خانه / آموزش اصولی پیانو (رایگان) / آموزش نت های پیانو / 15 حقیقت جالب درباره ساز پیانو و اجزای آن که حتما باید بدانید!
strings

15 حقیقت جالب درباره ساز پیانو و اجزای آن که حتما باید بدانید!

پیانو

پیانو به موسیقی کلاسیک و مدرن کمک شایانی کرده و اولین بار در اوایل قرن هجدهم میلادی ساخته شد. این ساز از هارپسی کورد نشات گرفته است و از آن زمان به شکلهای مختلفی مانند پیانو گراند، پیانو دیواری، پیانو دیجیتال و در نهایت کیبوردها و سینت سایززرها و همچنین پیانوهای هیبریدی پا به دنیای موسیقی نهاده است. پیانو یکی از سازهای پر طرفدار است و همچنین بخشی از دکور خانه نیز به شمار می رود. با مطالعا این مقاله با 10 واقعیت جالب درباره این ساز آشنا خواهید شد.

1-کشش سیم ها

strings

پیانوها معمولا نزدیک به 220 تا 230 سیم دارند که از فولاد ساخته شده اند و به شدت محکم هستند و وقتی چکش به آنها ضربه وارد کند، تولید صدا می کنند. کشش هر سیم معمولا نزدیک به 168 پوند (واحد کشش) است که جمعا در بیشتر پیانوهای استاندارد حدود 18 تا 20 تن می شود. اگرچه برخی از پیانوهای گراند از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تا 30 تن کشش را تحمل می کنند! این مورد واقعا باورنکردنی است و دقیقا همان چیزی است که باعث می شود تنظیم و کوک پیانو به کار پیچیده ای تبدیل شده و تنها توسط یک متخصص انجام گیرد.

2-پیانو گلکسی

&MaxW=640&imageVersion=default&AR-303189970

پیانو گلکسی در امارات متحده عربی توسط شرکتی به نام Galaxy Instruments که در زمینه ساخت سازهای عجیب و غریب و لوکس تخصص دارد، ساخته شد. پیانوهای بسیاری هستند که به آثار هنری تبدیل شده اند. اگرچه، این مورد یکی از عجیب ترین پیانوهایی است که تا به حال دیده ام. پیانو گلکسی جز گران قیمت ترین پیانوهای دنیاست که 1.36 میلیون دلار قیمت گذاری شده است. بدنه آن با ورقه طلای 24 عیار ساخته شده است و درپوش اتوماتیک و کلیدهای منحنی شکلش از چیزهایی که طراحی اش را خاص کرده است. من درباره صدایی که این پیانو تولید می کند مطمئن نیستم، اما احتمالا نباید خیلی از آن انتظار داشته چرا که این شرکت بیشتر قصد دارد خود را به عنوان یک ارائه دهنده اقلام لوکس معرفی کند تا یک فروشنده ساز!

3-گران قیمت ترین پیانو

eveningcolorfrontpage

گران قیمت ترین پیانو توسط تولید کننده پیانو کانادایی یعنی Heintzman طراحی شده است. این پیانوی زیبا اولین در بازیهای المپیک بجینگ 2008 توسط پیانیست چینی، Lang Lang نواخته شد. طراحی شفاف فوق العاده این پیانو، آن را از بقیه متمایز کرده و به همین دلیل به آن پیانوی کریستالی می گویند. بعدها در یک مزایده به قیمت 3.22 میلیون دلار فروخته شد و آن را به گرانترین پیانوی دنیا تبدیل کرد.

 


پیانو آموزش

توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

3 گام برای یادگیری پیانو در منزل به سادگی هر چه تمام تر

4- اولین پیانویی که اختراع شد

h2_89.4.1219

این پیانو در سال 1709 توسط یک سازنده هارپسی کورد به نام Bartolomeo di Francesco Cristfori در ایتالیا ساخته شد. اولین اختراع او gravicèmbalo col piano e forte نام گرفت که به زبان فارسی یعنی هارپسی کورد با صدای بلند و نرم. این نام بعدها به fortepiano کوتاه شد و سپس فقط piano از آن نام باقی ماند. همانطور که می دانید، هارپسی کورد تنها قادر است در حجم مشخص صدا تولید کند و بیان خاص خود را دارد، بنابراین داشتن سازی که به لمس حساس باشد، تغییر قابل توجهی به حساب می آمد. اولین پیانویی که اختراع شد به قدری گران بود که حتی اقشار ثروتمند هم نمی توانستند آن را تهیه کنند. یک قرن قبل از اینکه سایرین هم توانایی دسترسی به این پیانو را داشته باشند، فقط آن را در خانه های اشرافی و سلطنتی پیدا می کردید. اولین پیانو مسلما از نظر ظاهری با آنهایی که امروزه می بیینیم، کاملا فرق داشت. تا قرن نوزدهم میلادی این سازها خیلی تولید نمی شدند.

5- وقتی پیانوهای دیجیتال پا به عرصه موسیقی گذاشتند

Yamaha-CLP-colour-selection با اینکه پیانوی آکوستیک از قرن هجدهم وجود داشته ، اما یک پیانوی دیجیتال تا سال 1980 به وجود نیامده بود! با این وجود، تلاش برای اختراع یک ابزار الکترونیکی در دهه 1920 شروع شد و حدود 30 ساز بعد پیانوی برقی ارائه شد. این پیانو یک ساز آکوستیک ارتقا یافته بود که به شما این امکان را می داد آن را تقویت کرده و صدایش را دلپذیرتر کنید. پیانو برقی توسط موزیسین های معروفی مانند ری چارلز و دوک الینگتون مورد استفاده قرار می گرفته است. بعدها در دهه 1960، سینت سایزر پدید آمد که از آن پس در بسیاری از سبکهای موسیقی تاثیر گذاشت. سرانجام در دهه 1980، پیانوهای دیجیتال مدرن که امروز می شناسیم، معرفی شدند! این ساز امکانات بیشتری را فراهم کرد و بسیاری از معایب پیانوهای آکوستیک را بر طرف کرد و به موسیقیدانان این امکان را می دهد تا ساز را تقویت کرده و در اشغال فضا و هزینه های تنظیم صرفه جویی کنند.

6-بزرگترین پیانو جهان

10541332

رکورد بزرگترین پیانویی که تا به حال ساخته شده است، متعلق است به یک تنظیم کننده پیانو به نام آدریان من از نیوزیلند. ساخت این پیانو 4 سال طول کشیده است. وزن این ساز باشکوه 1.4 تن و طول آن 5.7 متر است. این دستاورد شگرف را پسر جوانی به دست آورد که در زمان اتمام این پیانو 25 سال داشت.

7-هر چند وقت یکبار باید پیانویتان را کوک کنید؟

paddon-12-740x491

یک پیانوی نو باید چهار بار در سال تنطیم شود. می توانید بعدها دو بار در سال تنظیمش کنید. پیانوها اگر در محیط های کاملا مرطوب یا خشک نگهداری نشوند، تنظیماتشان به هم نمی خورد. پیانوهای دیجیتال به کوک کردن نیازی ندارند، اگرچه مراقبت ناصحیح می تواند باعث پیچ و تاب دار شدن صدا شود.

8-پیانو یک ساز زهی است یا کوبه ای؟

PianoTuning_1

در این مورد بین موزیسین ها اختلاف نظر وجود دارد اما ممکن است برای برخی تعجب آور باشد اگر بگویم پیانو یک ساز کوبه ای است. با این که از سیم های زیادی تشکیل شده است، اما صدا با ضربه زدن چکشها به سیمها ایجاد می شود. بنابراین پیانو در بخش سازهای کوبه ای یک ارکستر سمفونی جای دارد.

9-پیانو دیواری کندتر از گراند است

tumblr_mfanma18eo1qdxy6ko1_500

ممکن است برای برخی پیانیست ها نا محسوس باشد، اما سرعت اکشن پیانوی گراند بیشتر از دیواریست و به شما این امکان را می دهد تا سریعتر بنوازید. این بدین خاطر است که پیانوی گراند یک اهرم تکرار دارد که به موزیسین این امکان را می دهد تا نتها را حتی اگر کلید نصفه فشرده شد، تکرار کند. در مدل دیواری، برای اکشن عمودی باید کامل بالا بیاید تا دوباره بشود آن را نواخت.

چینش کیبورد پیانو به چه شکلی است؟ آموزش تصویری

10-پادشاه سازها

The replica Bechstein Louis XV grand piano پیانو، پادشاه سازهای موسیقی خوانده می شود و مطمئنا شما هم به خاطر دلایل بسیاری که وجود دارد، موافقید که یکی از بهترین سازها برای نواختن است. پیانو گسترده ترین طیف نت را دارد که از بازه پایین ترین نت ارگ و بالاترین نت پیکولو فراتر رفته است. علاوه بر این، پیانو یکی از معدود سازهایی است که می تواند همزمان به هم نوازی و اجرای ملودی بپردازد که آن را به یک ساز مستقل و کامل تبدیل می کند. و شاید اندازه چشم گیر و تاثیر گذار آن باعث شده چنین عنوانی به آن بدهند!

حقایقی درباره پیانو

1-پیانو سازی است که 7500 قطعه آن هماهنگ با هم کار می کنند تا صدایی با کیفیت عالی ارائه دهند و موسیقی را گوش نواز کنند. هنگامی که کلیدها فشرده می شوند، تمام این قطعات در ضربه زدن چکش ها به سیم ها تاثیر می گذارند. این بخش به عنوان اکشن پیانو شناخته می شود.

2-این ساز به ظاهر ساده در واقعیت آنقدرها هم آسان نیست. بیش از 12000 قطعه دارد که 10000 آن حرکت می کنند. به خاطر وجود این قطعات متحرک است که پیانو در سال چندین بار نیاز به تنظیم و کوک پیدا می کند.

3-وقتی یک پیانو نو می خرید، باید حداقل 4 بار در طول سال اول استفاده، آن را تنظیم کنید. با تغییر دما و شرایط آب و هوایی، پیانو ممکن است از کوک خارج شود. اما پس از این یک سال، حداقل دو بار در سال نیاز به تنظیم پیدا خواهد کرد.

4- در فرآیند اصلی پیانو، صدا با ضربه چکش به سیمها صدا تولید می شود که باعث ایجاد ملودی برای گوشهایتان می گردد. با اینکه در تمام ساختار پیانو سیمهای بسیاری به کار رفته است اما به خاطر اینکه در مکانیزم تولید صدا از چکش استفاده می شود، این ساز در دسته سازهای کوبه ای قرار می گیرد.

5-پیانو 230 سیم لازم دارد تا بتواند طیف گسترده ای از اصوات را تولید کند. این سیم ها در پیانو کنسرتهای بزرگ، فشاری نزدیک به 30 تن را تحمل می کنند. حتی در برخی از پیانو های استاندارد این کشش به 20 تن می رسد.

6-واژه گراند، اولین بار در سال 1777 به کار برده شد و قدیمی ترین پیانو در سال 1772 در بریتانیا توسط فردی به نام American Backers ساخته شد.

7-کلمه پیانو در واقع از واژه “Pianoforte” مشتق شد که نام کوچکترین ساز ایتالیایی است. واژه piano به معنای بی صدا وforte به معنای بسیار است و پیانو به این دلیل اینطور نامگذاری شد که هنگام نواختن، صدا یا موسیقی ملایم و آرامش بخشی تولید می کند.

8-پیانو بدون شک سازی همه کاره در میان اعضای خانواده خود است و پادشاه سازها به حساب می آید. یک پیانیست می تواند از کمترین تا بیشترین محدوده نت ها را بنوازد. حتی پیانو این قابلیت را دارد تا با محدوده نت گسترده ای که دارد، صدای ارکستر کاملی تولید کند. پیانو یکی از سازهایی است که می تواند ملودی و همنوازی را همزمان ارائه دهد.

9-پیانو از تاریخچه غنی برخوردار است اما در مقایسه با سایر سازهای کوبه ای، نسبتا ساز جدیدتری به حساب می آید. اولین پیانو در سال 1698 توسط فردی به نام Bartolomeo Cristofori در ایتالیا اختراع شد.

10-جنس کلیدهای پیانو معمولا از عاج فیل ساخته می شدند، اما از سال 1940 تا کنون بیشتر از پلاستیک ساخته می شوند و خیلی از عاج برای ساخت آنها استفاده نمی شود.

11-پیانوهای کنسرت گراند متوسط دارای وزنی بیش از 630 کیلو گرم و ارتفاع 537 سانتیمتر می باشند که باعث می شود پیانیست در مقابل این ساز بسیار بزرگ، کوچک دیده شود.

12-اکشن یک پیانو گراند سریعتر از یک پیانو دیواری یا عمودی است زیرا یک اهرم تکرار وجود دارد که پیانیست را قادر می سازد تا بدون رها شدن کامل کلید، نت را تکرار کند. در حالیکه در اکشن تنظیم مجدد عمودی، لازم است کلید کامل بالا بیاید.

13-اگر به دنبال تحصیلات عالی موسیقی هستید، صرفنظر از سازی که برای رشته اصلیتان انتخاب می کنید، در اکثر برنامه ها لازم است به اندازه نیم ترم دروس مربوط به پیانو را بگذرانید.

14-تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از 18 میلیون پیانیست غیر حرفه ای و بیش از 10 میلیون پیانو وجود دارد.

15-شرکت اشتان وی از سال 1853 تولید کننده پیانو بوده است و پیانوهای گراند این برند بیش از 100 هزار دلار قیمت دارد.

16-بزرگترین پیانو جهان توسط یک تنظیم کننده پیانو نیوزیلندی به نام آدریان مان ساخته شد که طول آن 7 متر و وزنش 1.4 تن است. این مرد 25 ساله 4 سال وقت صرف ساختن این پیانو کرد.

دانلود کنید: 10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و لینک دانلود)

17-گران قیمت ترین پیانوهای دنیا، طراحی شفافی دارند و به همین خاطر به آنها پیانوهای کریستالی گفته می شود. این پیانو توسط شرکت کانادایی هاینزمن ساخته شده است و با نوازندگی یک پیانیست چینی به نام لنگ لنگ در بازیهای المپیک بجینگ سال 2008 به همگان معرفی شد. این پیانو بعدها در یک مزایده به قیمت 3.22 میلیون دلار فروخته شد.

18- آیا می توانید تصور کنید پیانویی از یخ ساخته شده باشد؟ جالب است اگر بدانید در سال 2004 در بیستمین فستیوال بین المللی مجسمه های یخی، پیانویی ارائه شد که کاملا از یخ ساخته شده بود.

19-در همین قرن اخیر، بیش از 5000 مدل پیانو در بازار فروخته شده است. اکثر آنها می توانند در خانه ها، مدارس، کلیساها و سایر مکان ها مورد استفاده قرار گیرند.

20-تحقیقات و بررسی های مختلفی نشان می دهند که مغز پیانیستها به طور موثری بهتر از سایرین کار می کند. همچنین ثابت شده کودکانی که پیانو یاد می گیرند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند. دلیل آن یادگیری زبان موسیقی، ایجاد نظم و انضباط در تمرین ها، هماهنگی بهتر دست و چشم و خلاقیت و تقویت مهارتهای اجتماعی است.

پیانو

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست