خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار الکتریک / چگونه گیتار الکتریک را کوک کنیم؟
در حال کوک گیتار الکتریک

چگونه گیتار الکتریک را کوک کنیم؟

گیتار-الکتریک

اگر قصد خرید گیتار از فروشگاه های آلات موسیقی را دارید، پس این شانس را هم دارید که فروشنده در همان جا گیتارتان را تنظیم کند. در صورتی که بریج (خرک) مناسبی خریداری کرده باشید، کوک گیتار تقریباً به مدت یک هفته در حالت تنظیم باقی می ماند. البته بسیاری از نوازنده های گیتار تازه کار از مهارت لازم در این کار برخوردار نیستند؛ یعنی بعد از کوک کردن، سیم‌ های گیتار خیلی سریع از کوک خارج می شوند.

حتی اگر تا این مرحله در یادگیری پیشرفت خوبی داشته باشید، کم کم با مشکلاتی روبرو می شوید و شاید احساس ناکامی به شما دست بدهد. در واقع بهتر است پیش از رسیدن به این مرحله و قبل از هرکاری یاد بگیرید که چگونه گیتار الکتریک خودتان را کوک کنید.

ابزارهای کوک کردن گیتار الکتریک

میخ های مخصوص کوک کردن

اکثر گیتارهای شش سیم از طریق مجموعه شش قطعه «میخ های »(pegs) مخصوص کوک یا معروف به دستگاه های هد تنظیم می شوند. این میخ ها یا در یک طرف سردسته گیتار یا به تعداد مساوی در دوطرف آن قرار می گیرند که سه میخ برای سیم های مربوط به نت میخ برای سیم های مربوط به نت های بم (سیم های ضخیم تر با روکش فولادی) تعبیه شده اند.

three-a-side headstock

هد استاک (سر دسته) سه تایی

six-a-side headstock

هد استاک (سر دسته) شش تایی

از آنجایی که سیم ها در قسمت بالا محکم شده اند، میخ ها برای کوک گام بالا در جهت خلاف عقربه های ساعت و برای خارج شدن از کوک در جهت عقربه های ساعت می‌چرخند. عکس این عمل برای سیم هایی که در طرف دیگر سر دسته گیتار محکم شده اند صادق است.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

فاین تیونرها ( کوک کننده های دقیق)

بعضی از گیتارهای الکتریک سیستم های کوک پیچیده ای دارند. از نکات قابل توجه می توان به سیستم های ارتعاشی قفل شونده فلوید-رز یا ویلسون اشاره کرد که میخ های مخصوص کوک را برای کوک نت ها و نیم پرده ها و تیونرهای بریج پیچ مانند را برای دقت بیشتر ادغام می کنند. این سیستم ها در مقایسه با سیستم های استاندارد پیشرفت بسیار زیادی کرده اند؛ اما برای نوازندگان کاملاً حرفه ای طراحی شده اند که از « وامی بار» (whammy bar) به نحو احسن استفاده می کنند.

تیونرهای الکتریک

خوشبختانه، در بسیاری از جعبه های گیتار الکتریک ویژه افراد مبتدی، تیونر الکتریک گذاشته شده است. در صورتی که این مورد در جعبه شما موجود نباشد خرید یک تیونر الکتریک خالی از لطف نیست( این تیونرها معمولاً ارزان هستند).

بسیاری از تیونرهای امروزی دارای میکروفون داخلی هستند که هنگام نواختن موسیقی بسامد سیم ها را افزایش می دهد و هر نتی را که به ارتعاش در می آورد به نوازنده نشان می دهد. آنها با اندازه سنج LED نشان می دهند که تا چه اندازه به نت موردنظر خود نزدیک هستید. تیونرها برای حالت کوک استاندارد برنامه ریزی شده اند؛ اما می توانید آنها را برای انواع کوک های دلخواه برنامه ریزی کنید.

به هرحال، نکته قابل توجه این است که همیشه در اولین بار کوک گیتار بایستی کارتان را با کوک استاندارد آغاز کنید. بسیاری ازگیتارهای الکتریک با توجه به کوک استاندارد ساخته می شوند. به عبارت دیگر، اگر گیتار را تا گام خیلی بالا کوک کنید ممکن است این کار موجب تاب دار شدن قسمت «دسته گیتار» شود یا گیتار را از کار بیندازد و برای تعمیر آن متحمل هزینه سنگینی شوید.

نحوه کوک کردن گیتار بدون تیونر الکتریک

حتی در صورت نداشتن تیونر، بهتر است از فیلم های کوک کردن گیتار در یوتیوب ( که خودشبختانه به وفور در دسترس هستند) استفاده کنید و یا صفحه کلید یا برنامه ترتیبی و یا چیزی برای ساختن نت داشته باشید. البته هماهنگ بودن سیم ها با یکدیگر نیز از اهمیت بسزایی برخورداراست. در اینجا ما به یکی از روش های استاندارد رایج کوک کردن می پردازیم.

در حالت کلی، بهتر است که با بالاترین سیم که به سیم اول معروف است کارتان شروع کنید. وقتی به سیم های گیتار نگاه می کنید، این سیم دورترین سیم از شماست. اگر این سیم را بیشتر کوک کنید به احتمال قوی پاره می شود و باید بقیه سیم ها با گام سیم اول تنظیم شوند. به محض کوک کردن سیم اول( high E) می توانید وک سایر سیم ها را آغاز کنید.

روش یادگیری نواختن گیتار الکتریک به صورت اصولی برای مبتدیان

هر کدام از سیم ها موقعیت فرت قرینه نسبت به سایر سیم ها دارند. به عنوان مثال، اگر به سیم اول ضربه بزنید و تکنیک فرتینگ را روی سیم دوم پیاده کنید، باید در پنجمین فرت هیچ تفاوتی در صدا یا گام وجود نداشته باشد. در حین اجرای تکنیک فرتینگ روی فرت پنجم اگر دومین سیم از کوک خارج شده باشد، یک سری نوسان صدا شنیده می شود که کم کم با کوک کردن سیم از شدت آنها کاسته می شود. میخ کوک را به سمت بالا یا پایین بچرخانید تا سیم کوک شود. موقع کوک کردن سیم بهتر است به صورت آزاد بنوازید (بدون دست گذاشتن روی فرت) و تکنیک فرتینگ روی پنجمین فرت مجدداً اجرا کنید و همانطور که ادامه می دهید مرتباً به عقب برگشته و کار را بررسی کنید.

به محض اینکه صدای مشابه از دومین سیم فرت شده خارج شد می فهمید که کارتان را درست انجام داده اید! حالا سیم دوم گیتارتان تنظیم شده است و باید همین فرآیند روی سایر سیم ها اجرا شود و هربار سیم بالاتر از هر سیم را به صورت آزاد بنوازید.

کوک کردن استاندارد

کوک کردن استاندارد به صورت زیر است:

  • سیم اول ( High E) – آزاد ( تنظیم شده در حالت کوک)
  • سیم دوم (B) – فرت پنجم ( به کمک سیم اول بدون فرت نواخته شود)
  • سیم سوم (G) – فرت چهارم( به کمک سیم دوم بدون فرت )
  • سیم چهارم(D) – فرت پنجم ( به کمک سیم سوم بدون فرت)
  • سیم پنجم (A) – فرت پنجم ( به کمک سیم چهارم بدون فرت)
  • سیم ششم (Low E) – فرت پنجم( به کمک سیم پنجم بدون فرت)

این یکی از روش های استاندار کوک کردن است که اکثر نوازندگان گیتار در آموزش ابتدایی یاد می گیرند. البته، روش های بسیار رایج کوک کردن دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در میان نوازندگان راک، بلوز و محلی یا فولک رایج است.

دراپ- دی( Drop-D)

نوازندگان گیتار متال و گرانج این روش را بکار می برند. این شکل از کوک کردن نواختن پاورکورد را روی سیم های بم بدون فشار انگشتان امکان پذیر می کند. این روش به جز سیم ششم از همان الگوی بالا تبعیت می کند.

  • سیم ششم (Low D) – فرت هفتم ( به کمک سیم پنجم بدون فرت)

قبل از خرید گیتار الکتریک این 6 نکته ی مهم را بخوانید

کوک کردن آزاد

این روش از کوک کردن تا اندازه ای پیچیده است و اشکال مختلفی دارد که معمولاً مورد علاقه نوازندگان بلوز است که از اسلاید استفاده می کنند. در این روش باید مجدداً هریک از سیم ها به همراه سیم بالایی کوک شوند.

در ادامه به چند تکنیک کوک کردن آزاد اشاره می کنیم.

(Open A (A آزاد

  • سیم اول (High E)- آزاد
  • سیم دوم (#F) – فرت سوم (به کمک سیم اول بدون فرت)
  • سیم سوم (A) – فرت چهارم (به کمک سیم دوم بدون فرت)
  • سیم چهارم(E) – فرت پنجم (به کمک سیم سوم بدون فرت)
  • سیم پنجم (A) – فرت هفتم (به کمک سیم چهارم بدون فرت)
  • سیم ششم (E) – فرت پنجم (به کمک سیم پنجم بدون فرت)

(Open E (E آزاد

  • سیم اول ( High E) – آزاد
  • سیم دوم (B) – فرت پنجم (به کمک سیم اول بدون فرت)
  • سیم سوم (#G) – فرت سوم (به کمک سیم دوم بدون فرت )
  • سیم چهارم(E) – فرت چهارم (به کمک سیم سوم بدون فرت)
  • سیم پنجم (B) – فرت پنجم (به کمک سیم چهارم بدون فرت)
  • سیم ششم (E) – فرت هفتم (به کمک سیم پنجم بدون فرت)

بدون شک فهرست ما به طور کامل نحوه کوک کردن گیتار الکتریک را نشان نمی دهد؛ اما با کسب مهارت لازم در این تکنیک ها می توانید تکنیک های خودتان را پیاده کنید. به عنوان یک مبتدی بهتر است خودتان را محدود به کوک کردن استاندارد نکنید. بعضی از بهترین نوازندگان گیتار مثل جونی میشل و جینی پیج معمولاً نواختن با کوک های جایگزین را آسانترین روش می دانستند. وقتی در هنر کوک کردن گیتار به درجه استادی رسیدید، درهای جدیدی از سبک و خلاقیت به روی شما باز می شوند.

ویدیوی آموزشی

 

دانلود رایگان 30 عکس بسیار زیبا از گیتار الکتریک

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست