خانه / آموزش اصولی سازدهنی / 13 حقیقت بسیار جالب راجب سازدهنی که حتما باید بخوانید!
سازدهنی

13 حقیقت بسیار جالب راجب سازدهنی که حتما باید بخوانید!

ساز-دهنی

اگر این مقاله را برای خواندن انتخاب کرده اید، حتما به ساز هارمونیکا علاقه مند هستید. همه ما از بیشتر دانستن درباره علاقه مندیهایمان لذت می بریم و امروز من اینجا هستم تا حقایق جالبی را برای دوستداران ساز هارمونیکا افشا کنم. 13 مورد از این حقایق در مقاله زیر آورده شده است، پس خواندن آن را از دست ندهید.

1-افراد بسیاری هستند که تا به حال چیزی درباره هارمونیکا نشنیده اند، اما جالب است بدانید این ساز پس از گیتار پر فروش ترین در دنیاست. مثلا تنها در ایالات متحده بیش از 40 میلیون هارمونیکا فروخته شده است! این بدان معناست که در کشوری با جمعیتی نزدیک به 320 میلیون نفر، احتمالا یک عدد از این ساز در هر خانه وجود دارد!

2-هارمونیکا اولین بار در سال 1821 در آلمان توسط فردی به نام کریستین باخمن اختراع شد و حق امتیاز آن ثبت گردید. کریستین در آن زمان پسر بچه ای 16 ساله بود! او هارمونیکا را Mundaeoline نامید. هارمونیکا بعدها شروع به گسترش در سراسر اروپا به گونه های مختلف کرد و در نیمه دوم قرن نوزدهم به ایالات متحده هم آورده شد که خیلی زود توسط بخش عظیمی از موسیقیدانان سبک بلوز مورد استفاده قرار گرفت.

harmonica fun facts

3-اولین هارمونیکاها در قسمت صفحات محافظ از چوب ساخته شده اند. امروزه هارمونیکاهایی که بدنه شان تماما از چوب ساخته شده باشد، بسیار گران قیمت بوده و سازهای ویژه ای هستند.

 


سازدهنی

توی این پک فوق العاده، مصطفی محسنی، سازدهنی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سازدهنی رو حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

دانلود رایگان 10 تا از بهترین نت های سازدهنی

4-در سال 1857، یک ساعت ساز از شهر تروسینگن، شروع به ساختن هارمونیکا در خانه اش کرد. کار او با استقبال خوبی همراه شد و در سال اول 600 قطعه از این ساز را به فروش رساند. 600 هارمونیکا را به همراه یک کارگر ساخته بود.

او شغل خود را از ساعت سازی به تولید هارمونیکا در یک کارخانه تغییر داد و به رشد قابل توجهی در این زمینه دست یافت. نام او متیاس هانر (Matthias Hohner) بود. هانر در سال اول بیش از یک میلیون هارمونیکا تولید کرد که به همین دلیل او از بهترین های این عرصه به شمار می رود.

در ویدئوی زیر گشتی می زنیم در کارخانه هانر و نحوه ساخت هارمونیکا با دست را می بینیم:

5-در حال حاضرکوچکترین هارمونیکای قابل نواختن، لیدی کوچک هانر یا (Hohner Little Lady) است. چهار حفره دارد که به شما این امکان را می دهد تا 8 نت متفاوت بنوازید و همچنین اولین سازیست که در فضا نواخته شده است! این اتفاق در سال 1965 توسط والتر شیرا، فضانورد آمریکایی رخ داد. او دوستش را در فضاپیمای ماموریت جمینی 5 با نواختن آهنگ Jingle Bells با هارمونیکا در شب قبل از کریسمس غافلگیر کرد.

hohner little lady harmonica mouth organ

6-بزرگترین هارمونیکا در نوامبر 2009 توانست در هنگ کنگ یک گروه کر را دور هم جمع کند و رکورد جهانی را بشکند. این گروه شامل 6.131 شرکت کننده بود که ملودی رکورد جهانی گینس را به مدت هفت دقیقه در کنار ارکستر سازهای زهی اجرا کردند.

7-دهه 60 میلادی دوران طلایی برای هارمونیکا بود، فروش آن به خاطر استفاده گروه های بلوز و محبوبترین ژانرهای موسیقی مانند راک و فولک افزایش یافت.

از نمونه های برجسته باب دیلان بود که به نواختن همزمان گیتار و هارمونیکا می پرداخت (و الهام بخش میلیون ها نفر دیگر به خاطر اجرای خوب بود). جان لنون هم مسئولیت نواختن هارمونیکای آهنگ Love Me Do (1963) را بر عهده داشت که اولین آهنگ موفق گروه Beatles بود که در بیشتر قسمتهای آن از هارمونیکا استفاده شد.

beginners harmonica

8-در میان مشهورترین موزیسینهایی که قبلا روی صحنه هارمونیکا می نواختند و ممکن است بشناسید، می توان به شکیرا، جان مایر، جانی کش، شریل کرو، میک جاگر، ون موریسون، آلانیس موریست، استیوی واندر، تام پتی، جان ملنکامپ، جیمی پیج و رابرت پلنت (لد زپلین)، بونو (یو تو)، ادی ودر (پیرل جم)، نیل یانگ، بن ژاوی، اوزی اسبورن، بروس اسپرینگزتین و ستاره های دیگر اشاره کرد.

9-این ساز وقتی با قاعده و منظم نواخته شود، می تواند در عمل یک تمرین هوازی خوب و ورزشی برای تنفس باشد که به شما کمک می کند کنترل بهتری روی سیستم تنفسیتان داشته باشید. از دیگر مزیتهای آن، افزایش انرژی در تمام روز و داشتن لبخند بر روی صورتتان است.

دانلود بهترین کتاب pdf آموزش سازدهنی (رایگان)

10-در دهه 50 میلادی، لیتل والتر، نوازنده مشهور هارمونیکای گروه های بلوز، در نواختن هارمونیکا مستقیما از طریق میکروفون پیشگام بود. او از یک میکروفون مدل فشنگی استفاده می کرد که بعدها مورد استفاده راننده تاکسی ها هم قرار گرفت!

میکروفون فشنگی صدای واضح و بلندی از هارمونیکا ارائه می دهد که روی فرکانسهای رنج میانی تاکید دارد و این امکان را فراهم می کند تا صدای هارمونیکا از بین صداهای بلندی مثل گیتار الکتریک به خوبی شنیده شود. از آن به بعد نوازندگان هارمونیکا در سراسر دنیا این متد را به کار گرفتند تا از صدای فوق العاده و واضحی که ایجاد می شد، بهره مند شوند.

harmonica facts green bullet

Little-Walter harmonica facts

11-هارمونیکا همچنین ساز مورد علاقه چند رئیس جمهور ایالات متحده هم هست. در میان فهرست اسامی رئسای جمهور طرفدار این ساز، می توان به نام آبراهام لینکل، کالوین کولیج و رونالد ریگان اشاره کرد.

12– هارمونیکای کروماتیک با یک دکمه در یک طرف، از برادران این ساز به شمار می رود! این مدل برای برطرف کردن مشکل هارمونیکای معمول یعنی دیاتونیک اختراع شد که تنها در نتهای خاصی نواخته می شدند. هر هارمونیکای کروماتیک می تواند تمام نتها را بنوازد.

حدود 90 سال پس از اختراع اولین هارمونیکا، هانر اولین هارمونیکای کروماتیک با 12 حفره را هم ابداع کرد. یکی دیگر از انواع پرطرفداری که بعدها محبوبیت پیدا کرد، هارمونیکای کروماتیک 16 حفره ایست.

hohner facts

13-با اینکه هارمونیکاها اغلب مربوط به سبک های موسیقی بلوز، راک و فولک هستند، اما اگر دقت کرده باشید خواهید دید که هارمونیکا در آهنگهای موفق سایر ژانرهای موسیقی هم به کار رفته است. دو نمونه ای که به ذهنم می رسد، آهنگ Timber پیت بال در سال 2013 است که در آن از هارمونیکا برای ریف اصلی استفاده شده است، و دیگری آهنگیست از خواننده هیپ هاپ، Bad News brown که برای ایجاد ضرب های هیپ هاپش، به وفور از هارمونیکا استفاده کرده است.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست