استقلال دست برای نواختن در تمامی سطوح یادگیری پیانو و سبکهای موسیقی اهمیت دارد. اگر میخواهید در استفاده از هر دو دست خبره شوید باید به راحتی در دنیای خلاق موسیقی، ریتم، هارمونی و ملودی به طور فردی یا گروهی بنوازید.
بسیاری از نوازندگان پیانو در حین یادگیری از روی برنامههای آموزشی حرفهای کیبورد، در ابتدا یادگیری استقلال دست در نواختن تونها و تمرینهایی تحت عنوان «Inventions» یا «Studies» را آغاز میکنند و در نهایت به قطعات دشوار و پیچیدهای مثل Bach Fugue میرسند که در زیر ویدئویی از آن ارائه شده است.
https://www.youtube.com/watch?v=JZd2q3BYPwI
دستهای راست و چپ نوازنده در این قطعه، نوت ها، ریتمها، ملودیها و ملودیهای متقابل متفاوتی را مینوازند و اغلب یک دست در حال نواختن لگاتو (نوت های گروهبندی شده) و دیگری در حال نواختن استکاتو (نواختن کوتاه و مجزا) خواهد بود.
توی این پک فوق العاده، استاد جلیل سجاد، نواختن ارگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک کیبورد نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
اگر چه این نوع نواختن برای موسیقی مدرن مناسب به نظر نمیرسد ولی در واقع افراد زیادی از آن استفاده میکنند و کار کردن روی مستقل نوازی تا حد زیادی نواختن پیانو شما را تقویت خواهد کرد.
چطور ساز کیبورد را به طور اصولی در منزل یاد بگیریم؟ نکات مهم
بزرگترین سد راهتان در حین بهبود مستقل نوازی فقدان تمرکز و زمان است با اینکه ارتقای مهارت و انجام تمرینات خودتان وسوسه کننده است ولی تسلط در این زمینه مفیدتر خواهد بود. تلاش کنید هر چیزی را با مترونوم بنوازید و بارها و بارها این کار را انجام دهید تا تسلط پیدا کرده و دیگر صدای کلیک مترونوم را نشنوید.
بخشی از لذت تمرین مستقل نوازی، احساس کنار گذاشتن کلیدها و متمرکز شدن روی دو مقوله در آن واحد است. به طور عادی اجازه میدهید تا حافظه ماهیچهای یکی از دستانتان را هدایت کند در حالیکه انرژی خودتان را روی دست دیگر متمرکز میکنید. با تمرین مستقل نوازی، تمرکز خودتان و توانایی کلی نواختن را بهبود میبخشید. دست به کار شویم!
1-اصول مستقل نوازی کیبورد – تمرینات اسکلار (Scalar)
این تمرین را با ارائه اصول مستقل نوازی آغاز میکنیم. با اینکه تمرینهای زیر خیلی الهام بخش نیستند ولی برای مطالعه ادامه این راهنما مناسب هستند و دشواری آنها به تدریج افزایش مییابد.
اولین تمرین، یک تمرین مستقل نوازی است که در زمان جوانی آنرا آموختم.
کار را با انگشت شست دست راست (RH) آغاز کرده (انگشت اول) و آنرا روی کلید C قرار دهید و انگشت کوچک (انگشت پنجم) را روی کلید G بگذارید. انگشت شست دست چپ (LH) را روی یک اکتاو پایینتر از RH در همان نقاط قرار دهید (انگشت چپ پنجم روی C و انگشت اول چپ روی G).
فقط باید با هر دو دست روی پنج نوت ازC به سمت بالا و پایین بنوازید و با LH استکاتو (نواختن با مکث) و با RH هم لگاتو (نواختن پیوسته) را انجام دهید.
تمرین اول مستقل نوازی
حالا جابجا کنید یعنی RH باید استکاتو و LH هم باید لگاتو بنوازد.
نیازی به تمرین انواع مختلف این حالت ندارید (حالا باید RH را با نوت یک هشتم تقسیم کنیم و آنها را استکاتو بنوازیم در حالیکه نوت های استکاتو LH همچنان یک چهارم هستند).
تمرین 1a مستقل نوازی
حالا نوت های یک هشتم استکاتو را با LH بزنید. این کار دشوارتر است! هنگامیکه در این حوزه تسلط پیدا کردید، با انجام تقسیم بندیهای بیشتر خودتان را به چالش بکشید. سه گانه ها، سپس نوت های شانزدهم و حتی گروههای پنج گانه را بنوازید!
مثال صوتی زیر شما را از آغاز تا مراحل چالش برانگیزتر تمرین هدایت میکند. توجه کنید که تمرینها فقط سه مرتبه انجام شدهاند ولی ما باید 20 تا 50 مرتبه انجام دهیم تا نتیجه بگیریم!
http://s3.amazonaws.com/musicindustryhowtoimages/wp-content/uploads/2015/12/12072234/audio-example-mp3-1.mp3 |
2-تمرینهای ریتمیک- ریتم نیو اورلئان
حالا که در تمرینهای اسکلار تسلط پیدا کردید مثل اغلب نوازندگان پیانو به دنبال تقویت مستقل نوازی ریتمیک باشید که حالا روی آن کار میکنیم.
برای شروع صفحهای از کتاب نوازنده طبل را بر میداریم تا ریتمها را بنوازیم. برای انجام تمرین مستقل نوازی باید با ریتم LH شروع کنید. برای این تمرین از ریتم نیواورلئان با LH استفاده میکنیم.
تمرین دوم مستقل نوازی
باید این تمرین را اول روی میز یا یک کیبورد خاموش بنوازید. رسیدن به ریتم چالش برانگیز است ولی هر کسی باید این تمرین را انجام دهد.
متوجه شدید؟ خب حالا از RH استفاده میکنیم. در تصویر زیر یک سری تغییرات در همان تم را ارائه دادهام تا بتوانید برای مستقل نوازی از آن استفاده کنید.
تمرین 2a مستقل نوازی
همین حالا این ریتم را روی پیانو پیاده میکنیم که همان خط بیس قدیمی نیو اورلئان در زیر کوردهای نواخته شده، ریتم مشابه تمرین فوق است.
خط بیس ما از الگوی ریتم مشابهی پیروی میکند ولی روی نوت های G، E ، C قرار میگیرد.
برای این تمرین از C6 روی اولین معکوس نوازی کوردمان استفاده خواهیم کرد. یعنی از C6 عادی ( A، G، E، C) استفاده کرده و C را بالا قرار میدهیم (C، A، G، E) الگوها در تصویر زیر ارائه شدهاند.
تمرین 2b مستقل نوازی
در مثال صوتی زیر، یکی یکی هر تمرین را خواهیم نواخت. آنقدر تمرین کنید تا به راحتی بنوازید! کم کم با مترونوم شروع کنید شاید 50، 80 یا 110 مرتبه تمرین لازم است!
این مستقل نوازی در عمل چگونه است؟ نواختن آهنگ «IKo،IKo» از دکترجان را مشاهده کنید که آهنگ کلاسیک نئو اورلئان است. اگر با دقت مشاهده کند گیتار نوازی جف هیلی را میبینید.
3-کاربرد عملی- یادگیری آهنگ روی کیبورد!
یکی از روشهای مورد علاقه من برای تمرین مستقل نوازی، انتخاب آهنگ مورد علاقه و تبدیل آن به یک تمرین است.
برای این کار یک آهنگ چالش برانگیز را انتخاب کردم که وولفپکز 1612 است و خط بیس و پیانوی برقی را برای تمرین قرار دادم.
مدتی به آهنگ گوش دهید تا با آن آشنا شوید.
این آهنگ به لحاظ عملی چالش برانگیز است چون هر خطی را باید با LH بنوازید که هماهنگ با بخش RH پیانو لایه بندی شده است. کمی گیج کننده است و ساعتها وقت صرف کردم تا به صدای مناسب برسم!
در ابتدا بیایید از خط بیس شروع کنیم! اینگونه است:
خط بیس وولفپک
ساده نیست ولی میتوانید در آن تسلط پیدا کنید! حالا بخشهای کوچک پیانوی برقی را به بالای آن اضافه کنید! خط بیس و کوردهای وولفپک 1612
صوت زیر شما را گام به گام در این فرایند پیش میبرد:
http://s3.amazonaws.com/musicindustryhowtoimages/wp-content/uploads/2015/12/12072233/audio-example-mp3-3.mp3 |
این مثال، نوعی مقدمه است و میتوانید به راحتی در آن تنوع ایجاد کنید. آنها انواع خط کر هستند که G از آن حذف شده است. گوش کنید و لذت ببرید!
نتیجه گیری
اگر مطالب فوق برایتان مفید بود میتوانید آموزش کیبورد برای افراد مبتدی را هم مطالعه کنید.
آموزش مستقل نوازی هیچگاه پایان نمیپذیرد. شما هیچگاه تفکیک کامل انجام نمیدهید، بلکه هر چقدر نزدیکتر مینوازید اعتماد به نفستان برای نواختن و در هر زمینه دیگری افزایش خواهد یافت! از سبک بلو، جاز تا پاپ و هر چیزی که به دو دست برای نواختن نیاز دارد میتواند از مستقل نوازی بهره مند شود.
از تمرینات لذت ببرسید و برای تقویت مهارتهایتان از آنها استفاده کنید نتایج آنها را خواهید دید. هر کدام از این تمرینات را میتوان تغییر داد تا زمانیکه در آن تسلط پیدا کنید و تغییرات جدید را در پیش بگیرید. تا جاییکه میتوانید قطعات آهنگ بیشتری را یاد بگیرید و به طور همزمان بنوازید!
به نواختن و تمرین کردن ادامه داده و روز خلاقی برای خودتان بسازید!