خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار الکتریک / راهنمای خرید گیتار الکتریک و 6 نکته بسیار کاربردی
اجزای گیتار الکتریک 1

راهنمای خرید گیتار الکتریک و 6 نکته بسیار کاربردی

گیتار-الکتریک

چه کسی رویای نواختون گیتار را در مقابل هزاران طرفدار را ندارد؟ شاید ما قادر نباشیم به شما کمک کنیم بهتر بنوازید اما راه درست را به شما نشان خواهیم داد. این مقاله راهنمای خرید گیتار الکتریک را برحسب نیازتان به شما میدهد.

کلیات

ما این راهنمای خرید را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول که ساختمان گیتار الکتریک را توضیح می دهد و در بخش دوم نکات مهم در راهنمای خرید و بخش سوم هم گیتارهای پیشنهادی ما به تفکیک سطح مبتدی تا حرفه ای معرفی می شوند.

همانگونه که در اکثر راهنماهای خرید سازهای مختلف موسیقی هم به شما می گویند، گیتار الکتریک خوب خیلی ارتباطی به مارک آن و سازنده ندارد. تنها روش برای خرید یک گیتار الکتریک خوب این است که فاکتورهای یک گیتار الکتریک خوب را بلد باشید یا اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید. یک نکته مهم این است که به هیچ وجه خرید گیتار الکتریک را به استاد خود نسپارید و یا به فروشگاهی که استادتان می گوید بروید و بگویید از طرف فلانی آمده ام نروید (ممکن است استاد با فروشنده، کمسیون کاری داشته باشد) مگر اینکه 100 درصد به استاد خود اطمینان داشته باشید. خرید گیتار الکتریک را باید یا خودتان انجام دهید یا با دوست با مهارتی که کاملا به او اعتماد دارید این کار را انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که گیتار الکتریک را به هیچ وجه حضوری و در بازار خریداری نکنید. برای خرید ابتدا دو سه مدل خود را در اینترنت (مثلا در همین مقاله) پیدا کنید، سپس به بازار بروید و به بهانه خرید آن سه مدل را در دست بگیرید و بنوازید و سپس از طریق اینترنت آن را خریداری کنید.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 


بخش اول- ساختار گیتار الکتریک

ساختار گیتار الکتریک

1- چوب (Tonewood)

مانند همه ی آلات موسیقی گیتار الکتریک هم از چوب درختان ساخته میشود. به جنگل هایی که برای ساخت گیتار الکتریک استفاده میشود Tonewood میگویند. این درختان که برای ابزار های موسیقی استفاده میشوند بعلت داشتون تون های مطلوب و پایدارشناخته شده هستند. این جالب است که بدانید که این چوب ها بسته به اینکه برای کدام قسمت گیتار استفاده میشوند ویژگی های متفاوتی دارند.

درختان لیست شده در زیر معمول ترین Tonewood هایی هستند که برای گیتار الکتریک استفاده میشوند، هر چند ممکن است درختان دیگری هم وجود داشته باشد. اگرچه دو گیتار ممکن است از درختان مشابهی ساخته شده باشند اما متفاوت به نظر میرسند.

معمولترین Tonewood ها شامل موارد زیر است:

  • توسکا سرخدار: وزن سبک با تون متعادل
  • درخت زبان گنجشک- تون متعادل و عالی برای پایان واضح
  • نمدار – وزن سبک و صدای گرم با بدنه ی قوی
  • افرا- وزن چوب متوسط تا سنگین و صدای بسیار گرم
  • چوب ماهون – وزن چوب متوسط تا سنگین، صدای بسیار گرم و پایداری عالی
  • افرا- وزن متوسط تا سنگین، بسیار درخشان با پایداری طولانی مدت
  • صنوبر- چوب محکم با وزن سبک و درخشنده
  • چوب درخت آبنوس: متعادل

اگر قصد یادگیری گیتار را دارید بخوانید: 12 نکته مهم برای یادگیری بهتر نواختن گیتار الکتریک (از سری 50 نکته)

2- سه بدنه و سه صدای متفاوت:

گیتار الکتریک در سه نوع اساسی وجود دارد: توپر، نیمه خالی و توخالی

توپر اجسام با بدنه ی چوبی توپر هستند. گیتارهای توخالی مانند گیتارهای آکوستیک ساخته میشوند و درون آن کاملا خالی است و گیتارهای نیمه توپر با اضافه شدن یک بلوک مرکزی محکم به گیتارهای توخالی به وجود می آیند.

3- چگونه یک پیکاپ میتواند برروی صدای گیتارتان تاثیر بگذارد

 پیکاپ های سینگل کویل

پیکاپ قطعه ای از گیتار الکتریک است که پس از ضربه زدن به سیم های گیتار ارتعاش و صوت ایجاد می کند. گیتارهای الکتریک اولیه همگی تک سیم single coil)) که گونه ای از پیکاپ های مغناطیسی هستند که در ساخت آن فقط از یک ردیف سیم پیچ استفاده شده است. این گیتارها ممکن است فقط یک آهنربا داشته باشند یا یک آهنربا با یک پیچ خوردگی برای قطعات قطب قابل تنظیم و یا یک آهنربای مجزا برای هر سیم پیچ داشته باشند. صرف نظر از تعداد و ترتیب آهنرباها هنوز هم اگر گیتار یک سیم پیچ داشته باشد گیتار سینگل کویل خواهد بود. پیکاپ‌های سینگل کویل به نسبت انواع هامباکر، قدرت کم‌تری دارند و در عوض صدای تیزتَر و ضعیف‌تری تولید می‌کنند که بیشتر مناسب سبک‌های راک، جز و بلوز است. به طور کلی Single-coil pickups به فعالیت حساس هستند.

صدای گیتار سینگل کویل single coil: گیتارهای سینگل کویل صدای نازک، واضح و مشخصی دارند. این پیکاپ ها 8.63 سانتی متر عرض و 3-5 سانتی متر طول دارند.پیکاپ سینگل کویل ها معمولا در در گیتارهای fender مانند Stratocaster و Telecaster استفاده میشوند که این دو گیتار در سبک های راک، کانتری و پاپ بسیار معمول هستند. از برجسته ترین افراد برای استفاده از Fender Strat single-coil شامل Jimi Hendrix, Eric Clapton و Stevie Ray Vaughan میباشند و نوازنده های Telecaster معروف همBruce Springsteen, Buck Owens و Johnny Paycheck هستند.

پیکاپ هامباکینگ (دوبل کویل)

در اوایل سال 1953، گیبسون اولین پیکاپ الکترومغناطیسی را معرفی کرد که به عنوان bar نامگذاری شده بود. اولین مدل گیبسون Hawaiian Electric بود؛ اما سریعا به مدل ES-150 تا سال 1936 و هچنین مدل Gibson banjos در سال 1938 تغییریافت. Bar pickup بسیار با پیشگام گیتار الکتریک Charlie Christian بسیار موفق بود. حتی امروزه به عنوان پیکاپ Charlie Christian شناخته میشود. در سال 1950 Ted McCarty رئیس جمهور گیبسون به Walt Fuller و Seth Lover وظیفه ی طراحی پیکاپی را داد که در حضور ترانسفورماتورها، رئواستات ها و دیگر تداخل دهنده های برقی صدا- وز وز- نکند. این دو نفر کار خود را در سال 1954 آغاز کردند و یک سال بعد پیکاپی ساختوند که از دو سیم پیچ برای توقف صدا استفاده میکرد و بعنوان هام باکر ها شناخته شدند.

هامباکر یا پیکاپ هامباکینگ گونه‌ای از پیکاپ‌های مغناطیسی است که از مجاورت دو پیکاپ سینگل کویل(سیم‌پیچ تکی) یا فقط یک سیم‌پیچ بزرگ-در حدی که معادل دو پیکاپ سینگل کویل باشد- تشکیل شده‌است. در واقع این پیکاپ گونه‌ای از پیکاپ‌های مغناطیسی است که از مجاورت دو پیکاپ سینگل کویل(سیم‌پیچ تکی) یا فقط یک سیم‌پیچ بزرگ-در حدی که معادل دو پیکاپ سینگل کویل باشد- تشکیل شده‌است. تولید صدای قوی‌تر، کاهش قابل توجه نویز و جلوگیری از درهم‌آمیختگی صداها از مزیت‌های پیکاپ‌های هامباکر هستند.

صدای هامباکینگ: les paul humbucker در ارایه ی دو مدل در سال 1957 مشهور شد از جمله goldtop Standard و مدل Les Paul Custom. صدای گرم و لطیف double-coil از les paul برای راک، بلوز، پاپ و جاز است. مشهورترین نوازنده هایی که از این گیتار double-coil humbucker استفاده میکنند Jimmy Page, Joe Perry, John Lennon, BB King, Wes Montgomery, و Chet Atkinsهستند.

4- دسته گیتار

دو گیتاریست هیچگاه شبیه هم نیستند و سلیقه شان در مورد گیتارهای مورد علاقه شان بسیار متفاوت است؛ که این تفاوت تا دسته ی گیتار هم گسترش میابد. شما در ادامه انواع مختلفی را خواهید دید که توسط سازندگان گیتار پیشنهاد میشود.

در دقت به دسته گیتار باید سه مورد زیر را درنظر داشته باشید:

  • نوع چوب و تعداد قطعات چوب (دو تکه از 3 تکه بهتر است)
  • نحوه ی اتصال دسته به بدنه ی گیتار
  • مشخصات-عرض، ضخامت و شکل

چوب چه کاری انجام میدهد: دسته ی گیتارتان ممکن است یک قسمتی باشد یا اینکه از دو یا چند قسمت تشکیل شده و روی هم قرار گرفته باشند-که این باعث استحکام بیشتر بدنه میشود- . چوب هایی که برای ساخت گیتار استفاده میشوند در بالا گفته شد. بحث مهم در مورد سختی-که مربوط به تراکم چوب است- و وزن چوب- که فاکتور اساسی برای تعادل گیتار است- میباشد. چوبهایی که بطور معمول برای ساخت دسته ی گیتار استفاده میشوند شامل موارد زیر است:

افرا: این همان چوبی است که Leo Fender برای ساخت اولین گیتار الکتریک توپر – که به عنوان telecaster شناخته میشود-استفاده کرد. افرا سختی و وزن متوسطی دارد. بدون اینکه دسته ی گیتار را سنگین کند به خوبی کار میکند. فندر همچنین از آن در رودسته گیتار هم استفاده کرد.

ماهون آمریکایی: از چوب این درخت برای ساخت دسته ی گیتارهای آکوستیک در طول سالیان استفاده شده است. این چوب یک مقدار نسبت به افرا انعطاف پذیری بیشتری دارد. رنگ تیره ی طبیعی این چوب یک تضاد جذاب با افرا و صنوبر ایجاد میکند. در گیتارهای آکوستیک از این چوب برای پشت و بدنه های گیتار هم استفاده میشود.

rosewood رزوود: این چوب متراکم و سنگین از انواع مختلفی بدست می آید: اول نوع برزیلی که به دلیل استفاده زیاد و جنگل زدایی اکنون کمیاب و گران است. رز چوب به دلیل لطافت و سطح مقاومش در رودسته گیتار هم استفاده میشود. Paul Reed Smith از این چوب برای ساخت دسته ی گیتار الکتریک استفاده کرد وهمچنین در بسیاری از آکوستیک ها هم استفاده میشود.

Pau Ferro: چوب این ردخت جایگزینی برای رز چوب برزیلی است- معنی لغوی آن چوب آهنی یا iron wood میباشد- این چوب سنگین و متراکم است و برای دسته و رودسته گیتار کاربرد زیادی دارد.

باسوود: نرم تر از انواع دیگر است و دسته ی گیتارهای parker از این چوب با پوششی از رزین کربن/اپوکسی ساخته شده تا نتایج باورنکردنی و فوق العاده ای بدهد.

5- اتصال دسته به بدنه:

به محلی گفته میشود که دسته به بدنه ی گیتار متصل میشود. این قسمت به دو دلیل اهمیت دارد: اول محل اتصال باید توان مقاومت در برابر فشاری که هنگام نصب و کشش سیم های گیتار ایجادمیشود را داشته باشد و این فشار میتواند خیلی بالا باشد. دوم محل اتصال بدلیل افزایش وزن گیتار میتواند روی تون های پایانی تاثیر گذار باشد. به این دو دلیل و دلایل دیگر محل اتصال باید برای گیتارهای الکتریک و آکوستیک به دقت طراحی و ساخته شود. در اینجا 3 روش برای اتصال دسته وجود دارد:

1-اتصال کام و زبانه: ​به طور ساده به اینصورت است که دسته در محل خود چسبانده میشود. این نوع اتصال تقریبا همیشه در گیتارهای اکوستیک دیده میشه، بعلاوه در گیتارهای Les Paul هم این شیوه ی خیلی پرکاربردی است. دسته گیتار با دقت زیاد برش داده میشود تا نقطه ی نصب آن روی بدنه ی گیتار تطابق داشته باشد به صورتیکه سطح چسباندن را افزایش دهد و تکان خوردن دسته به حداقل برسد.

2-اتصال با پیچ: این روش برای اولین گیتار الکتریک لئوفندر به کار برده شد که در نهایت Telecaster نامیده شد. به طرز شگفت انگیزی فندر از پیچ و مهره برای اتصال دسته به بدنه استفاده نکرد و فقط با 4 پیچ چوبی اتصال را انجام داد. بعضی از تولید کنندگان از پیچ و مهره استفاده میکنند.Taylor که یک سازنده گیتارهای الکتریک و آکوستیک است یک نوع خاصی از طراحی bolt-on design را انجام اد که سر پیچ در داخل بدنه ی گیتار قرار میگیرد. تقریبا این نوع اتصال در گیتارهای solid-body electric دیده میشود. علت استفاده از این صفحات فلزی این است که تونش یا فشار این پیچها رو گسترده و پخش کند و از ترکهای احتمالی جلوگیری کند.

3- اتصال کامل بدنه اصلی و دسته گیتار: ​این نوع اتصال منحصرا برای گیتارهای توپر استفاده میشود. در واقع دراینجا دیگر اتصالی در کار نیست و تمام بدنه و دسته به طور یکپارچه از یک چوب ساخته شده اند . انواع پیشرفته تر این طراحی که برای اتصال کل طول دسته به بدنه استفاده میشود از یک اتصال تک لایه استفاده میکند. بعضی نوازنده ها احساس میکنند که وزن پایین بدنه در تشدید فرکانس پایین، کاهش میابد که باعث میشود صدای گیتار واضح و نازک شود. اتصال کامل در شرایط نواختون با صدای بالا بسیار خوب هستند. بعضی از گیتارهای اتصال کامل- مثل Gibson’s Firebird-از چوب درخت ماهون آمریکایی برای دسته گیتارشان استفاده میکنند. این چوب لطیف تون های گرم تر و یکنواخت تری را فراهم میکند.

6- برش C, U یا V؟

برش C, U یا V

شکل یا برش دسته احتمالا مشخص ترین خصوصیت گیتار است. این ویژگی مشخص میکند که چگونه دست و انگشتانتان روی دسته قرار بگیرد و به راحتی آنها را حرکت دهید. از اوایل گیتارهای آکوستیک تغییراتی در برش C شکل داشته اند. گیتارهای الکتریک تا کنون بصورت گسترده مورد تغییر قرار گرفته اند وتغییرات ویژه ای با توجه به ترجیح نوازنده ها در آنها انجام شده است. اکنون بسیاری از مدلهای Fender’s Custom Artist Jeff Beck’s حالت C شکل دارند؛ مانند حرف C، این گیتارهای حالت بیضی شکل دارند و کمتر از پشت خمیده هستند. این گیتارها طرفداران خود را دارند. گیتارهای U تقریبا مستطیلی شکل هستند و و در بسیاری از گیتارهای Fender دیده میشوند و برای نوازندگانی با انگشتان بلند مناسب هستند. گیتارهای V شکل مورد علاقه ی Eric Clapton بوده است که یک شیار در میانه قرار میگیرد. تعییر در این نوع گیتار inverted V نامیده میشود که از از قسمت باس ضخیم تر و از قسمت تربل نازک تر است. عرض فاکتوردیگری در مشخصات دسته است وباعث میشود سازندگان گیتار، مشخصات گیتار را با اصطلاحاتی مانند پهن و چاق یا منظم و لاغر و مانند اینها بیان کنند؛ که باعث میشود توصیف واضح تر از مشخصات گیتار داشته باشید و برای خرید آنلاین گیتار به شما کمک کند.


بخش دوم- نکاتی که در گیتار الکتریک باید مدنظر قرار دهیم

1- قیمت

وقتی نگاهی به لیست قیمت گیتار الکتریک می اندازید می بینید که برای یک گیتار مبتدی بایستی حداقل 2 میلیون و برای یک گیتار الکتریک متوسط تا حرفه ای به چیزی حدود بالای 4 میلیون تومان نیاز دارید. لیست زیر را بعنوان مثال ببینید:

لیست قیمت گیتار الکتریک

2- شکل بدنه

همانطور که در بالا گفته شد گیتارهای الکتریک از 3 استایل ساخته شده اند: توپر نیمه پر, و توخالی . هنگامی که پایداری، تقویت صدای بلند و بسیاری از موارد دیگر مورد نیاز باشد گیتارهای با بدنه توپر انتخاب مناسبی هستند. گیتارهای نیمه پر وقتی آکوستیک بیشتر با تقویت زیاد مورد نیاز باشد استفاده میشوند. گیتارهای توخالی یا jazz صدای آکوستیک گیتار را فراهم میکنند اما در سطوح بالای تقویت صدا تمایل به انعکاس صدا دارند.

3- چوب

انتخاب چوب گیتار به طور طبیعی روی تون و وزن گیتار تاثیر گذار است، اما روی فاکتورهای دیگری هم تاثیر میگذارد. چوبهای گرانتر به این معنا نیستند که گیتار صدای بهتری دارد. موضوع مهم این است که شما صدای گیتار را دوست داشته باشید. محسن که نوازنده حرفه ای هست معتقد است که “چوبهایی مثل Basswood یا Alder بیشتر مورد علاقه کسانیه که توی کارشون سولو زدن بیشتر مطرح است. چوبهایی نسبتا سبک هستن و تون صدای گیتار رو هم شفاف جلوه میدن. نوازنده های زیادی از این دو دسته چوب در گیتارهاشون استفاده میکنن که برای مثال میشه از Joe Satriani, Steve Vai, John Petrucci, نام برد که از معروفترین استفاده کننده های این دو چوب هستن. در مقابل چوبهایی مثل Mahogany خیلی خیلی سنگینتر هستن و صدایی هم که ایجاد میکنن صدای توپر تر و Bass ی تریه. معمولا گیتاریستهایی که زیاد ریتم میزنن یا لااقل دلشون میخواد صدای خیلی Round و بیسی داشته باشن این چوب رو ترجیح میدن. گاها چوب Mahogany رو با یه لایه چوب Maple روی بدنه ترکیب میکنن که البته این سازها معمولا خیلی گرونن. مثلا گیبسونهای لس پائول از این قضیه توشون استفاده میشه. اصطلاح Flamed Maple Top‌ رو شاید بعضی دوستان شنیده باشن”

درباره رنگ چوب هم باید گفت که به ضخامت لایه رنگ روی گیتار دقت کنید. اگه اونقدر پول ندارید که طرف گیتارهای درست حسابی و گران قیمت (بودجه زیر 2 میلیون) باید بدانید که گیتارهای ارزان قیمت معمولا چوبهای درست حسابی ندارند و پرداخت خوبی هم روی آنها انجام نمی گیرد. به این علت معمولا چندین لایه رنگ روی آنها زده می شود که این مورد به چشم نیاید. پس مواظب باشید که اگه گیتاری با قیمت خیلی پایین و یک رنگ خوردگی اساسی دیدید باید به کیفیت زیر کار آن شک کنید.

4- دسته گیتار

اینکه نوع دسته ی گیتار شما از چه نوعی باشد به اندازه ی دست شما بستگی دارد.

5- نوع اتصال دسته و بدنه (چسبی یا پیچی)

بعضی مردم براین باورند که اتصال بدنه و دسته با چسب بهتر از اتصال با پیج است. این ممکن است برروی ابزای که شما انتخاب میکنید تاثیر گذار باشد؛ اما اگر شما یک Fender Stratocaster میخواهید، اتصال بصورت bolt-on (باپیچ) میباشد. و اگر شما گیتارهای Gibson Les Paul را انتخاب میکنید دسته چسبی (اتصال کام و بدنه) است.

6- طول مقیاس

طول دسته برروی کیفیت تون صدا و ارتعاش سیمهای گیتار در یک گام صوتی تاثیر گذار است. طول دسته به طول ارتعاشی سیم گیتار که فاصله ی بین سرپیچ و خرک است گفته میشود.

7- زیر و بمی صدا

اینتونیشن به معنای تنظیم طول سیم‌های گیتار به شکلی است که نت‌ها در طول صفحه‌ی انگشت‌گذاری کوک باشند. اگر فاصله ی بین فرت ها (معمولا بالاتر از فرت دوازدهم) خاموش باشد، گیتار قادر به نواختون تون ها نیست و بنابراین به عنوان دستگاه ضبط یا اجرا بی استفاده است.

8- تعداد فرت ها

بیشتر گیتارهای الکتریک 22 فرت دارند. با این حال اگر شما مایل هستید در رجیسترهای بالا بنوازید، 24 مین فرت دسته، یک اکتاو کامل بالاتر از فرت دوازدهم به شما میدهد.

9- خرک

دو نوع اصلی پل (خرک) برای گیتار وجوددارد. ترمولو و خرک stoptail . خرک ترمولو به شما اجازه میدهد تمام سیم ها را در یک لحظه خم کنید که برای سبک متال مناسب است. خرک stoptail به دلیل اینکه در بدنه فیکس شده اند، پایداری بیشتری دارند.

10- پیکاپ ها

اکثر گیتارها دو پیکاپ دارند، یکی نزدیک به دسته که صدای ضخیم تری ایجاد میکند ویکی نزدیک پل که صدای زیر تولید میکند. خیلی خلاصه باید گفت که اگه زیاد با دیستورشن کار خواهید کرد بهتر است به سمت گیتارهای با پیکاپ Humbucker حرکت کنید. اگه بیشتر تو فاز جز یا بلوز یا راک هستید نوع سینگل مناسبتر و خوش صدا تر می باشد.

11- ابزارهای تنظیم صدا

نوع صدای تنظیم گیتارتان بسیار مهم است که به شما این امکان را میدهد که تون های مناسب بنوازید و گام تان را حفظ کنید. ابزارهای اصطلاحاEnclosed (محصور شده) در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم ترند و مانند Tuning machines ها نیاز به نگهداری و تعویض ندارند.

12- نظرات کاربران حرفه ای در خصوص خرید گیتار الکتریک

 

احسان که یک نوازنده حرفه ای گیتار از یزد هست معتقد است که:

“توی خرید گیتار الکتریک در ایران پول حرف اول رو میزنه! اون هم توی بازار محدود ایران که یه جورایی قیمتها کاملا دل بخواهی تعیین میشه! سعی کنید مواردی مثل رنگ گیتار، قیافه خاص گیتار رو اصلا مدنظر قرار ندید . اون هم به چند دلیل. دلیل اول اینکه این موارد بیخود باعث افزایش قیمت ساز میشن و مورد دوم اینکه خیلی سازهای به دردنخور هستن که فقط قیافه جذابی برای بعضی ها دارن که میتونه جذبشون کنه. خلاصه سعی کنید کیفیت ساز مدنظرتون باشه نه ظاهرش. این حرف در زمانی که شما بخواید یه ساز دست دوم بخرید اهمیتش چند برابری پیدا میکنه چون ممکنه یه ساز که ظاهرش یه کم داغون باشه ولی Playability خیلی خوبی داشته باشه رو بتونید با قیمت پایینتری بخرید. سعی کنید مشخص کنید از یه گیتار چی میخواید؟ آیا میخواید بلوز بزنید؟ شاید به هوی متال علاقه دارید و یا میخواید Progressive یا کارهای Solo Artist ها رو بزنید. البته با هر گیتاری میشه هر چیزی زد (تقریبا هر چیزی). توجه کنید جمله معروفی رو بعضی ها میگن که گیتار الکتریک یا ریتم گیتاره یا لید گیتار!! این جمله کاملا غلطه. با هر گیتاری هر چیزی میشه زد ولی ولی درهر صورت بعضی گیتارها برای بعضی سبکها مناسب ترن. پس اول سعی کنید مشخص کنید چه استایلی رو بیشتر علاقه دارید و یا اگه استایلهایی که دوست دارید بزنید کاملا پراکنده هستن لااقل سعی کنید مشخص کنید کدوم استایل رو ترجیح میدید. همین نکته کوچیک میتونه خیلی از انتخابهای بیخود رو حذف کنه.”

امیررضا معتقد است که:

“من با یه تومن فندر highway رو ÷یشنهاد میکنم تو ایران با یه تومن فقط این محصول از فندر رو میتونی بگیری. در مورد esp کل مدل های ltd رو پیشنهاد نمیکنم با توجه به قیمتش و متریالش اهم از هاردور و چوب اصلا نمی ارزه. در مورد ibanez سری rg که تو ایران طرفدار داره باید بگم بادی حد اقل 3 تیکه neck سه تیکه هاردور بسیار کیفیت پایین مشخصاتی هستن که این گیتار ها دارن . من برای متال gibson همه مدل ها از studio گرفته تا historix برای متال خیلی خوبن اصلا به قیافشون نمیاد به درد متال بخورن ولی باید اینو بگم که خوراک متالند . در مورد prs اون دوستمون گفتن با یه تومن میشه خرید من که تا حالا prs پایین 3 تومن ندیدم حالا اون دوستمون شاید آشنایی چیزی داره. برای متال من dean و jackson و carvin و killer و kenlarence و … پیشنهاد میکنم با توجه به سبکتون گیتار بگیرید مثلا کس که میخواد neo classical بزنه یا proggresive metal کار کنه باید گیتاری بگیره که radios و whide at nut مناسبی داشته باشه چون میخواد تکنیک هایی مثل سویپ رو بزنه. fender الان دیگه با emg هم گیتار میسازه برای متال بازا و ساز مناسبی هستش.”


بخش سوم- گیتارهای الکتریک پیشنهادی ما

برای افراد مبتدی-متوسط (به ترتیب اولویت):

1- مدل یاماها PAC112J (از سری C40)
yamaha-pacifica-112j

yamaha-pacifica-112j

یکی از محبوب‌ترین گیتارهای پایین‌رده‌ی شرکت یاماها که نه تنها قیمت مناسبی دارد بلکه کیفیت آن در حد قابل قبولی است، یاماها پاسیفیکا 112J می باشد. این گیتار نیز مشابه گیتارهای استرتوکستر طراحی شده و معمولا به صورت پک (به همراه امپ و تجهیزات دیگر) عرضه می‌شود. پاسیفیکا 112J دارای بدنه‌ی توسکا، دسته‌ی افرا و فرت‌برد روزوود است. پیکاپ‌های این گیتار HSS هستند (دو سینگل کویل و یک هام‌باکر) و ترمولو سیستم آن وینتج است. پاسیفیکا را می‌توانید با قیمت ۱ میلیون تومان خریداری کنید.

2- مدل ibanez rg350m
rg350

rg350

در بازه قیمت پایین و برای شروع به یادگیری یک گزینه عالی می تواند همین مدل آیبانز باشد. RG350 Dxz با بدنه ای مقاوم از جنس Mahogany در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت Ibanez در خط تولید سری های RG به بازار ارائه شد.ترمولوی این ساز Edge Zero II ساخته ی خود شرکت Ibanez است. دسته ی این ساز با مدل Wizard III از جنس Mapel یک تیکه،علاوه بر مقاومت وکیفیت،صدای شفاف و تمیزی نیز به شما ارائه خواهد داد. این ساز دارای ۲۴ فرت Jambo میباشد که برای شرد،دست شما را بسیار باز خواهد گذاشت.پیک آپ های این ساز شامل Quantom H برای نک،Quantom S برای پوزیشن وسط و Quantom H برای پوزیشن بریج میباشد.

3- مدل ESP-LTD F-50
ESP-LTD F-50

ESP-LTD F-50

از بهترین مدل ها برای مبتدیان و از شرکت محبوب ESP با قیمت مناسب و کیفیت کاملا قابل قبول. این ساز نسبت به دو ساز بالا گران تر بوده ولی کیفیت آن این موضوع را کاملا پوشش می دهد. این ساز یکی از خاص ترین و زیباترین گیتار هایی است که توسط شرکت ESP تولید شده.رنگ مشکی این ساز قدرت و جذابیت فوق العاده ای به این ساز بخشیده. بدنه ی این ساز از جنس Basswood میباشد.دسته ی این ساز از جنس Maple یک تیکه و فرت برد Rosewood،علاوه بر کیفیت،صدای پر و قدرتمندی نیز به شما ارائه خواهد داد. همچنین نک این ساز با Radius 350mm و فرت های extra Jombo راحتی فوق العاده یی برای شرد به شما خواهد داد. بریج فیکس این محصول مدل TOM میباشد. F50 دارای دو پیک آپ قدرت مند و خوش صدای ESP Designed LH-150N برای پوزیشن نک و ESP Designed LH-150B برای پوزیشن بریج میباشد.

برای افراد حرفه ای (به ترتیب اولویت):

1- مدل ESP-LTD SN1000
ESP-LTD SN1000

ESP-LTD SN1000

این مدل یکی از گران ترین (قیمت سه برابر قیمت گیتارهای بالا) و در عین حال باکیفیت ترین گیتارهای شرکت ESP موجود در ایران است. برای افرادی که بطور حرفه ای قصد ادامه گیتار الکتریک را دارند پیشنهاد می شود.

  • برند LTD
  • رنگ سفید, سان برست
  • چوب دسته میپل
  • چوب بدنه الدر
  • پیکاپ سینگل کویل, هامبوکر
  • فینگر بورد میپل
  • فرت 22
  • سلکتور 5 تائی
  • بریج ترمولو
2- مدل ESP-LTD TE-401 DBSB
  • خرید با بهترین قیمت و کیفیت در ایران (کلیک کنید)
ESP-LTD TE-401 DBSB

ESP-LTD TE-401 DBSB

در رده گیتارهای الکتریک حرفه ای این مدل نیز جزو بهترین مدل ها با بالاترین کیفیت ساخت است. قیمتی مشابه مدل اول دارد:

  • برند LTD
  • رنگ قهوه ای, سان برست
  • بریج ثابت
  • چوب دسته میپل
  • چوب بدنه ماهاگانی, روکش میپل
  • پیکاپ هامبوکر
  • فینگر بورد رز وود
  • فرت 24
  • سلکتور 3 تائی
3- مدل Yamaha Pacifica 012 (پیشنهاد ما برای سطح حرفه ای)
Yamaha Pacifica 012

Yamaha Pacifica 012

اگر حرفه ای هستید ولی واقعا بدنبال قیمت پایین تر می باشید پیشنهاد ما این مدل است. مشخصات این مدل به این شرح است: اندازه: 4/4 – گیتار الکتریک – جنس سیم ها: فلز ، فنر – تعداد فرت ها: 22 عدد – دارای بدنه ساده – تعداد سیم ها: 6 عدد. قابلیت تنظیم دسته: دارد – دارای برش کاتا وی – نوع دسته ویبره: بریج – دارای پیکاپ – تعداد و نوع پیکاپ: یک عدد Humbucker به همراه دو عدد Single Coil – تعداد حالت های پیکاپ: 5

از دست ندهید: دانلود رایگان 30 عکس بسیار زیبا از گیتار الکتریک

اگر هنوز هم می‌خواهید در همان ابتدای کار یک گیتار الکتریک خریداری کنید، باز هم بهتر است کمی بیشتر پول خرج کرده و یک گیتار خوب بخرید که کیفیت آن به مرور زمان پایین نیاید. در واقع نیازی نیست پول زیادی را صرف خرید وسایل اضافه مثل پیکاپ، واشر گیتار و سایر وسایل الکترونیکی کنید که فعلا احتیاجی به آن‌ها ندارید. فعلا همه آن‌چه که باید یاد بگیرید و انجام بدهید با انگشت و دست است و نه پدال‌های پایی. باز هم هرگونه سوالی درباره خرید گیتار الکتریک دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.

گیتار

حتما بخوانید!

19 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • لطفا بهم کمک کنید ..به نظرتون گیتار aria stg 500 تومن می ارزه؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخير
    prs se custom24 رو ميخوام تهيه كنم بهترين راه مطمئن شدن از اصل بودنش چيه؟

    پاسخ
  • سلام ببخشید برای شروع موسیقی گیتار الکترونیک بخرم اشکالی نداره؟

    پاسخ
  • سلام يك سوال ببخشيد من به دنبال يك گيتار جنس خوب و قيمت مناسب هستم الان با وضع قيمتها مناسب ترين شون چيه؟؟؟؟

    پاسخ
  • سلام الان قیمتا تقریبا 4 برابر شده ینی گیتار یاماهایی که شما معرفی کردید با قیمت 1 ملیون شده 4 ملیونو خورده ای
    من چند ساله گیتار فلامنکو و کلاسیک میزنم
    واسه شروع همین یاماها رو بگیرم اوکیه با باید ساز حرفه ای تری بگیرم؟؟؟

    پاسخ
  • واس شروع میتونم از گیتار الکتریک استفاده کنم مشکلی نیس!؟

    شنیدم بعضیا میگن اول باید از کلاسیک شروع کنی ولی علاقه ای ندارم:/ راهنمایی لطفا:)

    پاسخ
  • محمد امین
    بهمن 20, 1398 10:53 ق.ظ

    سلام ببخشید برای خرید بین yamaha revstar rs420 و cort x 300 موندم کدوم بهتره و کیفیت بیشتری داره؟

    پاسخ
    • سلام. تو خرید گیتار مهم اینه که رحت دستتون بتونید بگیرید و شعاع رو دسته گیتار و پروفابل اون براتون مشکلی ایجاد نکنه. سعی کنید حداقل یه پیکاب هامباکر رو گیتار داشته باشید که صدای گیتار محدود نباشه. به برش های رو بدنه و پشت اون دقت کنید که مهمه. در آخر تو ابن رده از گیتارها، برند خیلی مهم نیست. ولی سعی کتید آمپلی فایر خوبی بخرید که معمولا باهاش بیشتر کار دارید.

      پاسخ
  • با سلام به شما و تشکر از سایت خوبتون.
    میخواستم بگم که چند ماهی هست که به شدت علاقمند به گیتار الکتریک شدم و میخوام شروع کنم به یادگیری این ساز. ولی خب نکته اولی که هست اینه که نمیدونم چه سازی برام مناسب هست و با توجه به بودجه محدودی که دارم انتخاب برام سخت شده میخواستم بگم اگه میتونی یه راهنمایی منو بکنیین. خیلی ممنون میشم اگه پاسخ بدین.

    پاسخ
    • شما به فکر پول آمپ و افکتو کابل و وسایل جانبیش هم باشین فقط به گیتار نگاه نکنین که خیلی بد میشه… با یک گیتار مبتدی شروع کنین، مثل کورت یا قیمت پایین تر آریا یا بالا تر بعضی از مدل های آیبانز، و همونطور که گفتن بهتره پیکاپ هامباکر هم داشته باشه که تقریبا نیاز هاتونو رفع کنه و تنوع صدا داشته باشه.

      پاسخ
  • واسه سبک متال چه گیتاری خوبه؟ قیمتش زیر ۱۰ باشه و اینکه من کاملا مبتدی هستم

    پاسخ
  • سلام مرسی اطلاعاتی که دادید عالی و کامل بود.
    من تازه میخوام گیتار الکتریک رو شروع کنم و عاشق سبک متال هستم.
    میخواستم ببینم از بین گیتار های
    LTD mh200
    LTD m200
    IbanesS520
    کدوم کیفیت بهتری داره و بیشتر به درد من و سبکی که دوست دارم میخوره در کل بهترین انتخاب چیه؟
    اگه یه آمپ هم در حد 4تا 5 تومان مخصوص این سبک سراغ دارید بگید ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    پاسخ
  • دوستان گیتار peavy raptor گیتاره خوبیه؟

    پاسخ
  • من هنوز شروع نکردم توی یوتیوب ویدیو های گیتار یاماها پاسیفیکا 012 رو دیدم که از صداش خوشم اومد و میخوام بخرم بنظرم رنگ مشکیش صدای متفاوتی داره آیا رنگ گیتار ربطی به صدای گیتار داره یا اینکه بخاطر آمپلی فایر هست مدل j112 هم فکر کنم یکم سوتی تره منظورم اینکه مثل گیتار آیبانز هستش یا مثل اهنگای ستریانی واسش مناسب تره. اشتباه نکنیدا خود گیتارو نمیگم مناسبه صداشو میگم که منظورم شبیه تر هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست