خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / 12 نکته آموزش ویولن برای کودکان (و 5 فیلم کاربردی)
کودک و ویولن

12 نکته آموزش ویولن برای کودکان (و 5 فیلم کاربردی)

ویولن

وقتی فرزندتان به انجام یک پروژه و ماجراجویی جدید علاقه نشان می دهد، احتمالا شما به عنوان والدین هیجان زده و نگران می شوید که آیا از پس این کار بر می آید یا خیر . در مورد یادگیری یک ساز دشوار مثل ویولن هم همین طور است.

وقتی کودک شما تصمیم می گیرد که ساز ویولن را یاد بگیرد، احتمالا شما به او قول تهیه یک ویولن را می دهید تا با آن تمرین کند و تصور می کنید که به عنوان والدین وظیفه تان برای شکوفایی استعداد یک موسیقیدان تازه کار را انجام داده اید. در صورتی که این تصور اشتباه است !

در حقیقت، حمایت از کودک در طول دوره پیشرفت می تواند یکی از مهم ترین عوامل رسیدن او به موفقیت باشد. ما درک می کنیم که فقط فکر کردن به این که چه کاری و چه موقع باید انجام شود می تواند دلهره آور باشد.

5 نکته مهم قبل از شروع یادگیری اصولی ویولن که باید بدانید

ما در این مقاله به پنج نکته که می توانید به کمک آن ها از فرزند تان در مسیر یادگیری موسیقی حمایت کنید، اشاره می کنیم.

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

1-ویولن و لوازم جانبی مناسب انتخاب کنید

هرگز نباید در انتخاب ویولن و لوازم جانبی مناسب برای فرزند تان سهل انگاری کنید. مطمئناً شنیده اید پدر و مادر ها می گویند همه ویولن ها یکی هستند، در صورتی که این نظریه به هیچ وجه درست نیست!

این که سایز ویولن اندازه و مناسب باشد تا کودک تان بتواند آن را راحت در دست بگیرد و روی آرشه تسلط کافی داشته باشد، بسیار مهم است. گاهی اوقات ممکن است فکر کنید که کودک هر ویولنی که باشد به آن عادت می کند و با آن سازگار می شود ، در صورتی که ویولن اگر بزرگ باشد می تواند از نظر جسمی به او آسیب برساند و تاثیر منفی روی اجرایش بگذارد. طرز قرارگیری بدن، حالت تعادل و این که کودک از نظر جسمی شرایط خوبی داشته باشد در موفقیت او هنگام نواختن ویولن تاثیر بسزایی دارد.

اگر ویولن خیلی بزرگ باشد روی انحنای بازوی چپ تأثیر می گذارد ، باعث صاف شدن بیش از حد دست شده و انگشتان دست چپ به طرز غیر عادی از هم جدا نگه داشته می شوند. چنین انتخابی ، نواختن ویولن را از نظر فنی کاملا با اختلال مواجه کرده و از حالت عادی خارج می کند.

کودک و ویولن

ویولنی با اندازه بزرگ تر از حد معمول، احتمالا خیلی سنگین هم هست و می تواند واقعا کودک تان را دچار “گردن درد” کند. بالا نگه داشتن یک ساز سنگین منجر به کشیدگی عضلات گردن ، شانه و بازو می شود. روی شانه قرار دادن یک ویولن سنگین همچنین باعث می شود کودک حالت خمیدگی و قوز پیدا کند که بعد از مدت طولانی برگشت به حالت عادی و صاف شدن کمر و پشت بسیار دشوار خواهد بود.

پیدا کردن یک ویولن با اندازه مناسب کار سختی نیست. اگر معلم ویولن از فرزندتان خواسته با ساز اندازه خودش تمرین کند، شما هم باید همین کار را انجام دهید. اجاره کردن یک ویولن یک راه حل بسیار مقرون به صرفه و هوشمندانه برای کودک در حال رشد شما است زیرا خیلی راحت می توانید اندازه ویولن را متناسب با رشد کودک تان عوض کنید.

حتی با اجاره ویولن هم باید بدانید با چه اندازه ای شروع کنید. جدول سایز بندی ویولن با توجه به سن کودکان بر روی وب موجود است که می توانید با یک جستجو ساده به آن دسترسی پیدا کنید. موقع خرید یا اجاره می توانید از فروشنده هم در این باره مشاوره بگیرید.

برای رفع مشکلاتی مثل کشیدگی عضلانی هم یک سری بالشتک برای شانه طراحی شده که توسط شرکت هایی مثل Kun و Wolf‌ساخته و در بازار عرضه می شوند.

ویولن متناسب در کنار لوازم جانبی حمایتی، به راحتی و توانمند تر کردن کودک کمک می کند و باعث می شود تا کودک هنگام یادگیری تمایل بیشتری به نواختن نشان دهد و از ناراحتی ها و آسیب های ناشی از وضعیت بد بدنی حین اجرا که ممکن است برایش به وجود بیاید ، در امان بماند.

2-او را تشویق به تمرین کنید

تمرین باعث پیشرفت می شود و این امکان را فراهم می کند تا روند کار طبیعی تر، راحت تر پیش برود و اعتماد به نفس کودک بیشتر شود. با این حال، کودکان همیشه کودک هستند و گاهی اوقات این که آن ها را وادار به این کار کنید واقعا دشوار و مشقت بار است.

والدین می توانند به بهانه های مختلف موقع تمرین مشوق و همراه فرزندشان باشند که معمولا در دو حالت خاص این نیاز بیشتر حس می شود.

چگونه به کودکان موسیقی یاد دهیم؟ 10 نکته طلایی

به طور کلی توقع داشتن از فرزند و وادار کردن او به تمرین، آن هم به روش تهاجمی یا پرخاشگرانه می تواند آسیب رسان باشد. این کار باعث می شود تا کودک نسبت به ساز احساسات ضد و نقیض پیدا کند زیرا او ساز را با کاری که مجبور به انجام آن است مرتبط می داند. شما برای فرزندتان وقت می گذارید و هزینه می کنید تا ساز مورد علاقه اش را بنوازد اما متاسفانه او با اجبار و تعهد لذتی از این کار نخواهد برد.

کودکان در حال نواختن ویولن

چطور می شود از به وجود آمدن احساس تعهد به تمرین جلوگیری کنید؟ اولا هرگز کاری نکنید که تقاضای شما برای تمرین، با عصبانیت و دلخوری همراه شود. قطعا کودک شما قصد ندارد با تمرین نکردن شما را ناراحت کند. در مرحله بعد به چیزهایی فکر کنید که کودک شما از آنها لذت می برد و تمرین ویولن را به یک فعالیت ” سرگرم کننده ” تبدیل کنید. حتی می توانید برایش جایزه در نظر بگیرید طوری که کودک شما مطمئن باشد کاری که انجام می دهد نتایج خوبی در پی دارد و برای رسیدن به یک چیز با ارزش تلاش می کند.

معمولا والدین تمایلی به حضور در کنار فرزندشان ندارند . یکی از باور های غلطی که معمولا باعث می شود والدین ترجیح دهند دور و بر کودک نباشند، این است که تصور می کنند چون فرزندمان موقع یادگیری تمام وقتش را با یک مربی می گذراند ، پس لازم نیست در کنارش باشیم و او هم نیازی به پشتیبانی ما ندارد.

شاید فرزندتان بخواهد شما در کنارش باشید و موقعی که ویولن می زند به او افتخار کنید و برای گوش دادن به اجرایش وقت و انرژی بگذارید و برای بهتر شدن به او کمک کنید. شاید او بخواهد موسیقی را با یک معلم خوب و متخصص یاد بگیرد اما از شما به عنوان مشوق و پشتیبان اصلی اش انتظار دارد شاهد پیشرفت او باشید.

برای تک نوازی های کوتاه فرزندتان وقت بگذارید تا نشان دهد چه کار هایی با ویولن انجام می دهد. اگر شما به اجرایش علاقه نشان دهید، او هم مشتاقانه خودش را به شما اثبات می کند. این رویه باید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد تا او با قوت قلب بیشتری به تمرین ادامه دهد و در نواختن ویولن پیشرفت کند.

3-ویولن اجاره کنید

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، اجاره ویولن می تواند یکی از به صرفه ترین راه ها برای شروع کار کودک با ساز باشد. با اجاره ویولن در هزینه های تان صرفه جویی کنید و این امکان برای فرزندتان فراهم می شود تا مدت طولانی با ساز کار کند و ببیند آیا مناسب او هست یا خیر.

کودکان سریع رشد می کنند. لازم است دوباره به نکته قبلی که در مورد اهمیت اندازه ویولن بود بر گردیم. اگر اندازه ویولن دیگر مناسب کودک شما نیست ، آن را کنار بگذارید زیرا به دردش نمی خورد و می تواند مانع پیشرفت او شود.

اگر نگرانی اصلی تان هنوز در مورد هزینه است، بد نیست بدانید طبق برآورد های ما به طور متوسط ​​فرزند شما باید حداقل دو سال از آن ویولن استفاده کند تا هزینه ای که بابتش کرده اید، جبران شود. از طرفی هم علایق کودکان هر لحظه عوض می شود و یکی از مشکلات اصلی که خرید ویولن دارد، این است که ممکن است اشتیاق کودک قبل از شروع فروکش کند . اما با اجاره ویولن دیگر دغدغه ای از این بابت نخواهید داشت.

با این که اجاره کردن ساز خیلی به کار نوازندگان قدیمی و باتجربه تر ویولن نمی آید، اما بهترین گزینه تهیه ویولن برای کودکان در حال رشد است.

4-یک معلم ویولن خوب انتخاب کنید

حالا که کودک شما واقعاً تمایلش به نواختن ویولن را نشان داده است و مطمئن است می خواهد یاد بگیرد، وقت آن رسیده که شخصی را پیدا کنید تا بتواند به او در یادگیری و پیشرفت کمک کند. یک معلم ویولن بهتر می تواند به کودک خردسال آموزش دهد تا یک موسیقیدان باتجربه و ماهر. چرا که از روش های فانتزی که برای کودک جذاب تر است این کار را انجام می دهد.

انتخاب معلم ویولن

وقتی می خواهید یک مربی پیدا کنید، همیشه بهتر است کمی درباره اش اطلاعاتی به دست بیاورید. اکثر معلمان شرح مختصری از نوع سبک آموزشی، تحصیلات و تجربیاتشان ارائه می دهند. حتی برخی ممکن است در مورد موفقیت هنرآموزان قبلی و حرفه هنری فعلی شان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهند.

انتخاب یک معلم در نهایت به خودتان بستگی دارد اما کسی که تجربه آموزش در گروه سنی مخصوص فرزند شما را دارد می تواند گزینه خوبی باشد زیرا با ذهنیت و توانایی های این گروه سنی آشنا است.

علاوه بر این اجازه بدهید کودک تان هم در انتخاب معلم آینده اش سهیم باشد . این کار به او مسئولیت پذیری را یاد می دهد و این امکان را فراهم می کند تا با فردی که قرار است در یادگیری ویولن به او کمک کنند ، از قبل آشنا شود.

5-در کلاس های ویولن حضور داشته باشید

قبلا هم به این اشاره کردیم که بودن شما در کنار فرزندتان هنگام یادگیری و نواختن ویولن، چقدر اهمیت دارد. نه تنها لازم است در خانه و هنگام تمرین او را تشویق کنید، بلکه می توانید در کلاس ویولنش هم حاضر شوید.

رها کردن فرزند و خارج شدن از محیط کلاس تا پایان جلسه، می تواند باعث مضطرب کردن کودک در مراحل اولیه یادگیری شود. این که فرزندتان را به خانه شخص دیگری می برید و به او می گویید که یک ساعت دیگر که کلاس تمام می شود، بازمی گردید و با هم به خانه می روید به قدر کافی برای شما استرس آور هست، چه برسد به کودکی که باید تکالیفی را هم انجام دهد و مشغول تمرین و یادگیری شود و نیاز به تمرکز هم دارد.

البته حضور در کلاس به معنای اختلال ایجاد کردن در آن نیست. در کنار فرزندتان باشید اما مانع یادگیری او نشوید. یک معلم معتبر و ماهر می داند که او چه کار باید بکند . لبخند بزنید و از کودک حمایت کنید اما مستقیماً مداخله نکنید زیرا ممکن است به رابطه او و معلمش خدشه وارد نمایید.

یادگیری ویولن برای کودکان

نشستن در کلاس درس می تواند به شما کمک کند تا خودتان هم کمی بیشتر یاد بگیرید. حتی شاید بتوانید چند نکته درسی را یادداشت کنید تا بعد از کلاس با فرزندتان در موردش حرف بزنید. به درس کودک تان تعلق خاطر نشان دهید و برای او یک پدر یا مادر مشوق و فعال باشید.

شما به عنوان والدین، ​​یکی از بهترین گزینه ها برای پیشرفت فرزندتان هستید. آن ها به حمایت و واکنش شما نسبت به ویولن اعتماد می کنند. پس اگر شما اهمیتی ندهید چرا آن ها بدهند؟

6-بهتر است کودکان یادگیری ویولن را زودتر شروع کنند.

بسیاری از نوازندگان ویولن از سنین بسیار پایین شروع به یادگیری ساز کرده اند. مثلا چایکوفسکی از پنج سالگی یادگیری درس های پیانو را آغاز کرد و مالر در چهار سالگی دروس پیانو را گذراند. برخی از والدین که در خانواده شان موسیقی سابقه داشته، از زمانی که فرزندان شان فقط سه ساله هستند جو موسیقی در خانه شان جریان دارد. من معتقدم کودکان چون تمرکز بالا تری دارند، بهتر می شود به آن ها موسیقی آموخت و استعدادشان در موسیقی را شکوفا کرد. یادگیری یک ساز در سنین پایین باعث پیشرفت آن ها در آینده می شود.

7- دقت کنید که کلاس های گروهی و خصوصی با هم فرق دارند

با این که برای شروع یادگیری ویولن حضور در کلاس های خصوصی بهتر است، اما شرکت در کلاس های گروهی باعث می شود تا کودک کشش و علاقه بیشتری برای یادگیری از خودش نشان دهد. مطمئناً والدین می توانند مربی حرفه ای و وظیفه شناسی را استخدام کنند تا عملکرد فرزندشان در ویولن نوازی را کنترل کند اما باید این را هم در نظر گرفت که سرمایه گذاری در کلاس های خصوصی ویولن به مبلغ هنگفتی نیاز دارد.

8-Violy یک اپلیکیشن ویولن خوب است که به والدین کمک می کند تا بفهمند عملکرد فرزندشان در نواختن ویولن چطور است.

Violy توسط یکی از دوستان به من معرفی شد (دانلود برای اندروید دانلود برای آیفون). من با کمال تعجب متوجه شدم که این برنامه می تواند به پدر و مادرهایی که مثل من هیچ اطلاعاتی در زمینه موسیقی ندارند هم کمک کند تا بفهمند عملکرد فرزندشان در ویولن چطور است. با توجه به این برنامه من فرزندم را تشویق می کنم موقع تمرین تمام تلاشش را بکند تا بدون اشتباه به امتیاز 90 برسد. وقتی امتیازش بالا تر از 90 شد، احساس کرد به هدفش رسیده و انگیزه بیشتری برای تمرین دوباره به دست آورد.

9-حفظ نگرش مثبت نکته کلیدی در آموزش ویولن کودکان است

یادگیری هر نوع سازی به پشت کار نیاز دارد، بنابراین ایجاد یک نگرش مثبت (نسبت به یادگیری) در کودکان ضروری است. من پنج سال است که فرزندم را در یادگیری ویولن همراهی می کنم. ما با وجود گرمای هوا یا باد برفی، هیچ کلاس را از دست نداده ایم. این پا فشاری و همراهی والدین از سنین پایین کودک است که مشخص می کند آیا او به ویولن ادامه می دهد یا خیر. در صورت لزوم، والدین می توانند برای این که به فرزندشان در یادگیری ویولن کمکی کرده باشند، از نکات مهم یادداشت برداری کنند، ویدئو ضبط کنند و با معلم ارتباط برقرار کنند. هنگام تماشای فرزندتان در حال تمرین ویولن، با تلفن همراهتان بازی نکنید و یا کار دیگری انجام ندهید زیرا در غیر این صورت او هم درس را جدی نمی گیرد. علاوه بر این اگر والدین وقت دارند، باید کمی در مورد درس های ویولن فرزندشان اطلاعات و دانش به دست بیاورند تا بتوانند عملکرد او را بهتر کنترل کنند.

10- به وضعیت بدنی کودک هنگام ویولن زدن توجه و آن را اصلاح کنید

والدین باید به وضعیت بدن کودک موقع نواختن ویولن اهمیت بدهند زیرا ایستادن و ویولن در دست گرفتن به شیوه صحیح یک مهارت است که اگر درست انجام نشود ، در دراز مدت روی اجرای او تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس از یک سال در نهایت فرزندم کلاسش را عوض و در کلاس ویولن دیگری با یک معلم عالی شرکت کرد. این معلم دلسوز وقت زیادی گذاشت تا طرز ایستادن و ویولن گرفتنش را اصلاح کند. مثلا طرز گذاشتن انگشت شست چپ و نحوه نگه داشتن آرشه با دست راست تغییر کرد. وقتی طرز ایستادن به یک عادت تبدیل شود، تغییر آن کار آسانی نیست. پس والدین باید حالت بدنی کودک موقع ویولن زدن را اصلاح کنند.

11-به وجود آوردن عادت های تمرینی مثبت در کودک را فراموش نکنید.

فرزندم با شروع دوره دبستان، مجبور بود هم تکالیف مدرسه اش را انجام بدهد و هم ویولن تمرین کند. با این که برنامه روزانه او پر است اما هر روز حداقل دو ساعت ویولن تمرین می کند. به طور کلی، او هر روز نیم ساعت قبل از رفتن به مدرسه و دو ساعت قبل از خواب را به تمرین ویولن اختصاص می دهد. او برای دو ساعت کلاس در هفته، بیش از 16 ساعت ( در هفته ) تمرین می کند.

12-تشویق کودکان برای شرکت در آزمون ها و اجراهای گروهی روش خوبی برای تقویت حس موفقیت در آن ها است.

کودکان به خاطر استرس معمولا تمایلی به شرکت در آزمون ها یا اجرا های گروهی ندارند اما این امتحان باید به عنوان محک و همینطور عامل ایجاد انگیزه در نظر گرفته شود. فرزند من از دوران دبستان شرکت در مسابقات بین المللی و داخلی ویولن را آغاز کرد. او این کار را برای جایزه یا کسب افتخار انجام نمی داد بلکه می خواست درک بهتری نسبت به نقاط ضعفش هنگام نواختن ویولن پیدا کند و با بقیه بچه های ویولونیست دوست شود.

 چه سنی برای آموزش ویولن به کودکان مناسب‌تر است؟

پرسش رایج خانواده‌ها در آموزش موسیقی به فرزندان این است که سن مناسب یادگیری چه زمانی است؟ معمولا ۴ تا ۵ سالگی سنی است که معمولا کودکان می‌توانند نت را فرا بگیرند و نواختن یک ساز را آغاز کنند اما با این حال در سنین پایین‌تر نیز می‌توان موسیقی را در قالب بازی‌های کودکانه و با کمک گرفتن از وسایل کمک‌آموزشی به کودک ارائه کرد که این شیوه در حال حاضر در بسیاری از مراکز پیش‌دبستانی کشور نیز متداول است بنابراین اگر خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزند آنها به صورت جدی موسیقی را دنبال کند، بهتر است این کار از حدود سن ۵ سالگی فرزندشان با ارف و موسیقی کودکان انجام دهند.

کدام مارک ویولن برای کودکان بهتر است؟

بهترین مارک ویولن و سایز آن برای کودکان در حال حاضر خرید اینترنتی ویولن آکوستیک استک مدل VN-3/4 EF می باشد. دقت کنید هر ویولنی که خرید می کنید سایز 3/4 را در اولویت قرار دهید این سایز هم وزن مناسبی دارد و هم اندازه آن اکثرا برای کودکان طراحی شده است. تصویر ویولن معرفی شده پیشنهادی ما را در زیر مشاهده می کنید که در حال حاضر قیمتی حدود 1 تا 2 و نیم میلیون دارد و جزو ارزان ترین و در عین حال بهترین ویولن های بازار است:

ویولن

سایر مارکهای پیشنهادی ویولن برای خرید:

  • ویولن تی اف مدل 142 (حدود 3 میلیون)
  • ویولن ویولن آکوستیک استگ مدل VN-4/4 EF (حدود 2 میلیون)

ساده ترین روش آموزش ویولن به کودکان

ساده ترین روش برای آموزش، استفاده از کتاب زیر است (همراه با سی دی) که حتما قبل از فرستادن کودک به کلاس، یا حین کلاس رفتن او بهتر است برای ش تهیه کنید. هم زبانی ساده و شاد دارد و هم به زبان کاملا ساده به کودک ویولن را آموزش می دهد. در حین آموزش سعی کنید 12 نکته گفته شده در بالا را نیز رعایت کنید. برای خرید روی عکس کلیک کنید:

کتاب ویولن را بهتر یاد بگیریم

ضمنا: بهترین کلاس های آموزش موسیقی به کودکان  را در اینجا معرفی کرده ایم

ویولن

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست