خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / 10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و لینک دانلود)
اپلیکیشن گیتار

10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و لینک دانلود)

آموزش گیتار

دنبال یک تیونر خوب برای گیتار الکتریکتان هستید؟ یا شاید هم دنبال بهترین تیونر برای گیتار آکوستیک می گردید؟ خب، اگر اینطور است باید بگوییم که ابزارهای زیادی برای کوک کردن گیتار وجود دارد؛ اما بهتر است قبل از هر کاری نگاهی به طیف وسیعی از اپلیکیشن های موجود برای این کار بیندازید.

ما در این مقاله اپلیکیشن های تیونر گیتار را به شما معرفی و جوانب مثبت و منفی شان را هم بررسی می کنیم.

انواع تیونر گیتار

تیونر کروماتیک (Chromatic)

بسیاری از برنامه هایی که در ادامه قرار است معرفی شان کنیم جزو تیونرهای کروماتیک محسوب می شوند. تیونرهای معمولی فقط با E ، A ، D ، G ، B ، و E تنظیم می شوند. این همان روش معمولی کوک گیتار است؛ ولی اگر مثلا بخواهید گیتارتان را نیم پرده پایین تر کوک کنید به یک تیونر کروماتیک نیاز خواهید داشت.

تیونر استروب (Strobe)

دقت تیونرهای استروب یک دهم درصد است و اغلب اوقات به عنوان دقیق ترین تیونرها در نظر گرفته می شوند. اکثر اپلیکیشن های تیونر استروب برای تحلیل ارتعاشات سیم ها با میکروفون کار می کنند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

لیست بهترین اپلیکیشن ها برای کوک گیتار

1-اپلیکیشن Guitar Tuna (پرامتیازترین)

guitar tuna

به عنوان اولین اپلیکیشن، ما گیتار تونا را به شما معرفی می کنیم. این نرم افزار یک برنامه دقیق و بسیار عالیست که برای اکثر سیستم عامل ها در دسترس است. دقت و کارایی این اپلیکیشن به لطف وجود الگوریتم پیشرفته تشخیص صدا در آن است. به این معنی که میکروفون شما هنگام استفاده از این برنامه فرکانس نت ها را با نویز و صدای پس زمینه خیلی کمی دریافت می کند.

این قابلیت بسیار کاربردی است، چون به این ترتیب می توانید حتی در جاهای خیلی شلوغ و پر سر و صدا یا حتی موقع اجرا هم از این برنامه استفاده کنید.

علاوه بر این، گیتار تونا تنوع زیادی هم دارد و از آن می شود برای کوک کردن گیتارهای آکوستیک، الکتریک و همینطور ویولون ، ویولنسل، اوکوله و بیس هم استفاده کرد. البته این سازها فقط چند مورد از موارد استفاده گیتار تونا هستند.

ویژگی جالب دیگر این اپلیکیشن، نوع کوک های ارائه شده در آن است. گیتار تونا نه تنها تیونر کروماتیک محسوب می شود، بلکه بیش از 100 نوع کوک مختلف از پیش تنظیم شده و و تعداد زیادی تنظیمات سفارشی برای انتخاب دارد.

ممکن است کار کردن با این برنامه برای یک تازه کار کمی سخت باشد ؛ اما اگر چند ساز زهی می نوازید و هنگام کوک کردن باید دقت عمل داشته باشید گیتار تونا بهترین انتخاب برای شماست. این اپلیکیشن رایگان و قوی مسلما بهترین اپلیکیشن کوک گیتار محسوب می شود.

2-اپلیکیشن Pano

pano tuner

با اینکه ممکن است اپلیکیشن پانو از نظر سبک مورد پسند همه واقع نشود؛ اما این برنامه که یکی از تیونرهای کروماتیک موجود در لیست امروز ماست، به خاطر تنظیمات قابل تغییر و حساسش، دقیق ترین برنامه محسوب می شود. مهم نیست چه سازی می نوازید؛ برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می توانید روی تنظیمات میکروفون برنامه ضربه بزنید و آن را دقیق تر تنظیم کنید.

اما این ویژگی تنها قابلیت اپلیکیشن پانو نیست. قابلیت های مفید دیگری هم در اختیارتان قرار داده می شوند؛ مثلا می توانید کوک مورد نظر خودتان را تنظیم کنید یا از کوک های از پیش تنظیم شده استفاده کنید. علاوه بر این می توانید نوای سازتان را هم با این برنامه تغییر بدهید تا صدای زیباتر و بهتری داشته باشد.

ظاهر این برنامه صفحه مدرجی آنتیک است که فهمیدن آن آسان و واضح است. زمانی که ساز شما به خوبی کوک شده باشد، نواری سبز رنگ در میان صفحه مدرج ظاهر می‌شود. این برنامه قادر است سازهای ارکستری و غیر سیمی مانند ترومپت و فلوت پیکولو را هم به‌ خوبی گیتار الکتریک، آکوستیک و بیس کوک کند.

این برنامه را به کسانی پیشنهاد می ‌کنیم که ‌دنبال دقت بالا برای کوک کردن سازهای مختلف هستند.

3-اپلیکیشن Smart Chords & Tools

برنامه «اسمارت کوردز اند تولز» چیزی فراتر از یک تیونر صرف است و برای آهنگسازها (حتی برای کار تغییر پرده) یا هر کسی که هنوز در حال یادگیری آکوردها، گام ‌ها و روش ‌های انگشت‌ گذاری مختلف است، گزینه ‌ای مناسب است. این برنامه دارای ۳۵۰ کوک پیش‌تنظیم گزینه‌ گام کروماتیک همراه با رابط دیداری مناسب و مترونوم برای تمرین هم هست.

این اپلیکیشن طراحی خوبی دارد و دربردارنده‌ حالت اختیاری «ارتعاش» برای دقت بیشتر در زمان کوک کردن ساز است. همچنین حالت‌های «ویژه»‌ دیگری هم وجود دارند که کمک می‌کنند تا مبتدیان سازشان را برای نخستین بار کوک کنند.

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

اگر ترجیح می ‌دهید که سازتان را تنها با استفاده از گوش خودتان کوک کنید، برای این کار استوانه‌ی تنظیمی در برنامه اسمارت کوردز اند تولز تعبیه شده است. سازندگان این برنامه ادعا می‌کنند که محصولشان با هر سازی و برای هر نوع کوکی کار می‌کند، یعنی اگر دوست داشته باشید، حتی می ‌توانید از آن برای کوک کردن فاگوت یا دیجریدو هم استفاده کنید!

به‌ طور کلی این برنامه را به این افراد پیشنهاد می ‌کنیم: موسیقیدانانی که نوازنده‌ چند ساز گوناگون هستند یا آهنگ ‌سازانی که می‌خواهند در نظریه ‌های موسیقی کاوش و سازهای مختلف را کوک کنند. بنابراین شاید این برنامه برای نوازندگان کاملا تازه ‌کار چندان مناسب نباشد.

4-اپلیکیشن Gismart Chromatic

این برنامه به‌ عنوان یکی از بهترین نرم ‌افزار‌های اندرویدی گیتار شناخته می‌شود.

این نرم‌ افزار با استفاده از الگوریتمی پیشرفته توان میکروفن برای دریافت زیر و بمی صدای ساز را بهبود می ‌بخشد و عملکرد بسیار خوبی ارائه می ‌دهد. این یعنی نت ‌های موسیقایی سریع ‌تر از نسخه ‌های قدیمی ‌تر سایر نرم‌افزارها تفسیر می‌ شوند.

ویژگی کاربردی دیگر این برنامه سیستم کوک کروماتیک آن است به این معنی که می ‌توانید سازتان را به نت‌های CDEFGA یا B و یا هر نت شارپ یا فلت دیگری در اکتاوهای متعدد کوک کنید.

به واسطه‌ صفحه‌ نمایشی روشن و شفاف که به شما نشان می ‌دهد دقیقا تا چه حد از نت مورد نظرتان فاصله دارید، خواندن اطلاعات این برنامه بسیار آسان است.

همچنین تعداد زیادی از حالت‌ها و پیش‌تنظیم‌ های کوک متفاوت در برنامه وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید کوک ‌های خاص را ذخیره کنید و از پیش‌ زمینه‌ تصویری دیاپازون یا گام کروماتیک بهره بگیرید.

اگرچه که این برنامه توان کوک کردن سازهای سیمی کلاسیک مانند ویولون و پیانو را هم دارد، اما برای کار با گیتار الکتریک، گیتار بیس، بانجو و یوکوله‌له مناسب ‌تر است. پس پیش از نصب کردن آن این مسئله را در نظر داشته باشید.

5-اپلیکیشن Airyware (حرفه ای)

از میان برنامه های اندرویدی که امروز‌ به آنها می پردازیم، این اپلیکیشن تنها موردیست که دارای تابع استروبسکوپ کروماتیک است (برای توضیح شکل بالا را ببینید).

ویژگی منحصر به ‌فرد دیگر این نرم ‌افزار این است که با استفاده از موتور ۶۴ بیتی NeatTimbre DSP اجراء می‌شود. این یعنی هر دو میکروفن داخلی و خارجی می‌توانند فرکانس ‌های صدا را با دقت چشمگیر ۰/۱± دریافت کنند. همچنین این برنامه امکان کالیبره کردن صدا در بازه‌ی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هرتز را فراهم می‌کند که کار کوک کردن دقیق ساز را ممکن می سازد.

11 گام اولیه برای یادگیری گیتار در خانه

برنامه «ایری‌ ویر» دارای تنظیمات «حذف نویز» هم هست که، بسته به میزان نویز محیط، امکان انطباق دستگاه با شرایط بهینه را فراهم می‌ کند. این بدین معنی است که می توانید ساز خود را بدون دغدغه تأثیر اختلالات خارجی، با دقت کوک کنید.

این نرم‌افزار بازة وسیعی از بیش از ۴۰۰ ساز شامل گیتار و همچنین سازهای بدون سیم مانند فلوت و نی‌انبان را در بر می‌گیرد.

علاه بر این، بیش از ۹۰۰ نوع کوک مختلف (بله، درست متوجه شدید) در این برنامه وجود دارند و در صورتی که بخواهید به صورت شنیداری یا گروهی کار کوک کردن را انجام دهید، می‌تواند نقش استوانه تنظیم را ایفا کند.

به‌طور کلی، هر کسی که در محیطی پر سر و صدا یا در اتاق تمرین ساز می‌ نوازد، می‌ تواند از فناوری حذف نویز این برنامه بهره بگیرد.

6-اپلیکیشن BOSS

برنامه «باس» شعبه ای از شرکت ژاپنی معتبر «رولاند» است که در زمینة تولید پدال های FX گیتار تخصص دارد. پس تعجبی ندارد که برنامه تولیدی آنها خیلی کارآمد است. این مدل مشخصا برای شبیه ‌سازی پدال کروماتیک TU-3 محبوب نوازندگان، طراحی شده است. بهترین ویژگی این برنامه امکان انتخاب سیستم‌ های کوک مختلف است. این شامل تنظیمات کروماتیک همراه با گزینه‌ صداهای زیر از پیش تنظیم شده می‌شود. علاوه بر این گزینه‌ کروماتیک بَم و امکان کوک با استفاده از سیم‌های جداگانه و حالات مناسب برای کار با سازهایی مانند ویولون و حتی سازهای بادی برنجی هم وجود دارند.

این نرم‌افزار با دقتی در بازه‌ی ۰/۱± سِنت کار می‌کند؛ یعنی قابلیت اطمینان بالایی دارد.

اگر می ‌خواهید از این برنامه برای کار با گروهی بزرگ مثلا بخشی از ارکستر یا گروه موسیقی استفاده کنید، در آن ابزاری مرجع برای تعیین میزان زیر و بمی صدا وجود دارد که با استفاده از آن می‌ توانید کوک سازها را به صورت همزمان هماهنگ کنید.

این محصول را پیشنهاد می ‌کنیم به هر نوازنده ای که سازهای متفاوتی را می‌نوازد و برای دقت در کارش اهمیت قائل است.

7-اپلیکیشن Pro Guitar

نرم افزار «پرو گیتار» تا حد زیادی نرم افزار موجود در سایت این شرکت در آدرس Proguitar.com را شبیه سازی می کند. این برنامه الگوریتمی بسیار پیشرفته دارد و حساسیت میکروفن توکار را به حدی افزایش می‌ دهد که صدای سازهای متنوع با فرکانس‌های گوناگون را دریافت کند. اما جالب ‌ترین ویژگی این برنامه قابلیت آن برای پیدا کردن زیر و بمی صدا از طریق هدست و میکروفن‌های الحاقی گیتار است. یعنی می‌ توانید ساز خود را با دقت و بدون نیاز به مداخلة خارجی کوک کنید. این برنامه کروماتیک است اما در صورت تمایل به کوک کردن سازتان از راه گوش، نمونه‌های از پیش تنظیم شدة سازهای دیگر را هم درون خودش دارد.

شایان ذکر است که این محصول «پرو گیتار» قابلیت کار با سازهای غیرمتداول مثل بالالایکا و همچنین سازهای سیم‌دار مانند یوکوله‌له، ویولن و گیتار الکتریک را دارد.

دانلود رایگان ۸ درس طلایی آموزش گیتار به زبانی ساده (فیلم+PDF)

پس با توجه به فناوری نوین آن، این برنامه را پیشنهاد می ‌کنیم به همه کسانی که به سازشان میکروفن وصل می‌کنند و یا به کار نوازندگی در محیط‌های پر سر و صدا مشغول هستند.

8-اپلیکیشن Cifra Club (بهترین برای تازه کاران)

برنامه «سیفرا کلاب» به واسطه رابط کاربری کوک سیم به سیم و شماره‌ گذاری شده اش برای تازه کاران گزینة مناسبی است. گیتارنواز تازه‌کار با استفاده از این برنامه کمی کارش راحت تر می شود و موقع کوک کردن سیم های مختلف می تواند تمرکز خود را حفظ کند و دچار سردرگمی نمی شود.

در این برنامه حالت کروماتیک هم وجود دارد که معمولا برای نوازندگان با تجربه تری مناسب است که به دنبال دقت و جزییات بیشتر در فرایند کوک کردن هستند.

اگر ترجیح می‌ دهید سازتان را با استفاده از گوش خودتان کوک کنید، این می‌تواند برایتان آوایی مرجع تولید کند تا صدای سازتان را با آن مقایسه کنید.

ویژگی کارآمد دیگر این اپ، فیلتر نویز آن است که منجر به حفظ دقت عملکرد آن را در محیط های شلوغ می‌شود. اگر بخواهید از این نرم ‌افزار در اجرای زنده یا تمرین گروهی استفاده کنید، این ویژگی به کارتان خواهد آمد.

تنها نقطه ضعف برنامه سیفرا کلاب این است که برای پیانو یا سایر سازهای غیرسیمی خیلی خوب کار نمی‌کند. به همین دلیل به نظر ما این فناوری بیشتر برای گیتارنوازان تازه کاری مناسب است که به دنبال تیونری با رابط کاربری دسترسی ‌پذیر و کاربرپسند هستند.

9-اپلیکیشن gStrings

gStrings

رابط کاربری برنامه «جی استرینگ» به صورت صفحه مدرج کروماتیک است. چیزی که این برنامه را از بقیه متمایز می کند گزینه های شخصی سازی آن است.

در این برنامه می توانید میزان حساسیت میکروفن به زیر و بمی صدا را تغییر دهید تا کار کوک کردن ساز دقیق تر باشد. همچنین می توانید از اعتدال های موسیقایی گوناگون مانند فیثاغورثی، میانگین و کما استفاده کنید. این ویژگی برای اجرای برخی از سبک های خاص موسیقی مثل باروک، رنسانس و یا گوتیک و یا موقع استفاده از سازهای مختلف مانند ارگ، هارپسیکورد (چمبالو) و گیتار مفید است.

چگونه با تیونر گیتار را کوک کنیم؟

برنامه «جی استرینگ» به کاربر امکان تعریف و تغییر تنظیمات فرکانس برای انجام کوک ارکسترال را می‌دهد. همچنین امکان ذخیره تنظیمات کوک دلخواهتان را برای استفاده مجدد فراهم کرده است. همه اینها ممکن است زیادی سطح بالا به نظر برسند اما نگران نباشید؛ کار کردن با این اپ، به خاطر صفحه نمایش واضح و طراحی ساده اش، بسیار ساده است.

به طور کلی این اپ، به واسطه ی امکان تغییر تعادل موسیقایی، به درد نوازندگانی می خورد که انواع کلاسیک موسیقی را کار می کنند.

بهترین برنامه تیونر گیتار کدام است؟

همانطور که مشاهده کردید، عرصه نرم افزارهای تیونر گیتار بسیار گسترده است. هیچ گزینة بی نقصی وجود ندارد و در واقع همه چیز به نیازهای خود شما به عنوان نوازنده بستگی دارد که کدام برنامه برایتان مناسب تر است.

برای مثال اگر به دنبال دقت بالا هستید برنامه های اندرویدی «گیتار تونا» یا «پانو » و یا برنامه «کادنزا» برایتان بهترین گزینه خواهند بود. همه این برنامه ها بسیار دقیقند و شما را نا امید نخواهند کرد.

مترونوم چیست؟ روش تمرین گیتار با مترونوم

اگر تازه کار هستید و دنبال چیزی می گردید که هم به آموزش شما کمک کند و هم سازهایتان را کوک نگه دارد، پس به سراغ برنامه های «کوردز اند تبز» یا «یوزیشن» برای iOS یا «اسمارت کوردز اند تولز» برای اندروید بروید. همه این برنامه ها پر از برگه و درس‌ نامه هستند و کار تصویرسازی آنها به سادگی انجام می شود.

فقط به خاطر داشته باشید که برخی از برنامه ها مثل Smart Chords & Tools از بقیه گران تر هستند. پس قبل از دانلود آنها جزییاتشان را بررسی کنید.

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست