خانه / آموزش دف به زبان ساده / مطالب آموزشی دف / همه آنچه در باره ساز جذاب دف باید بدانید! (مقدماتی)
همه آنچه در باره ساز جذاب دف باید بدانید!

همه آنچه در باره ساز جذاب دف باید بدانید! (مقدماتی)

دف

دف ساز پرطرفدار ایرانی است.این ساز در میان بانوان ایرانی بسیار رواج پیدا کرده و بسیار محبوب میباشد. در این بهش با ما همراه باشید تا همه چیز درمورد دف را به صورت گام به گام به شما شرح دهیم.

دَفّ، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.دف ایرانی شبیه به ساز دایره و کمی بزرگتر از آن و با صدایی بم‌تر است. دف حلقه‌ای از جنس چوب می‌باشد که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر و قطر آن از ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر است. بر یکی از سطوح این ساز پوست کشیده شده و در داخل جدار چوبی آن حدود ۴۰ حلقه‌ی فلزی قرار گرفته است. این حلقه‌ها با فواصل مساوی صدایی زنگ‌وار تولید کرده به همراه صدای اصلی ساز حالت دلنشین و ذابی را به وجود می‌آورد. در گوشه‌ای از جدار چوبی دایره سوراخی تعبیه شده که نوازنده برای نگه‌داشتن ساز به هنگام اجرا انگشت شست خود را درون آن می‌گذارد و با بقیه‌ی انگشتان هر دو دستش بر روی سطح پوستی ساز می‌کوبد. نوازنده در هنگام نواختن با تکان‌هایی که به ساز می‌دهد سبب لرزش حلقه‌های آویزان در جدار داخلی آن می‌گردد و از این طریق صدای زنگ‌وار، توأم با کوبش پوست به وجود می‌اورد. هیچ‌یک از صداهای تولید شده در این ساز، ارتفاع معینی، ندارند.

دف-پادوک-حدادی-کوکی

دایره در ابعاد بزرگتر نیز ساخته می‌شود که آن را دف می‌نامند. دف دارای همین مشخصات دایره می‌باشد، فقط در اندازه‌ی بزرگتر از آن ساخته می‌گردد. دف نسبت به دایه از صدای بم‌تری برخوردار می‌باشد که همین امر باعث گردیده تا صدایی کاملاً جذاب و استثنایی داشته باشد. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است. چنان‌که از کتاب‌های موسیقی و نوشته‌ها و اشعار بر می‌آید، در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند. در کتاب‌های لغت در معنی دف یا دایره می‌نویسند: آن چنبری است از چوب که بر روی آن پوست کشند و بر چنبر آن حلقه‌ها آویزند. در قدیم برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند. در قدیم دف یا دایره کوچک را که چنبر آن از روی و برنج ساخته می‌شد خمک یا خمبک می‌گفتند. به دست زدن با وزن و به اصطلاح بشکن زدن هم خمک یا خمبک می‌گفتند. دف‌هایی هم بوده که بر چنبر آن زنگ تعبیه می‌کردند و می‌نواختند. زنگ‌های دف را جلاجل می‌گفتند. در دوره اسلامی به کسانی که دف یا دایره می‌نواختند جلاجل‌زن می‌گفتند.در ایران کهن جلاجل وسیله‌ای بیضی شکل و بزرگ بود که زنگ‌هایی بر آن می‌بستند و در جنگ‌ها به کار می‌بردند و ظاهراً صدای مهیبی داشته است. دف را که بر آن زنگوله تعبیه می‌کنند دف زنگی می‌گویند.

میتوانید مطالب آموزشی را اینجا ببینید: آموزش دف

تاریخچه حضور دف در موسیقی

دف

در دوران پیش از اسلام دف در موسیقی ایرانی و کردی حضور داشته بطوریکه رد پای ریتم‌های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد، اما با ورود اسلام به‌دلیل حرام بودن موسیقی این ساز جهت بقای خود در خانقاه‌ها و تکایای کردستان بست نشست و برای بیش از ۱۳ قرن در خانقاه‌های کردستان همدم دراویش کردستان شد و با ذکر و سماء آنها آمیخته شد بطوریکه ذکرها در هر مقامی با ریتم خاص خود در دف همراه هستند و بعبارتی هر ذکری مقام خود را دارد که مقامهای دف نام دارند. مقام‌های دف در طرایق کسنزانی و قادری و دیگر طرایق از ۷ تا ۱۰ مقام اصلی هستند. این بست نشینی دف تا سال ۱۳۵۳ ادامه داشت تا این که به اهتمام محمدرضا لطفی و با زحمات بیژن کامکار این بست به پایان رسیده و در این سال پس از قرن‌ها در اجراهای عمومی و در موسیقی غیرعرفانی استفاده شد.

گستره جغرافیایی استفاده از دف به نقل ار ویکی پدیا:

از این ساز در قاره آسیا بیش از مناطق دیگرجهان استفاده می‌کنند و هر کشوری به فراخور حال و هوای موسیقی خود، از آن استفاده می‌کنند. کاربرد دف به ویژه در خاورمیانه از سایر جاها بیشتر است. در کشورهای عربی همچون عربستان و عمان و کشورهای دیگری چون ترکیه، عراق و آذربایجان از جمله جاهاییست که دف رواج دارد. پس از آنکه تمبک مجلسی شد به تدریج جای دف را گرفت و از رونق دف کاست و دف را بیشتر در شهرهای کوچک و قصبات در مجالس عیش و سرور به کار می‌بردند به ویژه در کردستان و آذربایجان بسیار متداول بود و نوازندگان ماهر داشت. در سال‌های اخیر دف نوازی در بیشتر شهرهای ایران رایج‌تر شده است و هنر آموزان به آموختن آن روی آورده‌اند. در کردستان و به ویژه در استان کردستان و استان کرمانشاه دف نوازی در میان مردم جایگاه خاصی دارد. رواج بسیار زیاد دف در کردستان به دلیل وجود آیین‌های عرفانی در این ناحیه است. پیروان طریقت قادریه و آیین یارسان از گروه‌هایی هستند که از این ساز در مراسمهای عرفانی خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر بسیاری از مردم کردستان آشنایی مقدماتی با دف دارند.همچنین به دلیل حلال شمردن دف در دین اسلام پیروان سایر طریقت‌ها از جمله نقشبندیه از دف استفاده می‌کنند. مراسمهای مولودخوانی از دیگر مراسمهایی است که مردم کردستان در آن دف نوازی می‌کنند.از نوازندگان صاحب سبک آن می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد که استاد کامکار نقش به سزایی را در شخصیت دادن به این ساز در موسیقی اصیل ایرانی ایفا کرده است.

نوازندگان دف

نکته مهم! دف را خیلی راحت، اصولی و سریع، بدون نیاز به کلاس بیاموزید! با این بسته آموزشی استثنایی!

نوازندگان دف

از نوازندگان به نام دف در ایران می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد. هژار زهاوی از نوازندگان بنام بین‌المللی است.

Image result for ‫ساختمان دف‬‎
ساختمان دف

کلاف اصلی دف، بدنه‌ای استوانه‌شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن استوانه، پوست حیوانات یا پلاستیک کشیده‌شده‌است (بهترین نوع دف، با پوست حیوانات و در فصل بهار ساخته می‌شود). ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه‌دار (اصطلاحاً برش فارسی) به هم چسبیده می‌شوند و ضخامت یک سمت از کلاف با تراشیدن چوب کمتر شده و پوست با سریش روی این لبه می‌چسبد و با گل‌میخ محکم می‌شود.

ساختمان دف را می‌توان به اجزای زیر تقسیم کرد:

 


daf-min

توی این پک خودآموز، سحر سمیاری دف رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یه دف نواز حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

کلاف اصلی
پوست
حلقه‌ها
گل‌میخ‌ها

سن یادگیری دف:

اموزش سازدف در همه سنین امکان پذیر است. کودکان می توانند به آموزش دف بپردازند ولی شروع کلاس آموزش دف بهتر است بعد از گذراندن دوره آموزش موسیقی کودک (ارف) باشد. نوجوانان و بزرگسالان هم می توانند به آموزش دف بپردازند .اموزش موسیقی در هیچ سنی دیر نیست و علاوه بر اینکه بعنوان تفریح محسوب می شود می تواند در تقویت حافظه و توانایی های ذهنی، و هماهنگی چشم ودست نقش داشته باشد.

میزان تمرین آموزش دف

پیشرفت در یادگیری موسیقی و کلیه رشته های هنری بتدریج و به آرامی انجام می شود و برای موفقیت و کسب مهارت، تمرین و ممارست لازم است. پیشرفت هنرجویان در نواختن دف بستگی به میزان تمرین و استعداد آنها دارد .و معمولاتمرین روزانه و مداوم کارایی بیشتری دارد.

کمانه

کمانه حلقه‌ای چوبی است با عرض ۵ الی ۶٫۵ سانتی‌متر (تفاوت در اندازه به دلیل تفاوت در اندازه دستان نوازندگان این ساز است و اینکه این ساز برای دستان خانم‌ها نیز مناسب باشد) با دایره‌ای به قطر ۵۰ الی ۵۵ سانتی‌متر که کمتر به اندازه‌های کوچکتر یا بزرگتر دیده می‌شود. ضخامت چوب از طرف پوست، به ۲ الی ۳ میلیمتر و از طرف پشت به ۱٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. در صورتی که کمانه به شکل دایره ساخته شده و از تقارن کامل برخوردار باشد و پوست از طرفین یکسان کشیده شود، ساز صدای بسیار مطلوبی خواهد داشت. روی قسمت پشت چوب، یک فرو رفتگی ایجاد می‌گردد که محل استقرار انگشت شست می‌باشد و اصطلاحاً آنرا شستی می‌گویند.

انواع کمانه

کمانه دو گونه است.

کمانه یک کمه

از چوبی با قطر ۱٫۵ سانتی‌متر تهیه می‌گردد. دو سر چوب را طوری به یکدیگر متصل می‌کنند که به شکل دایره شود. این نوع کمانه، کم‌تر بر اثر فشار پوست کج می‌شود و از نظر وزن، نسبت به نوع دیگر، سبک‌تر است.

کمانه دو کمه

از دو چوب با قطری در حدود نیم سانتی‌متر که روی هم پرس شده‌اند ساخته می‌شود. این نوع کمانه سنگین تر می‌باشد اما در برابر فشار پوست، مقاوم تر است.
پوست

پوست مصنوعی

ساختمان دف از کلاف اصلی، پوست، حلقه‌ها وگل‌ میخ‌ها تشکیل شده است.

روی قسمت پشت چوب کلاف، یک فرو رفتگی ایجاد می‌گردد که محل قرار گرفتن انگشت شست دست چپ می‌باشد و اصطلاحاً آنرا شستی می گویند.

بر روی دف پوستی کشیده شده است که می تواند از جنس پوست طبیعی و یا مصنوعی باشد.پوست مصنوعی نسبت به پوست‌های طبیعی از برخی جهات ترجیح دارد که از جمله آن می‌توان به:

  • داشتن کوک ثابت
  • یک دستی ضخامت سطح پوست دف
  • یکسان بودن کشش و یک دستی مواد سازنده در کل پوست
  • عدم جذب رطوبت و عدم تغییر حالت بر اثر آن
  • تاب برنداشتن کمانه به دلیل کشش یک سان پوست
  • صدای استاندارد شده همانند دیگر سازهای ارکستر
  • تجزیه نشدن توسط باکتری‌ها و میکروب‌ها
  • نداشتن بوی نا مطبوع
  • و عدم ایجاد بیماری و حساسیت اشاره کرد.

برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می‌گردد.

پوست طبیعی

برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می‌گردد. پوست مناسب پوستی است که کهنه باشد. برای امتحان، اگر به پوستی آب بزنیم و از آن بوی نامطبوع ساطع نشود، پوست کهنه است. پوست باید به خوبی دباغی شده باشد، یعنی ضخامت تمام نقاط آن یکسان باشد. برای دباغی پوست نباید از موادی همانند آهک که در صنایع چرم سازی به کار می‌رود، استفاده شود. بلکه باید در آب خوابانده شود و به مرور زمان موها را از پوست جدا نمود. آهک و مواد شیمیایی که در چرم سازی به کار می‌رود، چربی پوست را از بین می‌برند و در صدای آن تأثیر بدی می‌گذارند.

پوست دف را نباید خیلی گرم کرد چون احتمال پاره شدن پوست وجود دارد. در ضمن، ممکن است در اثر کشیدگی زیاد پوست، کمانه کج شود. گرم کردن پوست، باعث خشک شدن چربی پوست شده و ساز را بد صدا می‌کند. حتی الامکان نباید به پوست دف آب زد چرا که در دراز مدت، بر کیفیت صدای آن اثر گذار است. اگر پوست دف در اثر گرمی هوا یا آفتاب بسیار کشیده شود، می‌توان آنرا از طرف پوست روی زمین صاف یا موزاییک شده گذار تا رطوبت زمین را آهسته آهسته به خود جذب کند.

پوست را نباید روی آتش گرم کرد. برای گرم کردن پوست باید از هوای خشک، آفتاب یا تشک برقی استفاده کرد. اگر هیچ‌کدام از موارد در دسترس نبود، ناگزیر از هیتر برقی یا آتش استفاده می‌شود. لازم است ذکر شود که در این روش، احتمال وقوع شوک حرارتی، پاره شدن پوست، خشک شدن چربی پوست و در نهایت پاره شدن پوست را به همراه دارد. برای جلوگیری از این مورد، باید دف را به فاصله مناسبی از آتش گرفت. باید دف را دایماً بر روی حرارت بچرخانیم تا پوست بتدریج منقبض شود. با دست دما را کنترل می‌کنیم و اگر در جایی دمای پوست از حد مطبوع بیشتر باشد، دف را به صورت رفت و برگشتی (بادبزنی) حرکت می‌دهیم تا آن جایی که دف انقباض لازم را کسب کند.

حلقه‌ها

در جدار داخل کمانه، میخ‌ها قلاب مانندی تعبیه می‌گردد که روی آنها حلقه‌های فلزی ۳تایی یا ۴تایی و با فاصله ۳ سانتی‌متر از پوست و ۱ سانتی‌متر از دسته پهلویی نصب می‌گردند. این حلقه‌ها را با نام دیگری چون جلاجل نیز می‌شناسند. گل میخ‌ها به منظور مهار کردن و نگاه داشتن پوست روی کمانه در قسمت پشت، روی ضخامت ۵/۱ سانتی‌متری، کمانه پوست را به وسیلهٔ میخ‌های سر تخت (شبیه به پونز) مهار می‌کنند.

حدود قیمت دف

حدود قیمت ساز دف

قیمت ساز دف از حدود نود هزار تومان به بالا می باشد. برای تهیه ساز دف بهتراست با هماهنگی و راهنمایی استاد موسیقی خود اقدام فرمایید.

همچنین بخوانید: پاسخ همه سوالات شما درباره دف

همه روزه در وب سایت آکادمی موسیقی سازی ها مطالبی در مورد دف و سایر سازهای پرطرفدار در ایران را برای شما قرار میدهیم که سعی ما بر آن است که این آموزش ها ناب و کامل و از صفر تا صد باشند.پس با ما باشید تا آموزش های دف برای مبتدیان و نو آموزان را در پست های آینده قرار دهیم.

دف

حتما بخوانید!

25 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام میخاستم بدونم در کنسرت چرا دف زن اخر از همه مینشیند؟؟؟؟
    جایگاه دف زن چرا در اخر همه است؟؟؟

    پاسخ
    • چون دف صدای بلند تری نسب به بقیه سازا داره و اگر جلو بشینه صدای بقیه سازا نمیاد.

      پاسخ
      • البته همیشه اینطور نیست رجوع کنید به اجراهای بیژن کامکار در گروه کامکارها… ولی به صورت معمول دف و تنبک رو گروههای سنتی (به خاطر نبود رهبر ارکستر برای هماهنگ کردن سر ضربها) به عنوان قلب گروه نگه دارنده ی ضرب و ریتم برای همه سازها در نظر می گیرن و مهم هست که سرعت رو دقیق و درست تا اخر قطعه حفظ کنن پس علاوه بر اینکه باید برای همه از یک سمت قابل شنیدن باشن ولی از طرف دیگه طنین صدای سازهاشون نباید از میکروفن سازهای دیگه پخش بشه. به همین منظور گاهی حتی سازهای کوبه ای رو با اندکی فاصله از بقیه ی گروه قرار می دن (برای نمونه چند اجرا از گروه تنبور شمس) تا نوازنده ی کوبه ای مجبور نشه صدای سازش رو اصطلاحا خفه کنه

        پاسخ
    • سلام اساتید، لطفا یکی تفاوت دف یک مهر و سه مهر سما رو توضیح بده.

      پاسخ
      • محمد افرازی
        خرداد 13, 1399 9:08 ق.ظ

        بصورت کلی بعضی از سازندگان سازهای دست ساز سازهای خود را اینگونه درجه بندی میکردند . ساز دو مهر نسبت به یک مهر ، تایید بیشتری از سازنده خودش گرفته است و بهتر است.

        پاسخ
  • سلام ببخشید میتونید بگید سوردین دف چیست

    پاسخ
    • سلام/ سوردین دف همون صدا خفه کن دف هست که بسیار کاربردی برای هنر آموزان است . (کم کردن صدای دف)

      پاسخ
  • سلام برای افراد مبتدی چ دفی خوبه

    پاسخ
  • سلام خسته نباشی خدمت همه بزرگواران.
    میخام برای پدرم دف بخرم.
    چه دفی خوبه.فرق سوژین ماهور و غیره در چیه؟اگه لطف کنین دف برای فرد مبتدی معرفی کنین ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر اینایی چه فرمودید فقط اسامی مختلفی هستند و هیچ فرقی ندارند برای کسانی که مبتدی هستم بر طبق تجربه شخصی پیشنهاد میکنم دفی رو انتخاب کنید که معمولی باشه ولی کمی از بقیه دفها سنگین تر تا دست چپ زودتر قوی بشه

      پاسخ
  • سلام….ممنون از سایت خوبتون…. این ویدئویی که از یه آقا در مورد آموزش تصویری ضربات ابتدایی در دف گذاشتید، اسمشون چیه؟ هرچقدر دنبال اسمشون میگردم، نمیتونم پیدا کنم…

    پاسخ
  • قاسم مختاری
    فروردین 17, 1398 3:37 ب.ظ

    سلام
    برای یه مبتدی وه تازه میخواد شروع کنه،چه نوع دف رو پیشنهاد میکنید؟
    از کجا میتونیم یه دف مناسب تهیه کنیم؟
    و چه حدود قیمتی ؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    ببخشید میشه دف را بدون نیاز به کلاس با فیلم آموزشی یاد گرفت؟؟؟
    دف را از روی دفتر نت میزنن؟؟؟

    پاسخ
  • سلام
    یادگیری دف نیاز به چتد جلسه داره ?

    پاسخ
    • به عوامل مختلفی بستگی داره. استعداد، وقتی که میذارین، کیفیت کلاس و … ممکنه حداقل 20 جلسه تا شروع در حد متوسط

      پاسخ
  • آدرین آگراست
    مهر 20, 1398 8:58 ب.ظ

    سلام مطالبتون آموزنده و جذاب بود میخلستم بدونم آموزش دف تو همه جا ایران یه طوره؟یعنی همه مربی ها از یه جای مشخص درس میدن؟؟؟

    پاسخ
    • اگر بر اساس متد علمی آموزش بدهند بصورت کلی شروع یکسانی خواهند داشت و در ادامه بر اساس کتاب (متد آموزشی متفاوت خواهند شد) ولی اگر سلیقه ای و بر اساس روشهای شخصیه غیر علمی کار کنند ، به تعداد مدرسین روش های متفاوتی خواهند داشت

      پاسخ
  • بهتر است درباره دف در نظر داشته باشیم این است که این وسیله اصلا ساز نیست.چون هیچ یک ار مشخصات ساز را دارا نیست.هیچ قطعه ای را نمیتوان با دف نوشت و هیچ قطعه ای برای دف نوشته نشده.اگر چند ریتم غیرقابل انعطاف و بدون واریته این وسیله را به تنهائی برای مدت یک دقیقه از نزدیک بشنویم،حاصلی جز سرسام نخواهد داشت.اگر حتی یک ریتم معین با (نوانس) های متفاوت را با تنبک اجرا کنید؛آنوقت به منظور ینده پی خواهید برد.طراوت و زیبائی در غین پیچیده گی و حرکات موزون و خوش فرم انگشتان نوازنده تنبک, چیزی نیست که در ذهن شنونده حرکت مواج تکرار نشدنی موجهای آرام و گاه پر شتاب دریا را متبادر میکند.بد نیست بدانیم که اولین بار زنده یاد حسین تهرانی نحوه نواختن تنبک را با نت روی سه خط حامل و در ادامه بهمن رجبی با نتهائی روی یک خط حامل با علامتهای خاص تدوین کردند که با توجه و اجرای آنها به پیچیده گی و زیبائی هر چه بیشتر این ساز گوش نواز پی خواهیم برد.در سالهای اخیر یکی از زننده گان دف روش من درآوردی نا معقولی برای زدن دف درست کرده و نام آنرا(نت برای دف)که جز دکان برای فروش کتابچه های آن و سوء استفاده آموزش دهنده گان این وسیله غیر ایرانی چیز دیگری نیست. نهایت صدای های قابل تفکیک و تشخیص دف دو صدای بم و کمی بم تر است.بعلت ساده بودن این وسیله،زننده گان آن کم کم از تعداد جمعیت ایران بیشتر خواهد شد.در مناطق غرب ایران و بخصوص مناطق کوهستانی این وسیله کوبه ای بجای دُهُل مورد استفاده نوزنده گان محلی بوده است.ورود آن به ارکسترهای ایرانی(سنتی) بدلیل نشان دادن آن در یکی دو فیلم با محتوای داستانی مناسبتی بوده و آنها که نان را به نرخ روز میخورند، از این موقعیت سوء استفاده کردند. لازم به ذکر است که آموزش دهندگان این وسیله،قالبا نوازندگان تنبک و هنر آموزانی هستند که ندانسته در راه از میدان بدر کردن ساز اصیل ایرانی (تنبک) تلاش میکنند.

    پاسخ
    • تو برو تنبك تو بزن به نظرم اونم بلد نيستي وگرنه اين چرنديات رو نمي نوشتي
      در مورد سازي كه اطلاع نداري و تاريخچه اش رو نميدوني لطفا اظهار نظر نكن

      پاسخ
    • رافائل همتی
      بهمن 26, 1400 1:46 ق.ظ

      سلام بر استاد گرامی اینکه میفرمایید هیچ نتی نمی‌شود برای دف تنظیم کرد اما برای تنبک اساتیدی نت نویسی کردند و ساز دف رو بزور دارن وارد فرهنگمون می‌کنند تا تنبک رو ازبین ببرند؟؟؟من نوازنده ضرب و دف و تیمپو و کاخن و…تقریبا جمیع سازهای کوبه ای هستم،به اندازه خودم هم فکر میکنم اطلاعاتم کامل هست در مورد سازهای مورد علاقم،بله ساز کوبه ای الف یا سنتی نت نداشتن چون نوازندگان حرفه ای بودن یعنی مثل آقای توللی مثل استاد حیدری یا استاد تهرانی که فرمودید،اصلا نوشتن نت برای دف یا تنبک بنظرمن جلوی شکوفایی هنر نوازنده رو میگیره و جز چند قطعه با ریتم تکرار مترونومی حرفی برای گفتن نداره شما ساز تیمپو رو ملاحظه کنید تیمپو سازی برگرفته از تنبک و کوزه که شوربختانه کوزه منقرض شدسازی شبیه به هنگ درام امروزی بود و اینکه میفرمایید بم و بم تر متعلق به کوزه بود،تیمپو چرا خیلی زودازمصرباستان به کشورهای عربی و بخش‌هایی از اروپا رو بسمت خودش کشوند؟دلیلش اینه که تمپو هیچ نتی نداره و فقط تکنیک به نوازنده کمک میکنه فقط هنر نوازنده اون هست که با نواختن زیبا و حرکات هماهنگ دست ها اثر زیبا خلق کنه،هرسازی زیبایی و صوت زیبای خودش رو داره اینکه ساز دف متعلق به ایرانه بهمه مبرهن و واضحه.فرمودیدساز دف بیشتر در غرب کشور استفاده می‌شده چون جای طبل و دهل رو بگیره این سخن شما خیلی بچگانه و خنده دارهست،پیشنهادمیکنم حداقل سری به کرمانشاه بزنید خواهیددیدکه طبلودهل و سرنا جای خودش رو داره،تنبک که عضو جداناپذیر آهنگ و ترانه های کردی هست و ساز دف هم عضو جدای ناپذیره موسیقی اصیل ایرانی و خصوصا موسیقی سنتی حماسی که برگرفته شده از موسیقی سنتی کردی هست رو حفظ کرده و نه فقط کوردها بلکه تمام ایران جایگاه تنبک و دف یکسان و بالاتراز بقیه سازهاست دلیلش هم اینه که شیرازه و فونداسیون موسیقی بر اساس ضرب یا تن هست که تنبک و دف شناخته شده ترین سازهای کوبه ای برای ضرب موسیقی هستن واین هم که فرمودید جمعیت دف نوازان بیشتراز کل مردم ایرانه خب الان شما پیش هراستادی بصورت حرفه ای بخواید هرسازی رو دنبال کنید و یا آواز رو یادبگیرید اول باید دوره نوازندگی دف رو بیاموزید دلیلش بخاطر آسانی و سادگی که فرمودید نیست دلیلش بخاطر ضرباهنگ مترونومی اون هست.ساز دف برای ایران بوده و هست ساز تنبک هم زیبایی خودش را دارد ایرانی اصیل و این دلیل برتری این از آن نیست هردو سازی ایرانی اصیل و متفاوت از هرنظر با یکدیگرهستند و نه دف جای تنبک و نه تنبک می‌تواند جای دف را بگیرد، راستی ساز دف هزاران هزار حرکت و سبک و ریتم های مختلف دارد نفرمایید فقط یک ریتم تکراری و در آخر تمامی سازهای کوبه ای اگر از فاصله نزدیک بصورت تکنوازی نواخته بشه و ساز دیگه ای مکمل نشه باهاش طبیعی هست که شنونده را اذیت کند چون صدایی رساتر از بقیه سازها دارد و وظیفه اصلی اش هم هماهنگی بین نوازندگان است تمام سازهای کوبه ای خاصیت تکنوازی ندارند بعداز چند دقیقه شنونده اذیت می‌شود چون برای هماهنگی بین دیگر سازها ابدا شده ازین رو شاعر می‌فرماید کآواز دهل شنیدن از دور خوشست.باتشکر

      پاسخ
  • با سلام و احترام
    من در حدود ۱۴ جلسه کلاس رفتم ولی روی فاصله بین ضرب ها خصوصا در دولاچنگ و سه لاچنگ مشکل دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میتونم با رعایت درست فاصله ضرب ها صدای مفهوم تری ایجاد کنم.

    پاسخ
  • سلام میخواستم ببینم دف زنی در رشته موسیقی تدریس میشه ؟

    پاسخ
  • دف با چه ساز دیگه همراه بشه قشنگتره.همسرم دف میزنه منم میخوام یه ساز یاد بگیرم باهم همراهی کنیم

    پاسخ
    • رافائل همتی
      بهمن 26, 1400 1:56 ق.ظ

      جسارتا اگر علاقه به ساز زهی از نوع سه تار و یا ساز جادویی تنبور که وقتی با دف نواخته میشه انسان به عرش اعلا میره و ناخوداگاه به سما کردن میبره انسان سوته دل رو سحر و جادویی میکنه صوت زیبای بهم آمیخته شده این دو ساز بهشتی.پیشنهاد میکنم اثر زیبای استاد شهرام ناظری بنام مطرب مهتاب رو و یا تنبور سولو و اثر یاوران مسم و نوازندگی استاد کیخسرو پورناظری و اثرهای زیبای استادکیخسرو پورناظری و گروه تنبور شمس ایشون رو گوش بدید اگه خوشتون اومدحتما بعالم تنبور بریددرغیراینصورت تار،نی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست