خانه / آموزش کاربردی آکاردئون / آموزش چند نکته کاربردی ساز آکاردئون برای افراد مبتدی
آکاردئون

آموزش چند نکته کاربردی ساز آکاردئون برای افراد مبتدی

آکاردئون

در این مطلب نکات مهم راجب ساز آکاردون برای افراد مبتدی-متوسط را آموزش می دهیم. شما هم با نظراتتان در تکمیل این مطلب به ما کمک کنید.

دست راست

چه در کیبورد پیانو و چه در کیبورد کروماتیک (دکمه ای)، نتهای تربل یا زیر، با دست راست نواخته می شوند. انگشتان هم برای ایجاد یک مرجع شماره گذاری شده اند.

دست راست همچنین برای تغییر سوئیچها در گریل هنگامی که ساز نواخته می شود، به کار می رود. در برخی آکاردئونهای کوچکتر، انگشت شست مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این صورت، دومین انگشت روی کلید 1 و انگشت دوم روی 2، انگشت سوم روی 3 و انگشت پنجم روی 4 قرار می گیرد.

دست چپ

با این دست نتهای بیس و آکوردهای از پیش تنظیم شده نواخته می شوند. انگشتان هم برای فراهم کردن یک مرجع در قسمت بیس کیبورد شماره گذاری شده اند. از دست چپ برای تغییر سوئیچها و کار با دکمه هوا (Air button) هم استفاده می شود.

 


Accordion

توی این پک خودآموز، داریوش فرهنگ پژوه، آکاردئون رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان، آکاردئون نواز حرفه ای شو، همه رو انگشت به دهان کن!


 

بازوی چپ

مچ دست چپ روی قسمت داخلی تسمه بیس قرار می گیرد و بازوی چپ را قادر می سازد تا قسمت ارتجاعی آکاردئون یا Bellow را حرکت دهد.

دانلود 8 کلیپ زیبای نواختن آکاردئون حرفه ای که باید دانلود کنید!

بند یا استرپ ها

آکاردئون با بندهای چرمی مختلفی مهار شده است تا آکاردئونیست بتوانید به راحتی آن را نگه دارد. برای آکاردئونهای بزرگتر از بندهای شانه ای استفاده می شود که در بالا و پایین آکاردئون به هم متصل هستند. این نوع بندها معمولا قابل تنظیم هستند. در آکاردئونهای کوچکتر فقط از یک بند شانه ای استفاده می شود و برخی اوقات همان یک بند هم وجود ندارد. آکاردئونیستها می توانند از ترکیب بندهای مچی و شستی هم استفاده کنند. همانطور که قبلا اشاره شد، بند بیس به نوازنده در به حرکت درآوردن بلوها کمک می کند.

مزایای یادگیری آکاردئون

1-سهولت یادگیری

تک نت بیس و دکمه های آکورد ثابت، ایجا هماهنگی در بیس و ریتم را بسیار سریعتر و آسانتر خواهند کرد. کیبورد دست راست قابل رویت، یادگیری آکوردئون را در کنار یک تدریس به شیوه صحیح آسان کرده است.

2- پیشرفتهای آکادمیک و آموزشی

از طریق یادگیری آکاردئون، دانشجویان نحوه مدیریت زمان برای تمرین را فرا می گیرند. آنها به طور خودکار این مهارت را در جنبه های دیگر تحصیلشان پیاده سازی خواهند کرد. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که موسیقی را در اوایل زندگیشان یاد می گیرند، به نتایج دانشگاهی بهتری دست پیدا می کنند.

3- اعتماد به نفس

هر وقت انسان به چیز جدیدی دست پیدا می کند، اعتماد به نفسش بالاتر می رود. یادگیری آکاردئون هم از این قاعده مستثنی نیست.

4- افزایش نظم و انگیزه فردی

این خصوصیات از طریق تمرین و پیشرفت و استفاده از آموزه های یک مربی به دست می آید.

 ساز آکاردئون

5- حل مشکلات

نواختن یک نوع ساز، به شما در اینکه چطور بتوانید بر یک مشکل غلبه کرده و بهترین راه حل را پیدا کنید، کمک می کند.

6- درک موسیقی

اگر بتوانید ساختار سازی که نواخته می شود را درک کنید، موسیقی برایتان لذت بخش تر و قابل فهم تر می شود.

دانلود 8 فیلم کاربردی آموزش ساز آکاردئون که باید دانلود کنید!

7- تمرکز

با پیشرفتی که از طریق آموزش موسیقی حاصل می شود، توانایی تمرکز هم افزایش می یابد. در پی افزایش تمرکز مهارتهای حافظه ای هم تقویت می شوند.

8- هماهنگی

نواختن آکاردئون نیازمند هماهنگی است. نه تنها نوازندگان باید از دو دستشان استفاده کنند، بلکه بازوی چپ وقتی نوازنده نت خوانی می کند، بلوها را به کار می اندازد. ولی با تمام دشواری که دارد، یک دانشجو می تواند قطعه ای از موسیقی را در اولین جلسه اجرا کند.

9- خلاقیت

آکاردئون یک ساز همه فن حریف است. نه تنها می تواند اکثر سبکهای موسیقی را اجرا کند، بلکه برای بداهه نوازی هم بسیار خوب عمل می کند.

10- فرصتهای شغلی

امکان تدریس یا ایجاد سرگرمی با آکاردئون به طور دائم وجود دارد.

همه آنچه که باید درباره آکاردئون بدانیم

11- امکان کار گروهی

به دلیل اینکه آکاردئون یک ساز قابل حمل است، در بسیاری از گروه های مختلف موسیقی، از گروه های راک گرفته تا ارکستر، مورد استفاده قرار می گیرد.

کوک کردن

زبانه یا Reed ها برای هر آکاردئون منحصر به فرد کوک شده اند، اما می توانند (توسط یک تعمیر کار ماهر) متناسب با صدای دلخواه نوازنده بالاتر یا پایین تر تنظیم شوند.

مبتدی ها

معلم

توصیه می شود که هر هنرآموز تازه کار از یک معلم خبره و معتبر نوازندگی آکاردئون را یاد بگیرد. معلم به شما در انتخاب آکاردئون مناسب برای سبکی که می خواهید بنوازید، تنظیم تسمه ها به روش درست و نحوه قرارگیری در پوزیشن صحیح کمک خواهد کرد. یک معلم خوب همچنین به تداوم درسها اهمیت می دهد و حتی اگر برخی از تمرینات انجام نشده باشند، باز هم با آموزشهای درست او جای پیشرفت وجود دارد.

تمرین

برای پیشرفت، تمرین بین جلسات درس ضروری است. این تمرین باید بیشتر مبتنی بر کیفیت باشد تا کمیت. برای هنرآموزان مبتدی، تمرین های کوتاه و منظم ارزشمندتر از تمرینهای طولانی و نامنظم است. وقتی به این روال عادت کنید، بعدا برگشتن به شیوه صحیح دشوار خواهد بود.

نشستن در پوزیشن صحیح

برای اکثر افراد، نواختن در حالت نشسته راحت ترین روش است. پوزیشن های مختلفی برای نشستن وجود دارد. شما باید همیشه هنگام خم شدن برای نشستن روی صندلی، مراقب باشید تا به کمرتان آسیبی وارد نشود. تنظیم کردن بندها متناسب با فرم بدنیتان نه تنها برای نواختن، بلکه برای جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی بسیار حائز اهمیت است.

نکاتی که باید هنگام نواختن آکاردئون به خاطر داشته باشید

  • پشتتان را صاف نگه دارید
  • برای نشستن، صندلی را انتخاب کنید که کف پاها روی زمین قرار گیرد، در غیر این صورت شما روی آکاردئون کنترل کاملی نخواهید داشت.
  • آرنج دست راست باید به سمت بیرون نگه داشته شود تا بتوانید یک پوزیشن خوب برای دست داشته باشید.
  • انگشتان باید روی کلیدهای خمیده باشند تا بتوانید با نوک انگشتان بنوازید.

موسیقی آکاردئون

برای قسمت تربل آکاردئون، نتهای موسیقی بر اساس کلید سل (کلید تربل) نوشته شده اند. بخش بیس، به استثنای آکاردئون با سیستم بیس استرادلا، بر اساس کلید بیس نوشته شده است. به جای نوشتن تمام آکوردها، نمونه آکورد برای نتها نوشته شده است:

M در نت= آکوردهای ماژور

m در نت = آکوردهای مینور

7 در نت = آکورد هفتم

D در نت = آکورد کاسته (Diminished)

نگهداری از آکاردئون

فهرست زیر حاوی نکاتی درباره مراقبت و نگهداری از آکاردئون توسط موسیقیدانان حرفه ایست که در روز ساعتها از آن استفاده می کنند. اگر این دستورالعملها را رعایت کنید، نه تنها طول عمر آکاردئونتان را بیشتر می کنید بلکه در هزینه های تعمیر که می تواند گزاف باشد، صرفه جویی خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که اگر آکاردئونتان صدمه دید، آن را نزد یک تعمیرکار ماهر و معتبر ببرید.

1-از تمیزی و سالم بودن آکاردئونتان اطمینان حاصل کنید. با سازی که به شما حس خوبی می دهد عملکرد بهتری داشته و بهتر تمرین می کنید.

2-همیشه آکاردئونتان را در جای خشک و گرم نگه دارید و آن را یک شب در ماشینتان رها نکنید و یا حواستان باشد آن را نزدیک به وسایل گرمایشی قرار ندهید. حرارت شدید می تواند به زبانه های آکاردئون آسیب برساند.

3-هنگامی که آکاردئون را از جعبه اش در می آورید، مراقب باشید. مطمئن شوید به کلیدهای بیس و تربل آن آسیب نرسانده اید. بهترین راه برای یادگیری نحوه کار با آن، عمل کردن به شیوه آکاردئونیستهای با تجربه یا یک فروشنده این ساز است.

۳ فیلم از نحوه ساخت ساز آلمانی آکاردئون

4-هنگامی که از آکاردئون استفاده نمی کنید و در جعبه اش قرار دارد، باید آن را با احتیاط روی زمین بگذارید. انداختن آن از فاصله چند سانتیمتری هم می تواند بلوکه زبانه را از جایشان در آورده یا ترتیب پدها (Valve) و مکانیزم بیس ها را به هم بریزد.

5-از قرار دادن آکاردئون در مکانهایی که ممکن است سایرین به آن آسیب بزنند، خودداری کنید. خسارت خیلی متوجه صاحب آکاردئون نخواهد بود، بلکه شخص دیگری که به آن ضربه زده باید غرامت بپردازد.

ویدیوی جذاب زیر را از دست ندهید

 

دانلود ویدیو

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست