خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چطور به صورت هماهنگ و گروهی آواز بخوانیم؟ چند نکته مهم
آواز گروهی

چطور به صورت هماهنگ و گروهی آواز بخوانیم؟ چند نکته مهم

آواز

تک خوانی، دشوار است پس اگر می‌خواهید عضوی از گروه خوانندگان شوید باید خواندن هماهنگ را یاد بگیرید. شاید گروه خوانی و یادگیری اصول خواندن با هماهنگی مناسب را راحت بدانید ولی این نوع خواندن از تک خوانی هم چالش برانگیزتر است.

شناخت معانی و اصول نظری آواز خوانی هماهنگ

آواز خوانی هماهنگ یعنی خواندن در کنار دیگران پس باید آوازخوانی گروهی را بیاموزید. اگر می‌خواهید گروه خوانی را یاد بگیرید پس نباید به تنهایی مهارتهای آوازخوانی خودتان را تقویت کنید. گروه خوانی بسیار جالب و هیجان انگیز است که می‌تواند مهارتهای شما برای آوازخوانی درست در کنار دیگران را تقویت کند. هنگامیکه می‌خواهید بخش‌ها را یاد بگیرید فقط نباید در بخش مربوط به خودتان تسلط پیدا کنید باید تمامی بخش‌ها را بررسی کنید.

باید بدانید که چگونه با دیگران در قالب یک گروه، ارتباط برقرار کنید. در گروه خوانی بخش مربوط به خودتان را در حین آوازخوانی دیگران، تمرین کنید. برای گروه خوانی باید هر بخش از آواز را یاد بگیرید آواز خوانی را 3 تا 5 مرتبه تمرین کنید تا خواندن هماهنگ با گروه را یاد بگیرید. در گروه خوانی نباید سایر اعضای گروه را با نوت های خودتان دستپاچه کنید.

آموزش تصویری و کامل نت خوانی موسیقی+ دانلود کتاب نوت و تئوری

شما در هماهنگ خوانی شرکت کرده‌اید پس نوت های شما باید با نوت های سایر اعضای گروه ترکیب شود. قالب آوازی را به صورت یک چرخه در نظر بگیرید تا بدانید که دیگران چگونه نوت هایشان را می‌خوانند.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

آموزش گام به گام آواز خوانی هماهنگ

آواز خوانی هماهنگ آسان است فقط باید به طور مداوم تمرین کنید تا در این مهارت فوق العاده تسلط پیدا کنید. خواندن ملودی متناسب با گام موسیقی و ایجاد هماهنگی روی پیانو و سایر آلات موسیقی را یاد بگیرید. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آوازخوانی هماهنگ از طریق شنیدن نوت های مختلف در اطرافتان است.

گام‌های زیر را دنبال کنید تا آواز خوانی هماهنگ را یاد بگیرید.

گام اول) نقش خودتان را شناسایی کنید

در وهله‌ی اول باید بدانید که چه نوع خواننده‌ای هستید. صداهای زنانه تحت عنوان «سوپرانو و آلتو» نامیده می‌شوند. صداهای مردانه تحت عنوان «تنور و باس» نامیده می‌شوند و به ترتیب دارای دانگ صدای بالا و پایین هستند. تمامی گام‌ها را بخوانید تا بدانید کدامیک برایتان بهتر است. استاد موسیقی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

گام دوم) به ملودی گوش کنید

در ابتدا به آوازی که انتخاب کرده‌اید به دقت گوش کنید. به ملودی و صدای نواختن آلات موسیقی گوش کنید تا با آواز آشنا شوید.

به طور عمقی‌تر به موسیقی گوش کنید تا حدی مثل یک موسیقی دان یا خواننده حرفه‌ای به آواز گوش کنید. عناصر کلامی و موسیقیایی را تحلیل کنید (مثل ساختار آواز، خطوط ملودی، تمپو، نوت ها و غیره) تا سریعتر در بخش‌های هماهنگ آواز، تسلط پیدا کنید.

گام سوم) نوت ها و کوردها را پیدا کنید

هر آوازی، نوت ها و کوردهای خاص خودش را دارد که در اجرای آوازخوانی هماهنگ به کار می‌رود. فقط یک نوت یا کورد با همه متناسب نمی‌شود باید نوت و کورد عالی برای یک آواز خاص را مشخص کنید.

یک کورد حاوی 3 نوت است (نوت پایه، سوم بزرگ و پنجم درست) که به طور هماهنگ در کنار هم نواخته می‌شوند. به طور کلی به عنوان st1، rd3،th5 در یک گام شناخته می‌شوند. هنگامیکه این 3 نوت در کنار هم نواخته می‌شوند یک هارمونی یا هماهنگی را به وجود می‌آورند.

بعلاوه، برای یافتن کورد مناسب، هماهنگ خوانی خودتان باید بالاترین و پایین‌ترین نوت های تشکیل دهنده این هماهنگ خوانی را شناسایی کنید. گاهی اوقات این نوت ها تحت عنوان نوت های «do» و «so» شناخته می‌شوند.

گام چهارم) یافتن نوت های «do» و «so»

دو دسته نوت بسیار مهم وجود دارند که آوازی بسیار هماهنگ را تشکیل می‌دهند. آن‌ها نوت کلیدی یا تونیک (do) و نوت پنجم یا مسلط (so) هستند.

هدف از یافتن این دو نوت به کارگیری آن‌ها به عنوان نقاط عطفی است که هماهنگی کل آواز را تشکیل می‌دهند.

نوت های بالا و پایین در طول گام‌ها را بخوانید تا نوت های تونیک و مسلط مورد استفاده در هماهنگ خوانی را پیدا کنید.

گام پنجم) تخصیص نوت ها

یک آلت موسیقی هماهنگ با ملودی را انتخاب کنید. نوت های هر فرد واقع در یک چهارم اول کیبورد یا پیانو را بنوازید. نوت های هر فرد را بشناسید و آنها را هماهنگ کنید. هر عضوی در قبال نوت خودش مسئول خواهد بود. هنگامیکه چهار نوت با هم در جایگاه و جریان نرمی مثل یک صدای واحد هماهنگ شدند، یک هارمونی را تشکیل داده‌اید.

گام ششم) اکتاو درست را شناسایی کنید

هماهنگی صدایتان با نواختن آلت موسیقی را بررسی کنید. مطمئن شوید که به اکتاو مناسب رسیده‌اید تا نوت های اشتباهی را نخوانید.

گوش دادن به آهنگ IL Devo، مثال خوبی از هماهنگ خوانی است. صدایتان در هماهنگ خوانی با صدای سایر افراد گروه تلفیق می‌شود بدون اینکه از نوت خارج شوید. اگر فردی از زمانبندی آواز خارج شد، این اثر تداوم می‌یابد. اگر برخی از عوامل آواز خوانی هماهنگ را بفهمید برایتان مفید خواهد بود.

گام هفتم) ملودی و اکتاو را تست کنید

بخشی از نوت های ملودی را انتخاب کرده و آنها را در rd3 پایین‌تر یا بالاتر بخوانید. برای یافتن هماهنگی به سه نوت پایین‌تر یا بالاتر بروید.

گام هشتم) آواز کامل را تکرار کنید

روش مناسب برای استفاده از این ترفند، تمرین با دوستتان است.

حالا که آواز خوانی هماهنگ را یاد گرفته‌اید باید آنرا تمرین کنید با برقراری وقفه در طول تمرینات از فشار وارد کردن به صدایتان اجتناب می‌کنید.

تکنیک‌ها و تمرین‌هایی برای بهبود مهارتهای آوازخوانی هماهنگ

در مورد هماهنگ خوانی چه می دانید؟ آیا آواز کر کلیسا یا مدرسه را شنیده‌اید؟ خب آنها هماهنگ خوانی می‌کنند. یعنی به صورت گروهی می‌خوانید و روی نوت های مختص خودتان و خواندن در کنار سایر اعضای گروه متمرکز می‌شوید. آیا ساده است؟ نه، ساده نیست. در واقع تسلط یافتن در هماهنگ خوانی، بسیار دشوار است. تکنیک‌های این نوع آواز خوانی با تک خوانی فرق دارد.

1-شنوایی هماهنگ

باید گوشی تیز، دقیق و حساس برای شنیدن و درک هر نوت واحدی داشته باشید که سه خواننده دیگر در طول اجرا تولید می‌کنند. تا بتوانید به آرامی در زمان مناسب صدایتان را با صدای آنها همراه کنید.

تن و طنین (رزونانس) صدا در آواز، چند نکته مهم که باید بدانید!

2- اصول نظری موسیقی

دانش در حوزه اصول موسیقی به شما برای خواندن و تجسم خطوط و نوت های هماهنگ کمک می‌کند. هماهنگ خوانی برگرفته از نواخت همزمان دو یا چند نوت است. پس باید نوت را بشناسید تا با نوت های سایر خوانندگان هماهنگ شوید.

در هماهنگ خوانی، کارکرد اصلی به حمایت از ملودی آواز باز می‌گردد که خواننده اصلی آنرا می‌خواند. در هماهنگ خوانی یکی از چهاربخش، ملودی را خواهد خواند و سه عضو دیگر با او هماهنگ خوانی می‌کنند. هماهنگ خوانی باعث ایجاد صدای غنی‌تر در آواز خوانی می‌شود.

3- ریتم و تمپو

ریتم و تمپو به عنوان دستورالعمل‌های موسیقیایی، سرعت آواز را به ما نشان می‌دهند. از سرعت خواندن خطوط آوازی خاصی آگاه می‌شوید. برای شناخت ریتم و تمپوی آواز در حین خواندن می‌توانید به برگه موسیقی رجوع کنید.

اگر بخش‌هایی از آواز خوانی گروهی در طول اجرا خارج از ریتم یا تمپو قرار گیرند، کل فعالیت گروهی به مخاطره می افتد. و مخاطبان به راحتی متوجه آن می‌شوند.

توصیه‌هایی برای تازه کارها

1-به یک گروه کر ملحق شوید

اگر با آواز خوانی هماهنگ آشنایی ندارید پس توصیه می‌کنیم تا به یک گروه کر ملحق شوید. حداقل مهارتهایی که در گروه کر می‌آموزید پایه مهارتهای لازم برای تبدیل به خواننده‌ای حرفه‌ای در آوازخوانی هماهنگ خواهد شد.

در نقش‌های آلتو، باس و سوپرانو بخوانید چون اینها بهترین نقش‌های کر هستند که شنوایی هماهنگ شما را تقویت می‌کنند. با تقویت مهارتهای گوش دادن می‌توانید به نرمی صدایتان را با سایر خوانندگان گروه تلفیق کنید.

طرز اصولی تمرین مقیاس های Do Re Mi در آواز و خوانندگی

2- در برنامه آوازخوانی هماهنگ شرکت کنید

در برنامه آوازخوانی هماهنگ برای آموزش دیدن در این زمینه شرکت کنید که راحت‌ترین راه برای تبدیل شما به خواننده‌ای حرفه‌ای و هماهنگ در هر شرایطی است.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست