خانه / سایت آموزش آهنگسازی و تنظیم / فناوری مجازی استودیو (وی اس تی) چیست؟ (و 5 افزونه کاربردی)
وی تی اس

فناوری مجازی استودیو (وی اس تی) چیست؟ (و 5 افزونه کاربردی)

آهنگسازی

امروزه تهیه ارکستر کامل، تعداد زیاد ترکیب کننده های قابل تنظیم ، درام ها و سازهای بی نظیر مربوط به اقوام مختلف برای آهنگ سازی موسیقی راحت تر و مقرون به صرفه تر از گذشته است.و از همه بهتر اینکه می توانید کل مجموعه را در خانه خودتان جای بدهید و همیشه همه سازها دم دستتان قرار دارد! همه این ها به لطف فن آوری مجازی استادیو یا همان وی اس تی امکان پذیر شده است.

وی اس تی چیست؟

وی اس تی مخفف عبارت فن آوری مجازی استادیو (Virtual StudioTechnology) و یک نرم افزار افزونه صوتی است که برای استفاده با ایستگاه کاری صدای دیجیتال (داو) نصب می کنید. وی اس تی به دو گروه طبقه بندی می شود: وی اس تی هاست (VST HOST) و وی اس تی پلاگینز (VST Plugins).

وی اس تی هاست شرایط کارکرد مناسب افزونه هایوی اس تی و فرآیندهای تقلید عملی از سازهای واقعی را فراهم می کند. افزونه های وی اس تی از سه گروه مختلف تشکیل شده اندکه در این مطلب ما به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

8 اپلیکیشن برتر تقویت گوش موسیقی (آیفون و اندروید)

وی اس تی بخشی از حل مسئله است. این فن آوری ابزارهای فوق العاده ای برای ساختن قطعه موسیقی زیبا در اختیارتان قرار می دهد؛ اما کارکرد آنها به دانش شما بستگی دارد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این پست به شما کمک کند.

 


اف ال استودیو

توی این پک فوق العاده، آهنگسازی دیجیتال، ضبط، تنظیم، میکس و مسترینگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آهنگساز حرفه ای و معروف شو!


 

نحوه کاربرد وی اس تی ها

فرض کنیم از نرم افزار کیوبیس استفاده می کنید و وی اس تی را هم خریده اید. علاوه بر این، رابط کاربری گرافیکی، کنتاک پلیر را تهیه نموده اید که به شما در انتخاب نمونه آهنگ پیانو برای بارگذاری کمک می کند و دارای فیدرهای مختلف و سایر کنترل کننده ها است.

حالا از نظر اینکه چه میزان ریورب، فشرده سازی، پدال زنی و غیره انجام دهید،گزینه های مختلف زیادی در اختیار دارید که می توانید به این نمونه اضافه کنید. خبر خوب این است که در کیوبیس از قبل افکت های مختلف زیادی مانند تاخیر، اکو یا اکولایزر (برابر ساز) وجود دارد که می توانید به ساز خود اضافه کنید.

  • کیوبیست همان وی اس تی هاست است.
  • سمپل یا نمونه گرندجوئر پیانو،کنتاک پلیر و افکت های تعبیه شده در کیوبیس افزونه های وی اس تی یا وی اس تی پلاگین ها هستند.

نحوه کاربرد وی اس تی ها تصویری از افزونه هایوی اس تی و وی اس تی هاست.

خاستگاه

کمپانی سخت افزار و نرم افزار موسیقی استینبرگ شرکتی بسیار خلاق است. مانفرد روروپ و کارل چارلی مؤسسان این شرکت هستند و شهرت آنها بیشتر به دلیل تولید کیوبیس است که موجب تحول و تعریف ساخت موسیقی برای نسل آینده شده است.

آنها اولین افزونه های وی اس تی را در سال 1996به بازار عرضه کردند و تاثیر بسزایی در نحوه آفرینش موسیقی امروز من و شما گذاشته است.

دانلود نرم افزار و آموزشهای رایگان اف ال استودیو (صفر تا صد)

زمانی که من با موسیقی فیلم آشنا شدم و تصمیم گرفتم که آهنگ ساز فیلم شوم، از اینکه مردم چگونه این همه ترانه های ارکستر را به صورت آنلاین تهیه می کنند هیچ اطلاعی نداشتم. تصور می کردم که آنها تمام ارکستر را برای اجرا یا هر چیز دیگر اجاره می کنند و زمانی که با وی اس تی آشنا شدم، دنیای کاملاً جدیدی به روی من باز شد!

علاوه براین، استینبرگ اولین کمپانی بود که وی اس تی را وارد ایستگاه کاری صدای دیجیتال( داو) کرد. البته این ایستگاه کیوبیس بود که آن را به اولین نرم افزار وی اس تی هاست تبدیل کرده است.

وی اس تی هاست (VST HOST)

وی اس تی هاست نرم افزاری است که به نوعی مانند ایستگاه کاری صدای دیجیتال (داو) عمل می کند. اگر در تولید موسیقی تازه کار هستید، داو نرم افزاری است که موسیقی خود را در آن ضبط می کنید که می تواند لاجیک پرو، کیوبیس، اف ال استادیوز، ریپیر یا گریج باند باشد.

عملکرد اصلی وی اس تی هاست ارائه افزونه های رابط از قبیل کنتاک پلیر و ارسال اطلاعات میدی و صوت دیجیتال از افزونه های وی اس تی و همچنین به آنها است.

تصور کنید که وی اس تی هاست کارفرمایی است که شرایط عالی برای کارمندان خود( افزونه های وی اس تی) ایجاد می کند تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی اس تی هاست (VST HOST) کیو بیس یکی از ایستگاه های کاری صدای دیجیتال است که به عنوان وی اس تی هاست کار می کند.

وی اس تی پلاگینز (VST Plugins)

این افزونه های زیر نظر وی اس تی هاست کار می کنند. در صورتی که صدای نمونه یکی از سازها را در گریج باند بارگذاری کرده اید، احتمالاً وقت زیادی را برای امتحان صداها و افکت های مختلف مانند ریورب، آرپژواتور و فشرده سازها صرف نموده اید.

یا شاید شما هم بعضی از فیدرها یا ناب های موجود در کنتاک پلیر را برای افزایش ویبراتو یا لگاتو نمونه ویولونسل امتحان کرده اید. همه این اقدامات از جمله خود ابزار تولید صدا همان چیزی است که افزونه های وی اس تی می نامیم.

افزونه های وی اس تی یا همان وی اس تی پلاگینز به سه گروه تقسیم شده اند:

  • سازهای وی اس تی(VSTi)
  • افکت های وی اس تی(VSTfx)
  • افکت های میدی وی اس تی(VSTfx)

1- سازهای وی اس تی

سازهای وی اس تی صدا تولید می کنند.

این سازها ابزارهای تلفیقی یا نمونه برداری شده هستند که معمولاً با هدف تقلید از صدا و تشخیص صدای درست و واقعی ساز ترانه نمونه به وجود آمده اند. هر یک از نت های ساز روی کیبورد شما ترسیم شده است بنابراین، می توانید ترانه های ارکستر بزرگ را تنها با یک کیبورد متصل به رایانه خود اجرا کنید!

اما این از مواردی است که معمولاً باید برای آن هزینه کنید. در بازار گزینه های بسیار زیادی برای شما وجود دارد اما در اکثر مواقع سازهای دارای نمونه های با کیفیت بسیار بالا گران تر هستند.

کیفیت عالی بعضی از نمونه های خاص ممکن است که افراد حرفه ای آموزش دیده را فریب دهد. به خصوص، هنگامی که یکی از نمونه های عالی با افکت های وی اس تی زیر ترکیب کنید.

سازهای وی اس تی در سمت چپ می توانید مجموعه برنامه سازهای من را مشاهده کنید. هنگامی که سازی را بارگذاری می کنید، کنترل پانل ظاهر می شود (در سمت راست).

2- افکت های فناوری مجازی استادیو (وی اس تی)

افکت های وی اس تی به جای تولید، صدا را پردازش می کند.

افکت های وی اس تی افزونه های ارزشمندی برای تولید موسیقی شما هستند. از نمونه های رایج آنچه که افکت های وی اس تی می تواند باشد، ریورب( میزان انعکاس صدا در محیط مشخص)، فیزرها، فشرده سازها، تاخیر و غیره هستند.

این افکت های مجازی همیشه نیازی به پردازش صدا ندارند. علاوه بر این مترهای قابل رویت مانند سیگنال های ورودی را نشان می دهد. اکثر وی اس تی هاست ها( نرم افزار های میزبان آهنگ سازی) موجب پیوند افکت های مختلف وی اس تی می شوند. به عبارت دیگر، از ریورب، فیزر، تاخیر و سایر افکت ها می توانید در ترانه یا قطعه ای مشابه از آلبوم استفاده کنید.

اکتاو چیست؟ روش تقسیم، مقیاس و همه نکات کاربردی

به طور معمول، هر دو ایستگاه کاری صدای دیجیتال( داو) و رابط های کاربری مانند کونتاک پلیر دارای افکت های وی اس تی برای پویش شما هستند.

البته، نمونه های مختلفی از مجموعه برنامه ها یا کتابخانه ها با گزینه ها و تعداد مختلف انتخاب ها برای کار با افکت ها وجود دارد. پس قبل از خرید با خواندن اطلاعات مربوط به محصول اطمینان حاصل کنید که نیازهای مورد نظر شما را برطرف خواهد کرد.

افکت های وی اس تی هنگامی که می خواهید تصویری از محل خاص ضبط ترانه در ذهن شنونده خلق کنید بسیار حائز اهمیت هستند. شما با این کار می توانید به شنونده القا کنید که ترانه در کلیسا، سالن کوچک کنسرت یا در یک استادیو کوچک ضبط شده است.

افکت های وی اس تی همچنین می توانند به شما در اضافه کردن امکانات جدید و متنوع به ساز کمک کنند تا صدایی کاملاً منحصر به خود را تولید کنید.

افکت های فناوری مجازی استادیو (وی اس تی)

بسیاری از ایستگاه های کاری صدای دیجیتال( داوها) موجود در بازار دارای ریورب، فیزر و سایر افکت ها تعبیه شده داخلی هستند.

3- افکت های میدی (MIDI) وی اس تی

افکت های میدی وی اس تی پیام های میدی را پردازش می کند. و داده های میدی را به ساز وی اس تی ارسال می کند.

تا به حال از فیدرها، ناب ها یا وییل ها برای تولید صدای کمی متفاوت از نمونه ساز استفاده کرده اید؟ اگر پاسختان مثبت است پس افکت های میدی وی اس تی را تولید کرده اید.

به عنوان مثال، درصورتی که فیدرهای مرتبط با نمونه صدای ویولونسل را در کنتاک تنظیم کنید، شاید ترجیح دهید که فیدرها ، لگاتو یا ویبراتو آن را تنظیم کنید. از افکت های میدی در حین ضبط نیز می توانید استفاده کنید.

آکوستیک چیست؟ تجهیزات مناسب و نکات مهمی که باید بدانید

به عبارت دیگر، اگر استفاده از فیدرها یا ناب ها را شروعکنید مانند این است که نوازنده ای همراه با اعمال تغییرات یا اشتباهات غیر منتظره که یک نوازنده واقعی ممکن است انجام دهد درحال نواختن ملایم تر، خشن تر و احساسی تر ویولونسل است.

همانطور که متوجه شده اید این ترکیب برای واقعی نشان دادن نمونه ساز از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا در اینجا می توانید آن را به سطح بعدی برسانید و همچنین به شنونده القا کنید که این ساز توسط نوازنده واقعی نواخته می شود.

افکت های میدی (MIDI) وی اس تی تنظیم کنترل کننده های مختلف کار شما را واقعی تر نشان می دهد.

نصب افزونه ها: افزونه های محبوب فن آوری مجازی استودیو

هزاران افزونه رایگان و قابل فروش برای کاربردهای متنوع در بازار وجود دارد. اگر تازه کار هستید و می خواهید بعضی از افزونه های وی اس تی خوب را بدون صرف هزینه های هنگفت امتحان کنید در اینجا فهرستی از افزونه های رایگان عالی برای بررسی آورده ایم:

1- افزونه Boutique TAL Noise Maker

افزونه Boutique TAL Noise Maker

این افزونه یک ترکیب کننده رایگان همه کاره سوپر که در 128 پریسِت ( تنظیمات پیش فرض نرم افزارها) ذخیره شده است که به صورت حرفه ای طراحی شده اند و ماژول هایی تعبیه شده برای ریورب، تاخیر، همسُرایی و ایجاد قدری جذابیت دارد.

2- Native Instruments Komplete Start

Screenshot of www.native-instruments.com

از نظر سازندگان کنتاکت،کامپیلنت استارت قدرتمندترین موتور نمونه بردار جهان، مجموعه ای شگفت انگیز و رایگان با بیش از 2000 صدا است که از ترکیب کننده ها، کتابخانه در سطح جهانی سازها و افکت ها تشکیل شده است.

این افزونه همچنین حاوی لوپ های متعدد و افزونه نوازنده ریگ 6 گیتار از شرکت نیتیو اینسترومنت با ویژگی شبیه سازی تقویت کننده ها و قطعات خارق العاده متعدد است.

لوپ چیست؟ روش ساخت لوپ در موسیقی

3- Tytel Helm

Tytel Helm

یک ترکیب کننده رایگان عالی دیگر که دارای ترتیب سنج پله ای تعبیه شده و کنترل های وقفه، تنظیم فرمانت و سایر موارد است.

هِلم همچنین کاملاً یک ترکیب کننده متن باز است، به این معنا که برای اعمال تنظیمات در افزونه، آزادانه می توانید کد منبع را مطالعه و تغییر دهید اگر به برنامه نویسی های پشتیبان وی اس تی ها علاقه مند باشید.

4- افزونه Valhalla DSP Freq Echo

افزونه Valhalla DSP Freq Echo

کمپانی والاها دی اس پی به خاطر افزونه های عالی ریورب مانند والاها پیلیت و والاها وینتاژ ویرب در میان نخبه های این صنعت شهرت زیادی به دست آورده و افزونه فرگ اکو را بی هیچ کم و کاستی به صورت کاملاً رایگان عرضه کرده است.

با این افزونه می توانید صداهای وهم برانگیز و رویایی را تقریباً با هر منبعی خلق کنید. تجربه چنین افزونه افکت خلاق واقعاً ارزشمند است.

5- افزونه Softube Saturation Knob

افزونه Softube Saturation Knob

رابط کاربر بسیارساده و زیبا این پلاگین از یک ناب ( پیچ) بزرگ و کلید تشکیل شده و از آن دسته افزونه هایی است که تنها با نصب می تواند به طرز جادویی بهترین صدا را تولید کند.

این افزونه دارای 3 فرکانس مختلف با سبک های دسیتورشن وابسته است و در هر منبعی که استفاده کنید رنگ و بویی اندک از ویژگی پرهیجان و دلپذیر آنالوگ حس خواهید کرد.

در استفاده از افزونه ها زیاده روی نکنید ( به ویژه اگر تازه کار هستید)

بسیاری از تولید کننده ها و موسیقی دان ها در همان ابتدای آغاز کار در دام خرید وجمع آوری افزونه هایی گرفتار می شوند که احتمالاً در آن زمان نیاز چندانی به آنها ندارند.

از افزونه ها نباید برای پر کردن جای خالی دانش تولید صدا و موسیقی استفاده کرد.

در بسیاری از ایستگاه های کاری صوتی دیجیتال افزونه های با کیفیت و کارآمد با طیف گسترده ای از صدا های مختلف تعبیه شده است.

به عنوان مثال، افزونه های اپراتور، آنالوگ و جدول موج اَبلتون لایو هر سه دارای کیفیت عالی هستند. فریب رابط های ساده را نخورید!

10 علامت که نشان می دهد آهنگساز بزرگی خواهید شد

از این ترکیب کننده ها نسبت به سایر افزونه های خارجی وی اس تی نتایج بهتری به دست می آورید و معمولاً در رایانه شما عملکرد بهتری دارند.

بنابراین پیشنهاد می کنم که سعی کنید در افزونه های تعبیه شده ذخیره در ایستگاه کاری صوتی دیجیتال خود به مهارت برسید و بعد از اینکه واقعاً همه چیز را در مورد آنها فرا گرفتید از افزونه های خارجی وی اس تی استفاده کنید که موجب افزایش سرعت کار و بهبود حالات صدا می شوند.

با وجود اینکه صد در صد عاشق حالات صدای تولید شده افزونه های وی اس تی هستیم اما تهیه آنی کلی افزونه بدون شناخت و آگاهی می تواند در آینده مانع رشد شما به عنوان تولید کننده صدا شود.

نتیجه گیری

افزونه های وی اس تی ما را قادر می سازند تا از فن آوری پردازش سیگنال دیجیتالی برای دستیابی به پردازش صدای بسیار دقیق و قدرتمند نهایت استفاده را ببریم، که می توانستند درعصر آنالوگ بسیار پرهزینه و از نظر فیزیکی محدود کننده باشند.

گرچه واحدهای سخت افزاری خاص به دلیل اثر آوایی خود هنوز مورد استفاده قرار می گیرند، بزرگترین استادیوها و تولید کننده های جهان به مدل ترکیبی روی آورده اند که از هر دو پردازش سخت افزازی و نرم افزاری تشکیل شده است.

میکسر صدا چیست؟ انواع، اجزا و روش استفاده در موسیقی

افزونه ها برای استادیوهای خانگی، موسیقی دان ها و تولید کننده های مستقل امکان دستیابی به نتایج درخشان با استفاده از رایانه شخصی فراهم کرده اند. امیدواریم که این مقاله بتواند راهنمایی های لازم در شناخت اصول اولیه افزونه های وی اس تی را دراختیار شما قرار دهد و همچنین افزونه های رایگان پیشنهادی ما در شروع کار به شما کمک کند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست