خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار بیس / اشتباهات رایج در یادگیری گیتار بیس که اکثر مبتدیان مرتکب می شوند!
گیتار بیس

اشتباهات رایج در یادگیری گیتار بیس که اکثر مبتدیان مرتکب می شوند!

گیتار-بیس

در این مقاله، بزرگ‌ترین اشتباهات نوازندگان مبتدی در نواختن گیتار بیس را به شما گوشزد می‌کنم. به عنوان یک نوازنده به خلاقیت و دانش نیاز دارید. اغلب افراد به دنبال نواختن موسیقی اصیل و یادگیری عملی آن هستند. هنگامیکه می‌بینم فردی به دنبال یادگیری است و خوب راهنمایی نمی‌شود، حس بدی پیدا می‌کنم. در اغلب مواقع، یادگیرنده اشتباهی مرتکب نمی‌شود. شاید فرد متقاضی کتابی نادرست را در زمانی نادرست انتخاب کند یا تحت نظر استادی ضعیف آموزش ببیند.

رویکردهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. من تمامی پاسخ‌ها را نمی‌دانم طبق تجربه معلمی خودم افراد زیادی را دیده‌ام که از رویکردهای مختلف برای یادگیری استفاده کرده‌اند و نظرات زیادی در این باره شنیده‌ام. پس می‌توانید با این نظرات آشنا شوید.

در اینجا فهرستی از اشتباهات رایج در میان مبتدیان را ارائه کرده‌ام:

1-برای یافتن معلم گیتار بیس خوب چندان تلاش نمی‌کنند

گاهی اوقات فقط یادگیری یک درس با معلمی خبره شما را در مسیر درست یادگیری نوازندگی گیتار قرار می‌دهد. وقت بگذارید و از اطرافیان سراغ معلمی خوب را بگیرید و فقط فردیکه در نزدیکی شما زندگی می‌کند را انتخاب نکنید. ارزش دارد که هر روز 45 دقیقه برای رسیدن به کلاس نوازندگی، رانندگی کنید. معلمان مختلف را امتحان کنید تا بدانید با کدامیک راحت‌تر هستید.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

مطمئن شوید که معلمتان در حوزه یادگیری و آموزش گیتار بیس فعالیت کرده است. معلمان زیادی گیتار بیس را آموزش می‌دهند ولی در اصل نوازنده گیتار بیس نیستند. گیتار و گیتار بیس شباهت‌هایی با هم دارند ولی یکسان نیستند. نقش و رویکرد نوازندگی آنها متفاوت است. بهترین اساتید و آموزشگاه ها را در این مطلب معرفی کرده ایم!

2- فقط تب‌ها و آوازها را یاد می‌گیرند

یادگیری آوازها، خطوط بیس و سولوها بخش مهمی از آموزش یک نوازنده بیس است یکی از اشتباهات بزرگ این نوازندگان یادگیری صرف آوازها است. اگر می‌خواهید به نوعی جعبه موسیقی تبدیل شوید پس غالب کارتان به یادگیری آوازها خلاصه می‌شود. دانش آموز با نواختن یک آواز خیال می‌کند که نواختن گیتار بیس را آموخته است. این تنها بخشی از یادگیری نواختن و موسیقی است. وقتیکه آوازی را می‌آموزید به فراتر از توانایی جسمانی خودتان رسیده‌اید.

اگر می‌خواهید خلاقیت موسیقیایی را توسعه دهید باید مفاهیمی از آواز شامل ریتم‌ها، روش کاربرد نوت ها و سایر مفاهیم موسیقی را از هم تفکیک کنید. اگر می‌خواهید آهنگ و موسیقی خودتان را با گیتار بیس بنوازید، این امر ضرورت دارد. اگر اجزای بیس را تشخیص نداده و مطالعه نکنید چیز چندانی از آن یاد نگرفته‌اید.

در حال نواختن گیتار بیس

برای درک خطوط بیس و اثر موسیقی باید اجزای موسیقی (ملودی، هارمونی و ریتم) را مطالعه کنید و تکنیک تولید آنها را بیاموزید اگر پایه‌های موسیقی را یاد نگیرید، قادر به استفاده از آنها نبوده و آوازهایی که یاد می‌گیرید هم معنایی برایتان ندارد. باید از دو طرف به هر مفهومی نزدیک شوید یعنی هم آوازها و هم اصول موسیقی زیربنایی آنها را یاد بگیرید.

دانلود رایگان ۲ کتاب آموزش گیتار بیس (گام به گام)

3- سرگرمی ندارند

تنها یادگیری آوازها، دیگر جایی برای سرگرمی در حین یادگیری نوازندگی برایتان باقی نمی‌گذارد. یادگیری نواختن بیس کمی خسته کننده است. ولی همواره باید روی امور خوشایند و رضایت بخش کار کنید. اغلب ما به تعادل خوبی میان امور خسته کننده و سرگرم کننده می‌رسیم تا برای تمرین کردن انگیزه پیدا کنیم. تنها روی یک کار متمرکز نشوید.

4- روی یک سبک متمرکز می‌شوند

چیزی که درک نمی‌کنم اینگونه حرف‌ها است: «من فقط متال دوست دارم» یا «فقط جاز دوست دارم». اگر یک سبک خاص را دوست دارید یعنی موسیقی را دوست دارید. اگر می‌خواهید به یک موسیقیدان تبدیل شوید باید در حوزه‌ موسیقی مطالعه کنید. از شما می‌خواهم که خودتان را به یک سبک محدود نکنید. اگر متال را ترجیح می‌دهید باز هم باید مفاهیمی از رگی را یاد بگیرید تا در متال از آنها استفاده کنید. موسیقی، موسیقی است. برخی از سبک‌ها دارای مفاهیم موسیقیایی ساده‌تری نسبت به سایر سبک‌ها هستند. از این رو باید همه چیز را بررسی کنید.

5- تاریخچه موسیقی را یاد نمی‌گیرند

بخش بزرگی از یادگیری موسیقی به مطالعه منشأ آن باز می‌گردد. بسیاری از یادگیرندگان خودشان را به زمان حال محدود می‌کنند. آن‌ها فقط به دنبال اتفاقات فعلی هستند. آنچه حالا اتفاق می‌افتد حاصل از رویدادهای گذشته است تحلیل امور گذشته شما را به بینش عمیق‌تر در مورد زمان حال می‌رساند. بعلاوه شما را به مسیرهای جدیدتر می‌کشاند. اگر شرایط فعلی موسیقی را دوست ندارید به تاریخچه آن مراجعه کرده و مسیر جدیدی را در میان گذشته پیدا کنید. تاریخ موسیقی به بهترین وجه در این مطلب ویکی پدیا توضیح داده شده است!

6- بی طاقت هستند

بسیاری از اشتباهات افراد، به خاطر بی طاقتی آنها است. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که به سرعت آموخته نمی‌شوند. یادگیری هیچگاه پایان نمی‌پذیرد. با این حال یادگیری طول می‌کشد. هیچ برنامه زمانی دقیقی در این حوزه وجود ندارد. لازم نیست تا حتماً در زمان مشخص به اهداف مشخصی برسید. فقط به راهتان ادامه دهید.

باید از هر لحظه از رشد موسیقیایی خودتان لذت ببرید. همواره احساس خواهید کرد که می‌توانید بهتر بنوازید و چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که هیچگاه به پایان نمی‌رسد. روشی که حالا می‌نوازید مشابه همان احساسی است که تمام عمر خواهید داشت. این احساسات را در آغوش بکشید چون هویت شما را تشکیل می‌دهد. مدت زمان یادگیری برای انواع سبک گیتار را در این مطلب توضیح داده ایم!

7- بسیار زیاد و بسیار سریع می‌نوازند

به اعتقاد بسیاری از نوازندگان تازه کار برای تسلط در نواختن باید نوت های زیادی را خیلی تند بنوازند. بعلاوه تمامی موسیقی دانهای خبره همواره چنین کاری می‌کند. بنابراین تازه کارها هم فکر می‌کنند که باید سریع بنوازند!

تازه کارها به راحتی کیفیت و سرعت نوت ها را درک می‌کنند از این رو فقط به همین جنبه‌ها اهمیت می‌دهند.

در مراحل اولیه یادگیری نوازندگی مراقب باشید که خیلی زیاد یا خیلی سریع ننوازید. عادات بد به سرعت رشد می‌کنند. تمرین آرام و دقیق در مراحل اولیه اهمیت بیشتری دارد. به این روش صداها را شنیده و به جزئیاتش توجه می‌کنید. صبور باشید. مترونوم به کاهش سرعت شما کمک می‌کند.

8- گوش نمی‌دهند

یکی از دشتوارترین کارها برای تازه کارها، گوش دادن است. باید به آنچه می‌نوازید، گوش کنید نوازندگان زیادی را دیده‌ام که معتقدند یک آهنگ را به طور کامل می‌نوازند. آن‌ها انگشتانشان را روی سرتاسر تارها به درستی می‌گذارند و ریتم‌های درستی را می‌نوازند ولی بیس آن‌ها خارج است! در نتیجه اصلاً صدای آهنگ درست نیست. با گوش‌هایتان گوش کنید نه با انگشتانتان.

9- با دیگران نمی‌نوازند

شاهد رشد دانش آموزانی بوده‌ام که با دیگران می‌نوازند. شما اشتباه می‌کنید و حس حماقت پیدا می‌کنید ولی اینها به شما انگیزه می‌دهند تا به تمرین ادامه دهید. همواره نسبت به کاستی‌ها در نوازندگی آگاه می‌شوید و با نواختن در کنار دیگران، یادگیری خودتان را در اولویت قرار می‌دهید. شما می‌فهمید که تنها نباید روی نواختن بیس متمرکز شد بلکه در ابتدا باید نواختن مداوم نوت ها را بیاموزید!

نیازی به اجرا در برابر جمعیت ندارد. می‌توانید با دوستتان در خانه تمرین کنید. یک جمع خودمانی پیدا کنید. با معلمتان بنوازید و نترسید.

10- توانمندی‌هایشان را دست کم گرفته یا بیش از حد ارزیابی می‌کنند

دو تیپ شخصیتی را میان دانش آموزان گیتار بیس دیده‌ام. برخی همواره نواختن خودشان را دست کم می‌گیرند که همان سندرم «چندان خوب نیست» محسوب می‌شود. سایرین هم کارشان را فوق العاده می‌دانند در حالیکه اینطور نیست که همان سندرم «من عالی هستم» محسوب می‌شود. هیچکدامشان برایتان مناسب نیست.

آن‌هایی که خودشان را دست کم می‌گیرند، دچار تأخیر یا اهمال کاری می‌شوند. آن‌ها با دیگران نمی‌نوازند چون کارشان را به اندازه کافی خوب نمی‌دانند. منتظر کمال مطلق نمانید چون هیچگاه حاصل نخواهد شد. فقط انجامش دهید!

پاسخ به 10 تا از متداول ترین سوالات، پیش از شروع به یادگیری گیتار

آن‌هایی که خودشان را عالی می‌دانند، تمامی خطاهای نواختن را نادیده می‌گیرند. نمی‌توانید آنچه را که تشخیص نمی‌دهید، اصلاح کنید. در این شرایط معلم به شما خاطرنشان می‌کند. اگر اشکالی در نواختن شما وجود ندارد پس رشد موسیقی شما سیر نزولی پیدا خواهد کرد. اجازه ندهید، نفس بر شما غلبه کند.

11- نمی‌دانند که یادگیری چقدر کار می‌برد

یادگیری نواختن یک آلت موسیقی نیازمند کار و تعهد زیاد است. هیچکس به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آید. از این رو موسیقی یک تقویت کننده بزرگ است. قیمت گیتار بیس، نژاد یا محل زندگی شما اهمیتی ندارد. هر نوازنده‌ای می‌تواند به این مهارت برسد فقط به چند سال کار مستمر نیاز دارد که چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

نتیجه گیری

امیدوام این مقاله مسیر یادگیری درست را به شما نشان دهد. از دیدن افراد دلسرد و ناامید از یادگیری به خاطر اینکه در مسیر درستی قرار نگرفته‌اند، متنفرم. رویکرد یادگیری متنوع، روشنفکرانه، توأم با مهارت شنیدن، صبر، عدم دست کم گرفتن یا دست بالا گرفتن، تمرین و سرگرمی را انتخاب کنید!

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست