خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار مقدماتی / یادگیری گیتار سخت است؟ چقدر طول می کشد؟
آموزش گیتار

یادگیری گیتار سخت است؟ چقدر طول می کشد؟

آموزش گیتار

یک روز یکی از دوستانم که می داند بیش از یک دهه است که گیتار می زنم به من گفت كه از گوش دادن به گیتار لذت می برد و آرزو می كند كه بتواند نحوه نواختن این ساز را بیاموزد. من پاسخ دادم، “خوب چه چیزی مانع یادگیری آن می شود؟”

در جواب به این سوال او به هر بهانه ای که تاکنون شنیده ام و حتی نشنیده ام متوسل شد و گفت: زمان کافی ندارم، نمی دانم از کجا شروع کنم، کلاس ها پر هزینه هستند و غیره.

حتما بخوانید: ساده ترین آهنگ برای شروع یادگیری گیتار +آموزش نوت ها

و این پاسخ من بود: یادگیری گیتار، مانند هر مهارت جدید دیگری، نیازمند زمان و فداکاری است. نکته ای که یادگیری گیتار را بسیار آسان می کند این است که در حال حاضر منابع آنلاین نامحدودی در اختیار داریم که گیتاریست ها قبلاً آن را دسترس نداشته اند. YouTube به تنهایی می تواند همه چیز را به شما بیاموزد از نوازندگی آکورد گرفته تا یادگیری آهنگ ها و حتی تکنوازی.

یادگیری گیتار بسته به استعداد شما، کیفیت آموزش و استاد شما، زمانی که می گذارید، محیط و… دارد. اگر همه این موارد را در حد متوسط درنظر بگیریم یادگیری گیتار برای رسیدن به سطح متوسط بین 6 تا 18 ماه به طول می انجامد!

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

تصمیم بگیرید که چه نوع گیتاریستی می خواهید باشید

اولین قدم برای یادگیری گیتار این است که وقت بگذارید و برای خود مشخص کنید که چه نوع گیتاریستی می خواهید باشید.

منظورم این است که آیا فقط می خواهید یاد بگیرید که چند آکورد را با یک گیتار آکوستیک بزنید؟ یا می خواهید تگزاس بلوز را مانند  Stevie Ray Vaughnبنوازید؟ شاید هم فقط می خواهید همسر یا دوستان خود را با چند آهنگ تحت تاثیر قرار دهید؟

حتما بخوانید: آشنایی تصویری با تاریخچه ساز گیتار (کامل)

شما با هر استدلال و هر سطحی که می خواهید گیتار بنوازید، می توانید اینکار را انجام دهید! افراد بسیاری این کار را انجام داده اند- به تنهایی، بنابراین شما هم می توانید. چند دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چه نوع موسیقی برایتان الهام بخش است.

وقتی به هیجان احتیاج دارید به چه موسیقی گوش می دهید؟ این سبک گیتاریست که من در این مرحله به شما توصیه می کنم. (بدیهی است در ابتدا مبانی اساسی وجود دارند که شما باید بدون توجه به نوع گیتاریستی که می خواهید در آینده باشید بیاموزید.)

اما وقتی ذهنیت روشنی درمورد اهداف آینده خود دارید راحت تر می توانید رو به جلو حرکت کنید. این همچنین به شما اجازه می دهد تا روی پیدا کردن منابعی که شما را در مسیر درست قرار می دهند متمرکز شوید.

منظور من از این مسئله این است که اگر از پلتفرمی مانند YouTube استفاده می کنید. ممکن است راه را اشتباه بروید و ساعت ها وقت خود را صرف ویدئوهایی کنید که هیچ سودی برای شما نخواهند داشت.

حتما بخوانید: 10 آهنگ آسان برای یادگیری نواختن با گیتار (ویژه مبتدی-متوسط)

من در عرض یک دقیقه به شما نشان خواهم داد که چگونه می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید، اما در این مرحله، باید تصمیم بگیرید که در حال حاضر کدام سبک گیتار را ترجیح می دهید.

به چه نوع گیتاری نیاز دارید؟

این سؤالی است که اغلب از طرف کسانی که شروع به یادگیری گیتار می کنند، مطرح می شود.

به همین دلیل از شما خواستم ابتدا مشخص کنید که چه نوع گیتاری را دوست دارید. کاملاً ساده است. اگر به راک، بلوز یا حتی متال علاقه مند هستید، باید گیتار الکتریک بخرید.

حتما بخوانید: نکات مهم برای خرید اینترنتی یک گیتار خوب با قیمت مناسب (راهنمای خرید)

اگر می خواهید ترانه سرا باشید، یا صدای گیتار آکوستیک را دوست دارید در این صورت می توانید به خرید یک گیتار آکوستیک بسنده کنید.

در این قسمت می خواهم نکته مهمی را با شما در میان بگذارم… دقت داشته باشید که یک ساز گران قیمت شما را به گیتاریست بهتری تبدیل نخواهد کرد.

این یک دام گول زننده است که بسیاری از گیتاریست ها گرفتار آن می شوند. کافی است شروع به یادگیری کنید خودتان آن را درک خواهید کرد.

برای شروع یادگیری به گیتار فوق العاده گران قیمتی نیازی ندارید، زیرا این گیتار نمی تواند به طرز معجزه آسایی روند یادگیری شما را کوتاه تر یا شما را به گیتاریست بهتری تبدیل کند.

حتما بخوانید: چطور گیتار را بصورت اصولی یاد بگیریم؟ 11 گام مهم برای مبتدیان

گیتاریست های قهار می توانند با یک گیتار اسباب بازی هم بهترین موسیقی ها را اجرا کنند، و برعکس یک گیتاریست مبتدی حتی با یک گیتار 2 هزار دلاری هم نمی تواند خوب بنوازد، زیرا تجربه و تمرین لازم را ندارد.

در خرید گیتاردچار وسواس نشوید. توصیه من این است که یک گیتار متوسط بخرید. گزینه های بسیار ارزان قیمتی نیز وجود دارند اما ممکن است در تنظیم آنها دچار مشکل شوید.

تنظیم یک گیتار ارزان بسیار سخت است و به عنوان یک گیتاریست مبتدی، هیچ چیز نمی تواند ناامید کننده تر از اجرای درست یک آکورد و تولید یک صدای وحشتناک باشد. بنابراین بهتر است از خرید گزینه های ارزان قیمت خودداری کنید.

حتما بخوانید: روش اصولی نواختن هر نوع گیتار برای مبتدیان: راهنمای کامل و گام به گام

همچنین، اگر قصد خرید یک گیتار الکتریک را دارید، به یک آمپلی فایر هم نیاز خواهید داشت. بنابراین به سرمایه گذاری مقدماتی بیشتری احتیاج خواهید داشت، اما بهتر است هزینه بیشتری برای خود گیتار در نظر بگیرید و یک آمپلی فایر معمولی تهیه کنید. آمپلی فایر های بسیار ارزان قیمتی در بازار هستند که برای شروع کاملا مناسب خواهند بود.

پس از تهیه گیتار از کجا شروع کنیم؟

مهم نیست که چه نوع گیتاریستی می خواهید باشید، برای شروع، همه گیتاریست ها باید مقدماتی را یاد بگیرند که آنها را در مسیر درست یادگیری قرار می دهد. من مراحل زیر را توصیه می کنم.

اولین کاری که باید انجام دهید اختصاص 20 دقیقه در روز برای یادگیری است، توجه داشته باشید که این حداقل زمان مناسب برای شروع است.

حتما بخوانید: مقیاس ها در گیتار و روش نواختن آنها: آموزش کامل و گام به گام

می دانم مشغول کار هستید و وظایف و مسئولیت های زیادی دارید. اما درست مثل هر مهارت جدید دیگری، یادگیری گیتار نیز به زمان نیاز دارد.

من افرادی را می شناسم که حتی یک ساعت قبل از کار از خواب بیدار می شوند تا بتوانند قهوه بنوشند و گیتار بزنند! به نظرم این روش بدی برای شروع یک روز عالی نیست! بهانه را کنار بگذارید و زمان لازم را به تمرین اختصاص دهید. بهتر است تمرین های کوتاه داشته باشید تا اینکه بخواهید برای مثال 5 ساعت متوالی در یک روز تمرین کنید.

در ابتدای یادگیری، تکرار مهم است. اگر بین جلسات یادگیری یک هفته کامل وقفه وجود داشته باشد، برای مرور مطالب قبلی وقت بیشتری صرف خواهد شد. سعی کنید مطالب را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید.

حتما بخوانید: آموزش کامل آکوردهای گیتار (گام به گام و تصویری) +دانلود جزوه PDF

پس از اختصاص زمان برای یادگیری گیتار، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی را یاد بگیرید.

برای ماه اول، یادگیری چیزهای بسیار ابتدایی گیتار، مانند نحوه صحیح نگه داشتن گیتار، اسم 6 رشته گیتار، نحوه قرار دادن انگشتان و غیره را پیشنهاد می کنم. اینها ممکن است بسیار ابتدایی به نظر برسند اما در واقع نقش بسیار تعیین کننده ای در یادگیری گیتار دارند.

عجله نکنید. گیتار بازی صبر و تداوم است.

برای یادگیری این مطالب به کجا باید مراجعه کرد؟

با YouTube شروع کنید! به YouTube بروید و عبارتی مانند “نحوه در دست گرفتن گیتار” را جستجو کنید، ویدئوهای بسیاری پیدا خواهید کرد، 2 مورد از آنها را تماشا کنید سپس به یادگیری نام رشته ها بپردازید. مطالب رایگان بسیاری در دسترس شما هستند، کافی است کمی فداکاری و صبوری از خود نشان دهید.

پس از یادگیری اصول اولیه، به سراغ نحوه نواختن آکوردهای باز بروید.

حتما بخوانید: روش اصولی و ساده برای خواندن آکوردهای گیتار (گام به گام)

با یادگیری این آکوردها می توانید آهنگ های بسیاری را بنوازید. بنابراین مجددا به YouTube بازگردید و “نحوه زدن آکوردهای باز با گیتار” را جستجو کنید.

به این ترتیب منابع مختلفی برای یادگیری نحوه قرار دادن انگشت ها و نیز تغییر آکوردها در اختیار شما خواهند بود.

این مرحله به تنهایی ممکن است 6 ماه طول بکشد. ناامید نشوید، زیرا با یادگیری 3 مورد از این آکورد ها می توانید 90٪ آهنگ های مورد علاقه خود را بنوازید.

پس از یادگیری آکوردهای اصلی باز باید تصمیماتی را اتخاذ کنید

این مرحله ای است که در آن ممکن است در دنیایی از مطالب و منابع گم شوید. علاوه بر میلیون ها درس مختلف گیتار در یوتیوب، میلیون ها ویدئو مختلف درباره موضوعات متفاوت در دسترس هستند.

اکنون باید تصمیم بگیرید که در مرحله بعدی چه کاری باید انجام دهید. این مرحله رایگان نیست، اما می توانید دوره های درسی نامحدود و کارآمدی را با قیمت مناسب پیدا کنید.

هزینه استفاده از این منابع معمولا 19 دلار در ماه است. اما این امکان را به شما می دهد که به یک فروشگاه موسیقی بروید و یک درس را بردارید که در دنیای واقعی می تواند حدود 25 دلار برای هر نیم ساعت هزینه داشته باشد!

منابع آنلاین چه کمکی به شما می کنند؟

به همین دلیل است که من در ابتدا از شما خواستم تصمیم بگیرید که به چه نوع گیتاریستی می خواهید تبدیل شوید. پس از یادگیری اصول، می توانید به یادگیری سبک های مورد نظر خود بپردازید.

در این مرحله تلاش های شما به نتیجه می رسند و شما می توانید سبک مورد نظرتان را یاد بگیرید.

به گیتار بلوز علاقه مند هستید، یا کلاسیک؟ یا از نواختن فلامنکو لذت می برید که یک سبک اسپانیش است. شاید هم سبک پاپ را ترجیح می دهید؟

حتما بخوانید: راهنمای افراد مبتدی جهت یادگیری گیتار در 60 روز+راهنمای خرید بهترین گیتار

با پیدا کردن منابع تخصصی در حوزه مورد علاقه خود می توانید به سادگی سبک دلخواه خود را بیاموزید.

نمی خواهم مشخصات دقیق این منابع آنلاین را تشریح کنم، تنها چیزی که باید بدانید این است که محدودیتی وجود ندارد و با کمک آنها به راحتی می توانید از خانه به یک گیتاریست ماهر تبدیل شوید.

من این منابع را بخصوص به افرادی که چند ماه مشغول یادگیری گیتار به سبک خودآموزی بوده اند و اکنون به مرحله ای رسیده اند که به راهنمایی احتیاج دارند توصیه می کنم.

نتیجه گیری

یادگیری نوازندگی گیتار به صورت خودآموز همیشه ممکن بوده است.

برای انجام این کار در سال های گذشته مجبور می شدید ساعت های طولانی را صرف مطالعه کتاب و یا سفارش فیلم های آموزشی کنید.

حتما بخوانید: بهترین کلاس های گیتار کدامند و هزینه کلاس گیتار چقدر است؟

یادگیری گیتار با این روش های سنتی کمی سخت و پیچیده بود، زیرا یادگیری گیتار بسیار بصری است. بنابراین اگر واقعاً می خواهید گیتار را یاد بگیرید، اکنون زمان آن است.

ابتدا تصمیم بگیرید که چه نوع گیتاریستی می خواهید باشید. یک گیتار تهیه کنید و از YouTube شروع کنید. به همین راحتی!

گیتار

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ممنون بابت مطالب اموزنده و خوب سایتتون بسیار روان و قابل فهم برای مبتدی هاست

    پاسخ
  • سپاس فراوان…بی نظیر بود

    پاسخ
  • عرض سلام خدمت شما بزرگوار.
    طبق فرمایشات شما یعنی لازم نیست برای اموزش مقدماتی به موسسه های آموزش موسیقی مراجعه کنیم و شهریه پرداخت کنیم؟

    پاسخ
  • سلام ، من ۷ سال پیش گیتار کار میکردم ولی متاسفانه کنار گذاشتم ، و دوباره می خواهم یک گیتار در حد ۱۲ میلیون بخرم ولی نمیدانم کدام مارک و مدل برای سبک پاپ مناسب تر است ، ممنون می شوم راهنمایی کنید ، با تشکر از شما

    پاسخ
  • علی نیکخواه
    تیر 1, 1402 4:01 ب.ظ

    خیلی عالی بود ممنون از مطالب مفید شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست