آموزش صفر تا صد ساز دیوان در ۳۲ درس

آموزش صفر تا صد ساز دیوان در ۳۲ درس (فیلم رایگان)

دیوان

در ادامه آموزش های کاربردی دیوان ،۳۲ درس آموزش دیوان مقدماتی تا حرفه ای را بصورت فیلم رایگان برای شما گلچین کرده و بصورت یکجا برای دانلود رایگان قرار دادیم.

در خال نواختن دیوان

مقدمه

در گلچین کردن این ویدیوها سعی کرده ایم کاربردی ترین آموزش های دیوان را گرد هم بیاوریم. این ۳۲ ویدیوی آموزشی شامل موضوعات متنوعی از تنبور نوازی هستند، از جمله:

  • آشنایی با دیوان و نحوه در دست گرفتن
  • کوک دیوان
  • نت خوانی و نت نگاری
  • تکنیک های نوازندگی دیوان
  • نوازندگی دیوان
  • و…

نمونه ویدیوی آموزشی و تصاویر دروس

 


دیوان

توی این پک فوق العاده، استاد فریدون فراهانی، نواختن دیوان رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک دیوان نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

نمونه ای از این ویدیوها را در زیر می بینید (البته ویدیوهایی که دانلود می کنید، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند):

لینک های دانلود:

دانلود بخش اول دروس آموزشی
دانلود بخش دوم دروس آموزشی

نکته مهم! هیچ فیلم رایگان یا وب سایتی در سرتاسر اینترنت، دیوان را بصورت مدون و اصولی، به شما آموزش نمی دهد و آموزش های آنها فقط جنبه تکمیلی دارند. سعی کنید از این بسته های آموزشی فوق العاده و کامل استفاده کنید تا دیوان را بدون نیاز به کلاس، خیلی سریع و حرفه ای بیاموزید! (بسیاری از اساتیدی که در حال تدریس دیوان هستند، فقط از همین بسته برای یادگیری استفاده کرده اند!)

آموزش مقدماتی  ساز دیوان

آشنایی با دیوان و نحوه در دست گرفتن

معرفی ساز دیوان

دیوان یکی از سازهای زهی مضرابی است که در موسیقی ترکی، کردی، و برخی مناطق بالکان و خاورمیانه استفاده می‌شود. این ساز به خانواده باغلاما تعلق دارد و به دلیل صدای گرم و غنی‌اش، در موسیقی فولکلور و کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد.

ساختار دیوان

دیوان از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. کاسه (بدنه) یا شکم: کاسه دیوان معمولاً از چوب‌های مختلف مانند گردو، توت یا افرا ساخته می‌شود. شکل آن شبیه به گلابی است و در اندازه‌های مختلفی وجود دارد.
  2. دسته (گردن): دسته دیوان بلند و باریک است و دارای پرده‌های متحرک یا ثابت است که با دقت بر روی دسته قرار می‌گیرند. تعداد پرده‌ها معمولاً بین 19 تا 24 عدد است.
  3. صفحه رو (روی ساز): صفحه روی دیوان از چوب نرم‌تر ساخته می‌شود و سوراخ‌های صوتی بر روی آن قرار دارند که به تولید صدا کمک می‌کنند.
  4. سیم‌ها: دیوان دارای سیم‌های فلزی است که معمولاً به صورت جفتی یا سه‌تایی مرتب شده‌اند. تعداد سیم‌ها بسته به نوع دیوان و تنظیمات مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه در دست گرفتن دیوان

  1. نشستن و وضعیت بدنی: برای نواختن دیوان، بهتر است بر روی یک صندلی با ارتفاع مناسب بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. دیوان را بر روی پای خود قرار دهید، به طوری که کاسه آن بر روی ران شما قرار گیرد.
  2. دست چپ: دست چپ بر روی دسته دیوان قرار می‌گیرد. انگشتان دست چپ برای فشردن پرده‌ها و تولید نت‌ها استفاده می‌شوند. انگشت شست پشت دسته قرار گرفته و به عنوان نقطه اتکاء عمل می‌کند.
  3. دست راست: دست راست برای نواختن سیم‌ها با استفاده از مضراب (پیک) به کار می‌رود. مضراب در بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار می‌گیرد و با حرکات دقیق و هماهنگ بر روی سیم‌ها ضربه می‌زند.

کوک دیوان

اصول کلی کوک دیوان

کوک دیوان بسته به نوع موسیقی و منطقه‌ای که در آن نواخته می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، کوک دیوان شامل تنظیم سیم‌ها به طوری است که هنگام نواختن هماهنگی و تنوع صوتی مناسبی به دست آید.

روش‌های معمول کوک دیوان

  1. کوک استاندارد: یکی از کوک‌های رایج برای دیوان به صورت GDA است. در این کوک، سیم‌های دیوان به ترتیب از پایین به بالا به نت‌های G، D و A کوک می‌شوند.
  2. کوک‌های محلی: بسته به منطقه و نوع موسیقی، کوک‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در موسیقی کردی، کوک‌های مختلفی مانند AEG یا DAED نیز رایج هستند.
  3. تغییر کوک برای تنظیمات مختلف: نوازندگان حرفه‌ای دیوان ممکن است بسته به قطعه‌ای که می‌خواهند بنوازند، کوک دیوان را تغییر دهند تا بهترین صدادهی و هماهنگی با سایر سازها را به دست آورند.

نت خوانی و نت نگاری

آشنایی با نت‌های موسیقی

برای نواختن دیوان و هر ساز دیگری، آشنایی با نت‌های موسیقی ضروری است. نت‌های موسیقی شامل هفت نت اصلی به نام‌های دو (C)، ر (D)، می (E)، فا (F)، سل (G)، لا (A) و سی (B) هستند.

نت نگاری برای دیوان

  1. خطوط حامل: نت‌های موسیقی بر روی پنج خط افقی به نام خطوط حامل نوشته می‌شوند. هر خط و فضای بین خطوط نمایانگر یک نت مشخص است.
  2. کلید‌ها: کلیدهای موسیقی مانند کلید سل (Treble Clef) در ابتدای خطوط حامل قرار می‌گیرند و مشخص می‌کنند که هر خط و فضای بین خطوط چه نتی را نشان می‌دهد.
  3. نشانه‌های تغییر صدا: علامت‌هایی مانند دیز (#) و بمل (b) برای تغییر نیم پرده‌ای نت‌ها استفاده می‌شوند. این نشانه‌ها نشان می‌دهند که نت باید کمی بالاتر یا پایین‌تر از صدای اصلی خود نواخته شود.

خواندن نت‌ها برای دیوان

  1. شناخت مکان نت‌ها روی دسته دیوان: هر نت موسیقی مکان مشخصی روی دسته دیوان دارد. با تمرین و تجربه، نوازنده می‌تواند مکان هر نت را روی دسته به خوبی بشناسد.
  2. تمرین‌های نت خوانی: تمرین‌های نت خوانی به نوازنده کمک می‌کند تا نت‌های نوشته شده را به سرعت تشخیص داده و به درستی اجرا کند. این تمرین‌ها شامل خواندن و نواختن قطعات ساده تا پیچیده‌تر می‌شود.

تکنیک‌های نوازندگی دیوان

تکنیک‌های دست چپ

  1. فشردن پرده‌ها: انگشتان دست چپ باید به صورت دقیق و با فشار مناسب پرده‌ها را فشرده و نت‌های صحیح را تولید کنند. تمرین‌های مکرر برای تقویت انگشتان و تسلط بر فشردن پرده‌ها ضروری است.
  2. لیگاتو (Legato): در این تکنیک، نت‌ها به صورت پیوسته و بدون توقف نواخته می‌شوند. لیگاتو نیازمند تسلط بالا بر فشردن پرده‌ها و حرکات نرم و هماهنگ دست چپ است.
  3. هَمِر-آن (Hammer-On) و پول-آف (Pull-Off): این تکنیک‌ها شامل ضربه زدن سریع و بلند کردن انگشتان از روی پرده‌ها برای تولید نت‌های پیوسته و ملودیک است.

تکنیک‌های دست راست

  1. استفاده از مضراب: مضراب‌زنی اصلی‌ترین تکنیک دست راست در نواختن دیوان است. مضراب باید با دقت و به صورت هماهنگ بر روی سیم‌ها ضربه بزند تا صدای مطلوب تولید شود.
  2. آرپژ (Arpeggio): در این تکنیک، نت‌های یک آکورد به صورت جداگانه و پشت سر هم نواخته می‌شوند. آرپژ به نوازنده کمک می‌کند تا ملودی‌های زیبا و پیچیده‌تری ایجاد کند.
  3. تَریل (Trill): ترمولو یا تریل تکنیکی است که در آن نت‌ها به صورت سریع و متناوب بین دو نت همسایه نواخته می‌شوند. این تکنیک به ملودی‌ها حس زنده و پویایی می‌بخشد.

نوازندگی دیوان

تمرینات پایه

  1. تمرینات مضراب‌زنی: تمرین‌های ساده مضراب‌زنی بر روی سیم‌های مختلف دیوان به نوازنده کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بر تکنیک‌های دست راست پیدا کند.
  2. تمرینات فشردن پرده‌ها: تمرین‌های فشردن پرده‌ها بر روی دسته دیوان به نوازنده کمک می‌کند تا انگشتان خود را تقویت کرده و دقت بیشتری در نواختن نت‌ها داشته باشد.
  3. تمرینات هماهنگی دست‌ها: تمرین‌هایی که شامل نواختن نت‌های مختلف با دست چپ و مضراب‌زنی با دست راست به صورت هماهنگ هستند، به بهبود هماهنگی بین دست‌ها کمک می‌کنند.

نواختن ملودی‌ها و قطعات

  1. ملودی‌های ساده: با نواختن ملودی‌های ساده شروع کنید و به تدریج به ملودی‌های پیچیده‌تر بپردازید. این به شما کمک می‌کند تا به تدریج تسلط بیشتری بر ساز پیدا کنید.
  2. قطعات موسیقی فولکلور: نواختن قطعات موسیقی فولکلور منطقه‌ای به شما کمک می‌کند تا با سبک‌ها و ریتم‌های مختلف موسیقی آشنا شوید و تنوع در نوازندگی خود ایجاد کنید.
  3. قطعات کلاسیک: نواختن قطعات کلاسیک دیوان به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری را یاد بگیرید و تسلط بیشتری بر ساز پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

دیوان یکی از سازهای زیبا و غنی موسیقی ایرانی و منطقه‌ای است که یادگیری و نوازندگی آن نیازمند تمرین و تمرکز فراوان است. با آشنایی با ساختار و نحوه در دست گرفتن دیوان، کوک صحیح، نت‌خوانی و نت‌نگاری، و تمرین تکنیک‌های مختلف نوازندگی، می‌توانید به تدریج به یک نوازنده ماهر دیوان تبدیل شوید و از زیبایی‌های این ساز لذت ببرید. ادامه تمرینات و پیگیری مداوم، کلید موفقیت در نوازندگی دیوان است.

هر گونه سوالی در زمینه این مطلب دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.

 

آموزش دیوان

حتما بخوانید!

67 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • خیلی ممنون آموزش باغلمه تو سطح اینترنت خیلی کمه و به سختی پیدا میشه

    پاسخ
  • عااااااااشق ساز دیوانم ساز اصیل ایرانی که توسط کُردها ابداع شده …بیشتر از دیوان عااااااااااااااشق کُردهای عزیزم هستم…♥️♥️🌹♥️♥️

    پاسخ
    • سازی که اسمش ترکی هست چطوری کردها ابداع کردن؟😂😂😂😂

      پاسخ
      • 😂😂😂😂😂😂👍👍👍👍👍

        پاسخ
      • همونطور که اسم شما عربی و خودتون ترک یا شاید پدرتون عرب باشه خودتون نمیدونید

        پاسخ
        • تنبور برای کردهاست یا همون ساز ملی شون میشه
          جورا_باغلاما_دیوان_میدان
          اینها همه از یک خانواده و ساز ملی ترکیه س
          جورا به معنای جرعه از همه کوچکتر
          باغلاما و دیوان هر دو کاسه ها حدوذا یکی هستند و در دو مدل دسته بلند و دسته کوتاه بیشتر برای سبک اوزون هاوا میباشد
          ساز میدان هم شبیه دیوان ولی با ابعادی بسیار بزرگتر از دیوان طوری که میشه یک بچه ۵ ساله داخل کاسه ش بشینه

          پاسخ
          • اینکه ساز ملی ترکیه شدا از بی عرضگی ایرانیا بوده ترکیه مگه چه تاریخی داره تاریخ موسیقی و هنر رو مطالعه کنید میبینین اسنادی مربوط به بیش از ۸۰۰ سال پیش هست کا از ساز دیوان در ایران نام برده شده.هرچند که ترکیه هم جزو خاک ایران بود و طی عهد نامه قصر شیرین از ایران جدا شد و به عثمانی‌ها دادنش

        • احسنت

          پاسخ
      • همونطور که شما ترک هستید و اسم تون عربیه

        پاسخ
      • رامین جی واد
        مهر 25, 1400 11:18 ق.ظ

        اسمش ترکی نیست این کلمه هم در زبان ترکی هم زبان کردی هستش فقط نحوه ی خوندنش فرق میکنه و ترک های عزیز اون رو از کردا کپی و به نام خود ثبت کردن میتونید برید تاریخ رو بخونیو کلمه باغلمه در کردی یعنی زیر بغلمه اوکی در ترکی هم هست این کلمه تمام

        پاسخ
        • دستت طلا خیلی عالی شفاف سازی کردی برا ترکهایی که از ترکیەای دفاع میکنن که سروووود ملیشون اهنگ ای نشتمانه مرحوم حسن زیرک هستن ، باغلمه ، ما به زیر بغل میگیم باغل ، باغلمه یعنی زیر بغلمه ، در زبان فارسی هم میگن بغل همان کلمه کوردی اصیل…..این ساز بیشتر با نواهای عرفانی و دیوان شعرهای شاعران نواخته شده ، دیوان شعر ، ما به یک کتاب شعر میگیم دیوان شعر فلان شاعر……حالا فهمیدین دیوان یا باغلمه ینی چی…..سپاس برادرجان😍

          پاسخ
          • ما ساز خیلی قبل تر از کردها می‌زدیم خیلی قبل تر از دوره عثمانی هم ساز نبردن

        • دمت گرم اینا فقط بلدن تفرقه بندازن

          پاسخ
      • کوردی باغَلَمه ، به زبان فارسی بَغَلمه!!! این کجاش ترکیه داداچ؟؟؟ تمام جهان میگن ساز باغلمه یا دیوان کوردی شما چرا مخالفی؟؟؟ نَی فارسیه ساز نی ، بیشتر میگن نی کسایی ، به نام مرحوم استاد حسن کسایی مشناسیم ، میتونیم بگیم فارسی نیست؟؟؟ به ساز نی هم اهنگای کوردی مینوازیم ولی بیشتر برا اهنگ فارسی عالیه ، دیوان هم همینجوریه تنظیم ساز صدای ساز اسم ساز همش ملومه مال کدوم اقوامه …. هیچ کسی هم مثه خودمون نمیتونه بنوازه چون برا اهنگای کوردی ابداع شده و تنظیم شده

        پاسخ
      • اسمش ترکی نیست برادر من ترکا اسمشو گزاشتن باغلما یعنی نبند واس ساز همچین چیز بی معنی نداریم اسم این ساز تمبور هستش که کورد با قدمت 2800ساله عکس این ساز رو روی سنگ کرمانشاه حک کردن درحالی که قدمت تورک کلا 700ساله که به بشریت و شناخته شده

        پاسخ
        • باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن در آذربایجان ایران رواج دارد. نوعی باغلامای کوچک در یونان نیز رایج است[نیازمند منبع] گمان می‌رود باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن محصول تغییراتی هستند که روی قوپوز صورت گرفته‌است. به هر ترتیب باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن نقش مهمی در انتقال فرهنگ و موسیقی ترکی به عصر حاضر ایفا کرده‌اند. این ساز در کشور ترکیه یک ساز محبوب است.[۳]

          در ایران گاهی به آن ساز دیوان نیز می‌گویند؛ که از واژه فارسی ساز به معنی دستگاه و ابزار آمده‌است. اگرچه ساز به یک مجموعه از سازهای زخمه‌ای اشاره دارد.[۴] این ساز در موسیقی کلاسیک عثمانی، موسیقی محلی ترکی، موسیقی آذری، موسیقی آشوری، موسیقی ارمنی، و در بخش‌هایی از سوریه، عراق و یونان کشورهای بالکان استفاده می‌شود. ابزاری شبیه باغلاما در حفاری‌های باستان‌شناسی از سومر و هیتی در آناتولی و در آثار یونان باستان یافت شده‌است.[

          پاسخ
        • پناهی آزاد
          دی 29, 1402 5:30 ق.ظ

          درود بر شما و خاندان کردتبار
          از تاریخ کردها اطلاع دقیقی ندارم. اما از تاریخ ترکها که بنده هم اول پسر ایران زمین هستم و دوم ترک از ایل بزرگ و با افتخار قشقایی هستم.تاریخ ترکها به 7000 سال پیش برمیگرده طبق اسناد و مدارک دو دوره هم که پادشاهی آنها کاملا بر عموم تاریخ قطعی هست دوره سلجوقیان و صفویان
          حالا تار دیوان از کجا و چطوری نمی‌دونم
          پدر مجموع همه ما که اینجا بحث میکنیم یکی از ماها نه سازو بلد بزنه نه شاید تا الان به دست گرفته باشه پس بزارید اهل فنش بحث سازو بکنه ایام به کام همه دوستان.

          پاسخ
      • داداش ترکیه سر جمع 1000 سالم قدمت نداره منطقه اناتولی ترکیه ک ه جزو ایران بود کورد نشین بودن از دوران هخامنشیان ترکا اومدن تو دوره حمله مغول خودشونو چپوندن اونجا یه حکومت چثمانی تشکیل دادن مولانا کردن شاعر ترک ابن سینارم الان جدیدا اسمشو زدن دانشمند ترک دیگه واسشون کاری داره یه سازو بدزدن بزنن به اسم خودشون کلا ترکیه تو دزدی تاریخ کشورای دیگه مهارت خاصی داره😂

        پاسخ
      • برو ویکی پدیا سرچ کن ساز دیوان ببین ساز واس کردهاس یا نه ترکا برداشتن بعد دیوان یه باغلاما اضافه کردن زدن به اسم خودشون کلا تو دزدی تاریخ مهارت دارن ترکیه ای ها به ترکا باشه برمیدارن بعد اسم ادیسون یه اوغلو اضافه میکنن میگن فامیلیش ترکیه په ترکا برقو اختراع کردن

        پاسخ
      • سازی هستش که توسط کورد های ترکیه درست شده.

        پاسخ
      • آی قربان حرفت ساز باغلاما ساز اصیل ترکیه است

        پاسخ
      • چرا فایل زیپ باز نمیشه

        پاسخ
      • اسمش دیوانه ولی وقتی دسته ش کوتاه میشه بهش میگن باغلاما یعنی از این فسمت قطع کن

        پاسخ
    • عزیزی برادر😍 منم عاشق ساز نَی هستم و به عشق استاد بی بدیل استاد مرحوم حسن کسایی ساز نی رو یاد گرفتم و بیست ساله نی میزنم ، دیوان و باغَلمه هم میزنم…..😍

      پاسخ
    • امیرحسین
      آبان 10, 1400 2:31 ب.ظ

      اولا دوست عزیزم این ساز ابداع ایران نیست .کرد ها هم سازندش نیستن.این ساز مال ترکیست اسمشم روشه باغلاما.کردها هم یاد گرفتن از ترک ها .تاریخ سازی غلط چرا میکنی.بسه دیگه دزدی

      پاسخ
      • بله برای کوردهای ترکیه هست در اصل چون بیست میلیون کورد داره تورکیه جعلی ،ضمنا دوتا خواننده محبوب ترکها هم کورد هستن تاتلیس که کل آهنگ های کوردی رو برای تورکا دزدید و ماهسون هم کورد هستش دیگه احمد کایا بماند ترکیه هیچی از خودش نداره

        پاسخ
  • سلام ساز دیوان همون قوپوز هست؟

    پاسخ
    • خیر دیوان قوپوز نیست.قپوز ساز منطقه آذربایجان هست.دیوان یا باغلاما با آن فرق دارد در ترکیه و مناطق کرد نشین عراق ،سویه و ایران و… استفاده می شود

      پاسخ
    • ده‌ستت نه‌ئێشێ, بژی

      پاسخ
    • خیر

      پاسخ
    • اکبر حسین زاده
      تیر 14, 1400 8:43 ق.ظ

      سلام، بله، نام نام دیگر ساز دیوان، قوپوز است. البته در اصل ساز قوپوز مادر ساز باغلاما است، یعنی ساز باغلاما از روی قوپوز ساخته شده است.

      پاسخ
      • دوست عزیز ساز دیوان از ساز تنبور برگرفته شده و در اصل برای تاریخ کردها هست و اصلا ربطی به ترکها نداره لطفا تاریخ جعلی برای ترکیه نسازید باشد که تاریخ سازی جعلی و دزدی کردن تاریخ از کردها پایان یابد .

        پاسخ
        • ساز باغلاما همانطور که اسمشم سند قاطعیه برای ترک بودنش مال ترک هاست

          پاسخ
          • باغەڵمه ، باغَلمه ، ینی زیر بغلمه اصیل ترین کلمه کوردی ، این کجاش ترکی بود؟؟؟؟😂 کشور ترکیه سرود ملیشون اهنگ ای نیشتمان حسن زیرکه برادر….تاریخ جعلی درست نمیشه ازونایی که دارید لذت ببر و دفاع کنید….

        • کرد مگه تاریخ هم داره؟

          پاسخ
          • بهقدمت بشریت،،اون وختی ک ماها در بین النهرین تمدن داشتیم اجدادتون تو بیابانهای موغولستان آلت پرستی داشتند

      • دیوان سایز بزرگ تنبوره داداچ، باغلمه= بغلمه…..زیر بغلمه…..!!کوردی باغل فارسی بغل……

        پاسخ
        • واقعا چه زیبا گفت اون استادی که :هر کس به اندازه‌ی درک خودش دنیا رو میبینه
          (آرزوی درک بیشتر )

          پاسخ
      • برو تاریخچە دیوان نگاە کن بعد بخند

        پاسخ
    • سلام ساز قوپوز برا کشور آذرباایجان خودمون هست ما به ترکی (دیوان)باغلاما میگیم که برا کشور ترکیه هست.

      پاسخ
    • قپوز پدربزرگ باغلاماس،باغلامار‌ از قوپوز گرفتن

      پاسخ
  • سلام ممنون از لطفتان. من متاسفانه نميتونم آرشيو .rar را باز كنم. ميشه لطفا از آرشيو .zip استفاده كنيد.

    پاسخ
    • سلام دوستان این ساز را هم ترکا وهم کردها درست کردن منتها هر کدام به سبکی نواختن از شمال آذربایجان شهر خوی گرفته تا یکی از شهر های ترکیه ارزنجان وکردهای عزیز هم سنندج تا اطراف کرمانشاه این سه ملت نواختن جنگ دعوا نداریم این سازی هست دلنشین که همه طرفدار داره آقا سمیر لطفا ماهسون وغیره نفرمایید شماها اصلا تاریخ را مطالعه نکردین دنیا واسه قدمت اصالت اشیای ایرانی دا ه جون میده الان شما وامثال شماها دارین قدمت کرد را رخ میکشین بسته برین تاریخ اصیل بخونین اونموقع میفهمین وحرف نمیزنین

      پاسخ
  • سازي هاي عزيز. اميدوارم همواره پايدار با شيد و از زندگي لذت ببريد.
    ميشه لطفا اموزشها رو در فرمت آرشيو zip بارگذاري كنيد. ممنون از لطفتون.

    پاسخ
  • سلام من سفارش دادم محصول رو،واسه آموزش باغلاما دسته بلنده؟؟

    پاسخ
  • خوبه خوانندهای ترک مثه ماهسون ایبو همشون کوردن بروید از اونا بپرسید که باغلمه یعنی چه کورد تاریخش از ترکها بیشتر این چند سالیه ترکها تاریخ پیدا کردن هر بژید کورد

    پاسخ
    • هەر بژی ♥️

      پاسخ
    • مهدی سهند
      تیر 6, 1402 11:39 ب.ظ

      با عرض سلام به همه دوستان
      کلا متاسفم برای دوستانی که موسیقی رو وارد بحثهای نژاد پرستانه و کور کورانه میکنم کرد ترک و….مهم نیست مهم انسان بودنه و همه انسانیم پس از صدای ساز لذت ببرید
      مخلص همه دوستان

      پاسخ
  • چه ساز ترکیه چه کرد ها کلا ساز خوش صداییه
    ولی در کل اونایی که میگن مال ترک های از ویکی پدیا ببینین لطفا از مقاله های ویکی پدیا معتبر تر پیدا نمیشه

    https://fa.wikipedia.org/wiki/دیوان_(ساز)

    پاسخ
  • این دوستان پان کرد که الکی سنگ اقلیت کرد ترکیه رو به سینه میزنن درحالی که اقلیت کرد ترکیه اکراد ایرانی رو به حسابم نمیزارن

    رفقای ساده دل کرد زبان من اینقدر پان کرد بازی در نیارید تو ویکی پدیا هم این ساز ساز ترکی معرفی شده :

    باغلاما (به ترکی: Bağlama) نام‌سازی ریشه گرفته از مردم منطقه آناتولی و آذربایجان است و در میان مردمان ترک و ترکمن‌های عراق رایج است.باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن در آذربایجان ایران رواج دارد. نوعی باغلامای کوچک در یونان نیز رایج است[نیازمند منبع] گمان می‌رود باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن محصول تغییراتی هستند که روی قوپوز صورت گرفته‌است. به هر ترتیب باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن نقش مهمی در انتقال فرهنگ و موسیقی ترکی به عصر حاضر ایفا کرده‌اند. این ساز در کشور ترکیه یک ساز محبوب است.[۳]

    بجای اینکه جاهل باشید یذره متمدن باشین

    باغلاما چون به زبان کردی درست تلفظ نمیشه قرار نیس که با کج کردن زبونتون بگین بَغلَمه😂

    پاسخ
  • محدود كردن هنر به يك منطقه يا اقليم ظلم در حق آن است…
    كرد يا ترك بودن يك ساز كوچك كردن آن است و نه چيز ديگه اونهم در شرايط بده بستان هنري بين اين فرهنگ ها! بهتره فقط ازش لذت ببريد و بس.

    پاسخ
  • سلام ممنون بابت رایکان بودنش ولی دوست عزیز این کلیپها همه به زبان ترکیه من چیزی متوجه نمیشم

    پاسخ
  • ب زور میخواید تاریخو واسه خودتون عوض کنید.کوردهای ترکیه اقلیت نیستن حدود 25میلیون جمعیت داره و دیوان از فرهنگ اونجا میاد و چون ترکیه بهش میگه باغلاما یا باغلمه قرار نیست ب اسم اونا تموم شه که .حتی این ترکای تاریخ دزد کورد بودن ابراهیم محسون علی شان امراه اوزجان و… رو انکار میکردن انگار ب زور میشه شناسنامه و هویت کسیو عوض کرد حتی مولانارو هم زدن ب اسم خودشون هههه ای خدااااااااااا
    {فهم هم خووووب چیزیه}

    پاسخ
  • فایل زیپ باز نمیشه

    پاسخ
  • راهنمایی میخوام برای خرید ساز مناسب لطفاً 🙏

    پاسخ
  • دوستان عزیز ما همه برادریم نزارید سیاست انسانیتتونو بگیره بنده به عنوان یه کورد اینو میگم ساز مال هرکی هست باشه چرا دعوا میکنین لطفا بیاین ازش لذت ببریم نه اینکه از رو تعصب به همدیگه توهین کنیم بخوایم نخوایم کورد و ترک یا فارس یه جورایی باهم قاطی شدیم تو یه خانواده پدر خانواده کورده مادر ترکه یا فارسه خلاصه دیدمونو به دنیا عوض کنیم تعصبو بزاریم کنار باهم باشیم و از ساز و زیباییهای دنیا لذت ببریم ، کوچک همه تونم برادران ترک و کورد

    پاسخ
  • واقعا جای تاسف داره !اسمتان را گذاشتین هنرمند!!!!!!! هنردوست!!
    هنرمند هرجا رود قدر بیند و بر صدر نشیند، خواه کرد باشد خواه ترک یا هر قومیتی دیگر،من هم اهنگای کوردی ،هم تورکی که با دیوان نواخته میشه را دوست دارم هر چند که معنی یا مفهوم اش راندانم، یعنی اینکه چون آهنگ از دل نوازنده بر میاد و نواخته میشه پس بر دل میشینه حالا هر زبانی باشه، آهنگ بر رشد گل وگیاه هم تاثیر داره پس بگیم این گل برای فلان قومه؟ یه خورده عمیق فکر کنیم ما همه مال یه آب و خاکیم پس لذت ببریم بهتره تا دعوای کورکورانه

    پاسخ
  • ما وظیفه داریم کسی که لایق ستایش هست بهش احترام بزاریم نواختن موسیقی واینکه تو اون حرفه حرفه ای باشی زمانبر و لیاقت میخواد به جای اینکه به اصالت ساز فکر کنیم به نواختن اهنگ ودلنشین نواختن احترام بزاریم فرق نمیکنه کی اختراع کرده مهم اینکه با هاش ارام بگیریم
    برداران کرد اگر مینوازد شما اواز بخوانید ترکان عزیز اینه زندگی زود گذر
    هردو تا عشقین من ترکم ولی دوستان کرد زیاد دارم واقعا ادم های خوبی هستند مهمون نوازیشون حرف نداره قدر این نعمت هارو بدانیم از تفرقه و توهین چیزی جز ندامت حاصل نمی شود
    عاشق هم باشید
    مخلص همه شما

    پاسخ
  • سلام عزیزان، کسی میتونه فایل pdf کتاب آموزش دیوان استاد فراهانی رو برام برسونه؟
    اگه بتونید اونو برام ایمیل کنید، خیلی ممنون میشم.
    ایمیل بنده: mj_heydarzadeh@yahoo.com

    پاسخ
  • سلام خیلی خیلی ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.