خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار کلاسیک / چگونه گیتار کلاسیک را کوک کنیم؟ (همراه با فیلم آموزشی)
در حال کوک کردن

چگونه گیتار کلاسیک را کوک کنیم؟ (همراه با فیلم آموزشی)

گیتار-کلاسیک

اگر می خواهید ساز زدنتان همیشه گوشنواز باشد، حتما باید روش کوک کردن گیتار الکتریک خود را یاد بگیرید. هر چقدر زودتر روش صحیح کوک کردن گیتار خود را یاد بگیرید، زودتر می توانید از نواختن مداوم سازتان لذت ببرید.

شاید خود من هم برای مدت طولانی از انجام این کار خودداری می کردم. ساعت ها مشغول نواختن سازی می شدم که خارج از کوک بود و این اصلا برای مراحل اولیه یادگیری ام خوب نبود.

راه های متعددی برای کوک کردن یک گیتار الکتریک وجود دارد. اما در این نوشته، من مشخصا بر روی روش استاندارد کوک کردن متمرکز می شوم. این به دانش پایه شما و فهمتان از زیر و بمی و هارمونی موسیقی کمک می کند.

یادگیری گیتار سخت است؟ چقدر طول می کشد؟

اگرچه برخی از این روش ها مختص گیتار الکتریک هستند؛ اما از اکثرشان می‌ توان برای کوک کردن گیتار آکوستیک هم استفاده نمود.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

اینکه بتوانید گیتارتان را با روش های گوناگون کوک کنید از این جهت مهم است که همیشه وابسته به تیونر الکتریکی نخواهید بود. پس ما هر دو راه کوک کردن گیتار با و بدون تیونر الکتریکی را به شما آموزش خواهیم داد.

روش کوک کردن گیتار الکتریک

– کوک کردن با گوش: این روشیست که همه نوازندگان گیتار بایستی پیش از رفتن به سراغ تیونر الکتریکی فرا بگیرند. یادگیری این روش تجربه ای ارزنده است که در تمام طول دوران گیتار نوازی شما مفید خواهد بود.

– تیونر میکروفنی: این نوع تیونر های الکتریکی صدای تولیدی هر سیم را با استفاده از میکروفن دریافت می کنند. این دستگاهها دارای یک رابط کاربری ساده و یک نمایشگر هستند که به وضوح میزان کوک بودن سیم گیتار شما را نمایش می دهند.

­– تیونر ارتعاشی: اگر بخواهید یک گیتار الکتریک را در محیطی شلوغ و پر سر و صدا کوک کنید، این نوع از تیونر ها برای شما مناسب خواهند بود.

– تیونر متصل / پدالی: این نوع از تیونر‌ها معمولا بر روی صحنه اجراء همراه با تعدادی پدال جالب و هیجان انگیز قرار می گیرند. این تیونرها برای اجراهای زنده و فضای استودیو بسیار مناسبند.

در ادامه راهنمای مبتدیان برای کوک کردن گیتار الکتریک ارائه می شود. در این راهنما بیشتر روش های معمول برای کوک کردن گیتار همراه با برخی روش های مدرن تر آورده شده اند.

از آنجایی که قرار است نواختن آهنگ های گیتاری ابتدایی را یاد بگیرید، یاد گرفتن روش کوک کردن ساز برایتان خیلی مفید است. نواختن گیتار بدون کوک تجربه خوشایندی نیست. وقتی روش مطمئنی برای کوک کردن گیتار یاد گرفتید می‌توانید گیتار زدن را شروع کنید و از آن لذت ببرید.

ما همچنین ایده های پشت روش کوک استاندارد و اهمیت آزمایش کردن روش های غیرسنتی را هم شرح خواهیم داد. خیلی خب! بیایید شروع کنیم!

چگونه یک گیتار را به درستی کوک کنیم؟

روش استاندارد برای کوک کردن گیتار روش E-A-D-G-B-E است.

برای یادآوری اینکه کدام نت متعلق به کدام سیم است، روش های گوناگونی وجود دارد. وقتی بتوانید تشخیص بدهید که هر سیم را متناسب با کدام نت باید کوک کنید، آن زمان می توانید کار کوک کردن را شروع کنید.

روش استاندارد کوک کردن گیتار، یادگیری موقعیت مناسب همه سیم ها و نت های اصلی گیتار را ممکن می سازد.

هر چقدر پیشرفته تر شوید، می‌توانید روش های مختلف کوک کردن را امتحان کنید. اما روش استاندارد اهمیتی پایه ای دارد و همیشه به شما برای نحوه حرکت انگشتانتان بر روی صفحه انگشت گذاری گیتار کمک می‌کند.

اکثر نوازندگان گیتار الکتریک از تیونرهای متصل / پدالی استفاده می کنند؛ اما یادگیری روش کوک کردن گیتار بدون استفاده از آمپلیفایر (تقویت کننده صدا) هم مهم است.

نحوه کوک کردن گیتار بدون استفاده از تیونر

کوک کردن گیتار با استفاده از گوش نه تنها متداول ترین بلکه بهترین روش برای هنرآموزان تازه کار هم هست. با این روش توانایی شما در تشخیص میزان زیر و بمی صدا و فهمیدن هارمونی افزایش می یابد.

در این روش گیتار در نسبت با خود ساز کوک می شود. اهمیت این روش از آن جهت است که گوش شما را برای تشخیص تغییرات زیر یا بمی صدا و رابطه بین نت ها تعلیم می دهد.

معرفی 7 تا از بهترین نوازندگان گیتار کلاسیک جهان +نمونه

راهنمای گام به گام کوک کردن گیتار بدون تیونر

۱- کار کوک کردن گیتار با چرخاندن گیره های کنار سردسته (هد استاک) آن انجام می شود. پس قبل از اینکه شروع به کوک کردن گیتار کنید، گیره های آن را چک کنید و با نحوه چرخش آنها آشنا شوید. این کار در کوک کردن گیتارهای الکتریک و آکوستیک مشترک است.

۲- سیم E پایین: در این روش باید سیم E پایین در همان اول کار کوک شده باشد. استفاده از سیم E یک پیانو به عنوان مرجع کوک ایده خوبی است. اگر پیانو در دسترس نیست می توانید از یک گیتار دیگر استفاده کنید.

۳- سیم A: پرده پنجم گیتار را بر روی سیم E پایین بنوازید. این یک نت A است. سیم A خود را مثل همین نت کوک کنید چرا که صدای یکسانی دارند. از این روش برای کوک کردن بقیه سیم ها هم استفاده می شود.

۴- سیم D: پرده پنجم را روی سیم A بنوازید. سیم D را مانند همین نت کوک کنید چون صدای یکسانی دارند.

۵- سیم G: از همان روش قبلی استفاده کنید.

۶- سیم B: روش کوک کردن سیم B کمی متفاوت است. به جای کوک کردن سیم B مطابق با پرده پنجم سیم G، بایستی با نواختن پرده چهارم میزان زیر و بمی سیم B باز را پیدا کنید.

۷- سیم E بالا: برای کوک کردن سیم E بالا به روش اصلی پرده پنجم بر می گردیم.

در رابطه با پرده ها به خاطر داشته باشید که این روش به روش «55545» هم معروف است.

اگر گیتار شما شش سیم دارد پس باید از همین روش برای کوک نگه داشتن آن استفاده کنید. ممکن است فهم این روش برای برخی افراد نسبت به سایرین ساده‌تر باشد. حتی اگر برای فراگیری این روش مشکل دارید، بدانید که تلاش برای یادگیری این مهارت ارزشش را دارد.

حالا که یاد گرفتید گیتار را فقط با استفاده از گوشتان و در تناسب با خودش کوک کنید، زمان آن است که نگاهی به تیونرهای الکتریکی بیاندازیم. در آینده احتمالا گیتار خود را بیش از گوش با تیونر الکتریکی کوک خواهید نمود.

فراموش نکنید که این مهارت روش مهم و موثری در جهت پرورش گوشتان برای تشخیص زیر و بمی صدا است.

کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر

اگر دنبال راه ساده تری برای کوک کردن گیتارتان هستید می توانید سراغ یکی از انواع مختلف تیونرهای موجود بروید. صنعت موسیقی در طول سال های اخیر تیونرهای الکتریکی مبتکرانه ای تولید کرده است. این تیونرها کار کوک کردن سازهای شما را ساده تر و دقیق تر می کنند.

سه نوع مختلف تیونر وجود دارد:

  • تیونر میکروفونی
  • تیونر ارتعاشی
  • تیونر متصل / پدالی

هر کدام از این تیونرها مزایا و معایب خودشان را دارند. همگی شان به خوبی در دسترس هستند و استفاده از آنها آسان است. بسته به انتظاری که از یک تیونر دارید می توانید نوع مناسب خودتان را انتخاب کنید.

۱- تیونر میکروفونی

تیونر میکروفونی گزینه مناسبی برای افزودن به مجموعه ابزارهای گیتارتان است؛ مخصوصا وقتی قصد کوک کردن یک گیتار الکتریک را دارید این تیونرها بسیار مفید هستند.

همانطور که از نامش مشخص است، این نوع تیونر صدای حاصل از نواختن هر سیم را با استفاده از یک میکروفون دریافت می کنند. اکثر آنها رابط کاربری ساده و یک نمایشگر دارند که به خوبی میزان کوک بودن سیم را نمایش می دهد.

دسترسی به این تیونرها در بازار ساده است و عموما هم ارزان قیمت هستند. برای یک نوازنده مبتدی، نمایشگر ساده و کارکرد منطقی این تیونرها، نقطه خوبی برای شروع کار کوک کردن ساز است.

10 آهنگ آسان برای یادگیری نواختن با گیتار (ویژه مبتدی-متوسط)

تنها عیب واقعی این تیونرها این است که میکروفون صداهای محیط را هم دریافت می کند. برای کوک کردن گیتار خود با استفاده از این روش باید مکانی نسبتا ساکت پیدا کنید.

حالا که می دانید چطور باید گیتار الکتریک را با استفاده از تیونر کوک کرد، فراموش نکنید که کلید انتخاب پیکاپ گیتار خود را در سمت چپ قرار دهید. با این کار مطمئن می شوید که فرکانس های مزاحم در فرایند کوک کردن ساز اختلال ایجاد نمی کنند. در فرایند کوک کردن، تنظیمات کوچک مهم ترین بخش کار هستند.

برخی از این تیونرهای میکروفونی مجهز به یک پایه ورودی برای اتصال مستقیم گیتار الکتریک هستند.

کورگ CA-50

در صورتی که قصد تهیه یک تیونر میکروفونی را دارید، من دستگاه تولید شرکت کورگ با مدل CA-50 را پیشنهاد می کنم. این تیونر بازه دریافت وسیعی داشته و با علامت هایی تناوب های سوم ماژور و مینور خالص را نمایش می دهد. این تیونرها را می توانید از اینترنت یا فروشگاه های معتبر موسیقی خریداری کنید.

۲- تیونر ارتعاشی

اگر نگران کوک کردن گیتار الکتریک خود در محیطی پر سر و صدا هستید، پس باید استفاده از یک تیونر ارتعاشی را مد نظر قرار دهید. این تیونرها به سردسته گیتار متصل می شوند و میزان زیر و بمی هر نت را با استفاده از ارتعاشات تشخیص می دهد.

بسیاری از این تیونرها کوچک و راحت بوده و از آنجا که معمولا سوزن و رابط کاربری روشن می شوند، به راحتی کوک بودن ساز را نمایش می دهند. کوک کردن گیتار الکتریک با تیونر ارتعاشی کاری سریع و آسان است.

تنها ایراد این تیونرها این است که ممکن است به صورت زائده ای زشت بر روی گیتار شما دیده شوند. برای بسیاری از نوازندگان گیتار الکتریک ظاهرشان خیلی مهم است. خوشبختانه تیونرهای متعدد دیگری هم هستند که می توانید آنها را انتخاب کنید.

۳- تیونر متصل / پدالی

اگر قصد نواختن گیتار الکتریک بر روی صحنه را دارید، احتمالا در نهایت تیونرهای متصل یا پدالی را انتخاب خواهید کرد.

با اینکه می توان تیونرهای میکروفونی و ارتعاشی را برای هر نوع گیتاری استفاده کرد، تیونرهای متصل / پدالی مشخصا برای گیتارهای الکتریکی طراحی شده اند.

گیتار با استفاده از یک پایه ورودی به تیونر متصل می شود. رابط کاربری با استفاده از نور یا سوزن میزان کوک بودن هر سیم را نمایش می دهد. مشکل این تیونرها این است که معمولا از انواع میکروفونی و ارتعاشی بسیار گران قیمت تر هستند.

من تیونر Behringer TU300 و یا Boss TU3 را پیشنهاد می کنم. هر دو این مدل ها به دلایل مختلف، میان نوازندگان گیتار الکتریک محبوب هستند. این تیونرها قیمت مناسبی دارند، قابل اطمینان هستند و کار کوک کردن گیتار الکتریک را بسیار آسان می کنند.

بهترین اپلیکشن های تیونر برای گیتار الکتریک

ممکن علاقه مند باشید تا بدانید چگونه می توان گیتار را با یک اپ کوک کرد. اگر یک گیتار الکتریک و یک گوشی هوشمند داشته باشید، پیدا کردن اپ تیونر مناسب بسیار مهم است.

پیدا کردن یک اپ خوب می تواند وقتی که پیش از اجرا گیتار خود را کوک می کنید یا هر گاه که زمان کمی برای آماده سازی دارید، تفاوت بزرگی ایجاد کند.

آموزش کامل آکوردهای گیتار (گام به گام و تصویری) +دانلود جزوه PDF

اپ های تیونر رایگان متعددی در فروشگاه های اپلیکیشن اپل و اندروید موجود است. اما گاهی سرمایه گذاری مقدار اندکی پول تضمین می کند که یک اپ قابل اطمینان و سریع همراه با کارکردی آسان در اختیار دارید.

چگونه گیتار را با استفاده از یک اپلیکیشن کوک کنیم؟

من همیشه گیتار الکتریکم را قبل از شروع تمرین یا جلسه آموزش با استفاده از اپ Guitar Tricks کوک می کنم. این تیونر دارای صداهای واقعی گیتار است که کمک می کند بفهمید هر سیم چه صدایی باید داشته باشد. این نرم افزار قابل اطمینان و رابط کاربری آن قابل فهم است. یک اپ بی درد سر است که کارتان را راه می اندازد.

در ادامه فهرستی از سایر برنامه های تیونر مناسب برای گوشی های آی او اس و اندروید ارائه می کنیم که در طول سالها کاربردی بودن آنها برای بسیاری از گیتاریست ها ثابت شده است:

  • اپ Cleartune یک نرم افزار بسیار محبوب کوک گیتار الکتریک است که هم برای اندروید و هم برای آی او اس موجود است.
  • برنامه VITALtuner هم یک گزینه عالی است.
  • برنامه Ultimate Guitar
  • Chords and Tabs هم درون خود یک تیونر کارآمد دارد.

حالا که کوک کردن گیتار با برنامه گوشی هوشمند را یاد گرفته اید می توانیم نگاهی به تعدادی از روش های غیرسنتی کوک کردن گیتار بیاندازیم. شما می توانید این روش ها را هم امتحان کنید.

روش های غیرسنتی کوک کردن گیتار

آزمایش روش های غیرسنتی کوک گیتار کار جالبی است. این روش ها که از روش استاندارد مشتق می شوند می توانند برخی نکات مهم پنهان را آشکار و نوازندگی شما را بانشاط کنند.

روش های غیرسنتی کوک، مانند روش drop-D، معمولا در ژانرهای موسیقی مثل هوی متال استفاده می شوند. برای سال ها ژانرهای دیگر مانند بلوز و کلاسیک هم با موفقیت از روش های غیرسنتی بهره برده اند.

با آزمایش کردن روش های غیرسنتی کوک می توانید توانایی خود در یافتن صداهای تازه بر روی صفحه انگشت‌گذاری را ارتقاء ببخشید. پیش از چرخاندن گیره ها بایستی نکات پایه ای را یاد بگیرید.

روش های غیرسنتی کوک کردن گیتار

۱- Drop D

این روش که معمولا در موسیقی هوی متال و گرانج از آن استفاده می شود شامل کوک کردن سیم E پایین به صورت D می باشد. این تکنیک ساده دنیایی از موقعیت ها برای استفاده از آکوردهای پرقدرت را به ارمغان می آورد. همچنین با کوک کردن گیتار الکتریک به این روش، امکان حرکت سریع میان آکوردها و تولید یک صدای عمیق تر و سنگین تر فراهم می شود.

۲- Open G

روش کوک Open G توسط نوازندگان گروه «دلتا بلوز» ابداع شد و بعدتر توسط اسطوره های ژانر موسیقی بلوز – راک مانند رولینگ استونز و اریک کلپتون مورد استفاده قرار گرفت. یکی از ترتیب‌های محبوب کوک کردن سیم ها در این روش، ترتیب D-G-D-G-B-D است. این سبک کوک کردن به شما این امکان را می دهد تا یک آکورد G ماژور را بر روی همه شش سیم، بدون پرده نوازی یا همان فرتینگ یا استفاده از سجیلا (کاپو)، بنوازید.

۳- Open D

روش Open D یک روش مفید دیگر برای کوک کردن آکورد ماژور باز است. در این روش نت های سیم های باز D-A-D-F♯-A-D هستند. این روش برای موسیقی بلوز و نوازندگان گیتار اسلاید مناسب است چرا که امکان دسترسی کامل به آکوردها هنگام استفاده از اسلاید را فراهم می آورد. باب دیلن از این روش برای تعدادی از آهنگ های خود استفاده کرده است.

۴- GABDEG

اگر از هوداران گروه Sonic Youth باشید، حتما با این صدا آشنا هستید. روش کوک کردن GABDEG توسط گروه موسیقی راک Sonic Youth محبوب شد. آنها در ژانرهای نویز راک و آلت-راک پیشرو بودند.

اگر روش کوک کردن گیتار بدون استفاده از تیونر را بلد باشید می توانید ساعت ها مشغول کوک کردن و بالا و پایین کردن میزان زیر و بمی سیم ها برای خلق آکوردها و هارمونی های جالب شوید.

یادگیری گیتار کلاسیک با 7 گام ساده ولی کاملا موثر

این کار به شما کمک می کند تا صداهای راک و متال را کاوش کنید. اگر می خواهید آهنگ های Sonic Youth را بنوازید یا اگر می خواهید فقط تعداد از روش های غیرسنتی کوک کردن را امتحان کنید، پس باید این روش کوک کردن GABDEG را امتحان کنید. گروه Sonic Youth در آهنگ Teen Age Riot به خوبی از این نوع کوک استفاده کرده است.

تا به اینجا یاد گرفته اید که چگونه یک گیتار الکتریک را کوک کنید. پس حالا زمان آزمایش است! با استفاده از همه این روش های کوک کردن می توانید تصور تازه ای از صفحه انگشت گذاری پیدا کنید و علاقه تان به گیتار را احیاء کنید.

برای یک نوازنده مبتدی بازی کردن با روش های غیرسنتی کوک کردن هم هیجان انگیز و هم مفید است. این کار باعث می شود درکی خوب از امکانات گیتار به دست بیاورید و شما را به سمت ژانرهای موسیقی ای هدایت می کند که شاید قبلا برایتان جذاب نبوده باشند.

کوک کردن گیتار به عنوان یک مبتدی

نکاتی که در بالا اشاره کردیم به شما کمک می کند تا نحوه کوک کردن گیتار الکتریک را بفهمید. به عنوان یک مبتدی ممکن است بدون کمک گرفتن از دیگران، کوک کردن گیتار برایتان کاری طاقت فرسا باشد.

حالا که روش کوک کردن گیتار بدون استفاده از تیونر را فهمیدید، تنها کاری که باید انجام بدهید تمرین کردن است. در شروع کار، کوک کردن گیتار برایتان زمان بر خواهد بود. اما روزی خواهد رسید که مانند حرفه ای ها گیتارتان را در عرض چند ثانیه و حتی حین اجرا کوک کنید.

چند نکته ساده برای نوازندگان گیتار کلاسیک که اکثرا اشتباه انجام می شوند!

علاوه بر این اگر گیتار ارزان قیمتی داشته باشید که مدام در معرض خارج شدن از کوک قرار داشته باشد، کار کوک کردن برایتان دشوارتر خواهد بود. مقداری زمان و پول برای خریدن گیتاری که مناسبتان است سرمایه گذاری کنید. اگر گیتار مورد علاقه تان را داشته باشید، کوک کردن آن برایتان چندان مشقت بار نخواهد بود.

هر وقت که گیتار مناسبی خریدید حتما حداقل یکی از روش های بالا را دنبال کنید. پیشنهاد می کیم همزمان با پیشرفت مهارت های گیتارنوازی تان، روش های کوک کردن خودتان را هم آزمایش کنید. اگر برای خودتان آهنگ سازی می کنید، پیدا کردن صداهای جدید با استفاده از فرایند کوک کردن، کار بسیار با ارزشی خواهد بود. موفق باشید.

ویدیوی آموزشی

 

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست