خانه / آموزش آنلاین درامز / آموزش همه نکات کاربردی ساز درامز برای افراد مبتدی-متوسط

آموزش همه نکات کاربردی ساز درامز برای افراد مبتدی-متوسط

درامز

درام و سازهای کوبه ای از قدیمی ترین انواع سازها هستند. با گذشت زمان، درام ها با مواد جدید و جدیدتری ساخته شدند در این مقاله درباره آناتومی درام و چگونگی کار با آن توضیح می دهیم.

گام اول: انتخاب اندازه چوب درام

Picture of Pick Your Size Drum Stick

در تصویر مشاهده می کنید که سایزهای متفاوتی برای چوب درام وجود دارد. آنها با 5b، 7a و موارد دیگر علامت گذاری می شوند. اگر به قسمت مخصوص چوب های درام یک فروشگاه لوازم موسیقی سر بزنید، با بررسی آنها (که معمولا بدون روکش یا نوارچسب هستند)، ملاحظه خواهید کرد که بعضی از آنها کلفت و برخی بسیار باریک هستند.

همچنین متوجه می شوید که چقدر می توانند سنگین باشند. اگر اندازه مورد نظرتان 5a است، چوبهای 5a را متناسب با وزنی که دوست دارید انتخاب کنید. رعایت این نکته تفاوت زیادی ایجاد می کند.

آموزش طرز صحیح نشستن یک نوازنده درامز

چوبها با مارک Signatures تنها یک سایز دارند، بنابراین اگر می خواهید چوبهای این مارک که جوی جوردیسون از آنها استفاده می کند را داشته باشید، اما سایزشان را دوست ندارید، مجبور نیستید از آنها استفاده کنید. می توانید این چوبها را بخرید و به نمایش بگذارید.

چوبها اگر خیلی کلفت باشند، شما قادر به انجام کارهایی که می شود با سایز مناسب خودتان انجام دهید، نخواهید بود. و اگر خیلی باریک باشند ممکن است اینطور حس کنید که دارید به هوا ضربه می زنید و حس خوبی نداشته باشید.

گام دوم: معرفی قطعات اولیه

اولین قطعه ای که به شما نشان خواهم داد، جز قطعاتی است که خیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسنیر (Snare) اساسا یک درام یا طبل معمولی است به جز اینکه چندین فنر متصل به هم (معمولا نزدیک به 10 اینچ) در پایین اسنیر وجود دارد. دیاگرام بالا ساختار اسنیر را نشان می دهد. پوسته فوقانی مانند یک طبل معمولی است. پوسته پایینی هم مثل بالاست با این تفاوت که فنرهایی روی آن قرار می گیرد. در یک طرف اسنیر یک سوئیچ وجود دارد. وقتی اهرم بالاست، فنر روی طبل قرار گرفته و صدای متفاوتی ایجاد می کند و وقتی اهرم پایین است، صدایی شبیه Tom ایجاد می شود. به Tom در گام بعد خواهیم پرداخت.

گام سوم: Tom ها

Picture of The Toms

تام ها مانند یک اسنیر هستند ولی فنر ندارند. بر خلاف اسنیر، تام ها تقریبا همیشه به صورت مایل قرار می گیرند. در کیت استاندارد، سه تام وجود دارد. دو تام در بالای طبل بیس قرار دارند (در گام بعد راجع بع آن توضیح می دهیم). به این دو طبل گاهی اوقات تام-تام نیز گفته می شود. سومین تام همیشه روی پایه های بلند بر روی زمین قرار می گیرد. به این نوع تام، فلور تام می گویند. تام تام و فلور تام می توانند با یا بدون پوسته پایینی استفاده شوند. تصویر بالا دیاگرام هر سه تام را نشان می دهد. اولین تام همیشه کوچکترین است. دومی همیشه متوسط است و فلور تام همیشه بزرگترین است.

تصویر زیر یک فلور تام را نشان می دهد.

Picture of The Toms

گام چهارم: بیس درام

بیس درام همیشه بزرگترین درام در این مجموعه است. صداهای مختلف بسیاری وجود دارد که می تواند ایجاد کند. مثل بوم، تلپ و غیره. این قطعه در زیر تام و بین اسنیر و فلور تام قرار می گیرد. به جای ضربه زدن به آن با چوب، پایتان را روی پدال می کوبید. افرادی که درام های سبک راک، رپ، کانتری و غیره را می نوازند، تنها یک بیس درام دارند.

برخی از افرادی که در سبک متال کار می کنند، دو بیس درام همراه با یک پدال دوبل بیس دارند. پدال دوبل بیس در واقع دو پدال است که با یک میله چرخان به یکدیگر وصل می شوند و یک پدال را به وجود می آورند. وقتی میله می چرخد، چکش سمت چپ را به کار می افتد. تصاویر زیر به ترتیب یک بیس درام پدال دوبل، یک بیس درام تک پدال، دو بیس درام و یک بیس درام را نشان می دهند.

گام پنجم: سنج ها

  • سنج ها، صفحات فلزی تقریبا گردی هستند. انواع مختلفی از سنج ها وجود دارند.
  • های-هت (مهمترین نوع)
  • کراش
  • راید
  • اسپلش
  • چاینا

های-هت دو سنج روبروی هم است. یک پدال در زیر پایه اش دارد. کاری که پدال انجام می دهد اینست که اگر شما پایتان را روی آن نگذارید، سنج ها به هم برخورد نمی کنند. اگر پایتان را روی پدال فشار دهید، سنج ها به هم برخورد کرده و صدا تولید می کنند. چسباندن دو سنج های-هت به هم، در هر ژانر موسیقی جز متال مرسوم است. های-هت باز هم می تواند همیشه و در هر سبکی به کار برده شود. کراش، سنجی است که شما به آن ضربه می زنید تا به ریتم هیجان دهید. کراش انواع مختلفی دارد. اسپلش یک نوع آن است. اسپلش بسیار کوچک است.

دانلود 8 کلیپ زیبای درام نوازی حرفه ای که باید دانلود کنید!

محدوده سایز آن از 3 تا 8 اینچ متغیر است. صدایی با نواک بالاتر ایجاد می کند. یکی دیگر از گونه های مختلف کراش، چایناست. چاینا مثل یک اسپلش یا کراش معمولی است، با این تفاوت که برآمدگی های آن کمی متفاوت هستند. همچنین این سنج، صدایی با نواک بالا تولید می کند. راید یک نوع سنج متفاوت است. شبیه یک کراش بزرگ است، با این تفاوت که ضخیمتر است. نزدیک به سوراخ مرکزی سنج یک برآمدگی به نام بل یا زنگ وجود دارد. بل همانطور که از اسمش پیداست، صدایی شبیه زنگ دارد. کارایی راید معمولا مانند های-هت است و عملکرد کراش را ندارد.

Picture of Cymbals

های-هت

Picture of Cymbals

کراش

Picture of Cymbals

راید

Picture of Cymbals

اسپلش

Picture of Cymbals

چاینا

گام ششم: نحوه نصب درام با یک ویدئوی آموزشی

 

گام هفتم: ضربها –بخش اول – آماده سازی

به منظور یادگیری ضربها، می توانید با نواختن یک سنج های- هت بزرگ برای مدتی طولانی شروع کنید. به زمانبندی عادت کنید. عجله نکنید. زمانبندی مهم است زیرا یک درامر مهمترین عضو یک گروه است. یک درامر سرعت اجرا را تنظیم می کند. حالا، وقتی به زمانبندی عادت کردید، از یک دست استفاده کنید و وقتی توانستید یک های-هت بزرگ را در یک مدت زمان طولانی بدون کم و زیاد کردن سرعت، بنوازید آنوقت می توانید با دو دست کار کنید. سعی کنید این کار را بدون کم و زیاد کردن سرعت انجام دهید.

گام هشتم: بخش دوم- ضرب های پایه

اجرای ضربها

حالا برای نواختن ضربهای دقیق، آنچه در بخش آماده سازی یاد گرفتید را انجام دهید. با صدای بلند بشمارید، 1-2-3-1،4-2-3-1،4-2-3-4. به نواختن ادامه دهید و روی ضربهای 1 و 3 بیس درام را بنوازید. در دو ضرب دیگر یعنی 3 و 4، اسنیر را بنوازید. پس ترتیب کار به این صورت است:

های-هت و اسنیر

های-هت و بیس

ها-هت و اسنیر

حالا توجه داشته باشید که یک ضربه های-هت بین هر ضربه اسنیر وجود دارد. حالا این ضربه را دو تا کنید. شمردن می تواند کمکتان کند:1-2-1،3-2-1،3-2-3. در ضرب 2 و 3 بیس درام بزنید. در ضرب 1 اسنیر بزنید. چنین ترکیبی خواهید داشت:

های-هت و اسنیر

های-هت و بیس

های-هت و بیس

های-هت و اسنیر

پرکاربردترین ضرب بین ضربه های اسنیر، 3 ضربه های-هت می تواند باشد. مانند اولین ضرب، به این صورت بشمارید: 1-2-3-4. شما می توانید اسنیر را روی ضرب 1، 2، 3، یا 4 بنوازید. پس، بعد از ضرب اسنیر یک های-هت و بیس درام بزنید. به این صورت:

های-هت و اسنیر

های-هت

های-هت و بیس

های-هت

های-هت و اسنیر

تکرار…

گام نهم: Fill ها – بخش اول- آماده سازی

Fill ها لحظه هایی هستند که درامر برای هیجان دادن به موسیقی و از بین بردن یکنواختی آن، به یک سنج یا طبل ضربه می زند. گاهی اوقات می تواند سریع باشد و از چندین درام استفاده شود.

آماده سازی

ابتدا شما 16 امین نت را یاد می گیرید. یک ضرب بی وقفه فقط روی بیس درام اجرا کنید. آن را حدود 4/1 سرعت یک ضرب عادی بنوازید. خواهید دید که بسیار آهسته می شود. برای نواختن 16 امین نت، یاد خواهید گرفت که هر ضرب شامل 4 ضربه است. بنابراین با بیس درام زمان را نگه دارید، سپس یک اسنیر اضافه کنید. ترتیب زیر همان چیزیست که نت 16 ام ایجاد می کند:

بیس و اسنیر (دست راست)

اسنیر (چپ)

اسنیر (راست)

اسنیر (چپ)

بیس و اسنیر (راست)

تکرار…

گام دهم – Fill ها _ اجرای Fill

اولین Fill را می توانید به سادگی آماده کنید.

دومین Fill ای که می توانید اجرا کنید، سوئیچ کردن است. یک ضرب بدون وقفه روی بیس اجرا کنید، 4 بار اسنیر بزنید، 4 بار تام سمت چپ، 4 بار تام سمت راست و 4 بار فلور تام. چنین ترکیبی خواهید داشت:

بیس و اسنیر

اسنیر

اسنیر

اسنیر

بیس و تام چپ

تام چپ

تام چپ

تام چپ

بیس و تام راست

تام راست

تام راست

تام راست

بیس و فلور تام

فلور تام

فلور تام

فلور تام

شما می توانید فی البداهه بزنید و گاهی اوقات با بیسی مانند دو بار اسنیر، شش بار تام چپ و هشت بار تام راست بنوازید یا می توانید به صورت تصادفی بزنید مثلا یک اسنیر، فلور تام، اسنیر-تام راست و اسنیر- تام چپ و هر طور دیگری که دوست دارید.

در دو نوع دیگر Fill ها، از بیس دوبل استفاده می شود. اگر بیس دوبل ندارید هم مشکلی نیست، با اجزا دیگر درام ادامه دهید.

اولی شبیه نوع دیگر Fill است، اما از چوب در طبل ها و پدال دوبل استفاده می شود. یکی از کارهایی که می توانید بکنید اینست که 4 ضربه به اسنیر، 4 تا به بیس دوبل و سپس 4 ضربه به اسنیر بزنید. حالا طبل ها را عوض کنید. بیس دارم 4 بار، اسنیر 4 بار، بیس درام 4 بار، تام راست 4 بار. طبل ها را عوض کنید و با اجزا دیگر مجموعه درام کار کنید.

آخرین نوع Fill بسیار پیچیده است. من به آنها سه گانه می گویم (اما چهار تا هستند). اول با تک پدال کار کنید. اولین کاری که می کنید، نواختن اسنیر و یکی از تام هاست و در سریعترین حالت ممکن، بیس را بزنید. پس شما اسنیر، تام و بیس با یک حرکت بسیار سریع دارید. یک بار در میان این کار را انجام دهید و

وقتی زمانبندی دستتان آمد، به جای اینکه فقط روی تک پدال ضربه بزنید، روی پدال دوبل دو بار ضربه برنید. سپس یک بار این نوع Fill را بنوازید. صادقانه بگویم، خود من این تکنیک را 5 بار تمرین کردم و هنوز هم گاهی وقتها در زمانبندی آن دچار مشکل می شود، اما تقریبا روی غلطک افتاده ام!

گام یازدهم:

به جای داشتن هر چیزی در یک ضرب، می توانید ضربه هایی را بین ضربه های های-هت اضافه کنید. حالا اولین ضربی که به شما آموزش دادم را اجرا کنید. در بار دوم، به جای نواختن یک بیس، دو بیس بنوازید، اما سرعت های-هت را تغییر ندهید یا هر ضربه ای را اضافه نکنید. شما با دو بار ضربه زدن سریع این کار را می کنید. بنابراین یک ضربه بیس، یعنب یک بیس فوری بدون هیچ طبل دیگری، و سپس های-هت و اسنیر دارید. بیس بنوازید و سپس اسنیر، اما پس از آن سوئیچ کنید. پس از اسنیر این روند را اجرا کنید: بیس، های-هت، بیس، سپس های-هت و اسنیر. این روند را سریعتر از بقیه ضربها اجرا کنید، اما مشابه با زمانیکه بیس را دو بار می زنید. به این ترتیب:

بیس و های-هت

اسنیر و های-هت

بیس و های-هت

بیس بلافاصله (تنها)

های-هت و اسنیر

بیس و های-هت

اسنیر و های-هت

بیس

های-هت بلافاصله

اسنیر بلافاصله

اسنیر و های-هت

تکرار…

روشی که این ضرب نوشته شده، سخت و طولانی به نظر می رسد اما به یاد داشته باشید بعضی از بخشها سریع هستند.

فراموش نکنید می توانید این کار را با اسنیر هم انجام دهید. از ضربی که نشانتان دادم با سه های-هت بین ضربه های اسنیر استفاده کنید. آن را هر چند بار که می خواهید بنوازید و سپس اسنیر با های-هت بزنید، شما این را سریعتر می زنید و بقیه ضرب را اینطور ادامه می دهید:

های-هت

اسنیر

های-هت

اسنیر

های-هت و بیس

های-هت و اسنیر

اگر این اجرا را انجام دهید، می توانید این ضرب را یاد بگیرید و بفهمید در بسیاری از آهنگها چه چیزی را می شنیده اید.

مورد آخری که می توانید انجام دهید، اسنیر های دوبل سریع است. فقط دو اسنیر سریع بین هر دو ضرب اجرا کنید. وقتی این کار را می کنید، دوبلها کمی نرمتر م شوند…

حالا یک ضرب دیسکویی داریم که شامل یک تحریر (Roll) روی های-هت است. این ضرب می تواند با یک رول سه ضربه ای، چهار ضربه ای (شایعتر است) و ضربه های دیگر آغاز شود. اما پس از شروع ضربه ها، یک ضربه اسنیر وجود دارد. معمولا در ادامه 6 های-هت، اسنیر، 6 های-هت، اسنیر و غیره وجود دارد. بیس را هر وقت راحت بودید، اضافه کنید. این صدا ایجاد می شود:

تیکا تیکا تیکا پففف تیکا تیکا تیکا پففف

آخرین ضرب با بیس دوبل همراه خواهد بود. بسیار ساده است… ضربی که آموزش دادم را اجرا کنید و پس از هر ضرب، دو بار بیس درام بزنید. به این کار ادامه دهید، به سادگی یک ضرب متال خوب خواهید داشت.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست