خانه / مطالب متنوع دیگر / ریشارد واگنر که بود؟ نکات جالب و معروف ترین آثار او
ریشارد واگنر

ریشارد واگنر که بود؟ نکات جالب و معروف ترین آثار او

تئوری-موسیقی

آثار ریشارد یا ریچارد واگنر (richard-wagner) دنیای موسیقی را تغییر دادند و روی بسیاری از آهنگ سازان قرن بیستم تأثیر گذاشتند. در این مطلب می توانید در مورد این موسیقیدان و چیزی که او را به یک نابغه بی همتا تبدیل کرد بیشتر بخوانید.

ریچارد واگنر آهنگسازی دوران ساز بود و روی بسیاری از بزرگ ترین جنبش ‌های موسیقی تاثیرگذاشت. تأثیر واگنر در نحوه ساختن موسیقی به همان اندازه که در تنظیم قطعات مشهود است در ملودی ها و هارمونی ها نیز به چشم می خورد.

6 ویژگی که هر موسیقیدان خوب باید داشته باشد!

ایده ­ها، نظریه­ ها و سبک زندگی او، هم هواداران و هم مخالفانش را به خودشان جذب می کردند. واگنر شخصیتی پرحاشیه بود. از لحاظ موسیقی، اپراهای واگنر معمولا ترکیب مشخصی از گام های موسیقی داشتند که مرزهای بین سرود خوانی و آواز خواندن را در هم می ­آمیخت.

موسیقی واگنر شما را به دنیایی مملو از دلاوری منتقل می کند. آثارش گوش ­هایتان را تسخیر می کنند و شما را به غرق شدن در داستانی که بر روی صحنه روایت می شود، فرا می ­خوانند.

حقایق جالبی در مورد ریچارد واگنر:

  • ریچارد واگنر در ابتدا خود را شبیه جاکومو میربیر، به عنوان یک آهنگساز رومانتیک معرفی کرد.
  • واگنر تلاش کرد تا جلوه های بصری، شاعرانه، درام و موسیقی را در اپرا تلفیق کند.
  • واگنر آهنگساز بود اما علاوه بر آن، یک نظریه پرداز، رهبر ارکستر و کارگردان تئاتر هم بود.
  • واگنر از آهنگسازان زمان خود متفاوت بود چون برای کارهایش، هم موسیقی و لیبرتو را می نوشت.
  • ریچارد واگنر بین سالهای 1849 و 1852 چندین مقاله نوشت که همگی نشاندهنده ی دیدگاه ها و نظریه های او بودند.
  • ساخته ها و قطعات ریچارد واگنر، به خاطر هارمونی غنی، بافت پیچیده و کاربردهای استادانه لایت معروف هستند.
  • اعتقاد بر این است که ریچارد واگنر تأثیر زیادی در پیشرفت موسیقی کلاسیک داشته است و به همین دلیل است که لقب”خداوندگار اپرا” را بدست آورد.
  • به نظر بسیاری از افراد، اپرای “تریستان و ایزولدا” ریچارد واگنر، آغازگر موسیقی مدرن است. این اپرا، از آثار مهم ادبیات داستانی آلمان بشمار می آید.
  • ریچارد واگنر مسئول ساخت تالار اپرای بایرویت بود. او بسیاری از ویژگی های طراحی جدید را در آن خانه اپرا گنجانید.
  • جشنواره بایرویت را فرزندان ریچارد واگنر اداره می کنند. هنوز هم برخی از مهمترین کارهای ریچارد در آنجا اجرا می شود.
  • اولین اپرای ریچارد واگنر با عنوان “پریا” در زمان حیات او اجرا نشد. این اپرا در سال 1888 و پس از مرگ وی روی صحنه رفت.
  • ریچارد واگنر حدود 12 سال را در تبعید گذراند که بخشی از آن به دلیل مشارکت انقلابی بود. وی در این مدت معروف ترین آثار خود از جمله اپرای “لوهنگرین” را نوشت.
  • آثار واگنر به میزان زیادی از افسانه و اسطوره های اروپای شمالی، به ویژه موسیقی ایسلندی و آلمانی تاثیر گرفته است.
  • واگنر “لایتموتیف” را در موسیقی ابداع نمود. این بدان معناست که برای شخصیت های مختلف یک داستان، یک تم به خصوص در نظر گرفت.
  • این ابداعِ واگنر بر موسیقی فیلم سده ی بیستم بسیار تاثیرگذار بود. امروزه آهنگسازان مدرن فیلم نیز از لایتموتیف استفاده می کنند.
  • آهنگسازی “Flight of the Valkyries” را ریچارد واگنر انجام داده است.
  • ریچارد واگنر شهرت جنجالی دارد زیرا با نازیسم در ارتباط بود و طبق گزارشات، هیتلر علاقه ای زیادی به او داشت. همین علاقه ی هیتلر به واگنر موجب شد تا استقبال مردم از آثار او نسبت به آهنگسازان دیگر كمتر شود، به طوری كه در فصل اجرای اپرا تنها یك اثر از واگنر در میان پانزده اپرای انتخاب شده وجود داشت.
  • ریچارد واگنر در طول زندگی خود دوستان یهودی زیادی داشت و ممکن است از تبار یهودیان بوده باشد. همین امر منجر به جنجال های بیشتری پیرامون وی و نازیسم شد.
  • ریچارد واگنر در 13 فوریه 1883 در سن 69 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

سال­های ابتدایی زندگی ریچارد واگنر

واگنر در 22 مِی سال 1813 در شهر لایپزیگ آلمان و در خانواده ای از قشر پایین جامعه به دنیا آمد. مادرش رُزیما پَتز دختر یک نانوا بود و پدرش کارل فریدریش واگنر منشی پلیس بود. هنگامی که واگنر هنوز کودک بود، پدرش به دلیل همه گیری تیفوس از دنیا رفت.

طولی نکشید که مادرش با لودویگ گِییر ازدواج کرد و گِییر پدرخوانده واگنر شد. گِییر بازیگر، خواننده و نقاش بود و از اولین افراد تأثیرگذار در زندگی هنری واگنر بود. از آن­جا که گِیِر در یک شرکت نمایشی کار می کرد، خانواده­ی واگنر در نهایت به درسدن نقل مکان کردند.

واگنر در سال 1817 به مدرسه ی کارل فریدریش اشمیت در درسدن رفت. او در سال 1822 تحصیل در کرویتزشوله (مدرسه­ صلیب) در درسدن را شروع کرد، واگنر تا 14 سالگی به تحصیل در این مدرسه ادامه داد و در همین حین یادگیری پیانو را آغاز نمود.

ریچارد واگنر تا نزدیکی 15 سالگی با نام ریچارد گِییر زندگی می کرد. او پس از شروع به تحصیل در مدرسه­ نیکولایتان (نیکولایشوله) در لایپزیگ (در تاریخ 21 ژانویه 1828)، نام خانوادگی اش را به نام خانوادگی پدرش تغییر داد.

پریشانی جوانی واگنر

تعداد و تنوع بالای آثار اولیه واگنر نشان می دهند که او در طیف وسیعی از سَبْک های موسیقی، از جمله کلاسیک، آهنگسازی می کرد.

واگنر در سال 1833 )زمانی که تنها 20 سال داشت) با قبول سرپرستیگروه کُر وورتسبورگ مسیر شغلی حرفه ای خود را آغاز کرد. در این مراحل اولیه، تمامی پروژه های او کم هزینه بودند و مخاطبانش را مردم روستایی تشکیل می دادند. وقتی واگنر سرپرست ارکستر وورتسبورگ بود، اولین اُپرایش به نام “پریان” (دی فین) را تکمیل کرد. متاسفانه این اپرا تا پنج سال پس از مرگش اجرا نشد.

سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال (10 سبک رایج)

سه سال بعد واگنر زندگی مشترک ناشادی را با مینا پلنر آغاز کرده بود و چندین اپرا نوشته بود. واگنر ایده های موسیقیایی انقلابی ترِ خود را در همین دوران توسعه داد. برخی حتی عقیده دارند که نظریات واگنر تا حدی روی هیتلر و نازیسم تاثیر داشته و بعضی از آهنگ های او هنوز در اسرائیل ممنوع هستند.

Richard Wagner: The Life of a Tormented Musician

این سال ها دوران تاریکی برای واگنر بودند. ازدواجش با پلنر نیز به شرایط کمکی نمی کرد، او همچنین با مشکلات مالی مواجه بود. علاوه بر همه ی این موارد واگنر به قمار و الکل هم اعتیاد پیدا کرده بود و این موضوع حل مشکلات مالی را برایش دشوارتر می کرد.

در سال 1839 واگنر مجبور شد به دلیل بدهی های کلانش از کشور فرار کند و به پاریس نقل مکان کند. او تا سه سال بعد، یعنی سال 1842، به آلمان بازنگشت. واگنر در پاریس هم شدیدا شکست خورد. او نتوانست حتی یکی از آثارش را در پاریس اجرا کند. واگنر تمام توجه خود را معطوفِ بازنویسی آثار سایر آهنگسازان کرد اما از این کار هم شهرت چندانی به دست نیاورد.

ریچارد واگنر به عنوان یک نویسنده

واگنر نه تنها یک آهنگساز بزرگ بود بلکه انواع دیگر هنر، از جمله نویسندگی را امتحان می کرد. او بین سال های ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۲ موفق به انتشار مطالبی شد که بعدها به مهم ترین مقالاتش تبدیل شدند.

موضوع این مقالات مباحث تاریخی و نظری ای بودند که واگنر در طول عمرش مورد بررسی قرار داده بود. او همچنین خبرنگاری پرکار بود و نقد های بیشماری از رویدادها‌ی موسیقی پاریس را در روزنامه ‌های آلمان منتشر می کرد. واگنر چند مقاله ” مستند ” نیز نوشته است.

معرفی15 تا از بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران

«وقتی دین تصنعی می شود، هنر وظیفه دارد آن را نجات دهد. هنر می تواند نشان دهد که نمادهایی که به ادعای ادیان حقیقی هستند، درواقع استعاری (مجازی) هستند. هنر می تواند این نمادها را ایده آل کند و بنابراین حقایق عمیقی که در آن ها وجود دارد را آشکار کند.»

-ریچارد واگنر

ریشارد واگنر

شایان ‌ذکر است که در مورد برخی از جنبه ‌های زندگی واگنر ابهاماتی وجود دارد. این مساله تاحدودی به دلیل وجود تناقض های فراوان در اتوبیوگرافی اش به نام “زندگی من” (ماین لیبِن) است.

این زندگی نامه از زمان تولد تا 51 سالگی واگنر را در بر می گیرد. واگنر نظرات شخصی اش را شدیدا در نوشتن این کتاب دخالت داده و خودپسندی اش کاملا در آن مشهود است. این موضوع اظهار نظر قطعی در مورد چگونگی زندگی واگنر را بسیار مشکل می کند. او این کتاب را در سال 1865 و به درخواست حامی مالی اش، لودویگ دوم پادشاه باواریا، نوشت.

بازگشت واگنر به وطن

واگنر پس از اجرای اپرایش (به نام مِییربیر)، واگنر به مشهورترین آهنگساز آلمان تبدیل شد. تصادفا چند روز پس از این اجرا، فرانچسکو مورلاکی سرپرست ارکستر سلطنتی درگذشت. در دوم فوریه سال 1843 واگنر جایزین مورلاکی شد. این شغل به او برتری سیاسی داد و او را به متخصصی در زمینه ترکیب خلاقیت با مدیریت تبدیل کرد.

علایق هنری واگنر به سرعت با فعالیت های سیاسی اش ترکیب شدند. او عقیده داشت که تئاتر می تواند به عنوان آینه ­ای برای یک جامعه مرتجع عمل کند، بنابراین شاید می توانست با تغییر اولی (تئاتر)، دومی (جامعه) را نیز تغییر دهد. در این زمان بود که واگنر به سیاست های براندازی علاقه مند شد.

واگنر با ناسیونالیسم آلمان همسو شد. این خط فکری به وضوح در شخصیت های اسطوره ­ای که خلق می کرد و همچنین در داستان های اُپراهایش نمایان بود. یکی از متداولترین موضوعات آثار او در این بازه ی زمانی، مستعمرات آلمان بود.

«راستَش دیگر نمی توانم به موسیقی واگنر گوش کنم… کم کم دارم احساس می کنم که باید بروم و لهستان را فتح کنم.»

-وودی آلن

تغییر سیاسی و لودویگ دومِ باواریا به عنوان حامی مالی

در سال 1849 جو سیاسی متزلزل به انقلابی در درسدن منجر شد. این پایان کار واگنر به عنوان سرپرست ارکستر سلطنتی بود. بلافاصله پس از انقلاب، حکمی برای دستگیری واگنر صادر شد و او به سوئیس گریخت و مجبور شد یازده سال آنجا در تبعید زندگی کند.

طی این مدت واگنر در موقعیتی بسیار نامناسبی قرار داشت. او هیچ راهی برای فعالیت در دنیای موسیقی آلمان نداشت و به همان اندازه که شانسش برای اجرای آثارش ناچیز بود، درآمد بسیار کمی هم داشت.

موتزارت کیست؟ مهم ترین آثار و دوره های مختلف او

در سال 1864 واگنر در ماریافِلد (در نزدیکی زوریخ) زندگی می کرد و از طلبکارانش فراری بود. لودویگ دوم پادشاه باواریا، که یکی از بزرگترین طرفداران آثارش بود، واگنر را با مهمان نوازی‌ پذیرفت و به او پیشنهاد کمک مالی داد. واگنر با پشتیبانی حامی مالی جدیدش، مارش بیعت را ساخت.

در سال 1865 واگنر اُپرای تریستان و ایزولد (که حالا به یک اثر کلاسیک تبدیل شده ) را در مونیخ آلمان اجرا کرد. یک سال بعد مینا در درسدن درگذشت و واگنر در ژنو ساکن شد. به لطف حمایت مالی پادشاه، واگنر توانست بدون نگرانی در مورد مخارجش، روی اُپراهایش کار کند.

A painting showing Richard Wagner from the chest up, looking to the right of the camera.

بایرویت

سال ها بعد واگنر جامعه واگنر را بنیان نهاد، تالاری که جشنواره ای به همین نام را برگزار می کرد. این جشنواره هنوز هم پابرجاست. او در روز تولد 59 سالگی اش تالار جشنواره بایرویت را پایه گذاری کرد. واگنر برای جمع آوری پول کنسرت هایی را در سراسر آلمان ترتیب داد و در سال 1847 به لطف حمایت های لودویگ دوم ساخت این تالار را به پایان رساند.

این آهنگساز همچنین ویلایی در بایرویت ساخت و آن را وانفرید نامید. متاسفانه تالار بایرویت تنها چند سال پس از اتمام ساختش متحمل ضررهای مالی زیادی شد. واگنر کنسرت هایی را اجرا کرد تا بتواند پول جمع کند و این ضررها را جبران کند. در آن زمان چیزی از عمر واگنر باقی نمانده بود، زیرا به بیماری قلبی مبتلا شده بود.

مرگ و میراث

ریچارد واگنر بین سال های 1881 و 1882 چندین بار دچار حمله قلبی شد. این آهنگساز سرشناس در 13 فوریه سال 1883 در ونیز درگذشت و در باغ ویلایش (وانفرید) به خاک سپرده شد.

چهارگانه واگنر، به نام حلقه ی نیبلونگ، بی شک بهترین اثر او است. این اثر از چهار اپرای مختلف تشکیل شده است: طلای راین (راین گلد)، والکِیْری، زیگفرید و شامگاه خدایان. این چهارگانه به همراه تریستان و ایزولد، مایستِرزینْگرهای نورنبرگ، لوهِنْگرین، تانْهویزر و هلندی پرنده، همگی جزء کانن بایرویت هستند.

این مجموعه تا قبل از سال 1876 هرگز بطور کامل اجرا نشد، اما از آن زمان به بعد تمامی اُپراهای این کانن هر ساله در فستیوالی که هنوز در بایرویتِ آلمان برگزار می شود، اجرا می شوند.

یوهان سباستین باخ چه کسی بود؟ مهمترین آثار و نکات دیگر

ایده های واگنر به همان اندازه که منتقد داشت، طرفدار نیز داشت. میراثی که واگنر با تالار جشنواره بایرویت (که پر جزئیات ترین تالارِ زمان خود بود) برجا گذاشت، به لطف حمایت های پرشور لودویگ دوم باواریا امکان پذیر شد. این تالار اکنون فقط برای اجرای آثار خود واگنر استفاده می شود تا پیوسته یادآور نبوغ و جاودانگی او باشد.

3 اثر ماندگار و برتر او

1-اثر Ride Of The Valkyries

 

2- اثر “استادان موسیقی نورنبرگ

 

3- اثر اورتور

 

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • م.ورجاوند
    بهمن 11, 1401 7:52 ق.ظ

    هرگاه آهنگی از واگنر می‌شنوم صدا نیچه در گوشم زمزمه می‌شود که می‌گوید: واگنر، تو موسیقی را بیمار می‌کنی!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست