خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار مقدماتی / روش اصولی نواختن هر نوع گیتار برای مبتدیان: راهنمای کامل و گام به گام
نواختن گیتار

روش اصولی نواختن هر نوع گیتار برای مبتدیان: راهنمای کامل و گام به گام

آموزش گیتار

یادگیری نحوه نواختن گیتار برای مبتدیان می تواند یک کار دلهره آور باشد، اما ترفندهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید نحوه نواختن گیتار را بیاموزید و این فرآیند را برای خود آسان تر کنید. یکی از بهترین راه های یادگیری نواختن گیتار برای مبتدیان این است که از ابتدا شروع کنند، و اصول اولیه گیتار را یاد بگیرند.

در این مقاله، یادگیری گیتار برای مبتدیان را، از صفر شروع خواهیم کرد. اگر در زندگی خود هرگز گیتار نزده اید، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید این کار را قدم به قدم انجام دهید. آموزش گام به گام نواختن گیتار برای مبتدیان بسیار کاربردی است، بنابراین پیشنهاد می کنم مراحل زیر را دنبال کنید.

چطور نواختن یک آهنگ را با گیتار بیاموزیم؟ روش ساده و گام به گام

قبل از اینکه بخواهید به مرحله بعدی بروید، مطمئن شوید که مرحله قبلی را کاملا یاد گرفته اید. بسیار خوب، شروع می کنیم.

در حال نواختن گیتار

قطعات گیتار

اولین قدم ما یادگیری قطعات گیتار خواهد بود. ممکن است به نظر مهم نرسد، اما واقعاً اینطور است، بنابراین اجازه دهید نگاهی به تصاویر زیر بیندازیم:

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

گیتار اکوستیک

اجزا گیتار اکوستیک

گیتار الکتریک

اجزای گیتار الکتریک

همانطور که مشاهده می کنید، هر گیتار از 3 قسمت اصلی تشکیل می شود: بدنه ، گردن و سر.

اگرچه گیتار اکوستیک و الکتریک صدای متفاوتی تولید می کنند، اما بین آنها قطعات مشترک بسیاری وجود دارد. اجازه دهید در اینجا قطعات مختلفی که می توانیم در هر کدام پیدا کنیم را بررسی کنیم.

Tuner یاTuning Machines : این قطعات در تمام سازهای رشته ای متداول هستند اما می توانند کمی متفاوت باشند. از آنها برای تنظیم ساز استفاده می شود. چرخاندن کلیدها به یک سمت باعث کاهش صدای رشته ها و چرخش به سمت دیگر باعث افزایش صدا خواهد شد.

Headnut یا Nut: این قطعات قطعه کوچک سختی هستند که رشته ها در فضای بین آنها، قرار گرفته اند ودر واقع به نگه داشتن رشته ها در مکان مناسب کمک می کنند.

Fretboard: fretboard می تواند از چوب های مختلفی ساخته شود. فرت ها قطعات فلزی هستند که fingerboard را به نت های مختلفی تقسیم می کنند. Fingerboard نیز می تواند از انواع مختلف چوب تهیه شود.

Sound Hole : همانطور که از نام آن پیدا است، حفره ای است که در سازهای مختلف صوتی یافت می شود و به تولید صدا کمک می کند.

Bridge : این وسیله ای است که رشته های موجود در بدنه را پشتیبانی می کند. بسته به مدل و انواع گیتار انواع مختلفی از آن وجود دارد.

String Saddles: این یک قطعه فلزی کوچک در پل های گیتار الکتریک است که رشته ها در آن قرار می گیرند.

Pickups: سنسوری است که لرزش رشته ها را کنترل می کند، و آنها را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که توسط یک تقویت کننده گیتار یا آمپر تقویت می شوند. بسته به مد گیتار، سبک موسیقی، بودجه و غیره انواع مختلف Pickups وجود دارد.

Vibrato یاTremolo Arm : سیستم های مختلف ویبراتو برای گیتارهای الکتریکی وجود دارد و برای اضافه کردن ویبراتو به نت ها از طریق تغییر لرزش رشته ها استفاده می شود.

Volume وTone Knobs : همانطور که از نام آن پیدا است، این دستگیره ها برای کنترل حجم و تن صدای گیتار بکار می روند.

Input Jack: جایی که کابل گیتار به آمپر وصل می شود.

Pickguard : یک بخش پلاستیکی که برخی گیتارها روی بدنه خود دارند و از گیتار محافظت می کند. Pickguard ها در گیتارهای استراتوسر استاندارد مانند Fender بسیار متداول هستند.

Pickup Selector: معمولاً یک گیتار الکتریکی حداقل 2 pickup دارد. همانطور که از نام آن پیدا است، برای انتخاب pickup مورد نظر در زمان نواختن گیتار استفاده می شود.

نام رشته های گیتار

دانستن نام رشته ها (نوت هایی که نشان می دهند) بسیار مهم است. نام رشته ها در گیتارهای الکتریک و اکوستیک یکسان است.

باریکترین نت رشته 1 است: high E

رشته 2: B

رشته 3: G

رشته 4: D

رشته 5: A

رشته 6:low E

نام گذاری سیم های گیتار

بعد از آشنایی با نام رشته ها، مرحله بعدی یادگیری آکورد های پایه است. آشنایی با نحوه نواختن آکوردها ضروری است. بسیاری از آهنگ ها را می توانید به عنوان یک نوازنده گیتار مبتدی تنها با یادگیری سه آکورد اصلی اجرا کنید. به همین دلیل یادگیری نحوه نواختن گیتار برای مبتدیان، بخش مهمی از این پرسه محسوب می شود.

آکوردهای اصلی باز

آکوردهای اصلی باز

آکورد باز آکوردی است که حداقل 1 یا چند رشته باز داشته باشد (یا رشته هایی که فرت نشده اند).

یکی از دشوارترین کارها هنگام شروع نوازندگی گیتار، یادگیری تغییر آکوردها است. همچنین بسیار مهم است که دستی که فرت می کند رشته های دیگر را بی صدا نکند. وقتی برای اولین بار انگشتان خود را روی رشته های مناسب قرار می دهید، حتماً هر یک از رشته ها را به صورت جداگانه بنوازید تا مطمئن شوید که هر رشته صدای مناسبی داشته باشد.

3 آکورد اصلی وجود دارند: آکوردهای ماژور، مینور و دامیننت 7.

آکوردهای دامیننت 7 در واقع آکوردهای ماژور با نوت مینور7 اضافه شده هستند. این آکورد ها معمولاً در موسیقی blues استفاده می شوند. این آکوردها جز آکوردهای اصلی هستند که می توانید با آنها صدها آهنگ محبوب را بنوازید.

آکوردهای ماژور باز: CوE, A, D, G

در زیر می توانید تصویر 8 آکورد اصلی را مشاهده کنید:

آکوردهای اصلی باز A آکوردهای اصلی باز E

آکوردهای اصلی بازG آکوردهای اصلی باز D

آکوردهای اصلی باز C

آکوردهای مینور باز: Dm و Em, Am

آکوردهای مینور باز Em

آکوردهای مینور باز Am آکوردهای مینور باز Dm

دامیننت 7 باز :E7, A7, D7, B7, G7, C7

آکوردهای مینور باز A7 آکوردهای مینور باز E7

آکوردهای مینور بازB7 آکوردهای مینور بازD7

آکوردهای مینور بازC7 آکوردهای مینور بازG7

یادگیری آکوردهای Barre

Bar (آکوردهای barre) از سخت ترین آکوردها برای مبتدیان به شمار می روند. برای آکوردهای barre باید یک یا چند انگشت چند رشته را به صورت عمودی در فرتبرد فشار دهند. این کار به قدرت احتیاج دارد و می تواند برای کسی که تازه وارد دنیای گیتار شده است، سخت باشد.

تعداد آکوردهای barre بسیار زیاد است و ما قرار نیست خیلی وارد این مبحث شویم، اما تحقیق درباره آکورد های barre ایده خوبی است. آکوردهای Barre قابل جابجایی هستند و بدون نیاز به تغییر انگشت، اسم آکورد را تغییر می دهند. این به شما کمک می کند تا بسیاری از آکورد ها را با یک barre یاد بگیرید، بنابراین بهتر است ماژورها، مینورها و دامیننت هفتم اصلی barre را یاد بگیرید.

آکوردهای barre را می توان در 2 شکل آکورد طبقه بندی کرد. شکل شش رشته ای و شکل پنج رشته ای که بسته به اینکه نت ریشه (نت اصلی آکورد) در رشته 6 یا 5 باشد مشخص می شود.

گیتار الکترونیک

شکل آکورد barre 6 رشته ای

Major Shape Minor Shape

Major Shape Minor Shape Major Shape Minor Shape

Dominant Shape

Dominant Shape

شکل آکورد barre 5 رشته ای

Shape Minor Major Shape

Shape Minor Major Shape Shape Minor Major Shape

Dominant Shape

Dominant Shape

بسیار خوب، اکنون که شکل های آکورد را می شناسیم، اجازه دهید نگاهی به برخی از آکورد های پر استفاده و اصلی  barre بیندازیم.

آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-1 آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-2

آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-3 آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-4

آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-5 آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-6

آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-7 آکورد های پر استفاده و اصلی  barre-8

پروگرشن های آکورد مبتدی

در این بخش، برخی از اساسی ترین پروگرشن های آکورد که در یادگیری گیتار برای مبتدیان بسیار مهم هستند، را بررسی خواهیم کرد. پروگرشن آکورد مجموعه ای از آکوردها است که در کنار هم صدای خوبی دارند. پروگرشن های آکورد بر اساس درجات مختلف یک مقیاس ماژورساخته شده اند و موقعیت مقیاسی که آکورد در آن ساخته می شود را نشان می دهند.

پروگرشن 1:

این یکی از اساسی ترین و مفیدترین پروگرشن های آکورد است. و در هزاران آهنگ یافت می شود.

پروگرشن های آکورد مبتدی-1 پروگرشن های آکورد مبتدی-2

پروگرشن 2:

این همان پروگرشن اول است اما در A.

//:A /D ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-3 پروگرشن های آکورد مبتدی-4

پروگرشن 3:

همان ایده اما در حالت مینور. این یکی دیگر از پروگرشن هاست که در هزاران آهنگ استفاده می شود.

//:Am /Dm ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-5 پروگرشن های آکورد مبتدی-6

این یکی از پروگرشن هایی است که باید بدانید. یکی از پروگرشن های کاربردی که یک آکورد مینور را با یک ماژور ترکیب کرده است.

//:Em /C ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-7 پروگرشن های آکورد مبتدی-8

پروگرشن 5:

همان ایده پروگرشن 3 ، که در G مینور است.

//:Gm /Cm ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-9 پروگرشن های آکورد مبتدی-10

پروگرشن 6:

این یکی از آنجایی که دارای 3 آکورد است کمی مشکل تر خواهد بود. این در B مینور است و یکی از رایج ترین پروگرشن های آکورد محسوب می شود.

//:Bm /D /G ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-11 پروگرشن های آکورد مبتدی-12

پروگرشن های آکورد مبتدی-14

پروگرشن 7:

این یکی از ساده ترین و مفیدترین پروگرشن ها است که از 3 آکورد در حالت ماژور تشکیل می شود. تقریبا هر ملودی را می توان با این 3 آکورد هماهنگ کرد. این ها پروگرشن های ماژور اصلی blues هستند.

//:F /Bb /C ://

پروگرشن های آکورد مبتدی-15 پروگرشن های آکورد مبتدی-16

پروگرشن های آکورد مبتدی-17

پروگرشن 8:

این همان ایده پروگرشن قبلی است اما در حالت مینور. این یکی نیز از متداول ترین پروگرشن های مینور blues است.

//:Am /Dm /Em ://

متداول ترین پروگرشن های مینور blues متداول ترین پروگرشن های مینور blues

متداول ترین پروگرشن های مینور blues

پروگرشن 9:

یکی دیگر از پروگرشن هایی که باید حتما بدانید. هزاران آهنگ از این پروگرشن استفاده می کنند، از جمله گروه های هوی متال مانند Iron Maiden و غیره.

//:Am /F /G ://

پروگرشن 9 پروگرشن 9

پروگرشن 9

پروگرشن 10:

یک پروگرشن دیگر که باید حتما بدانید. هزاران آهنگ از آن استفاده می کنند، از جمله گروه های هوی متال مانند Iron Maiden و غیره.

//:Am /F /G ://

پروگرشنC پروگرشنAm

پروگرشنG

بعد از یادگیری آکورد باز اصلی خود ، مرحله بعدی یادگیری نحوه مضراب زدن است. یادگیری تلفیق آکوردها با الگوهای اصلی مضراب در گیتار به نحوه شروع یادگیری آهنگ های مورد علاقه تان با گیتار بستگی دارد. این در یادگیری گیتار برای مبتدیان بخش مهمی است. برای مضراب زدن توصیه می کنم از پیک استفاده کنید، اما اگر پیک ندارید می توانید از انگشت شست و سبابه خود نیز استفاده کنید.

نحوه یادگیری گیتار برای مبتدیان: اولین آهنگ

بعد از اینکه با آکوردها آشنا شدید و نواختن آنها را یاد گرفتید، برای یادگیری آهنگ های واقعی آماده خواهید بود، که چیزی نیست جز یک سری پروگرشن های آکورد. در این قسمت تعدادی از ابتدایی ترین آهنگ هایی که می توانید با آکورد هایی که تاکنون آموخته اید، بنوازید را معرفی می کنم. به معنای واقعی کلمه هزاران آهنگ وجود دارند که می توانید با این آکورد ها بنوازید، اما این ها آهنگ های پیشنهادی من هستند.

آهنگ های مورد علاقه من …

آهنگ اول: Knocking on Heavens Door

این آهنگ یک آهنگ کلاسیک از باب دیلن و یکی از ساده ترین آهنگ ها برای شروع است. در واقع، در ابتدا، می توانید از شر Am خلاص شوید، زیرا فقط گاهی در verse ها دیده می شود. آن را با C جایگزین کنید.

//G D /Am //

//:G D /C ://

آهنگ دوم: Don’t Cry

این آهنگ یکی از آهنگ های محبوب دهه 90 Guns N Roses است و از قبلی کمی دشوارتر است.

زیرا در هر دو bar دو آکورد دارد.

ابتدا آن را خیلی آهسته شروع کنید …

//:Am Dm /G C ://

آهنگ سوم: Somebody That I Used to Know

این آهنگ جالب از Gotye بسیار آسان است زیرا تنها 3 آکورد دارد. دشوارترین ویژگی آن تغییرات سریع است.

//:Dm C /Dm C ://

//:Dm C /Bb C ://

آهنگ چهارم: All Along The Watchtower

یک آهنگ دیگر از باب دیلان ، که بیشتر با جیمی هندریکس شناخته شده است.

آهنگ بسیار آسان است، و در کل تنها 4 آکورد دارد.

//:C#m B /A B ://

این یک آهنگ کلاسیک 4 آکوردی از اوایل دهه 60 است، که توسط بن کینگ، جری لیبر و مایک استولر نوشته شده است.

//:G     /G     /Em     /Em /

C     /D     /G     /G ://

تمرین های انگشت

تمرین های انگشت

حرکت دادن انگشتان بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند سریعتر، نرمتر و دقیق تر آکورد را تغییر دهید. از طرف دیگر مقیاس ها به آموزش از طریق گوش کمک می کنند و به ما اجازه می دهند قطعات پیشرفته تری را بنوازیم.

تمرین های مختلفی وجود دارند، اما تعداد کمی از آنها برای شروع مناسب هستند. که همگام سازی نامیده می شوند. قبل از توضیح این تمرین ها، باید بدانید که برای دستی که در حال فرت کردن است، از اعداد استفاده می کنیم. به تصویر زیر نگاه گنید:

شماره گذاری انگشتان برای نواختن گیتار

شما باید از انگشتان دست خود استفاده کنید تا از رشته 6 (E پایین) به رشته 1 (E بالا) بروید. حتماً هر تمرین را از فرت اول شروع کنید و وقتی به رشته 1 رسیدید، از فرت 2 شروع کنید و تا فرت 12 همین کار را تکرار کنید.

تمرین 1: انگشتان 1 و 2

تمرین دوم: انگشتان 2 و 3

تمرین 3: انگشتان 3 و 4

تمرین 4: انگشتان 1 و 3

تمرین 5: انگشتان 2 و 4

تمرین 6: انگشتان 1 و 4

تمرین 7: انگشتان 1 ، 2 و 3

تمرین 8: انگشتان 2 ، 3 و 4

تمرین 9: انگشتان 1 ، 2 و 4

تمرین 10: انگشتان 1 ، 3 و 4

تمرین 11: انگشتان 1 ، 2 ، 3 و 4

تمرین 12: انگشتان 1 ، 3 ، 2 و 4

مقیاس های آسان گیتار

در این قسمت، ابتدایی ترین و مفید ترین مقیاس برای نوازندگان گیتار مبتدی را یاد خواهیم گرفت. این مقیاس، مقیاس پنتاتونیک است. همانطور که از اسم آن مشخص است، مقیاس پنتاتونیک دارای 5 نت است. در حالی که یک مقیاس گیتار ساده برای یادگیری مبتدیان محسوب می شود، بسیار مفید و همه کاره است و می تواند در هر زمینه از موسیقی مورد استفاده قرار بگیرد.

این مقاله برای گیتاریست های مبتدی است بنابراین ما به جزئیات نمی پردازیم. اجازه دهید در این قسمت نحوه نواختن مقیاس پنتاتونیک را با گیتار یاد بگیریم. از آنجا که این مقیاس دارای 5 نت است، 5 شکل مقیاس مختلف خواهیم داشت که شامل یک شکل مقیاس هستند که از هر نت مقیاس شروع می شود.

دختر در حال نواختن گیتار در طبیعت

مقیاس پنتاتونیک مینور دارای این نوت ها است: A, C, D, E, G

گرفتن پنتاتونیک ماژور بسیار ساده است. اگر مقیاس را از نت 2 بنوازیم، به مقیاس ماژور پنتاتونیک C خواهیم رسید. بنابراین:

مقیاس ماژور pentatonic C دارای نوت های زیر است:

C, D, E, G, A

اجازه دهید تمام این اشکال را در کلید مینور مشاهده کنیم: (دایره سیاه نت اصلی است)

مقیاس ماژور pentatonic C-1 مقیاس ماژور pentatonic C-2

مقیاس ماژور pentatonic C-3 مقیاس ماژور pentatonic C-4

مقیاس ماژور pentatonic C-5

لیک های مبتدی آسان

بعد از یادگیری مقیاس های پنتاتونیک ، مرحله بعدی یادگیری برخی از لیک های آسان است که می توانید در آهنگ های انفرادی از آنها استفاده کنید.

توصیه می کنم این لیک ها را در زمینه blues امتحان کنید.

لیک 1: این لیک پنتاتونیک 2 رشته ای است که با یک bend کامل تن به پایان می رسد. Bending یکی از مهمترین تکنیک های انفرادی است. دشوارترین قسمت کار این است که نت را با تن مناسب bend کنید. ما می توانیم quarter bend ، نیم بند، بند کامل ، 1 تن و نیم، 2 تن، و حتی بیشتر داشته باشیم، اگرچه احتنال شکستن رشته ها وجود دارد.

Bending در انفرادی blues متداول است.

لیک های مبتدی آسان-1

لیک 2: این از قبلی ساده تر است و با یک ریتم سه گانه شروع می شود. به این معنی که در اولین ضربات 3 نت خواهیم داشت. نت آخر با ویبراتو به پایان می رسد. به طور کلی این یکی از مهمترین تکنیک های تکنوازی و نوازندگی گیتار است. ویبراتو یک bending ریتمیک مداوم رشته است. یک ویبراتوی عالی می تواند سال ها طول بکشد. در واقع ویبراتو وجه تمایز یک گیتاریست مبتدی و حرفه ای است.

لیک های مبتدی آسان-2

لیک 3: یک ایده مشابه است اما در اینجا از رشته های 2 و 3 استفاده می کنیم.

لیک های مبتدی آسان-3

لیک 4: این آخرین لیک است. نکته جالب در مورد این لیک این است که 4 نت آخر نت های Ape arpeggio مینور هستند. این یعنی ما در حال اجرای نوت های آکورد A مینور هستیم و این چیزی است که در گیتار لید بسیار متداول است.

لیک های مبتدی آسان-4

نتیجه گیری

ما پایه های اساسی یادگیری گیتار برای مبتدیان را بصورت گام به گام بررسی کرده یم. این اصول اولیه گیتار برای شروع گیتار و پیشرفت از مبتدی به حرفه ای کافی هستند.

با دانشی که به کمک این مقاله کسب کرده اید، پایه و اساس لازم برای یادگیری نحوه نواختن گیتار را آموخته اید. این اصول اولیه نواختن گیتار برای شروع گیتار کافی خواهند بود. می توانید از درس هایی که در اینجا آموخته اید استفاده کنید و مفاهیم را گسترش دهید تا بتوانید مهارت گیتار خود را بهبود ببخشید. اگر احساس می کنید نیاز به مرور مطالب دارید، قبل از اینکه بخواهید برای پیشرفت تلاش کنید، حتما این کار را انجام دهید.

چطور گیتار را بصورت اصولی یاد بگیریم؟ 11 گام مهم برای مبتدیان

به یاد داشته باشید، یادگیری نواختن گیتار برای مبتدیان مستلزم صبر و حوصله است، اما اصولی که در این مقاله پوشش داده شده اند برای نوازندگی گیتار کافی هستند.

گیتار

حتما بخوانید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ممنون از مطالب با ارزشتون

    پاسخ
  • خيلي از اصطلاحات و مفاهيم رو اصلا متوجه نشدم
    به نظرم نياز هست كمي سادتر و باز تر توضيح دهيد ممنون

    پاسخ
  • سلام به همه شما من مدتی هست که پیگیر مطالب برای درست استفاده کردن گیتار هستم
    بقول خانم فاطمه که کامنت گذاشتن مطالبتون پیچیده هست البته زیاد نه ولی برای کسی که تازه وارد کار شده سخت هست بقیه بهتر متوجه میشن کاش بتونین کمی راحت تر اموزش بدین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست