کمانچه یکی از سازهای زهی-آرشهای است که جایگاه ویژهای در موسیقی سنتی ایران و بسیاری از کشورهای خاورمیانه دارد. این ساز به دلیل صدای گرم و گیرا، توانسته است نه تنها در موسیقی کلاسیک ایرانی بلکه در موسیقی فولکلور و حتی موسیقیهای مدرن نیز نقش مهمی ایفا کند. کمانچه سازی است با قابلیتهای اجرایی گسترده که به نوازنده امکان میدهد احساسات و تکنیکهای مختلفی را بیان کند. این ساز به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، دارای صدایی خاص و طنینآور است که آن را از سایر سازهای زهی متمایز میکند.
فیلمی آموزشی درباره اجزای کمانچه
تاریخچه و تکامل کمانچه
ریشهها و پیدایش
کمانچه یکی از قدیمیترین سازهای زهی-آرشهای در خاورمیانه است که ریشههای آن به دورههای باستانی بازمیگردد. این ساز احتمالاً از سازهای باستانی مانند رباب و غیچک تکامل یافته است. اولین شواهد مکتوب از وجود کمانچه به دورهٔ صفویه در ایران بازمیگردد، زمانی که این ساز به عنوان یکی از سازهای محبوب در دربارهای سلطنتی و مجالس موسیقی شناخته شد.
تکامل و بهبود
در طی قرنها، کمانچه به تدریج تکامل یافته و به شکل و ساختار امروزی خود رسیده است. سازندگان ساز و نوازندگان با تغییراتی در طراحی و ساخت کمانچه، توانستهاند صدای آن را بهبود بخشند و دامنه صوتی آن را گسترش دهند. در دوران قاجار، کمانچه به یکی از سازهای اصلی موسیقی سنتی ایرانی تبدیل شد و نوازندگان برجستهای مانند آقا حسینقلی و علیاکبر شهنازی با اجراهای خود، این ساز را به اوج رساندند.
توی این پک فوق العاده، استاد مهرزاد اعظمی کیا، نواختن کمانچه رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک کمانچه نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
دوران معاصر
در دوران معاصر، کمانچه با استفاده از تکنیکها و مواد جدید، به یکی از سازهای پیشرو در موسیقی ایرانی و بینالمللی تبدیل شده است. نوازندگان مدرنی مانند کیهان کلهر با استفاده از تکنیکهای نوین و همکاری با موسیقیدانان بینالمللی، توانستهاند کمانچه را به صحنههای جهانی معرفی کنند. کمانچه در حال حاضر نه تنها در موسیقی سنتی ایرانی، بلکه در موسیقی فیلم، جاز و حتی موسیقی پاپ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
ساختار کمانچه
کمانچه یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی است و احتمالاً بعد از تار مهمترین ساز موسیقی ایرانی به شمار میآید. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایهای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار میگیرد. کمانچه نه تنها در موسیقی دستگاهی بلکه در موسیقی مقامی ایران نیز کاربرد فراوان دارد. کمانچه از جمله سازهای زهی – آرشهای است و جنس قسمتهای مختلف آن چوب، پوست، استخوان و فلز است.
کاسه (Body)
کاسه کمانچه که از چوب ساخته میشود، نقش اصلی را در تولید و تقویت صدا ایفا میکند. کاسه به شکل گرد و توخالی است و معمولاً از چوبهای مختلفی مانند توت، گردو و افرا ساخته میشود. داخل کاسه پوششی از پوست حیوانات (معمولاً پوست بز) قرار دارد که به آن طنین و وضوح صدای خاصی میبخشد. استفاده از چوب کهنه و عملآمده درختان توت و افرا برای ساخت کاسه معمول است. کاسهها به دو شکل کروی و مخروط ناقص ساخته میشوند، که کاسههای مخروط ناقص اکثراً پشت باز هستند و در لرستان و نواحی مرکزی ایران متداولاند.
سایر مطالب درباره: آموزش کمانچه
دسته (Neck) و صفحه انگشتگذاری (Fingerboard)
دسته کمانچه از چوب سخت و محکم ساخته میشود و بر روی آن صفحه انگشتگذاری قرار دارد. صفحه انگشتگذاری معمولاً از چوب آبنوس ساخته شده و به نوازنده امکان میدهد تا با فشار دادن سیمها، نتهای مختلف را تولید کند. دسته که فاقد دستانبندی است، به طول تقریبی 25 سانتیمتر و قطر تقریبی 3 سانتیمتر به حالت مخروط وارونه ساخته میشود.
سیمها (Strings)
کمانچه دارای چهار سیم است که معمولاً از فلز یا نایلون ساخته میشوند. در گذشته این ساز دارای سه سیم بوده و بعداً سیم چهارم به آن افزوده شده است. سیمهای کمانچه به ترتیب از زیر به بم کوک میشوند و هر یک نقش خاصی در تولید صداهای مختلف دارند. این سیمها از گوشیها عبور کرده و به سیمگیر وصل میشوند. استفاده از سیمهای ویلون برای کمانچه متداول است.
آرشه (Bow)
آرشه کمانچه که از چوب و موی اسب ساخته شده، ابزاری است که برای کشیدن و نواختن سیمها به کار میرود. آرشه کمانچه، که اسم اولیهاش کمانه بوده است، تشکیل شده از یک چوب که از یک طرف انحنا دارد با بلندی ۶۰ سانتیمتر و جنس آن معمولان موی دم اسب است. موی آرشه کمانچه برخلاف سازهای زهی غربی روی چوب محکم کشیده نمیشود، بلکه نوازنده است که به هنگام نوازندگی به تناسب روی سیم فشار را تغییر میدهد.
ساختار و اجزای دیگر
کمانچه دارای پایهای به شکل میلهای فلزی نیز است که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار میگیرد. خرک که از چوب یا استخوان ساخته میشود و روی پوست کاسه قرار میگیرد، نقش مهمی در تولید صدا دارد. خرک را کمی کج قرار میدهند تا طول سیم اول را کمتر و طول سیم چهارم را زیادتر کند. دسته فاقد پرده میباشد و سر ساز متشکل از جعبهٔ گوشیها و یک قبه است. در گذشته این ساز بدون سیمگیر بوده و سیمها مستقیماً به ساز وصل میشدند.
کمانچه در قومها و شهرهای مختلف ایران
کمانچه در بسیاری از مناطق ایران به عنوان یک ساز اصلی موسیقی محلی و سنتی شناخته میشود. در هر منطقه، این ساز دارای ویژگیها و سبکهای خاص خود است که بازتابدهندهٔ فرهنگ و موسیقی محلی آن منطقه است.
آذربایجان
در موسیقی آذربایجان، کمانچه نقش مهمی در اجراهای موسیقی مقامی و عاشیقی ایفا میکند. نوازندگان آذربایجانی مانند جمیل قلیاف با تکنیکهای منحصر به فرد خود، توانستهاند کمانچه را به یکی از سازهای اصلی موسیقی آذری تبدیل کنند.
خراسان
در خراسان، کمانچه به عنوان یکی از سازهای مهم موسیقی مقامی شناخته میشود. این ساز در همراهی با آوازهای مقامی و دوتار، نقش مهمی در تولید صدای گرم و غنی موسیقی خراسانی دارد.
لرستان
در موسیقی لرستان، کمانچه به همراه سرنا و دهل، نقش مهمی در اجراهای موسیقی فولکلور و رقصهای محلی ایفا میکند. نوازندگان لری مانند حسین سلیمانی با استفاده از کمانچه، توانستهاند موسیقی لری را به یکی از شناختهشدهترین سبکهای موسیقی محلی ایران تبدیل کنند.
شمال ایران
در مناطق شمالی ایران، به ویژه در گیلان و مازندران، کمانچه به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی محلی شناخته میشود. این ساز در اجراهای موسیقی محلی و جشنهای محلی نقش مهمی ایفا میکند.
کوک کمانچه
کوک کمانچه بسته به نوع موسیقی و سبک نوازندگی میتواند متفاوت باشد. در موسیقی سنتی ایرانی، کوک استاندارد کمانچه به ترتیب از زیر به بم عبارت است از: می، لا، ر، سل. این کوک امکان نواختن در مقامات و دستگاههای مختلف موسیقی ایرانی را فراهم میکند. با این حال، در مناطق مختلف ایران و در موسیقیهای محلی، کوکهای متفاوتی برای کمانچه استفاده میشود که با توجه به نیازهای موسیقی محلی و سبک نوازندگی تنظیم میشوند.
انواع کوک
انواع کوک در کمانچه عبارتند از:
- رِ لا رِ سل: برای دستگاه نوا
- می لا رِ لا: برای دستگاه ماهور
- می لا می لا: برای دستگاه همایون، آواز اصفهان، دستگاه چهارگاه، دستگاه ماهور و دستگاه راستپنجگاه
- رِ لا رِ لا: برای کوک لری
شیوههای نواختن کمانچه
نواختن کمانچه نیازمند مهارت و تکنیکهای خاصی است که نوازندگان با تمرین و آموزش میتوانند به آنها دست یابند. برخی از تکنیکهای اصلی نواختن کمانچه عبارتند از:
آرشهکشی
آرشهکشی یکی از مهمترین تکنیکهای نواختن کمانچه است. در این تکنیک، نوازنده با حرکت آرشه بر روی سیمها، صداهای مختلفی را تولید میکند. تغییر زاویه و فشار آرشه بر روی سیمها میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت و تنوع صدا داشته باشد.
پوزیسیونها
نواختن کمانچه در پوزیسیونهای مختلف، امکان نواختن نتهای بالاتر و پایینتر را فراهم میکند. نوازندگان حرفهای معمولاً توانایی تغییر پوزیسیونها را با سرعت و دقت بالا دارند که این امر به تنوع و پیچیدگی اجرایی موسیقی کمک میکند.
تریل و ترمولو
تریل و ترمولو تکنیکهای دیگری هستند که به نوازنده امکان میدهند تا صداهای پر تحرک و زیبا تولید کند. تریل به معنای تکرار سریع دو نت متوالی و ترمولو به معنای تکرار سریع یک نت است که با حرکت سریع آرشه تولید میشود.
نکات مهم هنگام خرید کمانچه
خرید کمانچه نیازمند توجه به جزئیات و شناخت دقیق از این ساز است. برخی از نکات مهم که باید هنگام خرید کمانچه در نظر گرفته شوند عبارتند از:
کیفیت ساخت
کیفیت ساخت کمانچه تأثیر زیادی بر صدای خوب و دوام ساز دارد. از چوبهای با کیفیت و مناسب برای ساخت کمانچه استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که ساز توسط یک سازنده معتبر ساخته شده است.
صدای ساز
صدای کمانچه باید گرم، شفاف و طنینآور باشد. قبل از خرید، ساز را امتحان کنید و به صدای آن دقت کنید. نوازندگان حرفهای معمولاً میتوانند تفاوتهای ظریف در صدای سازها را تشخیص دهند و به شما در انتخاب ساز مناسب کمک کنند.
راحتی نواختن
ساز باید به گونهای باشد که هنگام نواختن، احساس راحتی و کنترل داشته باشید. دسته و صفحه انگشتگذاری باید مناسب دست شما باشد و آرشه به خوبی بر روی سیمها حرکت کند.
قیمت
قیمت کمانچه بسته به کیفیت ساخت و مواد استفاده شده میتواند متفاوت باشد. بهتر است با توجه به بودجهٔ خود، سازی با کیفیت مناسب انتخاب کنید. همچنین میتوانید از نوازندگان حرفهای و اساتید موسیقی کمک بگیرید تا بهترین ساز را با توجه به نیازها و سطح نواختن خود انتخاب کنید.
نتیجهگیری
کمانچه به عنوان یکی از سازهای مهم و تأثیرگذار در موسیقی سنتی ایران، جایگاه ویژهای در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد. این ساز با صدای گرم و گیرا، توانسته است در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه و ترویج موسیقی ایرانی ایفا کند. از نوازندگان برجستهٔ گذشته تا هنرمندان معاصر، همه با تلاش و هنر خود، این ساز را به یکی از نمادهای موسیقی ایران تبدیل کردهاند. با توجه به تاریخچهٔ غنی، تکنیکهای متنوع و استفاده در مناطق مختلف، کمانچه همچنان به عنوان یکی از سازهای محبوب و پرطرفدار در موسیقی ایرانی شناخته میشود.
امروز در سازی ها تمامی قسمت ها و اجزای کمانچه را شناختید.برای هر درس از آموزشها حتما تمرین کنید و فقط روخوانی نباشد!
2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
با تشکر از توضیحات بسیار مفید و ارزنده لطفا بفرمائید در کمانچه های ترکه ای ضخامت ترکه ها چقدر است وهمچنین در کاسه های یک تکه ضخامت کاسه چه میزان می باشد . در ضمن چنانچه در مورد طوقه که پوست روی آن قرار می گیرد (اندازه قطر دهانه “ضخامت و. .. ) توضیح بفرمائید بیشتر ممنون خواهم شد . بااحترام وتشکر مجدد .
از کمانچه های تزیین شده با استخوان عکس بگذارید.ممنون از اطلاعات خوبتان