خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار کلاسیک / معرفی 7 تا از بهترین نوازندگان گیتار کلاسیک جهان +نمونه
گیتاریست کلاسیک

معرفی 7 تا از بهترین نوازندگان گیتار کلاسیک جهان +نمونه

گیتار-کلاسیک

در مقاله قصد داریم شش اسطوره گیتار کلاسیک را معرفی کنیم که طی قرن اخیر مطرح بوده‌اند.

1-آندرس سگوویا (1893 تا 1987)

آندرس سگوویا که به عنوان یکی از بزرگترین گیتاریستهای تمام دوران شناخته می‌شود، در آندلس متولد شد. او وقتی نوجوان بود پس از کسب مهارت در تکنیک مخصوصش در گیتار که نواختن هم با نوک انگشتان و هم ناخن‌هاست، این نام را برای خودش برگزید.

او با تاثیر قابل توجهی که روی نوازندگان نسل آینده گذاشت، تصورات مربوط به گیتار را دگرگون کرد و با دریافت کمیسیون از آهنگسازان باعث شد این ساز به کنسرتهای بزرگ در سراسر جهان راه پیدا کند. در سال 1929 ویلا لوبوس 12 نمونه از اتودهایش را به این گیتاریست اختصاص داد. مخاطبان این نوازنده زبردست از زمان کنسرت بی‌نظیرش در سال 1924 در پاریس تا زمان مرگش در دهه 90 عمرش شیفته کارهایش بودند.

سبک منحصر به فرد و رویکرد کاملا رمانتیکش در نوازندگی باعث شد طرفداران زیای پیدا کند و تاثیر خوبی روی شهرتش گذاشت.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

2-جان ویلیامز (متولد 1941)

جان ویلیامز گیتاریست انگلیسی متولد استرالیاست که به خاطر تکنیکش در صداسازی و دقت موشکافانه‌ای که داشت، مشهور بود. او ابتدا توسط پدرش آموزش دید، سپس در مدارس تابستانی شرکت کرد و با آندرس سگوویا مشغول به تحصیل شد. پس از اولین اجرایش در تالار ویگمور، او به طور منظم در تلویزیون ظاهر شد و کنسرت گیتارهایی را در کنار آهنگسازانی مثل آندره پروین و استفن داگسون ترتیب داد.

او همچنین به خاطر اجرای دونفره‌ای که با جولیان بریم برای گروه ادغامی راک/مجلسی Sky که جز پرفروش‌ترین‌های موسیقی پاپ بود، داشت و همینطور نسخه خودش از قطعه استنلی مایرز “Cavatina که به یک اثر پرطرفدار در سطح بین‌المللی تبدیل شد، به شهرت رسید.

3-جولیان بریم (متولد 1933)

جولیان بریم گیتاریست استثنایی انگلیسی با گوش دادن به آثار پدرش که در سبک جاز فعال بود، به سمت این ساز (گیتار) کشیده شد. او پس از اینکه برای تولدش یازده سالگی‌اش یک گیتار هدیه گرفت، به سرعت در این رشته پیشرفت کرد. بریم قهرمان آهنگسازان کلاسیک انگلیس بود و به خاطر آثار برجسته‌ای مثل آهنگی که با گیتار کنسرتو Malcolm Arnold (1959) اجرا کرد و نواختن قطعه Nocturnal After John Dowland بریتن (1963)، باعث شد تحول عظیمی در دنیای گیتار کلاسیک به وجود بیاید.

وقتی والتون Five Bagatelles‌اش را در سال 1971 برای بریم نوشت، این آهنگساز درگیر نواختن شش نت اول روی سیم‌های آزاد بوده است.

این گیتاریست همچنین علاقه‌اش به لوت الیزابتان را با تاسیس گروه موسیقی Julian Bream Consort در سال 1960 دوباره زنده کرد. او در 1964 عالی‌ترین رتبه امپراتوری بریتانیا یعنی OBE‌ را دریافت کرد.

4-زوفی یانگ (متولد 1977)

زوفی در بجینگ متولد شد. او اولین گیتاریست کلاسیک چینی بود که وارد مدرسه موسیقی در کشورش شد. بعدها جام ویلیامز پس از شنیدن اجرایش، دو گیتار به او هدیه کرد تا به او و هم مدرسه‌ای‌هایش در کنسرواتوری بجینگ کمکی کرده باشد.

از سال 2000 او در انگلستان مستقر شد و مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و به خاطر مهارتش در سریع نواختن و تکنیکهای بی‌عیب و نقص و حساسیتش در نوازندگی مورد تشویق نیویورک تایمز قرار گرفت. از جمله موسیقی‌هایی که به او کمک کرد تا وارد رپرتوار شود آثار آهنگسازان چینی مثل چن یی است.

5-کریگ آگدن

کریگ آگدن گیتاریست استرالیایی است که وقتی آلبوم آثارش از جولیان بریم مثل Blue Guitar تیپت و قطعه‌های نوشته شده توسط بریتن، والتون و لنوکس برکلی منتشر شد، در سال 1995 توسط مجله موسیقی BBC به عنوان “جانشین شایسته جولیان بریم” معرفی شد.

او از سن 7 سالگی نواختن گیتار را یاد گرفت. اوگدن جوان‌ترین نوازنده‌ای بود که موفق شد بورس تحصیلی در کالج سلطنتی شمالی موسیقی در منچستر را دریافت کند. او در حال حاضر از اساتید برجسته گیتار در کالج سلطنتی و میزبانGuitar Weekend در Bridgewater hall منچستر است که در آن آثار مختلفی از تاکمیتسو گرفته تا رودریگو به اجرا در می‌آیند.

6-میلوش کاراداگلیچ (متولد 1983)

این گیتاریست متولد مونته‌نگرو که در لندن ساکن است در حال حاضر یکی از پولسازترین‌ نوازندگان گیتار به حساب می‌آید. کاراداگلیچ نواختن را از سن 8 سالگی آغاز کرد و الگوهایش در زندگی آندرس سگوویا و کسانی بودند که برای این ساز رپرتوار جدیدی به وجود آورند.

به خاطر اولین تک‌نوازی گیتار کلاسیک این گیتاریست در سال 2012، تالار آلبرت پر شد و از زمان ثبت لیبل دویچه گرامافون، آثارش مرتبا در صدر جدول موسیقی کلاسیک قرار گرفت. او به خاطر آهنگ Feather-light touch, Honeyed tone and warm bass در آلبوم Aranjuezاش که پنج ستاره دریافت کرد، مورد تحسین قرار گرفت.

و کسی که ذکر نامش خالی از لطف نیست…

7-شان شایب (متولد 1992)

او جوانتری گیتاریست اهل ادینبورگ است که در دسته‌بندی ساز مجله موسیقی BBC در سال 2018 برای آلبوم Dreams & Fanciesاش جایزه گرفت. او بلندپرواز، ماجراجو و خواهان اجرا در تمامی ژانرهاست.

آلبوم softLOUD سال 2018 او با تغییر قطعات موسیقی برای گیتار آکوستیک و الکتریک و همینطور قطعه‌ای از جولیا وولف که در اصل با 9 نی انبان نواخته شده، سبک تجربی‌اش را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

توانایی‌اش در نواختن Draw a rainbow of colours from his instrument نظر هیئت داوران جوایز مجله موسیقی BBC را جلب کرد. او در این صنعت جایگاه مخصوص به خودش را پیدا کرده است که بسیار رضایتبخش و متمایز است.

شایب در مصاحبه‌ای در اکتبر 2018 اظهار کرد که محدودیتهای ساز تخصصی‌اش را می‌پذیرد اما همچنان می‌کوشد با آزمودن سازها و رپرتوارها رنگ و لعاب تازه‌ای را به دنیای آهنگهای نواخته شده با گیتار اضافه کند.

رویکرد نوین، هیجان انگیز و غیرمنتظره شایب می‌تواند تاثیر مثبتی روی آینده گیتار کلاسیک داشته باشد.

آموزشهای کاربردی گیتار

گیتار

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • در گیتارنوازان ایرانی فقط رضامیرهادیان و آرمیککک …

    پاسخ
  • یادی از رضا میرهادیان گیتاریستی با مضراب و پنجه طلایی در ایران که قدرش هیچگاه شناخته نشد.

    پاسخ
  • در گیتاریست های ایرانی با شنیدن آثار رضامیرهادیان گیتار برایم مفهومی تازه یافت .

    پاسخ
  • فرشاد لواف
    شهریور 17, 1401 8:15 ب.ظ

    عکس جان ویلیامز رو چرا اشتباه گذاشتید. دو تا جان ویلیامز داریم یکی گیتاریسته یکی آهنگساز فیلم. این عکس جان ویلیامز آهنگساز فیلمه.

    پاسخ
    • بله درسته. بیوگرافی جان ویلیامز نوازنده و تنظیم کننده قطعه کاواتینا و شاگرد سگوویا رو نوشته ولی عکس اون جان ویلیامز خالق موسیقی خیلی از فیلمها مثل جنگ ستارگان رو گذاشته

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست