خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چطور صدای خواندن خود را در منزل به بهترین نحو ضبط کنیم؟
ضبط صدا

چطور صدای خواندن خود را در منزل به بهترین نحو ضبط کنیم؟

آواز

آیا تا به حال به عنوان یک خواننده صدایتان در هنگام آواز خواندن ضبط کرده‌اید؟ بد نیست که این کار را انجام کنید. اما چه می‌شود اگر میکروفون یا دوربین فیلمبرداری باکیفیت نداشته باشید؟ نگران نباشید! در این پست نکات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. بسیاری از معلمان صدا، شاگردانشان را تشویق می‌کنند تا هنگام خواندن از خودشان ویدئو ضبط کنند چرا که در این صورت می‌توانند عملکردشان را بازبینی و بررسی کرده و روشهایی که به بهتر شدنشان کمک می‌کند را شناسایی کنید.

اما اگر تازه کار هستید شاید توانایی هزینه کردن صدها دلار برای خرید تجهیزات ضبط را نداشته باشید. و ممکن است از خودتان بپرسید “چطور می‌توانم صدایم را با همین امکاناتی که دارم و با کیفیت خوب ضبط کنم؟”.

خوشبختانه تمام چیزی که لازم دارید یک لپتاپ وب‌کم دار یا یک گوشی هوشمند است.

در ادامه به نکات مفیدی درباره اینکه چطور ظاهر و صدایتان را به بهترین شکل ممکن نشان دهید، می‌پردازیم.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

طرز قرارگیری تجهیزات

در اکثر ویدئو موزیک‌ها (مثل آنهایی که از هنرمندان مورد علاقه‌تان می‌بینید)، معمولا زوایای مختلف دوربین، نماهای از بالا به پایین و افکتهای بصری فانتزی با هم ترکیب می‌شوند. اما با فرض اینکه ویدئوی شما برای ارزیابی و بهبود عملکرد خودتان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ یک از موارد ذکر شده لازم نیست.

روند کار ساده است. دوربینتان را تا قفسه سینه بالا نگه دارید و سعی کنید تمام بدنتان در یک نما باشد. مثلا اگر پایتان خارج از کادر باشد ممکن است هرگز متوجه بعضی از عادتها مثل اینکه ناخودآگاه هنگام خواندن به پایتان ضربه می‌زنید، نشوید و در نتیجه عملکرد خوبی حاصل نشود.

یکی از محدودیتهای استفاده از گوشی یا دوربین لپتاپ اینست که میکروفون و دوربین به هم متصل هستند. معمولا میکروفون باید درست مقابل خواننده قرار گیرد و دوربین کمی عقب‌تر. یافتن بهترین موقعیت و ایجاد تعادب کمی چالش برانگیز است. شما باید تا جایی که ممکن است تصویر تمام قدتان را ببینید و در عین حال میکروفون هم به قدر کافی نزدیکتان باشد تا صدایتان رسایی لازم را داشته باشد.

اگر برای برقراری تعادل بین دوربین و میکروفون مشکل دارید، شاید بهتر است دوبار آواز خواندنتان را ضبط کنید،؛ یک برای تماشای حرکات بدن و رفتارتان و دیگری برای نزدیکتر قرار دادن دوربین برای ضبط بهتر صدا.

آکوستیک کردن اتاق

آکوستیک کردن محیط مخصوصا یک اتاق به نحوه انتقال صدا در آن گفته می‌شود و رسما یک علم است.

برخی از قواعد پایه که باید مد نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • در یک اتاق کوچک که دیوارهای آن صاف، چهارگوش و خالی است، صدا ضبط نکنید. این امر باعث می‌شود امواج صدا از همه جا برگشت داشته باشند و اصطلاحا با یکدیگر قاتی شوند. اتاقهای بزرگی که مبل، فرش و پرده و دیوارهایشان پوشیده شده‌اند باعث بهتر شدن ضبط صدا خواهند شد.
  • تمام نویزهای پس زمینه را تا حد امکان از بین ببرید. بچه‌ها و حیواناتتان را بیرون نگه دارید، درها و پنجره‌ها را ببندید و تلویزیون موسیقی غیرمرتبط با کارتان را خاموش کنید و همچنین صبر کنید تا چکش زدن کارگران ساختمانی بیرون از منزلتان تمام شود!
  • اگر صدا باز هم در اتاق پژواک می‌کند، دیوار را با چند بالشت بپوشانید و تعدادی پتو به آن آویزان کنید. اینها پنلهای صوتی کارآمد و ارزان قیمت هستند.

چطور صدایتان را هنگام خواندن ضبط کنید (بهترین تمرین‌ها)

به خاطر داشته باشید که شما در حال ساخت یک ویدئو برای پیش نمایش و نقد توانایی‌های خوانندگی‌تان هستید و نه برنده شدن جایزه VMA.

در این بخش به چند روش ساده برای شروع می‌پردازیم:

  • به دوربین نگاه کنید. این همان کاری است که شما در آینده وقتی بخواهید برای دیگران اجرا ‌کنید، باید انجام دهید. بنابراین باید بدانید در مقابل آنها چطور به نظر می‌رسید.
  • در حالت عادی بنشینید یا بایستید. استرس نداشته باشید چون شما فقط دارید ضبط و تمرین می‌کنید.
  • لباسهایی که حواس دیگران را پرت می‌کنند، نپوشید. لباسهای راه‌راه یا آنهایی که الگوهای عجیب و غریب دارند ممکن است درست در فیلم گرفته نشوند و افکتهای عجیبی ایجاد کنند. علاوه بر این شما باید روی موسیقی و آواز خواندنتان تمرکز کنید نه سبک لباس پوشیدنتان.
  • مراقب پس زمینه پشتتان باشید. سعی کنید یک دیوار خنثی و ساده پشت سرتان داشته باشید، درست مثل نکته‌ای که در مورد لباسها به آن اشاره شد. شما باید روی موسیقی و عملکردتان متمرکز باشید.
  • از نور بیشتر استفاده کنید. شما باید نور بسیار زیادی از پشت دوربین و دو طرفتان دریافت کنید اما پشت خودتان نباید منبع نوری باشد.

مراحل بعدی

وقتی در ضبط ویدئو مهارت کافی را پیدا کردید و به توانایی‌هایتان مطمئن شدید، باید در پی تولید یک ویدئو موزیک با کیفیت بالاتر باشید که دیگران از آن لذت ببرند.

راحت‌ترین روش برای افزایش چشمگیر کیفیت موسیقی ضبط شده‌تان اینست که از یک میکروفون خارجی استفاده کنید. این روزها شما نیازی به سیستم‌های استودیوی خانگی گران‌قیمت ندارید تا به نتیجه عالی برسید. میکروفون‌های فوق‌العاده‌ای که به سادگی از طریق USB‌ به کامپیوتر خانه‌تان وصل می‌شوند با کمتر از 20 دلار در دسترسند. با این نوع تجهیزات خیلی زود به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌رسید. با این حال قبل از اینکه برای خرید به فروشگاه بروید، باید بدانید چطور بهترین میکروفون‌های مخصوص خوانندگی را پیدا کنید.

حتما بخوانید: نکاتی مهم درباره مقیاس و تمرین آواز در خوانندگی +فایل نمونه

وقتی یک میکروفون خوب داشته باشید می‌توانید از یک دوربین ویدئویی با کیفیت بهتر استفاده کنید. در واقع ممکن است از قبل یک دوربین خوب داشته باشید ولی تا به حال نمی‌دانستید!

وقتی این دو جز از تجهیزات را داشته باشید، قادر خواهید بود ویدئوهایی که 90 درصد ویدئو‌ موزیکهای وایرال در یوتیوب با آنها گرفته می‌شوند را بسازید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شوید!

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست