خانه / آموزش تار و سه تار / آموزش اصولی تار / بهترین آموزش شیوه گرفتن تار در دست چپ و معرفی انگشتان
بهترین آموزش شیوه گرفتن تار در دست چپ و معرفی انگشتان

بهترین آموزش شیوه گرفتن تار در دست چپ و معرفی انگشتان

تار سه تار

در ادامه آموزش های کاربردی و مفید تار نحوه گرفتن ساز تار در دست چپ را به همراه مفیل آموزشی برای شما شرح خواهید داد. با سازی ها باشید تا این آموزش کلیدی را برای شما آغاز نماییم…

ابتدا این فیلم آموزشی را ببینید:

برای رسيدن به بهترين نتيجه در نوازندگی تار وسه تار ، رعايت موارد ذيل در تکنيک دست چپ ، مهمترين نقش را ايفا ميکنند. قبل از هر چيز توضيح چند مورد ضروری می باشد.

الف – با استقرار صحيح کاسه تار روی پا، وزن دسته تار به هيچ وجه روی دست چپ نوازنده نخواهد بود (در صورت رعایت توازن در ساخت تار) اما در سه تار وزن دسته روی دست چپ نوازنده ميباشد.

ب – نحوه گرفتن ساز به گونه ای بايد باشد که پرده ها ، فقط از پشت دسته قابل رويت باشند .

 


توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا پاک نیا، نواختن تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

همه آموزش های تار را اینجا ببینید

ج – در ابتدا هنرجو حتی الامکان در حین کنترل هر دو دست نگاه به روبرو داشته باشد.

د – دست چپ در آرامش کامل باشد که این امر رابطه مستقيم با راحتی دست راست خواهد داشت .

نحوه ی قرار گیری دست چپ بر روی سه تار

1- وضعيت بازو ، ساعد و مچ دست :

دست چپ به گونه ای بايد دسته ساز را بگيرد که ساعد و بازو به هيچ وجه حالت چسبیده به بدن نداشته باشند. به اين معنی که ساعد ، مچ و کف دست همگی در يک راستا و بازو جدا از تنه نوازنده ولی در امتداد آن قرار داشته باشند.

وضعيت بازو ، ساعد و مچ دست

2- نحوه قرار گرفتن دسته ساز :

دسته ساز بر روی قسمت سفت انتهای انگشت اول بايد قرارگيرد برای جلوگيری از لغزش و سر خوردن دسته ساز بر روی بند سوم انگشت اول ، دست بايد به گونه ای قرار گيرد که کمی شيب رو به بالا داشته باشد.بايد توجه داشت که در اين حالت انگشت اول بايد کاملاً آزاد باشد و دسته به هيچ وجه نبايد روی بند سوم انگشت اول تکيه کند زيرا در اين صورت از طول مفيد انگشت اول کاسته خواهد شد که نه تنها انگشت گذاری برای انگشت اول راحت نخواهد بود بلکه در حرکت انگشتان دوم و سوم نيز اثر نامطلوب ايجاد خواهد شد.

نحوه قرار گرفتن دسته ساز

3- انگشت گذاری انگشت اول :

به هنگام انگشت گذاری انگشت اول هر سه بند انگشت اول کاملاً خم شده و نرمی نوک انگشت اول پشت پرده قرار ميگيرد . بايد توجه شود که انگشت به هيچ وجه روی پرده نرود زيرا در اينصورت صدا خفه و نامطلوب خواهد بود. در اين حالت از حرکت انگشتان دوم و سوم به زير دسته بايد جداً پرهيز شود که اين خود نشانه فشار زائد دست چپ ميباشد. در اين حالت انگشتان دوم و سوم با فاصله روی سیم مربوطه قرار بگیرند.

انگشت گذاری انگشت اول

4- وضعيت شست:

شست دست چپ هميشه از اين قوانين پيروی ميکند .

الف – هر جا که انگشت اول قرار بگيرد ، شست نيز صاف پشت همان پرده قرار می گیرد. (به طور طبیعی شست بالای انگشت اول قرار داد)

ب – قوس داشتن شست نشان از فشار زائد روی دسته ساز است که در آينده موجب کندی در حرکت دست چپ خواهد شد .

ج – بين انتهای شست و محل قرار گرفتن دسته ساز روی دست ، وجود کمی فاصله برای آزاد بودن دست ضروری است زیرا در این صورت حرکت روانتر صورت می گیرد.

د – به هنگام حرکت دست در امتداد دسته ، شست هميشه بايد به موازات انگشت اول روی دسته ساز سر بخورد.

کاربردی و مفید: دانلود رایگان ۴ نت زیبا و ساده برای تار که باید بلد باشید

5- روش انگشت گذاری برای انگشتان دوم و سوم :

به هنگام انگشت گذاری انگشت دوم ، انگشت اول و به هنگام انگشت گذاری انگشت سوم ، انگشت اول و دوم ، حتماً بايد در محل استقرار خود ثابت بوده و به هيچ وجه از روی پرده های مربوطه بلند نشوند ( مگر دستوری اين قانون را نقض کند.) عادت به اين تکنيک نقش بسيار مهمی در توانمندی دست چپ ايفا می کند.لازم به ياد آوری است که خم شدن بند انگشتان و قرار گرفتن نرمی نوک انگشتان در پشت پرده ها ، همانند تکنيک انگشت گذاری انگشت اول ، برای انگشتان دوم و سوم نيز صدق می کند.در اين نوع انگشت گذاری ، در اوائل تمرينات ممکن است کمی فشار به دست چپ وارد شود که ناشی از باز شدن فاصله بين انگشتان است که امری طبيعی است ، ( مانند فشاری که ژيمناستها برای باز شدن فاصله بين دو پای خود به پاهايشان وارد میکنند.) و با ادامه تمرينات برطرف خواهد شد.

6- نحوه برداشتن انگشتان از روی پرده ها :

به هنگام برداشتن هر انگشت از روی هر پرده بايد توجه داشت که انگشت فقط سيم را بايد رها کند و چند ميلی متر به صورت عمودی از سيم فاصله بگيرد و به هيچ وجه عقب تر نرود.به علت خسته شدن انگشتان تحت فشار وارده برای گرفتن پرده ها ، به هنگام بلند شدن انگشت از روی پرده ، ميل به عقب رفتن آنها وجود خواهد داشت که بايد جداً از آن جلوگيری کرد تا اين امر تبديل به يک عادت شود . این تکنیک در سرعت انگشت گذاری يک نوازنده نقش بسيار مهمی دارد.

چنانچه مطلبی از قلم افتاده در قسمت نظرات اعلام نمایید و ما را از رهنمودهای خود بهره مند سازید.

 

تار-سه-تار

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام و ممنون از اطلاعات خوب و مفید شما. یه سوال دارم، وقتی انگشت دوم و سوم رو باهم روی پرده قرار میدم، به شدت به انگشت اول فشار میاد. توصیه ای دارین برای راحتتر شدن گذاشتن همزمان سه انگشت بر روی ساز؟

    ممنون

    پاسخ
  • سلام
    سپاس از شما بابت مطالب بسیار عالی
    من واقعا اصلا نمی تونم وقتی انگشت یک من بر روی نت ر هست انگشت سوم را روی فا بگذارم. یک راه حل به من بگویید. خیلی تلاش کردم ولی موفق نشدم.

    پاسخ
  • با سلام
    ضمن تشکر از سایت و دست اندرکاران
    زمانیکه انگشت اول رو روی ر بکار و انگشت دوم روی می بمل هست برای گذاشتن انگشت سوم روی فا به مشکل بر می خورم و انگشتم باز نمیشه و بسختی تا نزدیکای پرده می بکار میاد
    همین حالت اگر انگشت اول روی ر بکار باشه، بدون انگشت گذاری دوم ، انگشت سوم براحتی پرده فا رو میگیره

    میشه راهنمایی بفرمایید مشکل چیه؟ تمرین خاصی برای این مشکل هست؟

    سپاس

    پاسخ
  • سوال من هم مشابه دوستان است. لطفاً پاسخ دهید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست