خانه / مطالب متنوع دیگر / دانلود رایگان کتاب با ارزش ضرب عروض
دانلود رایگان کتاب با ارزش ضرب عروض

دانلود رایگان کتاب با ارزش ضرب عروض

تئوری-موسیقی

کتاب ضرب عروض تالیف استاد ارجمند محمدرضایی نیا میباشد که در این کتاب ارزشمند نحوه بکارگیری اوزان عروضی در قطعات ضربی موسیقی ایرانی را در ۸۷ صفحه خواهید آموخت. در شعر کلاسیک ایرانی ، نحواه چیدمان هجایی و ساختار آوایی کلام از طریق اوزان عروضی معین می شود . این اوزان که در واقع تعیین کننده آهنگ و ریتم کلام در شعر می باشند ، ضرباهنگ های پیچیده ای هستند که به طور ناخودآگاه برای شنونده آشنا با ادبیات کهن ایرانی ، مطبوع و دلنشین می نمایند .

این اوزان که در واقع تعیین کننده آهنگ و ریتم کلام در شعر می باشند ، ضرباهنگ های پیچیده ای هستند که به طور ناخودآگاه برای شنونده آشنا با ادبیات کهن ایرانی ، مطبوع و دلنشین می نمایند . پیچیدگی و تنوع این مجموعه گسترده ریتمیک ، به طرز قابل توجهی فراتر از ریتم های متداولی است که در سخت و پرورش قطعات ضربی ، چهار مضراب ها ، تصانیف و حتی قطعات ارکسترال در موسیقی ایرانی در دوره کنونی به کار می روند . حال آن که ، به علت مجانست و مصاحبت فراوان موسیقی و شعر کلاسیک ایرانی ، امکان تطابق و بهره برداری از امکانات ریتمیک کلام موزون در موسیقی ایرانی کاملا مهیا است .
آثار بجا مانده از موسیقیدانان دوره های پیش تر چون عبدالقادر مراغه ای نشان می دهد که این درهم تنیدگی وزن کلام در ریتم موسیقی به مراتب بیش از این بوده است .

کاربری: تمرین های مهمی که قبل از شروع نوازندگی باید انجام دهید

در این کتاب سعی شده تا از امکانات ریتمیک اوزان عروضی استفاده شده و چهار مضراب هایی بر اساس این اوزان ارائه شوند . بدین منظور، ۱۵ چهار مضراب در دستگاه های مختلف موسیقی ایرانی بر اساس اوزان مختلف عروضی آماده شده است . همانگونه که انتظار می رود ، ریتم ها مقداری پیچیده تر از ریتم های متداول می باشند که از طرفی امکانات بیشتری را فراهم کرده اند و از طرف دیگر ، دقت بیشتری را طلب می کنند .
در هر مورد ، هر وزن به پایه های ریتمیک ساده تر شکسته شده است تا خوانش میزان را ساده تر کند . همراه با نت ، توضیحاتی در مورد وزن عروضی به کار گرفته شده و نمونه ای از شعر در این وزن نیز ارائه شده است …

آموزش خواندن نت های موسیقی: آموزش جامع سلفژ در ۹ درس(تصویری)

این کتاب را آقای رضایی نیا توسط ایمیل برای سازی ها ارسال کرده اند که ما از ایشان بابت زحماتشان تشکر میکنیم و متن ایمیل ایشان را نیز در ادامه آورده ایم:

مدیر مسئول محترم وبسایت سازیها

من محمد رضایی نیا هستم، محقق و مدرس دانشگاه در رشته مهندسی در کانادا. حدود 20 سال است که در کنار تحصیل و تدریس در دانشگاه، به یادگیری، تمرین و اجرای نوازندگی سنتور و همچنین تحقیق و مطالعه بر روی موسیقی ایرانی پرداخته ام. کتابی که به همراه این ایمیل به خدمتتان ارسال می شود، حاصل شش سال مطالعه، تحقیق و آهنگسازی اینجانب در جهت استفاده از اوزان عروضی در آهنگسازی و نوازندگی موسیقی ایرانی است. تجربیات پیشین چاپ کتاب در ایران و مشکلاتی که در مسیر چاپ این کتاب بوجود آمد، در نهایت مرا بر آن داشت که به انتشار کتاب بصورت آنلاین متمایل شوم. در حین جستجو، به وبسایت ارزشمند شما برخورد کردم که در این زمینه مشغول فعالیت است. از این رو، با شما تماس گرفتم تا از شما درخواست کنم در صورت تمایل، این کتاب را نیز بر روی وبسایت خود بارگذاری کنید تا علاقمندان بتوانند از طریق وبسایت شما به آن دسترسی داشته باشند.

پیشاپیش از زحمات شما در جهت اشاعه فرهنگ و هنر سپاسگزارم.

دانلود رایگان کتاب ضرب عروض

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امیر ارجمند
    فروردین 24, 1397 11:49 ب.ظ

    ای کاشکی میشد کلاس های حضوری آموزشی پرکاشن
    در
    استان البرز (کرج)هم بود
    چون کلا به ساز های کوبه ای علاقه دارم

    پاسخ
  • امیر ارجمند
    فروردین 24, 1397 11:56 ب.ظ

    باسلام وخسته نباشید اگر امکانش هست وکسی اعطلاع داره
    من دنباله کلاس های تمپو هستم در استان البرز (کرج هستم ) اگر موسسه ای میشناسید بگید ممنونم

    پاسخ
  • درود بر شما عزیزان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست