هرکس می تواند با مطالعه و تمرین، نحوه نوازندگی مقیاس های گیتار را بیاموزد. این مقاله همه چیزهایی که برای یادگیری مقیاس های گیتار باید بدانید را به شما آموزش می دهد. مقیاس گروهی از نت هاست که بسته به نوع فاصله های مختلفی از یکدیگر دارند. نت مقیاس ها با نیم گام، تمام گام یا فواصل دیگر از هم جدا می شوند.
یکی از رایج ترین مقیاس ها در موسیقی، مقیاس ماژور است. از مقیاس ماژور می توانیم مقیاس های نسبی زیادی مانند مینور طبیعی و mode ها را بدست آوریم. تمرین مقیاس های اصلی بهترین روش برای یادگیری مقیاس های گیتار است.
نحوه نواختن مقیاس ماژور
این مقیاس همچنین Ionian Mode نیز نامیده می شود، و از مقیاس های دیاتونیک است، به این معنی که دارای پنج تمام گام یا تن و دو نیم گام است و اگر می خواهید نحوه نواختن مقیاس های گیتار را یاد بگیرید باید با آن آشنا شوید.
فواصل بین نت های یک مقیاس ماژور عبارتند از:
توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
تمام، تمام ، نیم ، تمام ، تمام ، تمام ، نیم w-w-h-w-w-w-h
https://www.youtube.com/watch?v=S_Phq9VrKCo
ساده ترین مقیاس C ماژور است، که تنها مقیاس ماژوری است که فلت و شارپ ندارد.
مقیاس C ماژور دارای این نت ها است: C D E F G A B
فرمول درجه مقیاس: 1234567
مقیاس مینور
مقیاس مینور طبیعی به عنوان Aeolian Mode نیز شناخته می شود و جز اصلی مقیاس های گیتار است. این مقیاس دیاتونیک دارای فواصل زیر است: W, H, W, W, H, W, W اگر مقیاس ماژور را بگیریم و آن را از نت ششم شروع کنیم، به یک مقیاس مینور طبیعی خواهیم رسید. این امر به این دلیل است که مقیاس ماژور دارای یک مینور نسبی و مقیاس مینور نیز دارای یک ماژور نسبی است که از نت 3 شروع می شود:
https://www.youtube.com/watch?v=pG1WAsOLL5Q
C ماژور دارای نت های زیر است:
C D E F G A B
نت ها یا درجه ها:
I II III IV V VI VII
مقیاس مینور(مینور نسبی)
A B C D E F G
I II III IV V VI VII
مقیاس C ماژور (ماژور نسبی)
C D E F G A B
فرمول درجه مقیاس:
1 2 b3 4 5 b6 b7
مقیاس های پنتاتونیک
این مقیاس دارای 5 نت است، از این رو “پنتا” نامیده می شود و برای درک کامل مقیاس های گیتار به عنوان دومین مولفه اصلی در نظر گرفته می شود.
مقیاس های دیاتونیک دارای 7 نت هستند، اما اگر نت 4 و 7 را بردارید، به مقیاس ماژور پنتاتونیک می رسید. بنابراین اجازه دهید مقیاس C ماژور را با ماژور پنتاتونیک مقایسه کنیم.
مقیاس C ماژور
C D E F G A B
C ماژور پنتاتونیک:
C D E G A
برای مقیاس مینور نیز همینطور است، اما از درجه 6 یا نوت مقیاس C ماژور شروع می شود.
مقیاس C ماژور
C D E F G A B
یک مقیاس مینور:
A B C D E F G
مینور پنتاتونیک:
A C D E G
مقیاس بلوز:
این مقیاس دارای 6 نت است. اساساً یک مقیاس پنتاتونیک است که به آن یک 4 اگمنت یا 5 دیمینیش (مینور) یا 3 مینور برای مقیاس ماژور اضافه شده است بنابراین زمانی که مقیاس های پنتاتونیک را یاد گرفتید، باید بتوانید این نت ها را نیز به سرعت یاد بگیرید. مقیاس بلوز بیشترین استفاده را در موسیقی بلوز دارد. بنابراین در اینجا آن را با مقیاس های دیاتونیک و پنتاتونیک مقایسه می کنیم:
https://www.youtube.com/watch?v=FxENxFo9CAM
مقیاس Cماژور:
C D E F G A B
C ماژور پنتاتونیک:
C D E G A
مقیاس C ماژور بلوز:
C D Eb E G A
مقیاس مینور:
A B C D E F G
مینور بلوز:
A C D Eb E G
سایر مقیاس های مورد استفاده در بلوز، مینور طبیعی یا ماژور و مد های آن هستند.
مقیاس های گیتار: مدهای یونانی
مد دورین:
یک مقیاس مینور با یک ماژور 6 است که جز مقیاس های مهم گیتار به شمار می رود. برای بررسی ساختار و تاریخچه آن، بهتر است آن را از مقیاس C ماژور طبیعی بررسی کنیم.
مد دورین از نت 2 مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس Cماژور:
C D E F G A B C D
D دورین
D E F G A B C D
ساختار دورین عبارت است از:
W – H – W – W – W – H – W –
(w= تمام گام و h= نیم گام)
C دورین:
C D Eb F G A Bb
W – H – W – W – W – H – W –
فرمول درجه مقیاس:
1 2 b3 4 5 6 b7
مد دورین برای پروگرشن های مینور بلوز مناسب است، به خصوص برای آکورد 7 مینور.
مد فریجین:
این یک مقیاس مینور با مینور 2 است. اجازه دهید به ساختار آن بپردازیم. مد فریجین در نت 3 از مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس Cماژور:
C D E F G A B C D E
E فریجین:
E F G A B C D E
فرمول درجه مقیاس:
1 b2 b3 4 5 b6 b7
این مد همچنین می تواند به عنوان دامیننت نیز استفاده شود. مد 5 که از مقیاس مینورهارمونیک ناشی می شود. علاوه بر داشتن یک 2 مینوریک 3 ماژور نیز دارد.
مقیاس C ماژور:
C D E F G A B C D E
E فریجین دامیننت
E F G # A B C D E
فرمول درجه مقیاس:
1 b2 3 4 5 b6 b7
مد لیدین:
این یک مقیاس ماژور است که دارای یک 4 اگمنت است. در اینجا ساختار آن را بررسی می کنیم. مد لیدین در نت 4 از مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس C ماژور:
C D E F G A B C D E
F لیدین:
F G A B C D E
فرمول درجه مقیاس:
1 2 3 #4 5 6 7
مد میکسولیدین:
اساساً یک مقیاس ماژور با یک 7 مینور است. اجازه دهید ساختار آن را بررسی کنیم. مد میکسولیدین از نت 5 مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس C ماژور:
C D E F G A B C D E F G
G میکسولیدین:
G A B C D E F G
فرمول درجه مقیاس:
1 2 3 4 5 6 b7
مد میکسولیدین برای ماژور بلوز بسیار مناسب است، به خصوص برای نواختن آکوردهای دامیننت 7.
مد آئولین
(ما قبلاً این مقیاس را آموزش داده ایم) یکی دیگر از مقیاس های دیاتونیک، که به آن مقیاس مینور طبیعی نیز گفته می شود.
و دارای 3 ، 6 و 7 مینور است.
مد Aeolian از نت 6 مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس C ماژور
C D E F G A B C D E F G A
G Aeolian:
A B C D E F G A
فرمول درجه مقیاس:
1 2 b3 4 5 b6 b7
مد لوکرین
یک مقیاس مینور دیگر، که شامل یک 2 مینور و یک 5 دیمینیش است. این مد چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.
مد لوکرین از نت 7 و آخرین نت مقیاس ماژور شروع می شود.
مقیاس C ماژور:
C D E F G A B C D E F G A B
B لوکرین:
B C D E F G A B
فرمول درجه مقیاس:
1 b2 b3 4 b5 b6 b7
درک مقیاس های گیتار: مقیاس هارمونیک – مد ها
مقیاس مینورهارمونیک دارای نت های مشابه با مقیاس مینور طبیعی است، به جز درجه یا نت 7، که دارای یک نیم گام است. این مقیاس کمی پیشرفته است اما در یادگیری مقیاس های گیتار به شما کمک می کند.
اجازه دهید از یک A مینور به عنوان نت اصلی استفاده کنیم.
مقیاس مینورهارمونیک:
این اولین مد است – آکورد: Am / maj7
فرمول درجه مقیاس: 1 2 b3 4 5 b6 7
مد دوم Locrian 6 # نامیده می شود –
لوکرین 6 #
همانطور که از نام آن پیدا است، یک مد لوکرین با یک 6 ماژور است.
آکورد: Bm7b5add6
فرمول درجه مقیاس: 1 b2 b3 4 5 #6 b7
مد 3 نامیده می شود.
یونین 5 #
این دقیقاً مانند یک مقیاس یونین طبیعی یا ماژور است، اما دارای یک شارپ یا 5 اگمنت است.
آکورد: Cmaj7#5
فرمول درجه مقیاس: 1 2 3 4 #5 6 7
مد 4 نامیده می شود.
دورین # 4:
یک مد دورین که دارای 4 شارپ است
آکورد: Dm7#4 یا Dm7#11
فرمول درجه مقیاس: 1 2 b3 #4 5 6 b7
مد 5 نامیده می شود.
ماژور فریجین یا دامیننت:
در واقع ما این مود را دربررسی مود های یونانی یاد گرفتیم. معمولا، این مود مینور است، اما استفاده از آن به عنوان ماژور نیز بسیار معمول است.
آکورد: E7b9
فرمول درجه مقیاس: 1 b2 3 4 5 b6 b7
مد 6 نامیده می شود.
لیدین 2 #:
یک مد لیدین که دارای یک 2 اگمنت می باشد.
آکورد: Fmaj7
فرمول درجه مقیاس: 1 #2 3 #4 5 6 7
مد 7 نامیده می شود.
bb7 دامیننت Altered یا bb7 سوپرلوکرین
این یک مد لیدین است که دارای یک 2 اگمنت است.
آکورد: Fmaj7
فرمول درجه مقیاس: 1 #2 3 #4 5 6 7
مدهای مینورملودیک
مد اول نامیده می شود.
مینور ملودیک:
یک مقیاس مینور با ماژور 6 و 7. با یادگیری این مقیاس، می توانید مقیاس های گیتار را خیلی سریع یاد بگیرید.
آکورد: AM / maj7
فرمول درجه مقیاس: 1 2 b3 4 5 6 7
مد 2 نامیده می شود.
مقیاس دورین b9
آکورد: Bsus4b9
فرمول درجه مقیاس: b2 b3 4 5 6 b7
مد 3 نامیده می شود.
مقیاس لیدین اگمنت:
آکورد: Cmaj7#5
فرمول درجه مقیاس: 1 2 3 #4 #5 6 7
مد 4 نامیده می شود.
مقیاس لیدین دامیننت:
آکورد: D7 # 11 یا D13 # 11
فرمول درجه مقیاس: 1 2 3 #4 5 6 b7
مد پنجم نامیده می شود.
مقیاس میکسولیدین b6
آکورد: E7 # 5 یا E7b13
فرمول درجه مقیاس: 1 2 3 4 5 b6 b7
مد ششم نامیده می شود.
مقیاس طبیعی لوکرین 9:
آکورد: F # m7b5nat9
فرمول درجه مقیاس: 1 2 b3 4 b5 b6 b7
مد هفتم نامیده می شود.
مقیاس سوپرلوکرین یا Altered:
فرمول درجه مقیاس: 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7
آکورد: G # alt
مقیاس دیمینیش
این یک مقیاس 8 نت است که از تمام تن و نیم تن ساخته شده است. اصولاً برای استفاده از آن 2 روش وجود دارد: آکوردهای دیمینیش و دامیننت. زمانی که با آکوردهای دیمینیش استفاده می شود مقیاس دیمینیش
Whole-Half و با آکودهای دامیننت مقیاس دیمینیشHalf-Whole نامیده می شود.
فرمول مقیاس Whole-Half:
1 2 b3 4 b5 #5 6 7
W H W H W H W H
فرمول مقیاس Half-Whole:
1 b2 #2 3 #4 5 6 b7
H W H W H W H W
مقیاس Whole-Half:
آکورد: G dim or Gº
مقیاس Half-Whole:
آکورد: G7b9
مقیاس Whole Tone
یک مقیاس متقارن که از 6 نت که توسط گام های کامل از هم جدا شده اند ساخته می شود. این مقیاس را برای یادگیری نحوه نواختن مقیاس های گیتار به مبتدیان توصیه می کنیم.
مقیاس تن کامل بیشتر برای تکنوازی آکوردهای 7#5 دامیننت استفاده می شود.
اجازه دهید 4 شکل رایج مقیاس را بررسی کنیم: آکورد: G7 + 5
شکل 1:
شکل 2:
شکل 3:
شکل 4:
مقیاس های دیگر
مقیاس گیتار عربی:
یک مقیاس 8 نت، در واقع همان مقیاس دیمینیش است.
فرمول مقیاس عربی:
1 2 b3 4 #4 #5 6 7
W H W H W H W H
آکورد: Gº
مقیاس گیتار ایرانی:
مقیاس ماژور است.
فرمول مقیاس ایرانی: 1 b2 3 4 b5 b6 7
آکورد: A
مقیاس گیتار بیزانس:
مقیاس ماژور است.
فرمول مقیاس بیزانس: 1 b2 3 4 5 b6 7
آکورد: A
مقیاس گیتار شرقی:
مقیاس ماژور است.
فرمول مقیاس شرقی: 1 b2 3 4 b5 6 b7
آکورد: A7
مقیاس گیتار ژاپنی:
یک مقیاس پنتاتونیک است، سوم ندارد بنابراین می تواند به عنوان ماژور یا مینورعمل کند.
فرمول مقیاس ژاپنی: 1 2 4 5 b6
مقیاس گیتار کولی:
یک مقیاس مینور است، که به عنوان مینور مجارستانی نیز شناخته می شود.
فرمول مقیاس کولی: 1 2 b3 #4 5 b6 7
آکورد: Am
مقیاس گیتار رومانیایی:
یک مقیاس مینوراست.
فرمول مقیاس رومانیایی: 1 2 b3 #4 5 6 b7
آکورد: Am
مقیاس گیتار یهودی:
یک مقیاس ماژور است که به عنوان مقیاس کولی اسپانیا نیز شناخته می شود (یا دامیننت فریجین).
فرمول مقیاس یهودی: 1 b2 3 4 5 b6 b7
آکورد: A7v
گام بعدی پس از آشنایی با مقیاس های اصلی گیتار چیست؟
یادگیری مقیاس های گیتار اولین قدم است. از اینجا به بعد همه چیز به میزان تمرین شما بستگی دارد.
حتی اگر از تمام این مقیاس ها استفاده نکنید، خوب است که حداقل با آنها آشنایی داشته باشید زیرا دانش شما را درباره گیتار بیشتر می کنند.
این مقیاس ها را به مدت یک هفته (هر روز) تمرین کنید.
سوال های متداول
6 مقیاس متداول گیتار
1-مقیاس مینور پنتاتونیک
2-مقیاس مینور طبیعی (مد Aeolian )
3-مقیاس ماژور طبیعی (مد Ionian )
4-مقیاس بلوز
5-مقیاس دورین (مد دورین)
6-مقیاس میکسولیدین (مد میکسولیدین)
1-مقیاس پنتاتونیک:
یک مقیاس 5 نت است، از این رو پنتاتونیک نامیده می شود.
این مقیاس یکی از پرکاربردترین نمونه ها است زیرا کاربرد آن بسیار ساده است. همچنین بیشترین کاربرد را در موسیقی بلوز دارد. مقیاس پنتاتونیک از یک ریشه، یک 3 مینور، 4 کامل، 5 کامل و یک 7 مینور ساخته شده است. در Aمینور، نوت ها عبارتند از:
A, C, D, E, G
این مقیاسی است که شما می توانید بسته به متن موسیقی از آن برای بداهه نوازی یک آکورد 7 مینور یا 7 دامیننت استفاده کنید.
2-مقیاس مینور طبیعی (مد Aeolian)
یک مقیاس دیاتونیک است، یعنی یک مقیاس هپاتونیک است که دارای 7 نت می باشد، که از تن های کامل و نیمه ساخته شده است. مینور طبیعی یکی از مقیاس های بسیار پرکاربرد در موسیقی پاپ است و از یک ریشه یا تونیک، یک 2 ماژور، یک 3 مینور، یک 4 کامل، یک 5 کامل، یک 6 مینور و یک 7 مینور ساخته می شود. در A مینور، نوت ها عبارتند از: A, B, C, D, E, F and G
این مقیاسی است که بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تکنوازی آکورد مینور یا 7 مینور می توانید از آن استفاده کنید.
3-مقیاس ماژورطبیعی (مد Ionian)
یک مقیاس شبیه به مینور طبیعی است، هر دو دیاتونیک و دارای 7 نوت هستند. تفاوت بین آنها 3 ، 6 و 7 است که ماژور هستند. بنابراین از یک ریشه یا تونیک ، یک 2 ماژور، یک 3 ماژور، یک 4 کامل، یک 5 کامل، یک 6 ماژور و یک 7 ماژور ساخته شده است. در A ماژور، نوت ها عبارتند از:
A, B, C#, D, E, F# ,G#
این مقیاسی است که می توانید بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تک نوازی یک آکورد ماژور یا 7 ماژور ار آن استفاده کنید.
4-مقیاس بلوز
این در واقع یک مقیاس پنتاتونیک با اضافه کردن یک 4 اگمنت یا 5 دیمینیش است. این مقیاس در موسیقی بلوز بسیار متداول است. و از یک ریشه، یک 3 مینور، 4 کامل ، 4 اگمنت، 5 کامل و 7 مینور ساخته می شود. در A مینور، نت ها عبارتند از: A, C, D, D#, E and G
این مقیاس بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تک نواری آکورد مینور یا دامیننت استفاده می شود.
5-مقیاس دورین (مد دورین)
این یکی از مد هایی است که از مقیاس طبیعی ماژور یا مینور حاصل می شود. اساساً یک مقیاس مینور با یک 6 ماژور است. بنابراین این مقیاس یا مد از یک ریشه یا تونیک، یک 2 ماژور، 3 مینور، 4 کامل، 5 کامل، 6 ماژور و 7 مینور تشکیل می شود. در A دورین، نت ها عبارتند از:
A, B, C, D, E, F# and G
این مقیاس بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی یا تکنوازی یک آکورد مینور یا مینور 7 استفاده می شود.
6-مقیاس میکسولیدین (مد میکسولیدین)
یک مد دیگر که از مقیاس طبیعی ماژور یا مینور حاصل می شود. این یک مقیاس ماژور با یک 7 مینور است. بنابراین مقیاس میکسولیدین از یک ریشه یا تونیک، یک 2 ماژور، یک 3 ماژور، یک 4 کامل، یک 5 کامل، یک 6 ماژور و یک 7 مینور ساخته می شود. درA میکسولیدین، نت ها عبارتند از:
A, B, C#, D, E, F# and G
این مقیاسی است که برای بداهه نوازی یا تکنوازی آکورد 7 دامیننت استفاده می شود.
آیا مقیاس های گیتار مهم هستند؟
بله، مقیاس ها بسیار مهم هستند زیرا به شما کمک می کنند تا نت های هر تونالیته را درک کنید. علاوه بر این از آنها برای نواختن ملودی ها و بداهه نوازی استفاده می شود.
یکی از سوالات متداول گیتاریست های مبتدی این است که “آیا مقیاس های گیتار مهم هستند؟”
البته که هستند! حداقل آشنایی با مهمترین مقیاس ها مانند پنتاتونیک و مقیاس طبیعی ماژور و مینور بسیار مهم و ضروری است.
آشنایی با نت های مقیاس به شما کمک می کند تا درباره هر تونالیته بیشتر بدانید و البته برای نواختن گیتار لید لازم است.
12 مقیاس ماژور کدام ها هستند؟
در موسیقی 12 نت وجود دارند، بنابراین از هر یک از این نت ها می توانیم مقیاس های مختلفی بدست آوریم. به عنوان مثال، مقیاس ماژور. یک مقیاس ماژور دارای نت های زیر است،
C, C#(orDb), D, D#(or Eb), E, F, F#(or Gb), G, G#(or Ab), A, A# (or Bb) and B.
مقیاس ماژور یک مقیاس دیاتونیک است که از تن کامل و نیمه ساخته شده است و دارای هفت نت یا درجه می باشد. ساختار آن عبارت است از: ریشه یا تونیک، 2 ماژور، 3 ماژور، 4 کامل، 5 کامل، شش و هفت ماژور. به عنوان مثال در C: C D E F G A B
در گیتار چند مقیاس وجود دارد؟
مقیاس های زیادی وجود دارند. رایج ترین آنها در موسیقی پاپ عبارتند از:
- مقیاس های پنتاتونیک
- مقیاس بلوز
- ماژور طبیعی
- مینور طبیعی
- مینور هارمونیک
- مقیاس مینور ملودیک
- مقیاس دیمیلیش
- مقیاس تن کامل
- مقیاس کروماتیک
هر یک از این مقیاس ها دارای مقیاس یا مدهای نسبی خود هستند، مانند دورین، میکسولیدین، لیدین و غیره.
همچنین مقیاس های دیگر از موسیقی شرقی، مانند مقیاس هیروتشی، کوموی و غیره نیز وجود دارد.
در نتیجه می توان گفت که صدها مقیاس وجود دارد، و دانستن همه آنها تقریباً غیرممکن است.
بنابراین بهتر است با مفیدترین مقیاس ها آشنا شوید. مانند مقیاس های پنتاتونیک و دیاتونیک و مد های آنها.
مقیاس کروماتیک چیست؟
در موسیقی غربی ، 12 نت وجود دارد که در فاصله نیم تن قرار دارند. تمام این نت ها در مقیاس کروماتیک ارائه می شوند.
مقیاس کروماتیک در گیتار چیست؟
مقیاس کروماتیک در گیتار، نقش های مختلفی دارد.
اول اینکه، یک ابزار عالی برای یادگیری تمام نت های fretboard است.
دوم اینکه، وسیله ای است برای تمرین تکنیک ها. مقیاس کروماتیک، یکی از اولین تمرین های فنی است که هر مبتدی باید آن را یاد بگیرد و تمرین کند. همچنین برای بالا رفتن سرعت، کروماتیک در سراسر fretboard اجرا می شود و به ساختن یک تکنیک قوی با هر دو دست کمک می کند.
و سوم اینکه، خطوط کروماتیک در بداهه نوازی جاز یا جاز استفاده می شوند. و به عنوان تن های پسینگ نیز شناخته می شود.
چه مقیاس هایی را باید یاد بگیرید؟
یادگیری مقیاس های گیتار به اهداف شما به عنوان نوازنده گیتار بستگی دارد. همچنین سبک موسیقی که می خواهید یاد بگیرید نیز مهم است. اگر به موسیقی بلوز علاقه مند باشید باید مقیاس های پنتاتونیک و بلوز را یاد بگیرید.
اگر به راک و پاپ علاقه دارید، باید مقیاس های پنتاتونیک و دیاتونیک (ماژور طبیعی ومینور) را یاد بگیرید. اگر به گیتار جاز علاقه مند هستید، باید تمام مقیاس های پنتاتونیک، تمام مد های دیاتونیک، مینور هارمونیک و مینور ملودیک را یاد بگیرید. همچنین مقیاس دیمیلیش.
6 مقیاس گیتار وجود دارند که گیتاریست های لید باید یاد بگیرند:
1-مقیاس مینور پنتاتونیک
2-مقیاس بلوز
3-مقیاس مینور طبیعی (مد ائولین)
4-مقیاس ماژور طبیعی (مد یونین)
5-مقیاس دورین (مد دورین)
6-مقیاس میکسولیدین (مد میکسولیدین)
مقیاس های گیتار
در موسیقی غربی، 12 نت وجود دارد که از مقیاس کروماتیکب دست می آیند. از هر یک از این نت ها می توان مقیاسئهای مختلفی بدست آورد.
بنابراین، یک مقیاس گیتار گروهی از نت ها است که با گام های مختلف مانند تمام و نیم تن ( در حالت معمول) و غیره از هم جدا می شوند.
به عنوان مثال، از آنجا که 12 نت مختلف وجود دارد، 12 مقیاس مینور پنتاتونیک یا 12 مینور طبیعی، ماژور، مینور هارمونیک و غیره خواهیم داشت.
همچنین از هر نت از این مقیاس ها یک مقیاس یا مد متفاوت بدست می آید. اجازه دهید ببینیم در بعضی از این مقیاس ها چه اتفاقی می افتد.
مقیاس ماژور طبیعی دارای 7 نت است، که در C عبارتند از: C D E F G A B ، و از هر کدام از این نت ها مقیاس یا مد جدیدی بوجود خواهد آمد. مانند زیر:
از D : D E F G A B C (به این مقیاس مد دورین گفته می شود)
از E : E F G A B C D (به این مقیاس مد فریجین گفته می شود)
از F : F G A B C D E (به این مقیاس مد لیدین گفته می شود)
از G : G A B C D E F (به این مقیاس مد میکسولیدین گفته می شود)
از A : A B C D E F G (به این مقیاس مد آئولین گفته می شود)
از B : B C D E F G A (به این مقیاس مد لوکرین گفته می شود)
مقیاس های اصلی کدام ها هستند؟
مقیاس ماژور یکی از مقیاس های پرکاربرد در موسیقی غربی است. یک مقیاس دیاتونیک که 7 نت دارد. این مقیاس از نت هایی تشکیل شده است که توسط نیم تن و تمام تن از هم جدامی شوند. مقیاس ماژور طبیعی، که همچنین به عنوان مقیاس یونین در تن شناخته می شود، تمام ، تمام ، نیم ، تمام ، تمام ، تمام ، نیم است.
هر یک از این نت ها نقش و کیفیت متفاوتی دارند. مهمترین آنها اولین نت (I) است که همان تونیک یا ریشه است و نتی است که نام خود را به مقیاس داده است، نت بعدی نت چهارم IV)) که ساب دامیننت و نت پنجم (V) ، که دامیننت است:
I: تونیک یا ریشه
: IV ساب دامیننت
: V دامیننت
به عنوان مثال، در C نت ها عبارتند از: C D E F G A B
در G ماژور: G A B C D E F #
در D: D E F # G A B C #
البته تنها مقیاس ماژور نیست موارد دیگری مانند مقیاس های ماژور پنتاتونیک، هارمونیک و ملودیک نیز وجود دارند. اما هارمونی بیشتر موسیقی های غربی که می شناسیم در گرو مقیاس ماژور طبیعی است.
کدام مقیاس ماژور دارای 1 فلت است؟
مقیاس ماژور F دارای 1 نت فلتb) )، B فلت است.
در نوت برداری موسیقی استاندارد، key signature ها دارای گروهی از نمادهای شارپ (♯) ، فلت (♭) و معمولاً طبیعی (♮) هستند.
برخی از تونالیته ها نسبت به بقیه شارپ ها یا فلت های بیشتری دارند. اجازه دهید کلیدها را با تغییر هر نوت به ترتیب از طبیعی تا شارپ ها یا فلت ها بررسی کنیم.
C ماژور (طبیعی، بدون شارپ یا فلت)
کلیدهای دارای شارپ: (#)
G ماژور، 1 شارپ (F #)
D ماژور، 2 شارپ (F#, C#)
A ماژور، 3 شارپ (F#, C#, G#)
E ماژور، 4 شارپ (F#, C#, G#, D#)
B ماژور، 5 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#)
# F ماژور، 6 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#)
C # ماژور، 7 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#, B#)
کلیدهای دارای فلت (b)
F ماژور، 1 فلت (Bb)
Bb ماژور، 2 فلت (Bb, Eb)
Eb ماژور، 3 فلت (Bb, Eb, Ab)
Ab ماژور، 4 فلت (Bb, Eb, Ab, Db)
Db ماژور، 5 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Gb ماژور، 6 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
Cb ماژور، 7 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb)
مقیاس پنتاتونیک روی گیتار چیست؟
مقیاس پنتاتونیک یکی از ساده ترین مقیاس ها است و بیشترین کاربرد را در موسیقی های بلوز و راک دارد.
این مقیاس 5 نت دارد و از این رو پنتا تونیک به معنی پنج تن نامیده می شود.
مقیاس پنتاتونیک از یک ریشه، یک 3 مینور، 4 کامل، 5 کامل و یک 7 مینور ساخته شده است. در A مینور، نوت ها عبارتند از: A, C, D, E and G
اجازه دهید یک مثال دیگر را در C مینور بررسی کنیم:
C, Eb, F, G and Bb
اگر یک نوازنده مبتدی هستید و می خواهید نوازندگی گیتار لید را شروع کنید، این مقیاس می تواند برای شروع بسیار مناسب باشد.
مقیاس پنتاتونیک بسته به متن موسیقی، برای بداهه نوازی آکورد 7 مینور، ماژور یا دامیننت، استفاده می شود.
مقیاس دیاتونیک چیست؟
در موسیقی غربی، مقیاس دیاتونیک نوعی مقیاس 7 نت است که از نظر ساختار دارای تمام و نیم گام می باشد.
مقیاس های دیاتونیک دارای پنج گام یا تن کامل و دو نیم گام هستند.
برخی از مقیاس های دیاتونیک مقیاس ماژور طبیعی، مینور طبیعی و کلیه مد های مربوط به آنها (دورین ، لیدین و غیره) هستند.
ساختار یا فرمول ماژور طبیعی : whole, whole, half, whole, whole, whole, half
ساختار مینور طبیعی : whole, half, whole, whole, half, whole, whole
مقیاس های غیر دیاتونیک شامل پنتاتونیک، اکتاتونیک (مانند مقیاس دیمینیش)، تمام تن، کروماتیک، و همچنین مقیاس های عجیب و غریب و غیره است.
مقیاس مینور طبیعی چیست؟
مقیاس مینور طبیعی یکی از مقیاس های پرکاربرد در موسیقی غربی است. به خانواده مقیاس دیاتونیک تعلق دارد و دارای 7 نت می باشد. همچنین، این مقیاس های دیاتونیک از مجموعه ای از نت ها که به صورت کامل و نیم تنظیم شده اند، ساخته می شوند. مقیاس مینور طبیعی، که به عنوان مقیاس یا مد Aeolian نیز شناخته می شود دارای ساختار whole, half, whole, whole, half, whole, whole است. همچنین باید بدانیم که هر مقیاس ماژور دارای یک مینور نسبی است. بنابراین مینور طبیعی از نت 6 مقیاس ماژور نسبی شروع می شود.
هر نت از مقیاس مینور نقش و کیفیت متفاوتی دارد. مهمترین آنها اولین نت (I) است که همان تونیک یا ریشه است و نام خود را به مقیاس می دهد، سپس نت چهارم (IV) که ساب دامیننت و نت پنجم V)) ، که دامیننت است:
I: تونیک یا ریشه
IV: ساب دامیننت
V:دامیننت
به عنوان مثال، در A نت ها عبارتند از: A B C D E F G
در C مینور: C D Eb F G Ab Bb
در D : D E F G A Bb C
کدام کلید ماژور دارای 1 شارپ است؟
تونالیته ای که دارای 1شارپF #) ) باشد G ماژور یا E مینور است که مقیاس مینور نسبی آن محسوب می شود. در نوت های موسیقی استاندارد، key signature ها دارای گروهی از سمبل های شارپ (♯) ، فلت (♭) و (اغلب این طور نیست) طبیعی (♮)هستند. اگر قطعه موسیقی در C ماژور باشد، که هیچ تغییری در آن وجود ندارد، نوازندگان هیچ سمبلی نخواهند داشت.
برخی از تونالیته ها نسبت به بقیه شارپ ها یا فلت های بیشتری دارند. تونالیته ای که دارای 1 شارپ است G ماژور یا E مینور است که مقیاس مینور نسبی آن محسوب می شود.
برخی از تونالیته ها نسبت به بقیه شارپ ها یا فلت های بیشتری دارند. اجازه دهید کلیدها را با تغییرهر نت به ترتیب از طبیعی تا شارپ ها یا فلت ها بررسی کنیم.
C ماژور (طبیعی ، بدون شارپ و فلت)
کلیدهای فلت (b)
F ماژور، 1 فلت (Bb)
Bb ماژور، 2 فلت (Bb, Eb)
Eb ماژور، 3 فلت (Bb, Eb, Ab)
Ab ماژور، 4 فلت (Bb, Eb, Ab, Db)
Db ماژور، 5 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Gb ماژور، 6 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
Cb ماژور، 7 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb)
کلیدهای دارای شارپ: (#)
G ماژور، 1 شارپ (F#)
D ماژور، 2 شارپ (F#, C#)
A ماژور، 3 شارپ (F#, C#, G#)
E ماژور، 4 شارپ (F#, C#, G#, D#)
B ماژور، 5 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#)
F# ماژور :6 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#)
C# ماژور : 7 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#, B#)
چند کلید در موسیقی وجود دارد؟
در موسیقی، کلید به گروهی از گام ها یا مقیاس ها گفته می شود که یک قطعه موسیقی بر اساس آنها بنا شده است.
در موسیقی غربی 12 نت وجود دارد، از این رو 12 کلید اصلی نیز وجود خواهد داشت، به علاوه مقیاس مینور نسبی آنها. بنابراین می توان گفت 24 کلید وجود دارد.
اگرچه مقیاس ماژور و مقیاس مینور نسبی دارای نت های مشابه هستند، اما کلید مشابه دارند.
به عنوان مثال، مقیاس C ماژور، دارای نت های مشابه با مینور نسبی آن است که مقیاس A مینور نامیده می شود. بنابراین آنها در موسیقی کلیدهای یکسانی دارند، اما یکسان نیستند. برای مثال، یک آهنگ می تواند در تونالیته C ماژور، یا، A مینور باشد. در چنین حالتی معمولا می گوییم “این آهنگ در کلید A مینور است” به این معنی که آنها می توانند بعنوان کلید “دیگری” محسوب شوند. در واقع صرفه نظر از اینکه تن های مشابه دارند یک کلید ماژور و یک کلید مینور وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که در مجموع می توانیم 24 کلید را بشماریم.
برخی از کلیدهای مورد استفاده یا تنالیته (با تغییرات مربوط به آنها) در موسیقی غربی، به ویژه در ترانه های مبتنی بر گیتار،عبارتند از:
C ماژور (بدون شارپ و فلت)
A مینور (مینورنسبی تونالیته مقیاس C ماژور، بدون شارپ و فلت)
G ماژور(1 شارپ)
E مینور (مینور نسبی از تونالیته G ماژور، 1 شارپ)
D ماژور (2 شارپ)
B (مینور نسبی از تونالیتهD ماژور، 2 شارپ)
D مینور(مینور نسبی از F ماژور، 1 فلت)
F ماژور (1 فلت)
A ماژور (3 شارپ)
G مینور (مینور نسبی ازBb ماژور، 2 فلت)
G مینور چند فلت دارد؟
G مینور دارای 2 فلت Bb و Eb است.
در تئوری موسیقی، key signature ها دارای گروهی از سمبل های شارپ(♯) ، فلت (♭) و معمولاً طبیعی (♮) هستند.
برخی از تونالیته ها نسبت به بقیه شارپ ها یا فلت های بیشتری دارند. در لیست زیر، کلیدها را با تغییر هر تن به ترتیب از طبیعی تا شارپ یا فلت ها مشاهده خواهیم کرد.
C ماژور (طبیعی ، بدون شارپ و فلت)
کلیدهای دارای شارپ: (#)
G ماژور ، 1 شارپ (F#)
D ماژور، 2 شارپ (F#, C#)
A ماژور، 3 شارپ (F#, C#, G#)
E ماژور، 4 شارپ (F#, C#, G#, D#)
B ماژور، 5 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#)
F # ماژور، 6 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#)
C # ، 7 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#, B#)
کلیدهای دارای فلت (b)
F ماژور، 1 فلت (Bb)
Bb ماژور، 2 فلت (Bb, Eb)
Eb ماژور، 3 فلت (Bb, Eb, Ab)
Ab ماژور، 4 فلت (Bb, Eb, Ab, Db)
Db ماژور، 5 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Gb ماژور، 6 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
Cb ماژور، 7 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb)
پنج نت مقیاس پنتاتونیک کدام ها هستند؟
مقیاس پنتاتونیک یک مقیاس موسیقی با 5 نت است، از این رو “پنتا” نامیده می شود و با مقیاس دیاتونیک که دارای 7 نت می باشد متفاوت است.
یک ساختار مقیاس پنتاتونیک مینور از یک ریشه یا تونیک ، یک 3 مینور، یک 4 کامل، یک 5 کامل و یک 7 مینور ساخته می شود. به عنوان مثال در A مینور، نت ها عبارتند از:
ریشه: A
3 مینور: C
4 کامل: D
5 کامل:E
7 مینور: G
بسته به نتی که مقیاس را می نوازید، ساختار می تواند تغییر کند.
یکی دیگر از مقیاس های مهم پنتاتونیک ماژور است. ساختار ماژور پنتاتونیک از یک ریشه یا تونیک ، 2 ماژور، 3 ماژور، 5 کامل و 6 ماژور ساخته شده است.
به عنوان مثال A ماژور، نت ها عبارتند از:
ریشه: A
2 ماژور: B
3 ماژور: C #
5 کامل: E
6 ماژور: F #
مقیاس های پنتاتونیک از اساسی ترین و مفیدترین مقیاس ها به شمار می روند. آنها در چندین سبک موسیقی بکار می روند، اما بیشتر در بلوز، جاز و راک مورد استفاده قرار می گیرند.
مقیاس بلوز چیست؟
مقیاس بلوز یک مقیاس شش تایی است به این معنی که دارای 6 نت می باشد. این نت ها در اصل مشابه مقیاس پنتاتونیک هستند، که دارای 5 نت است، به علاوه نت “blue”. بسته به اینکه مینور یا ماژور باشد، این نت blue می تواند یک 4 اگمنت (4#) یا پنج دیمیلیش (b5) برای مقیاس بلوز مینور و یک 3 مینور (b3) برای مقیاس ماژور باشد.
ساختار مقیاس مینور بلوز عبارت است از:
ریشه یا تونیک (T) ، 3 مینور(b3) ، 4 کامل (4) ، 5 دیمیلیش(b5) ، 5 کامل (5) و 7 مینور(b7) .
ساختار مقیاس ماژور بلوز عبارت است از:
ریشه یا تونیک (T) ، 2 ماژور (2) ، 3 مینور(b3) ، 3 ماژور (3) ، 5 کامل (5) و 6 ماژور (6).
یک روش آسان برای ارتباط برقرار کردن بین این مقیاس ها وجود دارد. مقیاس ماژور دارای یک مینور نسبی و مقیاس مینور دارای یک ماژور نسبی خواهد بود. بنابراین اگر شما بدانید که چگونه یکی از آنها را بنوازید، می توانید با شروع مقیاس روی یک نت متفاوت، مقیاس نسبی آن را نیز بنوازید.
مقیاس مینور نسبی از آخرین نت مقیاس ماژور شروع می شود. اجازه دهید یک نمونه را در C ماژور ببینیم.
– C D Eb E G Aبنابراین مینور نسبی همان نت ها را خواهد داشت اما از آخرین نت شروع می شود، A.
و به شکل زیر خواهد بود:
A C D Eb E G
ماژور نسبی مقیاس مینور، از نت 2 شروع می شود. بنابراین اگر ریشه A باشد:
مقیاس مینور بلوز:A C D Eb E G خواهد بود – و مقیاس ماژور نسبی دارای این نت ها خواهد بود: C D Eb E G A
مقیاس بلوز بیشترین کاربرد را برای بداهه نوازی در پروگرشن بلوز دارد. همچنین اغلب در پروگرشن های راک و جاز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
و از مینور بلوز رایج تر بوده و در آکوردهای مینور و ماژور بکار می رود.
5 کامل چیست؟
در تئوری موسیقی، یک 5 کامل فاصله 5 نت متوالی در مقیاس دیاتونیک است که از اولین نت (ریشه یا تونیک) شروع می شود. این پنج کامل در 5 نیم قطعه از ریشه یا تونیک قرار گرفته است، به همین دلیل “کامل” نامیده می شود. یک نت پنج می تواند دیمیلیش یا اگمنت شود، به همین دلیل باید توجه داشته باشید که نوت پنج از چه نوعی است.
در موسیقی غربی، نت پنجم مقیاس یکی از مهمترین نت هاست. از آن درجه مقیاس، آکرود دامیننت، که آکورد اصلی است، همراه با ریشه، در هر قطعه موسیقی ساخته می شوند.
همچنین، نوت پنجم یکی از نوت های اصلی در بیشتر انوع آکورد است. مانند ماژور، مینور، دامیننت و غیره.
تفاوت بین مقیاس های کروماتیک و دیاتونیک چیست؟
تفاوت بین مقیاس های کروماتیک و دیاتونیک در این است که کروماتیک دارای 12 نت است که در موسیقی غربی بکار می رود در مقابل مقیاس دیاتونیک دارای 7 نوت می باشد.
در تئوری موسیقی، معمولا از مقیاس C ماژور به عنوان استاندارد مقیاس دیاتونیک (مقیاس هپاتونیک) و رایج ترین هارمونی استفاده شود. بنابراین اگر نت C را برای نشان دادن مقیاس کروماتیک در نظر بگیریم، نت ها به این صورت خواند بود: C C# D D# E F F# G G# A A# B. هر نت با یک نیم یا نیم تن از بقیه جدا می شود.
و مقیاس C ماژور یا دیاتونیک دارای نت های : C D E F G A B است.
مقیاس دیاتونیک از 5 تن کامل و 2 نیم تن ساخته می شود.
تفاوت بزرگ دیگر بین این مقیاس ها در این است که در مقیاس کروماتیک، نت ها اهمیت یکسانی دارند. اما در دیاتونیک میزان ارتباط آنها متفاوت است و نت های اول، چهارم و پنجم مهمترین ها هستند.
مقیاس طبیعی چیست؟
مقیاس یا مقیاس های طبیعی ، به مقیاس های دیاتونیک اشاره دارد. مقیاس دیاتونیک از 5 تن کامل و 2 نیم تن ساخته شده است. مقیاس طبیعی شامل مقیاس های ماژور و مینور است.
مقیاس “پیش فرض” مقیاس C ماژور است. این مقیاسی است که هر مبتدی برای شروع یادگیری تونالیته های اساسی از آن استفاده خواهد کرد. وقتی این مقیاس ها و تمام مدهای آنها را درک کنید، می توانید به سراغ مقیاس های پیشرفته تری، مانند مینورهارمونیک و ملودیک بروید.
بنابراین تمام آکوردها و هارمونی موسیقی غربی مبتنی بر مقیاس C ماژور و تمام مد های آن است.
از هر نت یا درجه ای از مقیاس ماژور طبیعی، یک مقیاس یا مد مانند دورین، میکسولیدین، لیدین و غیره بدست می آید همچنین از ششمین نت از مقیاس ماژور طبیعی، مقیاس مینور نسبی حاصل می شود. (مد ائولین). به عنوان مثال در C ماژور، نت ها این چنین هستند:
C D E F G A B – اگر این مقیاس را از نت ششم (A) شروع کنید، به نت زیر خواهید رسید:
A B C D E F G
مقیاس Octatonic چیست؟
اصطلاح مقیاس اکتاتونیک به هشت مقیاس نت اشاره دارد. پرکاربردترین مقیاس های اکتاتونیک معمولاً با نام مقیاس دیمیلیش شناخته می شوند. این مقیاس همچنین از آنجا که از نت های پی در پی تمام و نیم یا برعکس ساخته شده است به عنوان مقیاس متقارن نیز شناخته می شود. دو راه برای نواختن مقیاس دیمیلیش وجود دارد، یکی شروع با یک تن کامل است، که به مقیاس “whole-half diminished” معروف است. و دیگری با نیم تن شروع می شود، و تحت عنوان مقیاس half-whole diminished” شناخته می شود.
در موسیقی غربی، مقیاس اکتاتونیک بیشتر در موسیقی جاز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مقیاس دیمیلیش “whole-half” معمولاً برای بداهه نوازی آکوردهای 7 دیمیلیش استفاده می شود و دیمیلیش “half-whole” برای بداهه نوازی آکوردهای تغییر یافته دامیننت استفاده می شود.
مقیاس دیمینیش چیست؟
مقیاس دیمینیش یک مقیاس اکتاتونیک است، به این معنی که این دارای هشت نت می باشد.
مقیاس دیمینیش به مقیاس متقارن نیز معروف است.
در موسیقی مدرن و جاز، به مقیاس دیمینیش مقیاس “whole-half” یا “half-whole” نیز گفته می شود.
به این دلیل که از تن های متناوب کامل و نیم ساخته شده است.
در موسیقی جاز دو نوع مقیاس دیمیلیش وجود دارد. یکی برای آکوردهای هفتم دیمیلیش (“whole-half”) و دیگری برای آکوردهای دامیننت، معمولاً آکوردهای تغییر یافته (“half-whole”)، استفاده از آنها بر روی آکورد های vamp نیز معمول است. (اصطلاح آکورد vamp به معنی پروگرشن های استاتیک دارای یک یا دو آکورد است)
مقیاس Locrian چیست؟
مقیاس Locrian مد هفتم مقیاس اصلی دیاتونیک است. از هر نت یا درجه ای از مقیاس ماژور، می توانید مقیاس یا مد متفاوتی بدست آورید. از نت اول (ریشه یا تونیک) تا آخرین نت، نام مدهای یونانی عبارتند از: یونین، دورین، فریجین، لیدین، میکسولیدین، ائولیلین و لوکرین.
مد Locrian یک مقیاس مینور با یک 2 مینور، یک 5 دیمیلیش و یک 6 مینور است.
ساختار مقیاس Locrian عبارت است از: 1, ♭2, ♭3, 4, ♭5, ♭6, ♭7
در یک مقیاس مینور طبیعی، مد locrian از نت یا درجه دوم شروع می شود.
مد locrian معمولاً برای نواختن یک آکورد دیمیلیش مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا دارای یک 3 مینور و یک 5 دیمیلیش است.
مقیاس هپاتونیک چیست؟
مقیاس هپاتونیک یک مقیاس 7 نت است.
در موسیقی غربی، برخی از معروف ترین و پرکاربردترین مقیاسهای هپاتونیک، دیاتونیک ها هستند. این ها شامل ماژور طبیعی، مینور و همه مد های آن هستند.
مقیاس های دیاتونیک از تن کامل و نیمه ساخته شده اند. در واقع 5 تن کامل و 2 نیم تن.
مقیاس های هپاتونیک دیگری نیز وجود دارند، یکی دیگر از موارد پر کاربرد مینور هارمونیک و ملودیک به ویژه در موسیقی جاز است. مینورهارمونیک در اصل مقیاس مینور با یک 7 ماژور است. و مینور ملودیک کمی پیچیده تر است، و یک ماژور 6 و 7 دارد.
مینورهارمونیک همچنین در موسیقی های هوی متال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، به خصوص مد Phrygian Dominant که مد پنجم است. این مقیاس یا مد در موسیقی Flamenco نیز استفاده می شود.
مقیاس bebop چیست؟
مقیاس bebop از خانواده مقیاس های اکتاتونیک است و در واقع مقیاس دیاتونیکی است که به آن تن های پسینگ یا کروماتیت ها اضافه شده اند. آنها همچنین از مقیاس مینورهارمونیک و ملودیک با تن های پسینگ نیز استفاده می کنند. بنابراین انواع مختلفی از مقیاس bebop برای آکورد های مختلف وجود خواهد داشت:
برای آکوردهای مینور، مقیاسBebop Dorian یا مقیاس مینورBebop وجود دارد:
این مقیاس از مد دورین بدست می آید و یک تن پسینگ بین 3 مینور و 4 کامل اضافه می کند.
برای آکوردهای ماژور، مقیاس ماژور Bebop:
این مقیاس از مد یونین بدست می آید و یک تن پسینگ بین 5 کامل و 6 ماژور اضافه می کند.
برای آکورد دامیننت، مقیاس دامیننت Bebop:
این مقیاس از مد میکسولیدین حاصل می شود و یک تن پسینگ بین هفتم و ریشه اضافه می کند.
برای آکوردهای مینور، می توانید از مقیاس مینور ملودیک Bebop نیز استفاده کنید:
همانطور که از نام آن پیداست، از مقیاس مینور ملودیک بدست می آید و یک تن پسینگ بین نت پنجم و ششم اضافه می کند.
نسخه مفید دیگری برای آکوردهای مینور، مقیاس مینورهارمونیک Bebop است:
و یک تن پسینگ بین نت ششم و هفتم اضافه می کند.
مقیاس دامیننت چیست؟
مقیاس دامیننت اساساً مقیاسی است که نت های اصلی آن ریشه، 3 ماژور و 7 مینور هستند. و می تواند انواع مختلفی داشته باشد.
اصلی ترین مقیاس، مقیاسی است که از درجه پنجم مقیاس ماژور طبیعی حاصل می شود. این مقیاس یا مدMixolydian نامیده می شود و در واقع یک مقیاس ماژور با یک 7 مینوراست.
مقیاس های دامیننت زیادی وجود دارند که می توانید در انواع مختلف آکورد دامیننت از آنها استفاده کنید.
برخی از مقیاس های دامیننت پرکاربرد عبارتند از:
مقیاس ماژورPhrygian: مد 5 مقیاس مینورهارمونیک است. مهمترین نت علاوه بر 3 ماژور و 7 مینور، 2 مینور است. (b9)
مقیاس Lydian b7 : چهارمین مد از مقیاس مینور ملودیک است و اساساً یک مقیاس لیدین با یک 7 مینور است. مقیاس لیدین یک مقیاس ماژور با یک 4 اگمنت است.
مقیاس Mixolydian b6: پنجمین مد از مقیاس مینور ملودیک است که، همانطور که از نام آن پیداست، در اصل یک مقیاس میکسولیدین است با یک نت .b6 (b13)
مقیاس Altered یا :Super Locrian هفتمین مد مقیاس ملودیک مینور است. و در آکورد های Altered استفاده می شود و نت اصلی آن شامل b2(b9), b3 (#9), b5 (#11) and b6 (#13) است.
مقیاس دیمینیش Half-whole: یک مقیاس اکتاتونیک است که به عنوان مقیاس متقارن نیز شناخته می شود. مهمترین نت های آن b2 (b9), #2 (#9), and b5 (#11) هستند.
مقیاسWhole Tone : یک مقیاس hexatonic است به این معنی که شش نت دارد که هر کدام با یک تن از یکدیگر جدا شده اند. نت های اصلی b5 and b6 (b13) هستند.
مقیاس Phrygian برای چیست؟
مقیاس Phrygian یکی از مدهای مقیاس دیاتونیک است. سومین مد از نت های هفتم مقیاس ماژور طبیعی و مد پنجم مقیاس مینور طبیعی است.
اجازه دهید چند نمونه را در C ماژور بررسی کنیم:
مقیاس C ماژور: C D E F G A B
مقیاس E فریجین: E F G A B C D
مینور نسبی:
مقیاس A مینور: A B C D E F G
مقیاس E فریجین: E F G A B C D
مد Phrygian یک مقیاس مینور با یک 2 فلت است، بنابراین معمولاً در آکوردهای مینور یا 7 مینور استفاده می شود.
ساختار مقیاس مینور Phrygian به صورت زیر است:
تونیک یا ریشه (R)
2 مینور (b2, b9)
3 مینور (b3)
4 کامل (4)
5 کامل (5)
6 مینور (b6, b13)
7 مینور (7)
مقیاس Phrygian نیز می تواند ماژور باشد، اما مد پنجم مقیاس مینور هارمونیک است.
مقیاس ماژور Phrygian در واقع برای نواختن آکوردهای دامیننت استفاده می شود (7, or 7b9) زیرا یک نت 7 مینور دارد.
مقیاس مینور هارمونیک: A B C D E F G #
مقیاس ماژور E Phrygian: E F G# A B C D
ساختار مد یا مقیاس ماژور Phrygian به شکل زیر است:
تونیک یا ریشه (R)
2 مینور (b2,b9)
3 ماژور (3)
4 کامل (4)
5 کامل (5)
6 مینور (b6, b13)
7 مینور (7)
مد ماژور Phrygian در موسیقی های هوی متال و فلامنکو بسیار پرکاربرد است.
مقیاس لیدین چیست؟
مقیاس لیدین چهارمین مد از مقیاس ماژور طبیعی و 6 مینور است.
اساساً یک مقیاس ماژور با یک 4 اگمنت ( 4#) است. نت های اصلی که یک مقیاس را ماژور می کنند، 3 ماژور (3) و هفتم (7#) هستند.
اجازه دهید چند نمونه را در C ماژور بررسی کنیم:
مقیاس C ماژور: C D E F G A B
مقیاس Fلیدین: F G A B C D E
مینور نسبی:
مقیاس A مینور: A B C D E F G
مقیاس F لیدین: F G A B C D E
بنابراین ساختار مقیاس یا مد Lydian به صورت زیر این است:
تونیک یا ریشه (T)
2 ماژور (2)
3 ماژور (3)
4 اگمنت (4#)
5 کامل (5)
6 ماژور(6)
7 ماژور (7#)
هارمونی Lydian بیشتر توسط نوازندگان گیتار راک مانند Joe Satriani و Steve Vai و همچنین آهنگسازان فیلم مورد استفاده قرار می گیرد.
کدام کلیدهای مینور یک فلت دارد؟
مقیاس D مینور طبیعی دارای 1 (b) نوت فلت است. (B flat)
در نوت های موسیقی استاندارد، key signature ها دارای گروهی از نمادهای شارپ (♯) ، فلت (♭) و معمولاً طبیعی (♮) هستند.
بنابراین مقیاس D مینور دارای نت های زیر است: D E F G A Bb C
برخی از تونالیته ها نسبت به بقیه شارپ ها یا فلت های بیشتری دارند. اجازه دهید کلیدهای ماژور را با مقیاس های مینور نسبیشان با هرگونه تغییر در نت به ترتیب از طبیعی تا شارپ ها یا فلت ها بررسی کنیم.
ماژور یا مینور (طبیعی ، بدون شارپ یا فلت)
کلیدهای دارای شارپ: (#)
G ماژور- E مینور، 1 شارپ (F#)
D ماژور- B مینور، 2 شارپ (F#, C#)
Aماژور-F# مینور ، 3 شارپ (F#, C#, G#)
Eماژور-C# مینور، 4 شارپ (F#, C#, G#, D#)
B ماژور-G# مینور، 5 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#)
F# ماژور-D# مینور، 6 شارپ (F#, C#, G#, D#, A#, E#)
کلیدهای فلت (b)
F ماژور- Dمینور، 1 فلت (Bb)
Bb ماژور-Gمینور، 2 فلت (Bb, Eb)
Eb ماژور-Cمینور، 3 فلت (Bb, Eb, Ab)
Ab ماژور-F مینور، 4 فلت (Bb, Eb, Ab, Db)
Db ماژور-Bb مینور، 5 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Gb ماژور-Eb مینور، 6 فلت (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
arpeggio یک مقیاس چیست؟
arpeggio در واقع یک آکورد است که نت های آن به ترتیب اجرا می شوند.
روشهای مختلفی برای نواختن arpeggios وجود دارد، یکی از آنها برای نواختن ریتم است، به عنوان مثال نواختن آهنگ های آکوستیک. راه مهم دیگر برای تکنوازی گیتار است. این روش برای ترسیم آکورد در بداهه نوازی، صرف نظر از ساز، مورد استفاده قرار می گیرد.
موسیقی جاز یکی از سخت ترین سبک ها برای بداهه سازی است، بنابراین نوازندگان جاز باید درک و دانش بسیار خوبی از هماهنگی، آکورد و آرپیجیو داشته باشند. این به آنها اجازه می دهد در بداهه نوازی خود موفق تر عمل کنند.
تفاوت بین مقیاس و آرپیجیو چیست؟
مقیاس گروهی از نت ها از هر کلید معینی است که به ترتیب از ریشه تا آخرین نت بدون نادیده گرفتن هیچ کدام از نت ها قرار می گیرد. به عنوان مثال، مقیاس C ماژور یک مقیاس دیاتونیک است که دارای 7 نت می باشد. این نتها درجه نیز خوانده می شوند، بنابراین دارای 7 درجه است، I II III IV V VI VII – نت ها عبارتند از:
C D E F G A B
یک آرپیجیو اساسا یک آکورد است که به ترتیب نواخته می شود. یک آکورد اصلی از یک ریشه، یک 3 و یک 5 ساخته می شود. این یعنی آکوردها از نتهای مقیاس استفاده کرده اند اما یک نت در میان نادیده گرفته می شوند. از نظر تئوری، آنها بر اساس فواصل سه تایی شکل گرفته اند. بنابراین مقیاس دارای این درجه است: I II III IV V VI VII- آرپیجیو شکل گرفته از هر نت به شکل زیر خواهد بود:
(مثال در C)
از I : I III V – C E G
از II : II IV VI – D F A
ازIII : III V VII – E G B
از IV : IV VI I – F A C
ازV : V VII II – G B D
ازVI : VI I III – A C E
از VII : VII II IV – B D F