خانه / مطالب متنوع دیگر / 5 اشتباه فاحش که اکثر موسیقی دانان مرتکب می شوند!
موسیقی دان

5 اشتباه فاحش که اکثر موسیقی دانان مرتکب می شوند!

تئوری-موسیقی

اگر به تیم مناسب، پول و کمی سختکوشی رسیده‌اید، امروز زمان فوق العاده‌ای برای فعالیت مستقل در حوزه موسیقی است. ولی بسیاری از افراد چنین کاری نمی‌کنند که مشکل اصلی هم همین است. البته ناامیدی‌ها در این حوزه هم رو به افزایش است. صنعت ضبط موسیقی هم رو به رکود است. جریان‌های آهنگ سازی باعث شده تا میلیون ها دلار پول از جیب ترانه سرایان به سمت تورهای خوانندگی سرازیر شود که بلیطهایشان به فروش رفته و فرصتی برای تازه کارها در این حوزه باقی نمی‌ماند. موسیقی فعالیتی کاملاً آزاد است و موسیقی دان ها مجبورند تا برای کسب درآمد، روش‌های نوآورانه‌ای را به کار گیرند. یک ترانه سرای برجسته در مقایسه با افراد مستعد در مسابقه صدا به پول کمتری می‌رسد.

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

ولی حقیقت موسیقی، دشواری آن است و هر روزه موسیقی دان های زیادی از درون غبار خانه‌های سراسر دنیا بیرون می‌آیند. درست مثل سبزه‌هایی که درون شکاف سیمان خیابانهای نیویورک روییده‌اند، نمی‌توانید از پیشروی موسیقی با هر هزینه‌ای پیشگیری کنید. البته حرفه موسیقی واقعاً هزینه بردار است و گاهی اوقات هیچ درآمدی هم ندارد.

در اینجا به 5 اشتباه رایج اشاره می‌کنیم که مانع از کسب سود در دنیای موسیقی می‌شوند. 5 اشتباه رایجی که همین حالا باید از آنها دست بکشید:

1-کار کردن در انزوا

هیچ کس به تنهایی به جایی نمی‌رسد. با اینکه موسیقی دانها می‌توانند گاهی اوقات به تنهایی کار کنند ولی برای چند دهه کار، نیازمند فعالیت جمعی هستید. امروزه هنرمندان، آثارشان را همراه با طرفدارانشان می‌سازند. این کار کمی دلهره آور است ولی خیلی سخت نیست. طرفدارانتان را در آهنگ بعدی دخیل کنید. از نظرسنجی‌های توئیتر استفاده کنید مثلاً بخشی از آواز را برای کسب نظرات مختلف منتشر کنید. مردم را به بخشی از فرایند آهنگ سازی خودتان تبدیل کنید تا عاشق شما شوند. بعلاوه با این کارها در مرکز توجه آنها قرار گرفته و تنها نمی‌مانید.

2- توصیه‌های عمومی را دنبال کنید

یکی از نقل قول‌های مورد علاقه من از نویسنده و استاد جان میسون است:«شما مثل یک محصول اصل متولد شده‌اید پس چرا باید در حکم یک محصول کپی شده از دنیا بروید». چرا باید مسیرتان مشابه دیگران باشد؟ یکی از اشتباهات هنرمندان، کپی کردن راهبردهای سایر هنرمندان است. چون برخی از کاورها باعث شهرت برخی از هنرمندان شده، الزاماً برای شما هم مناسب نیست. چون آماندا پالمر با توئیتر به موفقیت رسیده پس این پلتفرم حتماً برای شما هم مناسب نخواهد بود.

شما یک دانه برف منحصر به فرد هستید. مسیر خودتان را بسازید و تا جاییکه می‌توانید، یاد بگیرید. زندگینامه سایر هنرمندان را بررسی کنید ولی به کارهای بی نتیجه نپردازید. توجه کنید که مسیر شما با دیگران فرق دارد. باید بدانید که هستید و در این کسب و کار به کجا می‌روید، بعد برنامه‌ای را تدوین کنید و یک راهبرد را به کار بگیرید تا در این مسیر شما را حمایت کند.

موسیقیدانان

3- این واقعیت که برندتان بیش از انتظارتان اهمیت دارد را نادیده می‌گیرید

جلوه‌های بصری شما اولین چیزی است که مردم قبل از گوش دادن به آهنگتان می‌بینند. پس از برندتان مطمئن شوید:

  1. به روز هستید
  2. شبیه آوازهایتان به نظر برسید
  3. با فکر و برنامه پیش بروید. قبل از عکاسی، رویکردی هنرمندانه (و دارای سبک) را به کار بگیرید.

4-فرصت‌های پیش رو (ضبط آهنگ و انتشار آهنگ در سال پیش رو) را برنامه ریزی نمی‌کنید

مهم‌ترین کار شما، برنامه ریزی فرصت‌های پیش رو است. هنرمندان مستقل، پول و توان کمتری در این صنعت دارند ولی باید برای برنامه ریزی آهنگ‌هایی که می‌خواهند منتشر کنند، وقت بگذارند.

مهم‌ترین نکاتی که باید برای انتشار آهنگ‌های بعدی برنامه ریزی کنید، عبارت هستند از:

  1. زمان انتشار آهنگ را اعلام کنید. پست‌های مناسبی در رسانه‌های اجتماعی 2 تا 3 هفته قبل از زمان واقعی انتشار آهنگ، منتشر کنید. بسیاری از هنرمندان هنوز هم زمان درست انتشار آهنگشان را نمی‌دانند چون زمان درستی را اعلام نکرده‌اند. این کار باعث پیش بینی، شور و پیگیری از جانب طرفداران می‌شود.
  2. هر انتشاری را از دو ماه قبلش برنامه ریزی کنید. حالا وقت کافی دارید تا گرافیک‌ها، پست‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و مطالب آنرا به روزرسانی کنید.
  3. انتشار هر تک آهنگ را در مدت زمان 10 تا 12 هفته برنامه ریزی کنید. هنرمندان مستقل برای هر تک آهنگ به همین قدر زمان نیاز دارند. دوباره بعد از 6 ماه هم می‌توانید آنرا دوباره تبلیغ کنید. باید تعداد افراد مخاطب را ارزیابی کنید. اغلب هنرمندان مستقل به هزار تا پنجاه هزار مخاطب می‌رسند. این تعداد با توجه به جمعیت 8/7 میلیاردی دنیا، زیاد نیست.

5 تا از بهترین استودیوهای موسیقی در شهرهای بزرگ ایران

5- پولی که به سختی کسب کرده‌اید را خرج امور بی ارزش می‌کنید

سرمایه گذاری غلط، فایده‌ای ندارد. مدرسه ای برای آموزش این مطالب وجود ندارد. به راحتی می‌توان پول را به طور نادرست خرج کرد ولی چرا آنرا دوباره سرمایه گذاری نمی‌کنید؟ صداها هنرمند از بین هزاران هنرمند، چنین کاری می‌کنند. از دیگران عبرت بگیرید و پس انداز کنید. در اینجا به چند مورد در این زمینه اشاره می‌کنیم؛

  1. روی کمپین‌های رادیویی سرمایه گذاری نکنید مگر آنکه تورهای 3 تا 6 ماهه را در حمایت از آن برگزار کرده‌اید تنها در این صورت به نتیجه خواهید رسید. صرف هزینه روی تبلیغات رسانه اجتماعی که شهرها و طرفداران خاصی را هدف قرار می‌دهد، بهتر است.
  2. تا زمانیکه به پول هنگفت نرسیده‌اید روی نشریات سرمایه گذاری نکنید. شاید حالا زمان خوبی برای استخدام روزنامه‌ها به نظر برسد ولی تغییری در نقدینگی شما ایجاد نمی‌کند و تنها مخارج شما را بالا می‌برد. به طور طبیعی با سرمایه گذاری روی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به طرفداران خوبی برسید.

به موردی حیاتی در ادامه اشاره خواهیم کرد:

6- افراد منفی گرا، اطراف شما را پر کرده‌اند

افراد جذاب یکدیگر را جذب می‌کنند. محفلی کوچک و هوشمند از افراد مثبت گرا برای خودتان بسازید برای پیشرفت باید افراد هوشمندتر از خودتان، اطرافتان را پر کنند.

پشت پا زدن به همه چیز اشکالی ندارد. افراد منفی گرا همواره راهشان را پیدا می کنند. هیچگاه به خاطر شور و شوقتان به موسیقی، خودتان را مواخذه نکنید.

ریان آدامز

با به کارگیری گام‌های فوق، موسیقی و طرفدارانتان، رشد می‌کنند؛ البته به تلاش و امکانات هم نیاز دارید. گاهی اوقات انجام امور درست، همه چیز را عوض می‌کند. این کارها را در طول 12 هفته انجام دهید. با هوشمندی بیشتر کار کنید تا نتایجش را ببینید!

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست