خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چگونه به آسانی و در زمان اندک متن ترانه را حفظ کنیم؟
چگونه به آسانی و در زمان اندک متن ترانه را حفظ کنیم؟

چگونه به آسانی و در زمان اندک متن ترانه را حفظ کنیم؟

آواز

برخی افراد مخصوصا آنها که در زمینه نوشتن ترانه فعالیت دارند می‌توانند به راحتی شعر را حفظ کنند اما برخی دیگر نیز به دنبال تکنیک‌هایی هستند که با استفاده از آنها بتوانند متن ترانه را حفظ کنند. این افراد ممکن است بخاطر دلایل مختلفی مثل کم‌خوابی، مصرف دارو و یا موارد دیگری نتوانند متن شعر را بخوبی حفظ کنند.

تکنیک‌هایی برای حفظ متن ترانه

1 – درک ساختار ترانه

ترانه‌ها، نوعی شعر محسوب می‌شوند و دارای ساختار مخصوصی هستند(یک داستان خاص را دنبال می‌کنند). به همین دلیل اولین موضوعیکه باید به آن توجه کنید، ساختار ترانه است. تک‌تک کلماتی که در ترانه وجوددارند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از اینرو ساختار ترانه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار کافی‌است در محیطی آرام به موسیقی گوش‌دهید. مادامی‌که به موسیقی گوش می‌کنید متن آن را روی کاغذ بنویسید و اگر کلمه‌ای را متوجه نشدید، پخش ترانه را متوقف کنید. دلیل نوشتن آهنگ این است که مطمئن شوید هیچ کلمه‌ای را جا ننداخته‌اید.

2- خواندن ترانه

خواندن ترانه با یک ریتم مشخص روشی مفید در حفظ ترانه است. هنگامی که به هجاها رسیدید، آنها را طولانی‌تر تلفظ کنید.

مطالعه ترانه بصورت یک متن نوشته‌شده به شما کمک می‌کند تا به زوایا و خفایای ترانه پی ببرید. همچنین به شما کمک می‌کند تا ساختار ترانه را بهتر درک کنید. هنگامی که متن و نوت ترانه نگاه می‌کنید می‌توانید ارتباط خوبی با آن برقرار کرده و نحوه حفظ آن را بهتر یادبگیرید. در فرم نوشتاری متن بسیاری از جزییات ترانه (مثل نوع صدای خواننده) آورده نمی‌شود، به همین دلیل به ذهن سپردن آن بسیار آسان می‌شود.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

حفظ کردن متن ترانه

3- گوش دادن به ملودی

با گوش‌دادن به ملودی ترانه، می‌توانید سریعتر ترانه را حفظ کنید. برای این کار در زمان گوش‌دادن به ملودی ترانه، بصورت زیر لب متن ترانه را بخوانید.

چطور موسیقی را بخوانیم؟ (راهنمای ویژه آواز و خوانندگی)

4- گوش‌دادن و خواندن ترانه بصورت منظم

بهترین راه به یادآوردن ترانه، این است که متن آن را حفظ کنید و پس از حفظ آن بصورت منظم آن را تکرار کنید.

باید بدانید که هرچه بیشتر شعر را تکرار کنید، راحت‌تر می‌توانید آن را حفظ کنید. اگر واقعا می‌خواهید متن ترانه را حفظ کنید، ابتدا باید خط اول ترانه را حفظ کنید، سپس خط دوم و سپس به همین شکل ادامه‌دهید.

می‌توانید در هنگام دوش گرفتن یا قبل از خوابیدن متن ترانه را با خود تکرار کنید. به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر ترانه را تکرار کنید، شانس حفظ کردن آن بیشتر می‌شود.

5- ترانه را با تکنیک‌های مختلف بخوانید

پس از اینکه متن ترانه را بخوبی فراگرفتید، می‌توانید ترانه را با تکنیک‌های مختلفی که بلد هستید بخوانید.

چطور صدایتان را نرم و مخملی تر کنید؟ راهنمای آواز برای خوانندگان

تکرار ملودی: مهم‌ترین تکنیکی که باید بلدباشید

یکی از مهم‌ترین‌هایی که به شما در حفظ ترانه کمک می‌کند، تکرار ملودی است. این روش حافظه ملودیک شما را به چالش می‌کشد. قبل از اینکه وارد استودیو شوید و شروع به ضبط کنید باید چندبار و با تمام وجودتان به موسیقی گوش دهید.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست