خانه / آموزش تنبک / مطالب آموزشی تنبک / راهنمای خرید اینترنتی تنبک (ارزان ترین +باکیفیت ترین)
تنبک 4

راهنمای خرید اینترنتی تنبک (ارزان ترین +باکیفیت ترین)

تنبک

در ادامه آموزش های کاربردی تنبک، در این مقاله سعی می کنیم به صورتی کامل و در عین حال خلاصه، یک راهنمای خرید از مهم ترین نکات مربوط به خرید اینترنتی انواع تنبک را به شما تنبک نوازان عزیز ارائه کنیم.

1- کلیات

همانگونه که در اکثر راهنماهای خرید سازهای مختلف موسیقی هم به شما می گویند، خرید با توجه به مارک شاید یک خرید موفق نباشد. یک روش برای خرید تنبک خوب این است که فاکتورهای آن را مسلط بوده، یا اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید. یک نکته مهم این است که خرید تنبک را به استاد خود نسپارید و یا به فروشگاهی که استادتان می گوید بروید و بگویید از طرف فلانی آمده ام نروید (واقعا این کار را نکنید!) مگر اینکه 100 درصد به استاد خود اطمینان داشته باشید. در این مقاله راهنمای کاملی در این مورد تهیه کرده ایم.

حتما بخوانید: تنبک حلمی چیست؟ از کجا نوع اصلی آن را با بهترین قیمت خریداری کنیم؟


2- معرفی اجزای تنبک

معرفی اجزای تنبک

قبل از خرید یک تنبک خوب باید اجزای آن را بشناسید، زیرا اگر به فروشنده اعتماد نداشته باشید باید اجزای اصلی که در ادامه مقاله توضیح داده می شوند را موقع خرید تست کنید.

≡  بدنه اصلی (تنه): بدنهٔ تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می‌سازند. تنبک از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

 


تنبک

توی این پک فوق العاده، استاد معصومی، نواختن تنبک رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان تنبک نواز حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

  • پوست
  • دهانهٔ بزرگ
  • تنه
  • پا
  • گلویی (نفیر)
  • دهانهٔ کوچک (کالیبر)

از حلقه در انگشت‌های وسطی دستان می‌توان با زدن روی پوست دهانه بزرگ چسبیده به تنه و شیارهای روی تنه با کشیدن حلقه‌ها اصوات و شیرین کاری‌های متنوع و جالبی اجرا کرد.


3- قیمت

تهیه ساز بسته به بودجه شما دارد. حداقل با 1 میلیون تومان می توانید تنبک متوسط خوب بخرید. برای خرید حتما با مربی خود مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. سعی کنید از سازندگان ساز را تهیه کنید. خرید ساز از سازنده همیشه به صرفه تر و مطمئن تر است:

لیست قیمت

عمده قیمت به جنس پوست و چوب بر می گردد که این موضوع صرفا توسط خود سازنده تعیین می شود. یک تنبک پوست طبیعی با کیفیت قطعا قیمت بالاتری نسبت به تنبک طلقی دارد. قیمت یک تنبک مبتدی از 1 میلیون تومان تا 12 میلیون بعنوان تنبک حرفه ای متنوع است.


4- مشخصات ظاهری

چوب ساز بایستی بدون گره و ترک باشد. بخصوص در مورد ساز تنبک، یک تکه بودن چوب بسیار مهم است. بعضی تنبک هایی که با چوب چند تکه ساخته می شوند در پوست اندازی مجدد دچار ترک می شوند. از خرید سازهای خاتم کاری خودداری کنید.

≡   جنس تنبک

 

از میان سازهای ضربی موسیقی ایران تنبک کاملترین سازی است که تاکنون ساخته شده و آن را از گل پخته و چوب می سازند. معمولا روی ضرب پوست بره می کشند و نوع گلی بزرگ آن را در زورخانه به کار برده و می برند و برای استقامت بیشتر روی آن را پوست گوسفند می اندازند. این ساز از دو قسمت کلی و استوانه ای شکل تشکیل شده، قسمت اول( بالا و هنگام نواختن) به قطر تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و به طول ۴۵ سانتی متر،؛ که سطح بالایی آن پوست کشیده شده و در پایین به قسمت دوم متصل شده است و این قسمت عبارت است از استوانه باریکتری که در انتها (پایین) کمی گشادتر شده و به دهانه ای باز منتهی گشته است. جنس تمبک معمولی از چوب است. اگر در استان های شمالی و مرطوب زندگی می کنید حتما از مارک های شیرانی و حلمی استفاده کنید زیرا با سرما و رطوبت مشکلی ندارند.

تنبک


6- مارک های تنبک و تنبک های پیشنهادی برای خرید

گفته می شود که بهترین تنبک ها ساخت شیراز هستند اما بسیاری از تولید کنندگان گمنام تنبک هستند که محصولاتی با کیفیت عالی تولید می کنند و به هیچ وجه نمی توان با اتکا به مارک تنبک یا سازنده آن گفت که یک تنبک عالی است. حتما باید آن را با فاکتورهای گفته شده تست کرد. با این حال تنبک های شیرانی و حلمی را بهترین ها در حال حاضر می دانند. توصیه کارشناسان در این زمینه به این صورت است:

≡  افراد مبتدی

1- تنبک ۲ مهر شیرانی چوب زبان گنجشک (قیمت حدود 1 میلیون و ششصد تومان- لینک خرید)

2- تنبک دو مهر شیرانی چوب آزاد (قیمت حدود 1 میلیون و ششصد تومان-لینک خرید)

3- مارک تنبک حلمی مدل ترکه‌ای قهوه‌ای با پوست شتر سایز 28

≡  افراد متوسط

به ترتیب اولویت:

1- تنبک ویژه ۴ مهر شیرانی (قیمت حدود 6 میلیون تومان-لینک خرید)

2- تنبک سه مهر شیرانی با چوب گردو(قیمت حدود2 میلیون و ششصد تومان-لینک خرید)

3- تنبک حلمی مدل ترکه ای سوخته کاری طرح باستانی با پوست شتر سایز 28

≡  افراد حرفه ای

به ترتیب اولویت:

1- تنبک شیرانی مدل منبت (قیمت حدود 7 میلیون و نهصد تومان-لینک خرید)

2- تنبک سه مهر شیرانی با چوب گردو(قیمت حدود2 میلیون و ششصد تومان-لینک خرید)

3- تنبک حلمی متوسط یک تکه

تنبک-منظومه

هر چند مجددا عرض می کنیم در میان همین مارک های معروف، تنبک های بی کیفیت اخیرا افزایش یافته است و مارک های گمنامی هم هستند که تنبک های فوق العاده باکیفیت تولید می کنند. توصیه می شود با توجه به فاکتورهای گفته شده در این مقاله نسبت به خرید اقدام کنید و مارک را در درجه سوم و چهارم اهمیت قرار دهید.


7- نظرات کاربران حرفه ای در فضای مجازی

≡   رضا رحیمی  چند سالی در زمینه تنبک نوازی فعالیت دارد در مورد خرید این ساز معتقد است:

“تمبک ساز ها تمبک ها در درجه های مختلفی میسازند ولی این تمبکی که شما میخوای،رو میتونی از آقای حلمی بخری چون هم تمبک های خوبی داره هم این که از قیمت خیلی خوبی در مقایسه با بقیه برخورداره و همه نوع و با هر طرح هم تمبک داره،به صورتی که میتونی با قیمت حدود 50.000 تومن یا کمتر یه سازی بخری که کارت رو راه بندازه،برای اینکه از واسطه تو مغازه نخری که قیمت ساز بره بالا میتونی بری خونش و از خودش بخری،آدم خیلی خوبیه. از دیگر سازنده های مطرح اگه بخوای بخری باید پول زیاد تری بدی ،ولی به عقیده من همین ساز های حلمی میتونه مشکلت رو رفع کنه. به هر حال تصمیم با شماست.”

 

حتما بخوانید: 5 نمونه فیلم عالی از تک نوازی تنبک

اگر سوالی در زمینه خرید تنبک یا نظری دارید که در مقاله جا افتاده است در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تنبک

حتما بخوانید!

13 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • میرحسینی
    آبان 8, 1397 9:35 ق.ظ

    این آقایی که معرفی کردید آدرسش چیه؟ این پست برای چه سالی هست ؟ الان قیمت ها چجور هستن

    پاسخ
  • نظرتون درباره خرید تنبک دست دوم از دیوار و اینا چیه؟ و این که این آقای حلمی آدرسش کجاست و چجوری میشه پیداشون کرد؟

    پاسخ
  • با سلام من علاقه زیادی به تمبک دارم ولی تا حالا دستم نگرفتم و میخوام یه تمیک خوب بخرم که مراحل مبتدی و متوسط و حرفه ای رو بگذرونم لطفا هم ادرس و شماره تلفن سازنده رو برام بفرستید هم اینکه لطفا درباره ابعاد و سایز تمبکی که مناسب من باشه راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • سلام ببخشید من یک فرد مبتدی برای یادگیری تنبک هستم ،لطفا یک تنبک خوب و مورد استفاده برای یک فرد مبتدی به من معرفی کنید با تشکر

    پاسخ
  • سلام من برای پسرم تنبک می خوام که معلمشون گفتند باید سایز ۲۵ تهیه کنم والبته باید تنبک رو بخریم تا تدریس شروع بشه، امکانش هست کمکم کنید

    پاسخ
  • سلام میخواستم ببینم با ۷۰۰ تومن چه تنبکی میتونم بخرم که خوب باشه

    پاسخ
  • سلام من یک تنبک میخوام بخرم که جنس قربانی یک مهر تیره ست بنظر شما یک میلیون و هشتصد می ارزه و یک دونه دیگه هم هست که دو مهر اون هم قربانی رنگشم روشن اون یک میلیون و هشتصد کدام بهتره بخرم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید…میشه شماره یاآدرسی ازآقای حلمی داشته باشیم برای دخترم که 7ساله هست وداره آموزش میبینه میخواستم تاحالاچندنمونه فلزی خریدیم امااصلاخوب نبودن باتشکر.

    پاسخ
  • من تقریبا مبتدی هستم و یه سازه ارزون قیمت میخوام که کارم رو راه بندازه و مشکل ساز هم نشه کسی پیشنهادی داره؟

    پاسخ
  • نظرتون درباره تنبک استاد قربانی چی هست؟

    پاسخ
  • من دو عدد تنبک مبتدی و پیشرفته از طریق استادم خریدم اما مهری نداره و نمیدونم چه جنسیه .الان که میخوام اون آموزشی رو رد کنم هیچ اطلاعی از ارزشش ندارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست