خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار مقدماتی / گیتار دوازده سیم چیست؟ معرفی کامل بهمراه تصاویر
گیتار 12 سیم

گیتار دوازده سیم چیست؟ معرفی کامل بهمراه تصاویر

آموزش گیتار

در این مقاله، ما به معرفی انواع مختلف گیتار دوازده سیمی می پردازیم، از گیتار کلاسیک 12 سیمیY Classic گروه بیتلز گرفته تا گیتار ساید جک گروه پانک رانک. گیتار 12 سیمی فقط مختص موسیقی جینگل جانگل نیست. این ساز بسیار متنوع و جالب است که هر گیتاریست باید آن را به کلکسیون خود اضافه کند.

گیتار 12 سیمی

آنچه لازم است درباره گیتارهای 12 سیمی بدانید

البته داشتن آن شش سیم اضافی تفاوت بسیاری ایجاد می کند، از نحوه نواختن یک آکورد با آن سیم های اضافی گرفته تا تعویض مجموعه ای از سیم ها. اما اگر دوازده سیم همان چیزی است که واقعا نیاز دارید، کاملا ارزشش را دارد!

چرا یک گیتار 12 سیمی بنوازیم؟

برخی از آهنگهای مورد علاقه تان که با گیتار 12 سیمی نواخته شده اند و شما از آن بی اطلاعید عبارتند از Wish you were here از پینک فلوید، Blackbird گروه بیتلز، Stairway to heaven از لد زپلین و بسیاری آهنگهای خارق العاده دیگر.

این نوع گیتارها اگرچه همانند هم قطاران شش سیمی شان رایج نیستند، اما دلایل زیادی برای داشتن یک گیتار 12 سیمی وجود دارد.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

تنظیم و کوک گیتار 12 سیمی

دلیل اینکه بسیاری از نوازندگان گیتار 12 سیمی را انتخاب می کنند اینست که تنوع بی شماری از ریزه کاریهای صدا از زنده و زیر گرفته تا گرم و ملایم را در بر می گیرد یعنی اساسا در هر جایی از طیف صدا! به دلیل ساخت منحصر به فرد آن، صدای بسیار کاملی دارد که یک نوع احساس هم نوازی ایجاد می کند. به همین دلیل هم سازی مناسب برای تکنوازی است و ریتم و ضرب فوق العاده ای دارد.

 

یکی از متداول ترین سوالاتی که مردم درباره گیتار دوازده سیمی دارند اینست که چطور باید این ساز را کوک کرد. گزینه های مختلفی پیش روی شماست، اما اگر منظور کوک کردن استاندارد است، به طور کلی هر یک از سیم های ضخیم تر طبق نت استاندارد گیتار کوک می شوند (E-A-D-G-B-E) و سیم های باریکتر دقیقا به همان ترتیب منتهی در یک اکتاو بالاتر تنظیم می شوند.

این همان چیزی است که باعث ایجاد یک نوع صدای کُرس گونه (همنوازی) می شود. به طور کلی استاندارد گیتار دوازده سیمی به این صورت است: E3.E2A3.A2D4.D3G4.G3B3.B3E4.E4 که بر این اساس شما گستره وسیعی از گزینه های مختلف را در اختیار دارید و بهترین کاری که می توانید بکنید انجام آزمون و خطاست و فهمیدن اینکه کدام برایتان بهتر جواب می دهد!

نواختن یک گیتار دوازده سیمی

با دو برابر شدن تعداد سیم ها، نواختن گیتار کمی متفاوت می شود. سیم ها کشش سیمی کلی بالاتری دارند و خیلی گسترده تر هستند بنابراین نواختن آکوردها نیازمند نیروی بیشتری است. تکنوازی و بندینگ سیمی نسبتا می تواند چالش برانگیز باشد. پس این ساز مناسب آهنگهای ضرب دار و ریتمیک است.

گیتار دوازده سیمی به ویژه برای آن دسته از افرادی که مهارتهای فوق العاده ای در نواختن با انگشتان (فینگر استایل) دارند، عالیست. بسیاری از افراد از گیتار دوازده سیمی به عنوان یک ساز تکنواز استفاده می کنند.

موزیسین های آکوستیک مثل لئو کاتک، تکنیکهای منحصر به فردی را در نواختن با انگشت خلق کرده اند و حتی گیتاریستهای کلاسیک مثل رالف تانر این ساز را انتخاب کرده اند.

مراقبت از گیتار دوازده سیمی

برای بسیاری از موزیسین ها، گیتار 12 سیمی جزئی از کلکسیون سازهایشان است. شاید از آن برای یک یا چند آهنگشان بهره برده اند. در نتیجه، ممکن است بر خلاف اینکه نسبت به گیتار شش سیمی به مراقبت بیشتری نیاز دارند، خیلی به آنها رسیدگی نشده باشد.

چه این نوع گیتارها را به عنوان یک ساز اصلی انتخاب کرده باشید و چه فقط برای به نمایش گذاشتن، اقدامات اساسی برای محافظت از این ساز با ارزش وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. زمان کوک گیتار با احتیاط پیش بروید، یعنی در اکثر مواقع تنها نیم پرده کافیست. همچنین در تنظیم میله Truss rod خیلی مراقب باشید. به یاد داشته باشید، شما با کشش بسیار زیاد سیم ها روبرو هستید و اگرچه 12 سیم قوی و محکم ساخته شده اند، اما شما هنوز هم باید با دسته با مدارا رفتار کرده و با سفت کردن بیش از حد سیم ها دسته را خیلی خمیده نکنید.

گیتار 12 سیمی

از آنجا که این سیم ها مانند بسیاری دوقلو هستند، دوازده سیم احتمالا حدود دو بار کمتر از گیتار شش سیم زه کشی شده اند. وبسایتهای بسیاری شما را در کوک کردن راهنمایی خواهند کرد، اما بهتر است گیتارتان را نزد یک متخصص ببرید. با این کار می توانید تعمیرات بیشتری روی گیتارتان انجام دهید و با پرداخت هزینه کمی خودتان را از اینکه ساعتها وقت صرف تنظیم آن نمایید، رها کنید.

کدام گیتار مناسب من است، شش یا دوازده سیمی؟

واقعا به خودتان بستگی دارد. معمولا مبتدی ها به خاطر هیجان بیشتری که دارند ممکن است مدل 12 سیمی را انتخاب کنند. اگر گیتار 12 سیمی در اوایل کار به دردتان نمی خورد، این امکان وجود دارد که آن را به 6 سیمی تبدیل کنید. در این صورت هم حواستان به کشش سیم ها باشد و شاید لازم شود میله Truss rod را دوباره تنظیم کنید.

گیتاری که انتخاب می کنید چه 6 یا 12 سیمی باشد و چه کلاسیک یا فینگر استایل، مهم اینست که شما در تمرین و اجراهای روزمره تان از صدا و احساسی که سازتان به وجود می آورد، لذت ببرید.

گیتار 18 سیمی را ببینید!

 

 

گیتار

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست