خانه / ریپورتاژ آگهی / آموزش کمپرس کردن صدا و پلاگین های Compressor

آموزش کمپرس کردن صدا و پلاگین های Compressor

تنظیم کننده های موسیقی و موزیسین هایی که در زمینه تنظیم و ساخت موزیک فعالیت دارند باید اصولا تمامی صدا ها و سمپل هایشان را در زمان میکس و مستر کردن کمپرس کنند. به طور کلی کمپرس کردن یعنی فشرده سازی صدا و در هم تنیدن آن گفته می شود. امروزه پلاگین های بسیاری چه در زمینه سخت افزاری و چه در زمینه نرم افزاری در دنیا وجود دارد. از مشهور ترین کمپرسور های سخت افزاری می توان به مدل هایی مثل Urei 1176را نام برد و از دسته پلاگین های نرم افزاری نیز می توان به Fab Filter Pro C2 اشاره کرد که در این مقاله به صورت حرفه ای تری آموزش کلی به این پلاگین نیز خواهیم پرداخت.

تنظیم کننده های موسیقی

قسمت های مشترک یک دستگاه کمپرسور چه سخت افزاری و چه نرم افزاری !

1. Threshold – ترشولد / حد تغییرات یا آستانه ای که از آن خط میزان به بالا اعمال کمپرس صدا صورت می گیرد. قسمت هایی که توسط ترشولد جدا می شوند و مورد کمپرسور قرار می گیرند را به اصطلاح ترنزینت Transient می نامند.

2. Ratio – ریشیو / در لغت به معنای نسبت معین و ثابت است. به ان میزان اعمال مپرس کردن صدا نیز می گویند که بر روی قسمت ترنزینت ها تاثیر می گذارند. با افزایش این قسمت میزان Gain Reduction نیز کم می شود. معمولا این پارامتر را بر روی میزان های 1.5:1 , 10:1 قرار می دهند.

3. Attack – اتک در لغت به معنای هجوم و حمله است اما در مبحث کمپرس صدا به معنای شروع اعمال کمپرسور می باشد و بر حسب زمان می باشد.

4. Release – ریلیز به معنای رهایی می باشد ولی در این مبحث به معنای خاتمه و به پایان رساندن می باشد که این پارامتر نیز بر حسب زمان می باشد.

نکته: Attack و Release از مهم ترین عوامل در اعمال کمپرسور صدا محسوب می شوند و میزان اعمال این دو بدین صورت می باشد که شما اگر میزان اتک را در حالت Fast قرار دهید سریع کمپرس شروع شده و بالعکس و میزان ریلیز نیز اگر در حالت Fast قرار دهید، سریع فرکانس های مورد نظر کمپرس شده را رها می کنند و به اعمال کمپرس کردن صدا خاتمه می دهد.

هر چقدر میزان ریشیو را بیشتر کنیم در واقع بیشتر عمل کمپرس را انجام دادیم. پس در ابتدا از این المان شروع می کنیم! ( بهتر است روی کمترین میزان ها قرار دهید. )

در مسترینگ اتک را زیاد کنید به سمت Fast چرا که سیگنال ها را سریع تر دریافت می کنند و کمپرس تشدید می یابد اما ریلیز پارامتری هست که باید کم باشد؛ پس سیگنال سریع رها می شود.

در این تصویر شماره های قسمت های مهم یک کمپرسور اشاره شده است

در این تصویر شماره های قسمت های مهم یک کمپرسور اشاره شده است

هدف کمپرسور

منسجم شدن و یک دست شدن صدا هدف اصلی کمپرسور می باشد. این را نیز در نظر داشته باشید که اعمال کمپرس صدا باعث حذف صدا نمی شود و فقط فرکانس های مورد نظر را تضعیف می کند و عمل فشرده سازی را انجام می دهد.

یکی دیگر از اهداف آن نیز تقویت و بالا بردن ( Gain ) صدا و برای گرم کردن و پانچ کردن یک صدا یا سمپل نیز مورد استفاده می باشد. در اغلب کمپرسور ها نیز این قسمت با نام Gain نیز موجود است.

سایت آی ریتم امروزه با بهره گیری از بهترین پلتفرم های پخش موزیک و مرجعی برای دانلود آهنگ جدید ایرانی روزانه بهترین موزیک های کمپرس شده را منتشر می کند که می تواند مورد الگو برداری شما قرار گیرد چرا که تمامی موزیک های سایت بر اساس کارشناسی شده و با استفاده از ابزار های استدیویی حرفه ای منتشر می شوند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست