خانه / آموزش سنتور (گام به گام) / آموزش تصویری سنتور / آموزش تصویری تمرين ريز در سنتور به زبانی ساده
آموزش تصویری تمرين ريز در سنتور به زبانی ساده

آموزش تصویری تمرين ريز در سنتور به زبانی ساده

سنتور

طریقه مضراب زدن هر نوازنده منحصر به فرد میباشد. یعنی هر نوازنده با توجه به ساختمان دستها بخصوص مچها به طور مشخصی مضراب می زند. مثلا شما مضراب زدن زنده یاد استاد پایور و زنده یاد استاد مشکاتیان و آقای پشنگ و یا اردوان کامکار را نگاه کنید هر کدومشون به طرز متفاوت و به سبک خودشون مضراب می زنند، چون ساختمان دستهای هر کدومشون با بقیه متفاوت میباشد.
بین بقیه نوازندگان هم این قضیه صدق می کنه. شما باید ببینید مضراب گیریتون بیشتر شبیه به کدوم یک از اساتید هستش و بعد اون استاد را الگوی خودت قرار بدی. البته در ریز زدن به یک سری اصول که در ابتدای کتاب دستور سنتور بهش اشاره شده از قبیل چگونگی گرفتن مضراب، شفافیت مضرابها بخصوص مضراب چپ و … نیز دقت نمایید.

فیلم آموزشی شماره یک:

تمرینهای ریز آخر کتاب دستور سنتور هم می تونه خیلی در این راه کمکتون کنه. سعی کنید ابتدا درسها را با سرعت خیلی کم اجرا کنید و بعد به مرور سرعت ریزها را بالاتر ببرید.
در مورد اینکه ریزها باید با مچ نواخته بشوند یا انگشتها یا هر دو، هم نظرات متفاوتی وجود داره که برمیگرده به همون بحث ساختمان دست نوازنده. من خودم شخصا ریزهام را از ناحیه مچ دست اجرا می کنم.

این آموزش کاربردی را ببینید: ۱۰ تمرین مهم وکاربردی سنتور برای نوآموزان (تصویری)

فیلم آموزشی شماره دو:

آیا نوع مضراب و جنس اون هم آیا میتونه تاثیری تو ریز زدن ها و تکیه زدن ها داشته باشد:

به طور کلی نوع مضراب تاثیر زیادی در نوازندگی داره. بخصوص برای اجرای ریزها، زینت ها و تکیه ها که نیاز به سرعت و ظرافت خاص خودشون رو دارن نقش مضراب خیلی مهم و اساسی هستش.
مضرابها نباید سنگین باشن، چون سرعت، چابکی و لطافت نوازندگی را کم کمی کنن. هنگام خرید مضراب، باید به سبک بودن، خوش دست بودن و جنس مضراب ها دقت کنیم.

این مطلب برای شما کاربردی است: دانلود رایگان کتاب آموزش سنتور فرامرز پایور با بهترین کیفیت (pdf)

علاوه بر مضراب، جنس نمدها هم خیلی موثر هستش. نمدها نباید کلفت باشن. بهتره قبل از اینکه نمدها را به مضراب چسب کنیم، کمی اونها را بکوبیم تا ضخامتشون کمتر بشه و درنتیجه صداشون زیرتر بشه. حتما دقت بشه که برای چسبوندن نمدها، چسب را مستقیما به خود نمد نزنیم، بلکه مقدار کمی چسب به سر مضراب بزنیم و بعد نمد را به سر مضراب چسب کنیم و یکی دو دقیقه محکم نمد را به سر مضراب فشار بدیم تا خوب بچسبه حتما سر و ته نمد باید محکم به مضراب چسب بشه. نکته دیگه اندازه نمدها هست، اندازه نمدها نباید بزرگ باشه چون علاوه بر سنگینی احتمال اینکه به بقیه سیمها برخورد کنه هم وجود داره، اندازه نمدها باید درحدی باشه که ناحیه ای از مضراب که با سیم برخورد می کنه را پوشش بدهند.

 


سنتور

توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا عبدالهی، سنتورنوازی رو از ابتدا جوری یادت میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان سنتور نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

فیلم آموزشی شماره سه:

چنانچه نکته ای از قلم افتاده در قسمت نظرات آنرا برای همه به اشتراک بگذارید
سنتور

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

9 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • بسیار عالی و آموزنده♥*

    پاسخ
  • ندانظریان
    آبان 15, 1398 8:53 ق.ظ

    سلام و درود
    بسیار عاااالی و آموزنده
    متشکر از شما

    پاسخ
  • واقعا عالی هستین خیلی سایت مفید و خوبی دارین

    پاسخ
  • باسلام به اساتید .این ریز زدن ها همش بامچ بایدباشه یا با انگشت هم باید بزنیم

    پاسخ
    • نظر خودمو میگم . بستگی به فیزیک دستها و انگشتان و اعصاب محیطی مچ دست هم داره . بعضی اساتید مثل استاد داریوش صفوت از انگشت ها بخوبی استفاده میکنن . اگه دیده باشین ارتفاع مضراب ایشان از سیمهای سنتور خیلی کمه و صدای لطیفی از سازشون به گوش میرسه . این کار باعث میشه ، ساز شما تحت فشار کمتری باشه و نیاز کمتری به کوکهای متوالی داشته باشه . بحث این خیلی طولانیه .

      پاسخ
  • سلام و عرض ادب بسیار عالی سپاس گذارم بابت اموزش خوبتون

    پاسخ
  • چطور امکان خرید آموزش کامل سنتور هست

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب میکنم خدمت اساتید با معرفت که خداوند به حق سر کرده با معرفتآن حضرت علی علیه السلام مزد این کوشش بی منت شما اساتید که بدون هیچ چشم داشتی تلاش میکنید که این ساز زیبای سنتور را به مردم آموزش و معرفی کنید . متشکرم استفاده بردیم ما تازه کاران ….. و یک خسته نباشید ویژه به استاد گرامی که ویدیو شماره سه را بدون کلام تمرین مضراب رو روی پشتی (بالشت) تمرین کردن ، ماشاالله! دست خوش استاد با این قدرت و تمرکز متداول مچهای دست . خدا حفظتون کند هر سه استاد عزیز…محمد حسین دسترس . بم.

    پاسخ
  • من اصلا نمیتونم ریز بزنممم خیلی سخته صدای هرچی درمیاد جز ریز ریز زدن پیوسته هست من اصلا درکش نمیکنم یعنی کتابم شیوه سنتور نوازی هست و درس های قبل ۴۹ رو خوب میزدم …خیلی خوب ولی الان ک رسیدم اینجا خیلی سخت شد،…البته من استادی ندارم:)
    ویدیو ها رو هم دیدم اصلا نفهمیدممم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست