در ادامه آموزش های کاربردی پیانو، در این پست 14 تا از اشتباهات رایج افراد مبتدی در نواختن پیانو را برای شما شرح می دهیم. اگر شما به تازگی شروع به آموختن پیانو کرده اید، یا کودک شما برای اولین بار است که آموزش می بیند، آگاهی از اشتباهاتی که پیانوزن های (پیانیست های) مبتدی مرتکب می شوند، برای شما بسیار مهم و ضروری می باشد.
اغلب اوقات، دانش آموزان در مقایسه با نیازی که دارند، پیشرفت بسیار کندی را طی می کنند، چرا که آنها اشتباهاتی را مرتکب می شوند که زمان ارزشمند آنها را تلف می کند. بهتر است شما جزء این افراد نباشید.
1-نواختن بسیار سریع
مطمئنا این مهم ترین مسئله ای است که در بین پیانوزن های جوان و تازه وارد وجود دارد. نواختن پیانو، مسابقه سرعت نیست. دلیلی که بیشتر پیانو زن ها، حتی برخی از باتجربه های آنها می خواهند پیانو را سریع بنوازند این است که آنها می خواهند آنچه را که شبیه صداهای موسیقی است، بشنوند. این یک احساس کاملا معمولی است که این افراد دارند. شما احتمالا روی قطعه ای کار خواهید کرد که صداهای آن را دوست داشته باشید.
به محض اینکه یک دانش آموز شروع به کار بر روی یک قطعه موسیقی کند، آن را در گام نهایی می نوازد. چرا این کار ایده خوبی محسوب نمی شود؟ شما هنوز نوت ها را یاد نگرفته اید. شما زمانی که سریع می نوازید، ناچارا اشتباهاتی مرتکب خواهید شد. شما خواه بخواهید یا نخواهید یک حافظه عضلانی پی ریزی خواهید نمود که تغییر آن بسیار سخت است. بعد از اینکه برای مدت زمانی آن را به صورت کامل نواختید، شما به آموزشگاه خواهید رفت و معلم شما به شما خواهد گفت که آهسته بنوازید!! شاید شما تا مدت زمان اندکی آهسته بنوازید، اما از قبل حافظه عضلانی تان را برای گام سریع پایه ریزی کرده اید و این به احتمال زیاد اشتباه است.
توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
تلاش های بعدی به منظور جایگزینی این حافظه عضلانی درست مانند جایگزینی یک عادت بد است. این کار بسیار سختی است. شاید شما هیچوقت سرعت نواختنتان را کم نکنید و استاد شما مجبور شود تا به شما صحیح نواختن را بیاموزد، درحالیکه شما آن را سریع می نوازید. ممکن است احساس شما به گونه ای باشد که شما سریعا قطعه ای را در حال یادگیری هستید، اما در پایان شما تنها یک کاسه پر خمیر نرم دارید (اصطلاح) این موضوع اصلا موضوع خوشایندی نیست و ممکن است شما بخش های بسیار جزئی موسیقی را از دست بدهید.
زمانی که شما یک قطعه را شروع می کنید، تمرین شما می بایست به اندازه ای آهسته باشد که در آن امکان اشتباه وجود نداشته باشد. این کار را “سرعت بدون اشتباه” می نامند. اگر شما به آرامی تمرین کنید (ریتم کند) شما متوجه خواهید شد که آن قطعه را بهتر یاد خواهید گرفت و در واقع آن را سریع تر هم تمام می کنید.
2-عدم نواختن موسیقی واقعی
عدم نواختن موسیقی یعنی چه؟ منظور من این است که نواختن شما شبیه موسیقی باشد، درست است؟ منظور من از موسیقی، تمام چیزهایی است که به نت ها و ریتم ها مرتبط است. آیا شما واقعا به تمامی تغییرات دینامیکی توجه می کنید؟ در مورد ایجاد عبارات، تلفظ و دیگر جنبه های مربوط به تفسیر و تعبیر چه؟
نواختن سریع می تواند منجر به از دست دادن تمامی این جزئیات ظریف موسیقی گردد، اما بعضی وقت ها دلیلش این است که ما در عمل اهمیت زیادی به آنها قائل نمی شویم. نوازنده مبتدی پیانو توجه زیادی به این جزئیات ندارد، در حالی که هرکدام از آنها به هرحال به موسیقی گوش می دهند. آنها مطمئنا به گونه ای متفاوت می اندیشند.
آیا شما واقعا بر روی این تمرکز کرده اید که صدای زیر و بم شما چگونه است؟ آیا در صدای زیر (اوج) صدای هر نوت از نوت قبلی بلندتر است یا اینکه تنها صدای چند نوت آخر بلندتر است؟ نواختن منقطع (بریده بریده ادا کردن) به این معنی نیست که شما تا جایی که می توانید کوتاه بنوازید، معنی آن این است که کافی است شما بریده بریده بنوازید. آیا شما در پایان یک اسلار دستتان را بر می دارید؟
شما می بایست از همان ابتدا روی هرچیزی تمرکز کنید، با این کار حافظه عضلانی خوبی را پایه ریزی خواهید کرد که نیازی به اصلاح نخواهد داشت.
3-انتظار نتیجه گرفتن سریع (یک شبه استاد شدن)
این موضوع برای والدین نسبت به کودکان حائز اهمیت تر است، اما می تواند برای هر دو مشکل ساز باشد.
چرا شما شروع به پیانو نواختن کردید؟ احتمالا به خاطر این نیست که شما می خواستید موسیقی “ماری یک بره کوچک داشت” یا “کیک کوچک با نشان صلیب” را بنوازید. هنوز هم زمانی که شما شروع به نواختن می کنید، این نوعی از موسیقی است که شما احتمالا آن را می نوازید. شما می بایست یاد بگیرید که موسیقی را بخوانید. در واقع، زمانی که این کار را یاد یگیرید، خواندن نت ها یکی از آسان ترین بخش های نواختن پیانو خواهد بود. اگر شما قادر به خواندن موسیقی نباشید، بسیاری از دیگر جنبه های نواختن نیز برای شما سخت خواهد شد. هرچند، زمانی که شما این کار را یاد بگیرید، خواندن موسیقی زیاد دشوار نخواهد بود، اما زمانی که شروع به این کار کردید، وارد عرصه ای بسیار بزرگ شده اید.
در مقایسه با توانایی خواندن موسیقی، دستان شما با مشقت بیشتری توانایی نواختن موسیقی را دارند. این موضوع توسط تمامی ویدئوهای یوتیوب نشان داده شده است که به نوآموزان کاملا مبتدی، نواختن واقعی موسیقی را آموزش می دهند. یادگیری به این روش “یادگیری برحسب عادت” نامیده می شود. پیانیست فقط آنچه را که دیگران نواخته اند، به طور دقیق کپی می کند.
اگر شما قبلا نیز این کار را تجربه کرده باشید، ممکن است به طرز خوشایندی از این بابت که زیاد دشوار نیست، شگفت زده شده شوید. شما با این روش می توانید نواختن پیانو را سریعا یاد بگیرید. پس چرا معلمان، دیگر به این روش آموزش نمی دهند؟
این روش، روش بدی برای آموزش محسوب نمی شود، اما کامل نیست. اگر یادگیری شما تنها برحسب عادت باشد، برای اینکه بخواهید چیز جدیدی را یادد بگیرید، می بایست یا همیشه یک نفر را پیش خود بنشانید یا یک ویدئو را تماشا کنید.
شما حتما می بایست خواندن موسیقی را یاد بگیرید. به این معنی که موسیقی که شما در حال تمرین آن هستید، زمانی برای شما کاملا کسل کننده خواهد شد. متاسفانه این تنها روشی است که می تواند موثر واقع شود. هیچ گاه دلسرد نشوید. بالاخره شما اسلوب این کار را خواهید یافت و به سمت نوعی از موسیقی حرکت خواهید کرد که دوست دارید یاد بگیرید.
4-تمرین ناکافی یا ناپیوسته
اگر شما قصد ندارید که زیاد تمرین کنید، پس پیشرفت سریعی هم نخواهید داشت. آیا شما می دانستید که بسیاری از پیانیست های حرفه ای روزانه بالای 4 ساعت تمرین می کنند؟ آیا شما می توانید به این اندازه تمرین کنید؟ اگر شما یک آدم بزرگسال باشید، شک دارم که بتوانید. شما این را می دانید، این بسیار خوب است. احتمالا شما علاقمند نیستید که موسیقی را به عنوان یک شغل برگزینید. تا اندازه ای که می توانید تمرین کنید. حتی اگر تمرین شما تنها 15 دقیقه طول بکشد، باز هم خوب است.
مطلب مفید: نکات اساسی برای شروع و پیشرفت سریع در نواختن پیانو
مهمترین بخش تمرین پیانو، پیوستگی و پایداری آن است. تمرین به مدت 2 ساعت در یک روز از هفته نسبت به تمرین به مدت 15 دقیقه در هفت روز هفته، تاثیر بسیار کمتری برجای خواهد گذاشت. ذهن شما نیازمند پردازش و درک چیزهایی است که شما در حال یادگیری آنها هستید و این کار را در طول زمان خواب انجام می دهد. هر روز بر مبنای خودش ساخته خواهد شد. تمرین به مدت 2 ساعت به صورت روزانه خیلی مفیدتر واقع خواهد شد، اما شما کاری را انجام می دهید که زمان انجام آن را دارید.
5-اجرا نکردن
اگر قرار است شما هیچوقت برنامه ای برای اجرا نداشته باشید، چرا پیانو نواختن را یاد می گیرید؟؟ اجرا می بایست به عنوان بخشی از آموزش شما لحاظ گردد.
اگر شما اجرایی دارید که باید برای آن آماده شوید، در طول تمرین سخت تر کار می کنید. اگر شما اجرایی دارید که باید برای آن آماده شوید، همواره هدفی در ذهن خواهید داشت. از همین الان اجرا کنید. حتی اگر دارید روی یک قطعه ساده کار می کنید، احساس شرمساری نکنید. آن قطعه را برای خانواده و یا دوستانتان بنوازید. اگر معلم شما از شما در تک نوازی ها استفاده نمی کند، برنامه ریزی هایی را در خانه انجام دهید که مردم بتوانند بیایند و نواختن شما را گوش دهند.
شما همواره می بایست به سمت اجرا گام بردارید، همیشه.
6-نواختن موسیقی بسیار دشوار و یا بسیار ساده
درواقع من طرفدار به چالش کشیدن خودتان در نوعی از موسیقی هستم که بیشتر معلمان ممکن است آن را دشوار ارزیابی کنند. البته، شما می بایست شخصیت درستی برای انجام این کار داشته باشید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در زمان به چالش کشیده شدن چیزی، آن را رها می کنید، پس بهتر است که از موسیقی که شما قادر به آموختن سریع آن نیستید، دوری کنید.
همچنین، نواختن موسیقی که بسیار آسان است می تواند مشکلات و مسائل مشابهی را ایجاد کند. اگر شما به چالش کشیده نشوید، پیشرفت نخواهید کرد. مطمئن باشید که در زمان شروع، نواختن موسیقی ساده برای شما بسیار مفید خواهد بود، اما وقتی یک هفته طول می کشد تا آن را یاد بگیرید، به این معنی نیست که این کار برای شما بسیار سخت بوده است.
بسیاری از رشته های دانشگاهی مربوط به پیانو ظرف چند ماه یک قطعه از موسیقی را یاد می دهند. این خیلی خوب است. این موضوع کاملا عادی است. شما زمانی بهتر یاد می گیرید که خودتان را با زور به جلو ببرید.
7-استفاده زیاد از رکاب (پدال)
منظور من از رکاب، رکاب کاهنده است که در راست ترین قسمت قرار دارد. این رکاب تمامی نت های نواخته شده را تا زمانی که شما آن را رها کنید، ثابت نگه می دارد.
پایین نگه داشتن تمام وقت این رکاب می تواند واقعا وسوسه کننده باشد. از آنجایی که بسیاری از نت ها با هم (یک دفعه) پایین فشرده می شوند، نواختن های نامرتب را به طور بسیار خوبی پوشش می دهد. اگر پایین بودن تمامی نت های نامرتب، نواختن نامرتب تلقی گردد، یک موسیقی دان باتجربه می تواند آنها را بیان کند. درواقع، بیشتر افراد قادر به بیان آنها خواهند بود. شما ممکن است بخاطر این که منتقدانه گوش نمی دهید، متوجه این موضوع نشوید، اما این به این معنی نیست که شما فوق العاده هستید.
این ها تمامی دلایل عدم استفاده از رکاب هستند. اگر اشتباهات شما بخاطر استفاده زیاد از رکاب مخفی شوند و شما اشتباه هایتان را نشنوید، چگونه می خواهید آنها را اصلاح کنید؟
اغلب اوقات وقتی مبتدیان پدال را زیادی پایین نگه می دارند، منجر به محو شدن تارها باهم می شود. این کار را انجام ندهید. زمانی که شک دارید، بدون رکاب تمرین کنید.
8-نواختن به جای تمرین
شما می بایست تفاوت بین نواختن و تمرین را بدانید. زمانی که می نوازید، سرگرم هستید. شما اغلب با سرعتی مناسب از ابتدا شروع به نواختن می کنید، و سپس تا پایان یا حداقل تا پایان جایی که بلد هستید، می نوازید.
شما قرار نیست با نواختن، پیشرفت کنید، یا حداقل این امر سریعا محقق نمی گردد.
تمرین کردن عبارت است از کار مداوم بر روی بخش های کوچک. تلاشی است برای درک آنچه که موسیقی انجام می دهد و به حافظه سپردن آن از ابتدا. تمرین بر روی بسیاری از گروه های کوچک نت ها کار می کند تا تکنیک ها را تمرین کند. بر روی قسمت های کار می کند که شما هنوز آنها را نمی دانید. تمرین کردن به اندازه نواختن لذت بخش نیست، اما عملا به پیشرفت شما کمک می کند.
9-عدم توجه به استفاده از انگشت ها
استفاده از انگشتان بسیار حائز اهمیت است. اجازه ندهیدکسی هرچیزی خلاف این موضوع را به شما بگوید. برای بیشتر بخش ها، ویراستارها و نویسندگان کتاب تلاش فراوانی انجام داده اند تا استفاده از انگشتان را به شما آموزش دهند. برای بیشتر بخش ها شما می بایست از آن دستور استفاده از انگشتان استفاده کنید. اگر معلم شما تصمیم گرفت که تغییر در استفاده از انگشتان مشکلی ندارد، مهمان من باش، اگر این گونه نبود، آنها را مکتوب نگه دارید.
اما دستان هرفرد با دیگری متفاوت است، درست است؟ خب، بله، اما نه خیلی زیاد. شما 5 انگشت دارید، یک شست در سمت مخالف و انگشتان ضعیف چهارم و پنجم. هر شخصی این ها را دارد. ممکن است دست شما از دست من بزرگتر باشد، اما در بیشتر بخش ها استفاده از انگشتان ما مشابه است. هر موقع که شما بیشتر پیشرفت کردید، می توانید تماس هایی را برای تغییر انگشت زنی مکتوب حاصل نمایید، چرا که به این موضوع علم دارید که دلیل تغییر آن چیست. این عالی است.
اکنون، فکر کن و انگشت زنی را بنواز که مکتوب شده است.
10-استفاده نکردن از مترونوم
آیا شما مترونوم دارید؟ عالی است! آیا اصلا از آن استفاده می کنید؟ شما می بایست همیشه از آن استفاده کنید. مطالعات نشان می دهند که تمرین با مترونوم نه تنها به بهبود ریتم و گام (تمپو) کمک می کند، بلکه به بهبود تکنیک نیز کمک می کند. احمقانه است، درسته؟ گلف بازان هم از مترونوم اشتفاده می کنند، چرا که ظاهرا به آنها کمک می کند تا بهتر گلف بازی کنند.
مطالعات پی در پی نشان داده اند که تمرین با مترونوم شما را به موسیقی دان (نوازنده) بهتری تبدیل خواهد کرد. پس روشنش کنید. اگر من نت ها را کاملا به خوبی یاد گرفته ام، پس الان زمان مترونوم است. در بیشتر زمان های تمرین من، مترونوم روشن است. ابتدا اندکی عذاب آور است، اما سرانجام شما به تیک تیک دائمی آن در گوش هایتان عادت خواهید کرد.
11-آموزش ندیدن
خب شما فکر می کنید که می توانید خودتان نواختن را یاد بگیرید، درست است؟ آموزش ها بسیار گران قیمت هستند و شما بدون هیچ کمکی می توانید موارد اساسی و پایه را یاد بگیرید. خب ممکن است شما قادر به انجام این کار باشید، اما آنچه که در نهایت دستگیر شما می شود، تنها به وجود آمدن بسیاری از عادت های بد است. شما ممکن است که با انگشت زنی اشتباه بنوازید یا تکنیک بدنی را اتخاذ کنید که منجر به مصدومیت شما گردد.
ترک چنین عادت های بدی، نیازمند زمان بسیار طولانی می باشد. با آموزش دیدن شما از ایجاد این عادت ها کلا دوری خواهید کرد.
12-نشمردن
اگر شما در حال نواختن موسیقی هستید که قبلا آن را گوش داده اید، ممکن است این گونه تصور کنید که نیازی به شمردن ریتم ها ندارید. اینجا جایی است که شاید شما را به اشتباه بکشاند. بشمارید، بشمارید، بشمارید! اگر شما با استفاده از گوش در حال نواختن ریتم هستید، تقریبا می توان با اطمینان گفت که شما آن قطعه را درست نمی نوازید. شاید شما یک نت را به اندازه کافی نگه ندارید یا ممکن است تمامی توقف ها غیراستادانه شکل بگیرند و شما این گونه احساس کنید که سکوت زیادی حکمفرماست.
شما می بایست تمامی آن را بشمارید. اگر این کار را نکنید، کار شما فقط یک اشتباه محض است. شما ممکن است توجه نکنید، اما افراد دیگر توجه خواهند کرد. این یکی از مهمترین دلایلی است که مبتدیان مبتدی به نظر می رسند.
موسیقی ساده ای که توسط یک مبتدی نواخته می شود نسبت به موسیقی ساده ای که توسط یک پیانیست حرفه ای نواخته می شود، بسیار متفاوت به نظر می رسد. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، توجه به جزئیات و ریتم می باشد. البته، نباید اینگونه باشد. شمردن آنقدرها هم سخت نیست. زمانی که می شمرید، دقیق تر عمل خواهید کرد. زمانی که می شمرید، موسیقی شما بهتر به نظر می رسد.
مطلب مفید: تقویت پیانو با کمک اپلیکیشن گوشی موبایل (بهمراه فیلم)
با این وجود، شما مجبور نیستید که برای همیشه بشمرید. فقط زمانی که شروع به یادگیری یک قطعه می کنید و حداقل به مدت چند روزی بشمرید. شما با این کار ریتم را درونی سازی خواهید کرد. این کار به حافظه عضلانی تبدیل خواهد شد و شما دیگر نیازی به شمردن نخواهید داشت.
13-ضبط نکردن اجرای خود
این احتمال وجود دارد که شما به عنوان یک مبتدی به نواختن خودتان گوش ندهید. این مهارتی است که توسعه آن بسیار سخت است. شاید شما این تصور را داشته باشید که “البته که من به نواختن خودم گوش می دهم! غیر ممکن است این کار را انجام ندهم.” بله، ممکن است که شما نواختن خود را بشنوید، اما شما به طرز منتقدانه به آن گوش نمی دهید. شما متوجه نمی شوید که ریتم شما تا چه اندازه ای اشتباه است، نواختن شما چقدر به طرز بدی سریع به نظر می رسد یا چگونه گام شما در سرتاسر مکان تغییر می کند.
شما باید بدانید اشتباهاتتان کجاست تا بتوانید آنها را اصلاح کنید. به منظور انجام این کار شما می بایست به طور مرتب نواختن خود را ضبط کنید.
یادگیری آسان با استفاده از پکیج آموزش کامل پیانو پکیج آموزش پیانو
14-نشان ندادن اینکه شما موسیقی را در سرتاسر بدنتان حس می کنید.
موسیقی یک هنر بصری نیست، یا هست؟ اگر شما اجرایی دارید که فقط صوت آن ضبط می گردد، پس شاید به این ور و آن ور رفتن حین نواختن زیاد مهم نباشد. آیا تابحال نواختن پیانیست های حرفه ای را دیده اید؟ آنها عملا موسیقی را درک می کنند. تمرکز بیشتر بر روی اینکه موسیقی آنها چگونه است، ممکن است به شما کمک کند تا بهتر بنوازید اما این کار از یک نقطه نظر بصری حائز اهمیت است.
ما چاره ای نداریم مگر اینکه تحت تاثیر آنچه که می بینیم قرار بگیریم. اگر شما به موسیقی علاقمند هستید، مخاطب شما نیز اینگونه است. حتی اگر اجرای شما به اندازه ای که امیدوار بودید، مورد پسند واقع نشد، شما می توانید مردم را متقاعد کنید که حداقل در انجام حرکات بدن خوب عمل کرده اید.
در واقع بیشتر معلمان این موضوع را آموزش نمی دهند، اما من بر این عقیده ام که آنها باید این کار را انجام دهند. احمقانه است که از مهم ترین بخش اجرا غافل شد.
نتیجه گیری
در اینجا 14 اشتباه که بیشتر مبتدیان آنها را مرتکب می شوند، آورده شد. من از کلمه مبتدیان نام میبرم، اما حتی پیانیست های حرفه ای نیز بسیاری از این اشتباهات را مرتکب می شوند. با آگاهی از این اشتباهات، شما قادر خواهید بود تا از پس آنها برآیید و به یک پیانیست خیلی بهتر تبدیل شوید.
14 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
عالی بود!!
بسیار عالی و آموزنده بود…اگه امکانش هست اموزش کیبرد ویا پیانورو از صفرتا صد اموزش بزارید..ممنونم
واقعاً مطالب مفید،دقیق و کاملی بود.سپاس فراوان ?
بله عالی بود برای همه به جز من من هیچ نتیجه ای نگرفتم متاسفانه
سلام به همگی
بله برای من هم بسیار مفید بود
ممنون از همتون
ممنون.مفید بود
مطالب خیلی مفید و عالی بودند من خودم تقریبا بیشتر این اشتباهات را انجام میدادم و از این به بعد تلاش میکنم تا دیگر بی تو جای نکنم ممنون از شما
یک پیشنهاد برای اصلاح مقالتون
کلمه ( شما ) خیلی تکرار شده شاید برای خوانا شدن باید از کلمات دیگری یا جایگزین کردن بعضی جملات استفاده کرد
ممنون از مطلب خوبتون
ممنونم از راهنمایی هایتان. منی که تازه شروع کردم به یادگیری برام خیلی آموزنده بود که از همون ابتدا درست یاد بگیرم عادات غلط نداشته باشم.
سپاسگزارم.
سلام .
واقعا اطلاعات شما عالی بود و امیدوارم در سایه ی شما پیانیست های بزرگی شویم
سلام من خودم پیانو میزنم و روزی ۱۵ دقیقه تمرین میکنم همین الان پای پیانو هستم و از هر ۱۵ دقیقه ۵دقیقه استراحت میدم الان اون موقع استراحتمه
در هر حال اطلاعات خوبی بود
سعی میکنم روزی حداقل ۱ ساعت تمرین کنم ممنونم
من الان ۱۳ سالمه و از ۷ سالگی پیانو میزدم یعنی شش سال و الان یه نیمه حرفه ای هستم تو پیانو زدن🎹🎶🎼
همیشه شاگرد اول تو کلاس و تو مدرسه بودم😎
سلام بله برای من هم اطلاعات مفیدی بود ولی من این اطلاعات رو میدونستم و انجام نمی دادم مثلا پیانو زدن بدون مترونوم را انجام نمی دادم و با مترونم انجام میدادم من از ۹ سالگی پیانو میزدم تا مه الان ۲۱ سالمه یعنی ۱۳ ساله که پیانو میزنم و هر روز ۵ ساعت تمرین میکنم و توی این ۵ ساعت ۲۰ دقیقه استراحت میکنم
درکل باید زیاد تمرین کنین
حداقل روزی 3 ساعت
کسی که هر روز 1 ساعت تمرین میکنه و بینش مثلا یک ربع استراحت میکنه هیچ پیشرفت خاصی نمیکنه
من خودم ی مدت همینجوری بودم
ولی الان درستش کردم..