خانه / مطالب متنوع دیگر / آموزش هنگ درام از صفر تا صد با 20 درس رایگان
هنگ درام زیبا

آموزش هنگ درام از صفر تا صد با 20 درس رایگان

تئوری-موسیقی

هنگ درام نوع جدیدی از ساز است که در قرن بیست و یکم اختراع شد. فرم عدسی شکل هنگ درام شبیه بشقاب پرنده، ووک یا لاک لاک ‌پشت است. Sound Sculpture بی‌ شک یکی از بهترین سازندگان هنگ درام است. شما می ‌توانید جای چکش که در فرآیند ساخت به وجود می ‌آید را در کل ساز مشاهده کنید. آهنگ ‌های آرامش‌ بخش و سبک نوازندگی ساده هنگ درام، آن را به یک ساز مناسب برای مبتدی‌ ها تبدیل کرده است که برای همه قابل دسترس است.

هنگ درام مربوط به کجا است؟

هنگ درام جدیدترین ساز در جهان است! این ساز در سال 2000 در سوئیس توسط Felix Rohner و Sabina Schärer از شرکت PANArt که تولید کننده درام استیل در بِرن سوئیس است، اختراع شد.

اصطلاح عمومی “handpan” یا هنگ درام در سال 2007 به وجود آمد. این اصطلاح پس از مبتکران سوئیسی، توسط Kyle Cox موسس شرکت Pantheon Steel که دومین سازنده این ساز بود، ابداع شد. Pantam نام دیگر هنگ درام است.

هنگ درام چگونه کار می ‌کند؟

این ساز از دو کاسه ورق فولادی ساخته شده است که به هم چسبانده و روی گام ‌های موسیقی کوک شده ‌اند. پوسته بالایی هنگ درام نت مرکزی دارد که مخترعان آن را “دینگ” می ‌نامند. این بخش می‌ تواند به سمت بیرون (Apex) یا به سمت داخل (Inpex) فرو رفته باشد. 7 یا 8 نت هماهنگ آن به صورت یک الگوی زیگزاگی بالا و پایین کوک شده و روی یک مدار در کنار هم قرار گرفته ‌اند. یک سوراخ در پوسته پایینی هنگ درام وجود دارد که PANArt آن را Gu‌ نامیده است. این دهانه نت باس عمیقی را تولید می‌ کند و در واقع تشدید کننده هلمهولتز است.

نت های هنگدرام

هنگ درام چه صدایی دارد؟

بر خلاف طبل فولادی که با پتک نواخته می ‌شود، هنگ درام با دست نواخته می‌ شود. به همین خاطر صدا های ملایم‌ تری که تقریبا شبیه قطرات باران هستند، تولید می ‌کند… در واقع نواختن یک تک نت باعث فعال شدن چندین نت‌ هم ‌ساز (معمولا اکتاو و نت پنجم بالای اکتاو) می ‌شود. این نت ‌های هم ‌ساز باعث می ‌شوند که هنگ درام صدای لایه ‌ای جادویی و قوی تولید کند.

چگونه هنگ درام بنوازیم؟

برای نواختن این ساز نیازی به آموزش کلاسیک یا دانستن تئوری موسیقی ندارید. هر هنگ درامی روی یک گام موسیقایی تنظیم شده است تا هیچ نت نامناسبی وجود نداشته باشد و شما هم هیچ ترسی از زدن اشتباه ساز نداشته باشید! با این اوصاف هر کسی چه نوازنده باشد و چه مبتدی، می ‌تواند زدن هنگ درام را یاد بگیرد.

نواختن هنگ درام ساده و قابل فهم است و جنسیت، سن، فرهنگ و زبان نمی ‌شناسد. این ساز توسط علاقمندان آماتور، هنرمندان حرفه ‌ای، موسیقی درمانگران ، بیماران سرطانی، مربیان و دانش‌آموزان استفاده می ‌شود. شما هم می ‌توانید آن را بنوازید.

چرا هنگ درام این قدر گران است؟

این ساز با دست کوک می‌ شود (البته به کمک یک چکش) و ساخت آن چند هفته طول می‌ کشد. از آن جایی که هنگ درام بادقت ساخته می ‌شود، آلات موسیقی گران ‌قیمتی است. قیمت یک هنگ درام باکیفیت چیزی حدود 1000 تا 3500 دلار است.

از کجا می ‌توانم هنگ درام بخرم؟

از آن جایی که این ساز هنوز برای عموم ناشناخته هستند، احتمالا در فروشگاه‌ های ادوات موسیقی محلی پیدایش نخواهید کرد. تنها تعداد انگشت شماری از سازندگان ماهر می ‌توانند این ساز را به درستی و در تعداد کم بسازند. یادتان باشد، صدا در این ساز خیلی مهم است، پس گول ظاهرش را نخورید.

روشهای یادگیری بهتر هنگ درام

یادگیری نواختن هنگ درام خیلی سخت نیست. شما چه تازه‌ کار باشید و چه کمی در نواختنش سر رشته داشته باشید، بد نیست یک سری نکات را بدانید.

نواختن این ساز کار سختی نیست زیرا نت ‌های کم تری نسبت به سایر ساز ها دارد. شما می‌ توانید با این ساز گام‌ های عادی را بزنید و بعید است با این ساز نتی خراب از آب دربیاید. آموزش ‌های هنگ درام ارزان و بسیار در دسترس هستند. شما می‌ توانید خیلی سریع به یک نوازنده خوب برای این ساز تبدیل شوید. این مقاله در ادامه شما را با این ساز و نکات مهم آن آشنا خواهد کرد.

چه مدت طول می‌ کشد تا نواختن هنگ درام را یاد بگیریم؟

با 20 ساعت تمرین می‌ توان به یک نوارنده هنگ درام “خوب” تبدیل شد. اگر شما به روش صحیح یاد بگیرید، تمرین کنید و آموزش مخصوص مبتدیان را بخوانید، واقعا در همین مدت کم هم مهارت کافی را به دست خواهید آورد.

اگر بتوانید هر روز فقط 45 دقیقه وقت بگذارید و فقط هر روز به مدت یک ماه روی یادگیری هنگ درام سرمایه‌ گذاری کنید، از این که در مدت زمان کوتاهی به یک نوازنده خوب تبدیل می ‌شوید، شگفت ‌زده خواهید شد.

اگر فکر می ‌کنید که چنین زمانی را در اختیار ندارید، فقط 11 دقیقه وقت بگذارید و ویدیویTedTalks جاش کافمن (Josh Kaufman) که تئوری قدیمی 10000 ساعت آموزش برای یادگیری این ساز را رد می ‌کند و ثابت می ‌کند 20 ساعت کافی است را تماشا کنید. در این متد، تمرین از 8 دقیقه شروع می ‌شود.

البته معنایش این نیست که پس از 20 ساعت تمرین، شما یکی از بهترین نوازندگان هنگ درام در جهان خواهید بود اما از پیشرفتی که داشته ‌اید شگفت ‌زده خواهید شد.

نام قسمت های مختلف هنگ درام

یادگیری نت‌ ها با هنگ درام

هیچ آموزشی قرار نیست به شما یاد بدهد که هنگ درام تان چه نت‌ هایی دارد، اما احتمالا شما خودتان از قبل این را می ‌دانید.

معمولا نت‌ ها در قالب زیر تنظیم می ‌شوند، یعنی این ساز به صورت صعودی و به ترتیب اعداد در تصویر زیر، از چپ به راست، از عقب به جلو کوک می‌ شود.

تصویر تنها یک نمونه گام از ده ‌ها نمونه موجود است.

یادگیری نت‌ ها با هنگ درام

با استفاده از یک تیونر دیجیتال ارزان قیمت به راحتی می ‌توانید متوجه شوید که چه نت‌ هایی را روی هنگ درام تان دارید. می ‌توانید هر نت را شناسایی و در عین حال بررسی کنید که کدام نت ‌ها ناهماهنگ هستند.

اگر نت‌ ها خارج از کوک باشند، در روند یادگیری نواختن ساز مشکل ایجاد می ‌کنند.

وقتی فهمیدید چه نت ‌هایی دارید، باید بتوانید گام را هم مشخص کنید.(البته اگر از قبل نمی‌ دانید).

اگر هنوز هنگ درامی نخریده ‌اید، بد نیست حداقل گامی که فکر می ‌کنید می ‌توانید بنوازید را مد نظر قرار دهید.

آموزش ‌های لازم برای نواختن هنگ درام

قبل از شروع یادگیری این ساز باید چند اصل اساسی را در نظر بگیرید:

  • نحوه نشستن در وضعیت درست
  • نحوه قرار دادن هنگ درام در وضعیت درست
  • شیوه گذاشتن این ساز روی پاها (ران‌ ها) یا پایه
  • محل زدن نت ‌ها

نکته: نواختن این ساز روی پای راست تان از عادات بدی که در اوایل تمرین ممکن است ایجاد شود، پیشگیری می‌ کند.

معمولا زدن آکورد های ساده با این ساز کاری ندارد اما زمانی که پای نواختن آکورد های پیچیده‌تر به میان می ‌آید، به خاطر عادت‌ های بدی که هنگام نواختن در شما ایجاد شده است، این کار مشکل می ‌شود.

اشتباهات رایج موقع نواختن هنگ درام

 

تکنیک ‌های خوب نواختن هنگ درام

آموزش تکنیک‌ های صحیح به اندازه آموزش حافظه عضلانی به یک نوازنده بد سخت است. اگر مدام طبق یک تکنیک نادرست بنوازید، شاید در ابتدا چیزی که می ‌نوازید خوب به نظر برسد، اما بعدا پیشرفت کردن برای تان سخت خواهد شد. تکنیک ها در ویدیوی زیر بصورت خلاصه توضیح داده شده اند:

 

موقعیت دست ‌ها هنگام نواختن هنگ درام

موقعیت دست ‌ها هنگام نواختن هنگ درام

معمولا نوازندگان را در حالت نشسته در حال نواختن با دست می ‌بینید. اما امکان نواختن در حالت ایستاده هم وجود دارد.

این در نهایت به خودتان یا شرایط مکانی که دارید در آن تمرین می ‌کنید یا می ‌نوازید، بستگی دارد.

آموزش هنگ درام در 14 جلسه

برگرفته از آپارات:

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

جلسه هفتم

جلسه هشتم

جلسه نهم

جلسه دهم

جلسه یازدهم

جلسه دوازدهم

جلسه سیزدهم

جلسه چهاردم

حتما در کنار ویدیوهای بالا دانلود کنید: 12 فیلم کاربردی آموزش ساز هنگ درام که باید ببینید!

موقعیت دست؛ جلو یا عقب؟

یکی از سوالاتی که اغلب در مورد موقعیت گذاشتن دست هنگام نواختن هنگ درام پرسیده می ‌شود، این است که قسمت جلویی یا پشتی این ساز کدام است؟ این موضوع به قدری مفصل است که باید در یک مقاله کامل به آن پرداخته شود.

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست