نامش مشخص است، این سایت بسیار سریع است (Quick به معنای سریع است.) دلیل این موضوع هم این است که کوییک سواپ مبتنی بر شبکه بلاکچین پالیگان است که این بلاک چین سرعت خوبی دارد. این سایت دومین برنامه محبوب برای شبکه بلاک چین پالیگان است که حدوداً 700 میلیون دلار نقدینگی دارد و روزانه بین 50 تا 100 میلیون دلار معاملات در آن صورت می‌گیرد.

رادیوم (Raydium)

این سایت هم از پروتکل بازارساز خودکار AMM و هم از دفتر سفارشات اکوسیستم سولانا برای قیمت‌گذاری بهره می‌برد، با این هدف که کاربر همیشه بهترین قیمت را در خریدوفروش‌های خود داشته باشند. همچنین برای تأمین نقدینگی از دو منبع استفاده می‌کند: استخر نقدینگی که به کمک کاربران ایجاد شده است و دفتر سفارشات همکارش یعنی سروم Serum.

تریدرجو (TraderJoe)

این صرافی مبتنی بر بلاک چین آوالانچ Avalanche است و بیش از 100 محصول متفاوت بر این بستر ارائه می‌دهد. همچنین تریدرجو رابط کاربری آسان و ساده‌ای دارد و حتی تنظیم سفارشات آن نیز بسیار ساده است. این صرافی احتمالاً یکی از سریع‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز امروز بازار باشد.

آستروسواپ (AstroSwap)

این صرافی مبتنی بر شبکه بلاک چین ولاس Velas است که کارایی و سرعت بالایی دارد؛ به این دلیل که از یک فناوری به نام شهود مصنوعی Artificial Intuition استفاده می‌کند. این سایت جز معدود صرافی‌هایی است که کاربران می‌توانند از کیف پول متامسک خود، دارایی‌هایشان را استک، تبدیل، یا از آن‌ها کسب سود کنند.

ساند‌ی‌سواپ (SundaeSwap)

این صرافی بسته به استخر نقدینگی، سه سطح کارمزد 0.05، 0.3، و 1 درصد دریافت می‌کند. همچنین این سایت مانند اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر، یک بازارساز خودکار AMM است، و عملکرد و رابط کاربری نسبتاً ساده و روانی دارد.

بَلِنسر (Balancer)

آخرین صرافی غیرمتمرکزی که می‌خواهیم امروز به شما معرفی کنیم، سایت بلنسر است. این صرافی نیز یک بازارساز خودکار است و از دفتر سفارشات استفاده نمی‌کند. این سایت می‌تواند استخر‌های نقدینگی تا سقف هشت توکن نیز ایجاد کند. همچنین بلنسر یک توکن اختصاصی به نام BAL دارد که به افرادی که در تأمین استخرهای نقدینگی این سایت شرکت کنند، پاداش داده می‌شود.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست